Köpa SSD eller vänta?

Permalänk

Köpa SSD eller vänta?

Tjennare!

Har tänkt att köpa en ny Workstation med bla. i5 2500K, 2x4gb 1866mhz RAM, och lite mekanisk lagringsmedia.

Frågan är bara, är det värt att köpa SSD idag, så som Force 3, Force GT, Agility 3, Vertex 3, eller ska man vänta och köra på en mekanisk enhet tillsv? Tänker alla problem som finns för tillfället.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Vertex 3 och efter 2.09 firmwaren kom så har den funkat helt felfritt.
I mina ögon så är det den största uppgradering du kan göra i en dator för i princip allt utom spel, skulle aldrig skaffa mig en dator utan SSD idag när jag haft en i ett par månader nu.
Vill du inte riskera att dras med de barnsjukdomar de nya SF chipen haft så kan du ju alltid kolla på Intel 510 eller Crucial M4 alternativt Intel 320 förutsatt att nya firmwaren som ska komma för den funkar som den ska.

Tror dock att det mesta är löst även med SF drivna SSD även om vissa fortfarande har problem, dock är många av de problem man ser på deras forum nu för tiden helt orelaterade till diskarna men det är ju lätt att skylla på dem när de haft problem (även om det faktiskt finns de som fortfarande har problem, det tänker jag inte neka )

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med min Crucial M4, och Intel 510 är en rätt säker disk att gå på. Intel är ett säkert val fast dem har problem med sina 320-diskar nu, ska dock komma en firmwire snart. Tycker förövrigt att SSD-diskar är rätt dyrt just nu, men har man upplevt hastigheten så känns det på något sätt värt det ändå.

Permalänk

Jag är själv super intresserad och har varit det i 3 månader av att skaffa en SDD men har fattat beslutet att vänta ett par månader till. Vill inte köpa nånting som kan vara ostabilt utan tar hellre det säkra före det osäkra.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Jag är själv super intresserad och har varit det i 3 månader av att skaffa en SDD men har fattat beslutet att vänta ett par månader till. Vill inte köpa nånting som kan vara ostabilt utan tar hellre det säkra före det osäkra.

Det är väl så jag kommit till att tänka med nu den senaste veckan! Beställer burken i helgen skulle jag tro, har lite saker jag "måste" fixa innan ny dator. Får väl köra en RAID 0 tillsv. med de 2 diskarna jag tänkt köra RAID 1 för bakup och lagring sen eller liknande om jag tycker det går allt för slött.... 2x2TB bör ju funka som en tillfällig lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Littlelen:

Det är väl så jag kommit till att tänka med nu den senaste veckan! Beställer burken i helgen skulle jag tro, har lite saker jag "måste" fixa innan ny dator. Får väl köra en RAID 0 tillsv. med de 2 diskarna jag tänkt köra RAID 1 för bakup och lagring sen eller liknande om jag tycker det går allt för slött.... 2x2TB bör ju funka som en tillfällig lösning

Det ger dig snabbare överföringshastigheter ja men kommer inte tillföra nåt till dina accesstider vilket är det man verkligen märker av med en SSD och som gör att allt känns så rappt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har själv väntat med att köpa en SSD hela sommaren. Men det verkar som de inte har fått styr på sandforce-chippen ännu. Har kollat på Corsair Force GT, OCZ Vertex 3 MAX IOPS & Kingston HyperX - men vågar inte köpa någon av dessa 3...

Permalänk
Medlem

Alla får inte ens problem, sluta va så rädda. Mekaniska diskar går sönder med, men ingen bryr sig längre.

Min Force GT har funkar prima. Går aldrig tillbaka till en mekanisk disk.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/4604/the-sandforce-roundup-cors...

Väl värd att läsa... Är på G att köpa ny dator (på g som i att har allt i kundkorgen och bara vill beställa), men soppan med SSD får mig att tveka. Har redan en Intel X25M G2, som jag inte vill flytta ur laptopen, och har man väl använt SSD går man inte tillbaka. Men just nu verkar det inte finnas en enda vettig disk. T.om. Intel 320 verkar ju prestera sämre än X25M i vissa tester, och ha betydligt mycket mer problem. Sandforce och P67 verkar som ett bra sätt att få problem, och även marvelkontollern i Crucial m4 och Intel 510 verkar ha problem med sandy bridge.

Ska man sammanfatta allt jag läst verkar Intel 510 vara enda vettiga valet, men samtidigt är den inte särskilt prisvärd just nu. 120 GB modellen kostar 2 245:- på billigaste seriösa stället, mot att den kostade 1800 på cdon förra veckan...

Varför kan det inte bara vara enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Alla får inte ens problem, sluta va så rädda. Mekaniska diskar går sönder med, men ingen bryr sig längre.

Min Force GT har funkar prima. Går aldrig tillbaka till en mekanisk disk.

Inte frågan om att vara rädd, det är inte värt att ta risken. Hur roligt är det med en SSD som systemskiva när man får BSOD med 2dagars mellanrum. Vissa kör dom nya SSD:na utan problem andra kan inte lösa problemet på något sätt.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det ger dig snabbare överföringshastigheter ja men kommer inte tillföra nåt till dina accesstider vilket är det man verkligen märker av med en SSD och som gör att allt känns så rappt

Så sant, så Sant.. men tänkte att det är ju alltid "något"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

http://www.anandtech.com/show/4604/the-sandforce-roundup-cors...

Väl värd att läsa... Är på G att köpa ny dator (på g som i att har allt i kundkorgen och bara vill beställa), men soppan med SSD får mig att tveka. Har redan en Intel X25M G2, som jag inte vill flytta ur laptopen, och har man väl använt SSD går man inte tillbaka. Men just nu verkar det inte finnas en enda vettig disk. T.om. Intel 320 verkar ju prestera sämre än X25M i vissa tester, och ha betydligt mycket mer problem. Sandforce och P67 verkar som ett bra sätt att få problem, och även marvelkontollern i Crucial m4 och Intel 510 verkar ha problem med sandy bridge.

Ska man sammanfatta allt jag läst verkar Intel 510 vara enda vettiga valet, men samtidigt är den inte särskilt prisvärd just nu. 120 GB modellen kostar 2 245:- på billigaste seriösa stället, mot att den kostade 1800 på cdon förra veckan...

Varför kan det inte bara vara enkelt?

Enda problemet med intel 320 som jag känner till är buggen som kan få disken att bli 8mb och som verkar vara rätt sällsynt och som som ska vara fixad i ny firmware inom 2 veckor. Sedan har jag inte sett något påtagligt om att intel 510 och crucial m4 ska ha problem med sandy bridge?