Hur högt måste man komma för att lämna ett land?

Permalänk
Medlem

Hur högt måste man komma för att lämna ett land?

Som titeln säger.. min polare tänker pungen av sig på denna fråga.
hjälp en liten pojke i nöd!!

Permalänk
Medlem

Du menar typ, hur högt måste man flyga för att lämna ett land? Eller vad menar du med "komma"?

Permalänk
Medlem

Han menar väl hur långt uppåt territorialgränsen sträcker sig ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ett vanligt flygplan på 10 000 m höjd måste ha godkännande från nationen under att flyga genom deras luftrum. Så 10 000+ meter svarar jag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Frågan är vad du kommer till när du lämnar... Inte ett annat land iaf. Vet faktiskt inte säkert men min gissning är att du tillhör landet tills du är i rymden. Villket i USA är på en höjd av 80,5km (50 miles) eller här i Europa 100km som man angivit som ett praktiskt mått på var luftfart slutar och rymdfärd börjar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Frågan är vad du kommer till när du lämnar... Inte ett annat land iaf. Vet faktiskt inte säkert men min gissning är att du tillhör landet tills du är i rymden. Villket i USA är på en höjd av 80,5km (50 miles) eller här i Europa 100km som man angivit som ett praktiskt mått på var luftfart slutar och rymdfärd börjar.

Finna det flygplan som flygger på nästan 100 km höjd!?!?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Finna det flygplan som flygger på nästan 100 km höjd!?!?

Ja, North American X-15:

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Finna det flygplan som flygger på nästan 100 km höjd!?!?

Hmm, Xellofan hann före. De piloterna som flög detta har fått samma utmärkelse som astronauterna av presidenten. Fortfarande det överlägset snabbaste och mest högtflygande planet som byggts.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Hmm, Xellofan hann före. De piloterna som flög detta har fått samma utmärkelse som astronauterna av presidenten. Fortfarande det överlägset snabbaste och mest högtflygande planet som byggts.

Ja, den ja!!
Fast den har väl inte så många flygtimmar / år ...=)

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

tills du är ute i rymden

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Frågan är vad du kommer till när du lämnar... Inte ett annat land iaf. Vet faktiskt inte säkert men min gissning är att du tillhör landet tills du är i rymden. Villket i USA är på en höjd av 80,5km (50 miles) eller här i Europa 100km som man angivit som ett praktiskt mått på var luftfart slutar och rymdfärd börjar.

Snodde lite text från wikipedia

Citat:

There is no international agreement on the vertical extent of sovereign airspace (the boundary between outer space— which is not subject to national jurisdiction— and national airspace), with suggestions ranging from about 30 km (19 mi) (the extent of the highest aircraft and balloons) to about 160 km (99 mi) (the lowest extent of short-term stable orbits). The Fédération Aéronautique Internationale has established the Kármán line, at an altitude of 100 km (62 mi), as the boundary between the Earth's atmosphere and the outer space, while the United States considers anyone who has flown above 50 miles (80 km) to be an astronaut; indeed descending space shuttles have flown closer than 80 km (50 mi) over other nations, such as Canada, without requesting permission first.[1] Nonetheless both the Kármán line and the U.S. definition are merely working benchmarks, without any real legal authority over matters of national sovereignty.

Permalänk
Medlem

En liknande fråga togs upp i p3 tror jag det var, men då gällde det din tomt och luften ovan och jorden under. I princip äger man en gigantisk luftpelare uppåt ( oändligt har jag för mig) samt jordpelaren in mot jordens centrum. Däremot för att nyttja all denna volym behövs särskilda tillstånd. Andra personer kan även söka tillstånd att nyttja din mark/luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

I princip äger man en gigantisk luftpelare uppåt ( oändligt har jag för mig)

Inte finns det luft oändligt uppåt?

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

En liknande fråga togs upp i p3 tror jag det var, men då gällde det din tomt och luften ovan och jorden under. I princip äger man en gigantisk luftpelare uppåt ( oändligt har jag för mig) samt jordpelaren in mot jordens centrum. Däremot för att nyttja all denna volym behövs särskilda tillstånd. Andra personer kan även söka tillstånd att nyttja din mark/luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast man har ju ingenting att säga till om ifall flygplan t.ex. ska få tillstånd eller inte att flyga över ens tomt på en hög höjd?
Så iprincip har man väll bara kontroll över luften ett antal meter upp? Jag antar de inte bara hur som kan dra en högspänningsledning över ens tomt (med pelarna utanför tomten)?

Vill någon ha gruvdrift under min tomt gissar jag på de för tvångsutköpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Finna det flygplan som flygger på nästan 100 km höjd!?!?

Ja, om de har hybrid/raketdrift.

Till slut blir de "jymdskepp".

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Inte finns det luft oändligt uppåt?

Nej, självklart inte. Orkade inte formulera mig bättre när jag skrev med telefonen. Du förstår nog förhoppningsvis vad jag menade ändå.

Skrivet av Lurcazzus:

Fast man har ju ingenting att säga till om ifall flygplan t.ex. ska få tillstånd eller inte att flyga över ens tomt på en hög höjd?
Så iprincip har man väll bara kontroll över luften ett antal meter upp? Jag antar de inte bara hur som kan dra en högspänningsledning över ens tomt (med pelarna utanför tomten)?

Vill någon ha gruvdrift under min tomt gissar jag på de för tvångsutköpa mig?

Det är just där det handlar om att ansöka om tillstånd att få utnyttja personers luft samt markutrymme. Tillstånd söker man inte hos personen själv utan gissningsvis kommun eller annat. Jag kommer tyvärr inte ihåg alla detaljer från programmet, men visst var det så att i vissa fall har man inget att säga till om. Vid t.ex. gruvdrift så är det väl så det fungerar ungefär vad jag vet :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja, om de har hybrid/raketdrift.

Till slut blir de "jymdskepp".

Eller rymdplan

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Den här tråden är helt okej, men det är lite "borderline" till avdelning: -Hur BRETT hoppar en höjdhoppare???

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Den här tråden är helt okej, men det är lite "borderline" till avdelning: -Hur BRETT hoppar en höjdhoppare???

WTF?!?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Den här tråden är helt okej, men det är lite "borderline" till avdelning: -Hur BRETT hoppar en höjdhoppare???

Nej det är inte samma sak och det är intressant å veta vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Klart det är en rolig och fullt legitim frågeställning, men samtidigt blir det ju lätt lite sandlåda om man inte håller sig till nått prejudikat från nått rättsligt utslag nånstans, eller finner nått inskrivet hos FN o.s.v.
Jag håller till i sandlådan och skämtar!!

Skrivet av fesen:

Nej det är inte samma sak och det är intressant å veta vad som gäller.

Ja dels lite svar ovan ^^ sen låter jag det klinga lite skämtsamt i mina öron!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Finna det flygplan som flygger på nästan 100 km höjd!?!?

Nej. Luften är för tunn för att kunna ge tillräcklig lyftkraft. Flygplan med raketmotor (X-15) kan uppnå den höjden men klarar inte att flyga på den (hålla konstant höjd).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Ja som flera redan nämnt så sträcker sig Sweden FIR (Sveriges luftrum) som pelare rakt upp enda tills du kommer till rymden, dock så behöver inte t.ex. rymdfärjorna klarering av t.ex. Sweden Controll för att få flyga igenom detta. Men för normala flygplan är det omöjligt att flyga "över" ett land.