Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen kan försenas ytterligare

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Vi som individer måste ändå förstå att vad vi gör är fel och vi kan ju knappast beskylla den andra parten för att brott som vi begår.

Och de som inte begår detta brott, är det rätt att de ska få betala för andra? Är det rätt att staten nu verkar gå med på svts skrattretande krav på att de ska ha pengar så fort man köper något som kan innebära att man kommer åt deras material? Att det räcker att ha tillgång till Internet så ska man tvingas betala ut denna förlegade avgift? Jag anser då verkligen inte det, det här landet börjar likna ett skämt för varje dag som går.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Skrivet av CorranHorn:

Och de som inte begår detta brott, är det rätt att de ska få betala för andra? Är det rätt att staten nu verkar gå med på svts skrattretande krav på att de ska ha pengar så fort man köper något som kan innebära att man kommer åt deras material? Att det räcker att ha tillgång till Internet så ska man tvingas betala ut denna förlegade avgift? Jag anser då verkligen inte det, det här landet börjar likna ett skämt för varje dag som går.

Jag säger inte att jag tycker om koperingsavgiften, kollektivbestraffning är enligt min ideologi fel.
Men det mesta I Sverige går ju ut på att betala för dem som inte gör rätt för sig.. eller kan göra rätt för sig.

Det är ingen skillnad här, hade du hellre sett att man la avgiften direkt på skatten?

Man måste kunna se debatten från båda sidorna, den absoluta majoriteten av externa hårddiskar används ju för lagring av filmer/musik etc. Sverige är i ett dilemma där en hel generation dagligen begår samma typ av brott, om Sverige inte försöker att reglera det så straffas vi utav EU, om vi försöker reglera det så protesterar en hel generation.

Vi kan omöjligen legalisera piratkopiering, och ifall vi vill ha kvar en laglig rätt att privatkopiera så kräver EU att vi skaffar något liknande till Copysweden. Som jag skrev i en annan tråd är den bästa politiska lösningen att göra privatkopering illegalt igen.. men att lägga straffskalan så lågt att det inte påverkar personen som åker fast. (exempelvis 4-500 kronor böter)

Men eftersom vår demokrati ser ut som den gör så är det närmast ett politiskt självmord att illegalisera privatkopiering igen. Titta bara på FRA.. Media kommer alltid att ljuga och vrida sanningen så att det skapas rabalder, varvid poltikers genuina välvilja blir misstolkad.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Jag säger inte att jag tycker om koperingsavgiften, kollektivbestraffning är enligt min ideologi fel.
Men det mesta I Sverige går ju ut på att betala för dem som inte gör rätt för sig.. eller kan göra rätt för sig.

Det är ingen skillnad här, hade du hellre sett att man la avgiften direkt på skatten?

Man måste kunna se debatten från båda sidorna, den absoluta majoriteten av externa hårddiskar används ju för lagring av filmer/musik etc. Sverige är i ett dilemma där en hel generation dagligen begår samma typ av brott, om Sverige inte försöker att reglera det så straffas vi utav EU, om vi försöker reglera det så protesterar en hel generation.

Vi kan omöjligen legalisera piratkopiering, och ifall vi vill ha kvar en laglig rätt att privatkopiera så kräver EU att vi skaffar något liknande till Copysweden. Som jag skrev i en annan tråd är den bästa politiska lösningen att göra privatkopering illegalt igen.. men att lägga straffskalan så lågt att det inte påverkar personen som åker fast. (exempelvis 4-500 kronor böter)

Men eftersom vår demokrati ser ut som den gör så är det närmast ett politiskt självmord att illegalisera privatkopiering igen. Titta bara på FRA.. Media kommer alltid att ljuga och vrida sanningen så att det skapas rabalder, varvid poltikers genuina välvilja blir misstolkad.

Du ställer en intressant fråga. Om vi vill ha kvar privatkopieringsrätten.
Men vilken rätt har vi kvar?
Vi får ju inte kringgå kopieringsskydd så hur gör man privatkopior på de?
Det som finns är att vi rippar musik och då kan man ju fråga sig varför det behövs extra avgift på stor lagringsmedia.
Det blir ju absurt mycket mp3or på en stor hårddisk. Kan man ens fylla en 250GB med bara egenrippade mp3or?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Du ställer en intressant fråga. Om vi vill ha kvar privatkopieringsrätten.
Men vilken rätt har vi kvar?
Vi får ju inte kringgå kopieringsskydd så hur gör man privatkopior på de?
Det som finns är att vi rippar musik och då kan man ju fråga sig varför det behövs extra avgift på stor lagringsmedia.
Det blir ju absurt mycket mp3or på en stor hårddisk. Kan man ens fylla en 250GB med bara egenrippade mp3or?

Komprimeringsgraden hänger samman med priset på lagringsmedia. Rippade till mp3 gjorde man när hårddiskar var dyrt. Med dagens priser ökar intresset för oförstörande komprimering, tex flac.

Du får kringå ett kopieringsskydd om det krävs för att du ska kunna se din lagligt inköpta film. Jag fick med äldre version av PowerDVD bluray edition när jag byggde en HTPC men inte spelade den upp den första blurayskivan jag köpte. Lösningen blev att låta MakeMKV rippa den till hårddisken. Sen kunde jag se filmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Komprimeringsgraden hänger samman med priset på lagringsmedia. Rippade till mp3 gjorde man när hårddiskar var dyrt. Med dagens priser ökar intresset för oförstörande komprimering, tex flac.

Du får kringå ett kopieringsskydd om det krävs för att du ska kunna se din lagligt inköpta film. Jag fick med äldre version av PowerDVD bluray edition när jag byggde en HTPC men inte spelade den upp den första blurayskivan jag köpte. Lösningen blev att låta MakeMKV rippa den till hårddisken. Sen kunde jag se filmen.

Ja, det kanske påverkar. Själv hör jag inte större skillnad mellan en halvbra mp3 och en i flac för att i 90% av fallen så är det pissiga högtalare m.m.

Får man verkligen det? För jag har nämligen hört annorlunda. Skulle vara skönt om det var sant för det skulle lugna mig åtminstone.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Man blir bara så himla irriterad. Att någon jäkla organisation vill ha betalt för att jag ska ta säkerhetsbackup... Jag får bara inte ihop det. Ta betalt av dem som piratkopierar, inte av de som lägger backup på sina filer, eller överför dem.

Hur har du tänkt att man ska göra det ?,

On topic
Man får dra hem några usb minnen och externa hårddiskar, så man har så det räcker och inte behöver köpa nya på ett tag. Riktigt dåligt av Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

Ja, det kanske påverkar. Själv hör jag inte större skillnad mellan en halvbra mp3 och en i flac för att i 90% av fallen så är det pissiga högtalare m.m.

Får man verkligen det? För jag har nämligen hört annorlunda. Skulle vara skönt om det var sant för det skulle lugna mig åtminstone.

Har redan skrivit en gång i tråden, men tar det igen.
http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55368

Citat:

Man får alltså inte knäcka eller gå runt en lösenordsspärr eller kryptering för att gratis ta material som är till försäljning på nätet. Man får inte heller knäcka en kopieringsspärr för att kopiera en skiva. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.

Ibland kan kopieringsspärrar hindra att man tittar eller lyssnar på en cd- eller dvd-skiva, t.ex. i sin dator. I sådana fall får man bryta spärren för att kunna lyssna eller titta på det som finns på skivan.

Knäcka en spärr i syfta ett kunna kopiera är inte tillåtet, men att knäcka en spärr för att kunna ta del av skivans innehåll är tillåtet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har redan skrivit en gång i tråden, men tar det igen.
http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55368
Knäcka en spärr i syfta ett kunna kopiera är inte tillåtet, men att knäcka en spärr för att kunna ta del av skivans innehåll är tillåtet.

Rätt att göra en kopia (backup) å absolut rätt att se. eh? lag som går mot lag? Men de börjar bli ganska vanligt numera.

edit: ser mitt typo, du har rätt å göra en identisk avbild, såkallad backup. Dock blir denna oanvändbar pga kopierings skydd. Därutav lag mot lag.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Direktdemokrati är inte speciellt praktiskt att ha som styrelseskick för ett helt land tyvärr, även om det är ideologiskt vackert.

Den representationsdemokrati som vi har är inte heller så bra när de valda representanterna väljer sin egna vägar (snarare pariets). Idag toro du att du valt en person med bra åsikter och värderingar men det du valt är en röst för det parti som personen representerar.
Så kallade omröstningar fungerar inte heller, när sådana har gjorts så är de inte avgörande utan enbart rådgivande. Vi har exempel som högertrafik, kärnkraft där valresultaten har varit ett men de verkliga vägvalen senare har varit motsatta. Ibland finns inte ens valen då de styrande är rädda för obehagliga resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Den representationsdemokrati som vi har är inte heller så bra när de valda representanterna väljer sin egna vägar (snarare pariets).

Då kan man rösta på personer som faktiskt röstar på sina egna åsikter istället för partiets.
Det finns flera som går emot partiet om det skär sig tillräckligt med deras värderingar.
Samtidigt så handlar politik otroligt mycket om kompromisser.

Skrivet av abki:

Så kallade omröstningar fungerar inte heller, när sådana har gjorts så är de inte avgörande utan enbart rådgivande. Vi har exempel som högertrafik, kärnkraft där valresultaten har varit ett men de verkliga vägvalen senare har varit motsatta. Ibland finns inte ens valen då de styrande är rädda för obehagliga resultat.

Ja, det är trist.
Men EMU-omröstningen fick iaf stor betydelse.
Tack och lov!

Permalänk
Medlem

Jo man kan rösta på personer som för fram sina egna åsikter. Problemet är att de i nästa val inte finns med på några valsedlar. Alternativt så intar de paritests åsikter, åtminstone om de vill vara kvar och kunna påverka partiet i någon om än ringa omfatning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jo man kan rösta på personer som för fram sina egna åsikter. Problemet är att de i nästa val inte finns med på några valsedlar. Alternativt så intar de paritests åsikter, åtminstone om de vill vara kvar och kunna påverka partiet i någon om än ringa omfatning.

Det stämmer inte, finns flertalet politiker som sitter kvar trots att de gått emot partilinjen i viktiga frågor.
(Dock är det oftast i fall där partilinjen ändå går igenom)
Jag vet ingen som åkt ut på det viset du beskriver.
Har du något exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men EMU-omröstningen fick iaf stor betydelse.

Förlåt? I vilken värld lever du? Resultatet av EMU omröstningen ligger till grund för en PR satsning, och när man tror sig ha stöd för EMU, kör man en ny omröstning. PR-kampanjen har kommit av sig något pga den senaste ekonomiska krisen, men du kan vara säker på att det inte finns speciellt många "EU vänliga" politiker som inte har för avsikt att införliva Sverige med EMU, helst innan den ekonomiska stabiliteten i Europa har återfåtts, av någon korkad anledning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det stämmer inte, finns flertalet politiker som sitter kvar trots att de gått emot partilinjen i viktiga frågor.
(Dock är det oftast i fall där partilinjen ändå går igenom)
Jag vet ingen som åkt ut på det viset du beskriver.
Har du något exempel?

Det börjar komma lite utanför tråden.
Om de suttit ett tag blir de t.ex. generaldirektörer när de inte platsar i leden längre.
Margareta Winberg blev deporterad till Brasilien för några år sedan då hon hade alltför avvikande åsikter mot partilinjen. De officiella förklaringarna brukar ofta lindas in i något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förlåt? I vilken värld lever du? Resultatet av EMU omröstningen ligger till grund för en PR satsning, och när man tror sig ha stöd för EMU, kör man en ny omröstning. PR-kampanjen har kommit av sig något pga den senaste ekonomiska krisen, men du kan vara säker på att det inte finns speciellt många "EU vänliga" politiker som inte har för avsikt att införliva Sverige med EMU, helst innan den ekonomiska stabiliteten i Europa har återfåtts, av någon korkad anledning.
B!

Jag lever i en värld där om vi inte hade haft en omröstning antagligen redan skulle haft Euro vid det här laget då Socialdemokraterna och alla de borgerliga partierna ville genomföra det.

I övrigt instämmer jag i din kritik.

Permalänk
Medlem

Snälla Copyswede, det här är fortfarande helt patetiskt.

Ska alla som köper köksknivar betala skadestånd till offer för knivmord?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tråden är nästan 4'a månader gammal, och senaste inlägget är över 3 månader gammalt, men visst, ämnet väcker fortfarande känslor.

iNfragiq, du har missuppfattat något. Det är inte frågan om i fall all ska betala skadestånd till offer för knivmord, för att de köper en kniv. Det är redan beslutat att alla som köper objekt-typen "kniv" ska betala detta skadestånd. I nuläget slåss man för att utöka ramarna för vad som i det finstilta beskrivs som en "kniv", och vill inte bara som tidigare inkludera skruvmejslar som går att slipa skarp spets på, utan även soppslevar, och navkapslar. Utifrån hur ofta dessa används till "knivmord" vill man lägga olika mikro-skadestånd på dem, för att nå önskad skadeståndsnivå...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tråden är nästan 4'a månader gammal, och senaste inlägget är över 3 månader gammalt, men visst, ämnet väcker fortfarande känslor.

iNfragiq, du har missuppfattat något. Det är inte frågan om i fall all ska betala skadestånd till offer för knivmord, för att de köper en kniv. Det är redan beslutat att alla som köper objekt-typen "kniv" ska betala detta skadestånd. I nuläget slåss man för att utöka ramarna för vad som i det finstilta beskrivs som en "kniv", och vill inte bara som tidigare inkludera skruvmejslar som går att slipa skarp spets på, utan även soppslevar, och navkapslar. Utifrån hur ofta dessa används till "knivmord" vill man lägga olika mikro-skadestånd på dem, för att nå önskad skadeståndsnivå...
B!

Låter som copyswede-logik. Jag hatar dem.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förhandlingarna har strandat och det verkar inte som det blir fler förhandlingar utan copyswede kommer att kräva ut pengarna den rättsliga vägen.
http://www.dn.se/ekonomi/rejal-prishojning-pa-harddiskar