Intel förbeder prissänkningar på Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel förbeder prissänkningar på Sandy Bridge

Lagom till AMD FX-serien "Bulldozer" planerar Intel att sänka priserna på hela nio processorer i familjen Sandy Bridge, bland dessa åtskilliga Core i5 och i7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med prissänkningar. Men lite mer får de nog sänka Llano konkurrenten om det ska löna sig att köpa SB istället för Llano.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

kunde ju sänkt 2500k och 2600k också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xigmatek asgard:

kunde ju sänkt 2500k och 2600k också

Med tanke på att ingen av standardvarianterna 2500 och 2600 inte var med så varför skulle K vara det?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Varför kostar i7 2600S mer än i7 2600/2600K?

Permalänk

Betyder det om bulldozer tar Intel på sängen, så störtdyker priset dom modellerna med?

Tror dock Intel är mer än väll medveten vad AMD har i bakfickan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

kunde ju sänkt 2500k och 2600k också

Varför skulle dom? De modellerna har ju inga direkta konkurrenter att tala om, så en prissänkning där är ju bara onödigt...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Betyder det om bulldozer tar Intel på sängen, så störtdyker priset dom modellerna med?

Tror dock Intel är mer än väll medveten vad AMD har i bakfickan.

hahaha vi har en humorist här, haha amd kommer aldrig ens närheten på intel hahaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Varför kostar i7 2600S mer än i7 2600/2600K?

För att det är en modell som är inriktad på att vara strömsnål.

Endast 65W TDP jämfört med 2600/2600K's 95W.

Skrivet av fisher61:

hahaha vi har en humorist här, haha amd kommer aldrig ens närheten på intel hahaha

Det hoppas jag, vi behöver konkurrens.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vad betyder T i 2500T? Är den olåst multiplier eller, kommer man inte kunna överclocka den?

Permalänk
Skrivet av fisher61:

hahaha vi har en humorist här, haha amd kommer aldrig ens närheten på intel hahaha

Ja du, de får du se:) Trots min profilbild så kanske det blir Intel i min nästa burk i höst (för mig är det pris och prestanda, prio ett).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av worfox:

Vad betyder T i 2500T? Är den olåst multiplier eller, kommer man inte kunna överclocka den?

Det är en något strömsnålare/nedbantad variant av den vanliga 2500 processorn såvitt jag kan se?
(Tror inte att den har olåst multiper)

http://ark.intel.com/compare/52209,52212

Permalänk
Medlem
Skrivet av worfox:

Vad betyder T i 2500T? Är den olåst multiplier eller, kommer man inte kunna överclocka den?

S = strömsnål (pga sänkt frekvens)
T = extra strömsnål (ännu mer sänkt frekvens)

Med andra ord kan du köpa en billigare och snabbare CPU och underklocka/volta den själv. Multipeln är väl olåst neråt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av worfox:

Vad betyder T i 2500T? Är den olåst multiplier eller, kommer man inte kunna överclocka den?

Nej, det är också en strömsnål modell.

i5-2500T 2.3Ghz 45W i5-2500S 2.7Ghz 65W i5-2500/2500K 3.3Ghz 95W

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Betyder det om bulldozer tar Intel på sängen, så störtdyker priset dom modellerna med?

Tror dock Intel är mer än väll medveten vad AMD har i bakfickan.

Som alltid skulle intel då ljustera sina priser.

Hur skulle de kunna veta vad AMD har eller kommer med? Industrispionage?

Skrivet av fisher61:

hahaha vi har en humorist här, haha amd kommer aldrig ens närheten på intel hahaha

Det är nog gängse uppfattning som jag också har men det var inte hans fråga.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

i5 2500T i en mini-itx låda hade ju varit trevligt

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en sänkning av de bättre i7orna, men det är jag nog inte ensam om.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Avstängd

klart priserna på 2600k och 2500k kommer att sänkas, de går bara inte ut officiellt med det, då vore ju att säga "köp inte sandy bridge nu, vänta tills vår konkurrent släpper bulldozer för då sänker vi priserna". intel är smartare än så.

Permalänk
Medlem

Hmm, ingen stor sänkning...
Som nämnt verkar de inte speciellt oroliga över vad AMD kommer med.
Men reklam kör de mycket, vilket jag tolkar som att de är rädda
för Llano.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anjora:

klart priserna på 2600k och 2500k kommer att sänkas, de går bara inte ut officiellt med det, då vore ju att säga "köp inte sandy bridge nu, vänta tills vår konkurrent släpper bulldozer för då sänker vi priserna". intel är smartare än så.

Kommer sänkas ja, men det var denna prissänkingen vi snackar om.

Och Intel är precis så smarta och sänker inte priset på de upplåsta processorerna för att dom inte behöver göra det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur skulle de kunna veta vad AMD har eller kommer med? Industrispionage?

Intel kan nog göra en mycket bra gissning, de har säkert gjort en massa simuleringar/tester på något som liknar bulldozer moduler, sedan kan de säkert gissa vad GF har för styrka/svaghet i sin tillverkningsprocess. Man behöver inte gå så långt som industrispionage för att ha en uppfattning om hur en konkurrents produkt kommer att bli.

Är det någon som har hört något om 4kärninga bulldozers? Eftersom amd ska ha lagt fokus på strömförbrukning så skulle det vara intressant för mitt serverbygge, intel är så besvärliga att de tar bort en massa trevliga funktioner på de 'billigare' processorerna!

Ot: man ser inte hela tabellen på en iphone, om man inte väljer att sufa i landskapsläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Skulle vilja se en sänkning av de bättre i7orna, men det är jag nog inte ensam om.

Problemet med prissänkningar i de prisklasserna är väl att Intel inte har några större konkurrenter däruppe :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Intel kan nog göra en mycket bra gissning, de har säkert gjort en massa simuleringar/tester på något som liknar bulldozer moduler, sedan kan de säkert gissa vad GF har för styrka/svaghet i sin tillverkningsprocess. Man behöver inte gå så långt som industrispionage för att ha en uppfattning om hur en konkurrents produkt kommer att bli.
Skickades från m.sweclockers.com

Simulering, hur då?

De kan se till historia och se hur bra amd lyckats historiskt med tidigare produkter och jämföra den vägen och se till eventuell reklam och jämföra den vägen men simulering har jag svårt att tro att de kan göra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Om någon undrar varför man ska köpa AMD processorer har ni svaret här...

De är viktigt med konkurrens för oss konsumenter... Och AMD har alltid haft i vart fall några processorer som varit prisvärda för sin prestanda... men har inte fått riktigt cred alla gånger för de... Speciellt uppenbart var de under perioden för många år sedan när AMD var både bättre och billigare i SAMTLIGA prisklasser... men Intel sålde betydligt fler processorer ändå. Hoppas verkligen bulldoser blir lyckad så AMD kan vara kvar i matchen... Är den lika bra som Intel i samma prisklass väljer jag gärna en bulldoser.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om någon undrar varför man ska köpa AMD processorer har ni svaret här...

De är viktigt med konkurrens för oss konsumenter... Och AMD har alltid haft i vart fall några processorer som varit prisvärda för sin prestanda... men har inte fått riktigt cred alla gånger för de... Speciellt uppenbart var de under perioden för många år sedan när AMD var både bättre och billigare i SAMTLIGA prisklasser... men Intel sålde betydligt fler processorer ändå. Hoppas verkligen bulldoser blir lyckad så AMD kan vara kvar i matchen... Är den lika bra som Intel i samma prisklass väljer jag gärna en bulldoser.

WORD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om någon undrar varför man ska köpa AMD processorer har ni svaret här...

De är viktigt med konkurrens för oss konsumenter... Och AMD har alltid haft i vart fall några processorer som varit prisvärda för sin prestanda... men har inte fått riktigt cred alla gånger för de... Speciellt uppenbart var de under perioden för många år sedan när AMD var både bättre och billigare i SAMTLIGA prisklasser... men Intel sålde betydligt fler processorer ändå. Hoppas verkligen bulldoser blir lyckad så AMD kan vara kvar i matchen... Är den lika bra som Intel i samma prisklass väljer jag gärna en bulldoser.

Det är ju inte precis ren konkurrens om folk köper den sämre produkten bara för att hålla ett extra företag flytande... Det är snarare ett åsidosättande av konkurrensprincipen.

Permalänk
Medlem

En prissänkning är aldrig fel tycker jag.
Jag har haft både Amd och Intel ett flertal gånger.
Har helt enkelt valt den processor jag behövt för just det jag ville göra med datorn.
Båda har presterat utmärkt enligt mig.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det är ju inte precis ren konkurrens om folk köper den sämre produkten bara för att hålla ett extra företag flytande... Det är snarare ett åsidosättande av konkurrensprincipen.

Skulle AMD gå i konkurs blir det i princip monopol på x86-marknaden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om någon undrar varför man ska köpa AMD processorer har ni svaret här...

De är viktigt med konkurrens för oss konsumenter... Och AMD har alltid haft i vart fall några processorer som varit prisvärda för sin prestanda... men har inte fått riktigt cred alla gånger för de... Speciellt uppenbart var de under perioden för många år sedan när AMD var både bättre och billigare i SAMTLIGA prisklasser... men Intel sålde betydligt fler processorer ändå. Hoppas verkligen bulldoser blir lyckad så AMD kan vara kvar i matchen... Är den lika bra som Intel i samma prisklass väljer jag gärna en bulldoser.

jo amd64... synd att de inte producerat något särskilt konkurrenskraftigt sen dess. med tanke på alla förseningar osv av bulldozer har jag en känsla av att det blir som phenom lanseringen fast mkt värre.

ser ärligt talat inte poängen med flera cpu-kärnor... vill man ha det extremt flertrådat kan man lika gärna köra beräkningarna på gpu. allting handlar bara om ett sätt för amd/intel att öka prestandan på ett billigt vis eftersom det är mkt krångligare att ta fram nya arkitekturer.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Ingen sänkning på mobila processorer?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |