Vilken ultravidvinkel till Nikon?

Permalänk

Vilken ultravidvinkel till Nikon?

Hej, jag är ute efter en Ultravidvinkel till min D300s och har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska ta.

Kandidat 1:
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX
+ Väldigt omtyckt och har fått mycket fina recensioner
+ Skarp
+ Ljusstark
+ Förhållandevis billig
+ Fast bländare

- Mindre zoomomfång än konkurrensen

Kandidat 2:

Nikon AF-S DX 10-24/3,5-4,5G IF-ED
+ Nikkor
+Mycket fina recentioner
+ Stort zoomomfång

- Dyr
- Inte lika ljusstark som t.ex. Tokinan
- Dyr
- Variabel bländare
- Dyr...

Kandidat 3:
Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM
+Stort Zoomomfång
+ Priset

- Inte så skarp
- Inte lika ljusstark som t.ex. Tokinan

Om man radar upp det så här så ser det ju ut som Tokina har flest fördelar och minst nackdelar. Även om större zoomomfång lockar så känns det som jag får betala ett ganska högt pris för det.

Har jag glömt nått objektiv jag borde överväga? Är det det någon som ser fler för/nackdelar?

Hur hade ni gjort?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

jadu.. jag köpte mig tokinan. en tung pryl, andas kvalitet. dock är det ju som sagt inte så stort omfång på den men trevlig endå..dock känns det som att du borde försöka lyckas testa gluggarna kanske innan du bestämmer dig.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tokinan hade gått bort för MIG. För litet zoomomfång och ljusstyrkan har de flesta inte särskilt stor nytta av på dessa brännvidder (men det beror ju på vad du tänkt dig fota med den).
Sigma 10-20/3.5 går bort eftersom Sigma 10-20/4-5.6 är bättre och är billigare.

Så, då återstår Sigma 10-20/4-5.6, Nikon 10-24 och Tokina 12-24/4.

Tokina 12-24 är numera rätt dyr och då ligger Nikon 10-24 inte SÅ långt bort, därför hade jag, idag, inte valt Tokina 12-24, även om jag har en sådan själv och är mycket nöjd med den. Nikonens större zoomomfång är helt klart trevligt och bildkvaliteten är bra. Så, om priset inte är något problem hade jag valt Nikonen.
Sigma 10-20/4-5.6 är utan tvekan den som är mest prisvärd. Den är bra optiskt, om än inte riktigt lika bra som Tokina 12-24 och Nikon 10-24, IMO, så är den nära. Den ger mycket vidvinkel och är relativt billig.