Värd uppgradering? Från i5 650 till i5 760.

Permalänk
Medlem

Värd uppgradering? Från i5 650 till i5 760.

Jag sitter nu bekvämt i ansats att göra en smärre uppgradering och skulle gärna höra vad ni, andra entusiaster, har att säga.

Idag har jag en i5 650, ett 460 GTX klockat enligt signaturen, 4 GB minne och en IDE-disk.

Jag har lyckats hitta en i5 760 för 700:- som jag starkt överväger att handla. Därefter en Corsair Force GT 120 GB SSD samt två random 4 GB stickor.

Målupplösning är 1680*1050.

Min huvudfråga är huruvida processoruppgraderingen är värd att göra enligt er. Sen är jag nyfiken på hur länge ni tror att systemet (med och utan cpu-uppgradering) kommer stå sig. Naturligtvis är det en generell prestandavinst jag är ute efter, men mer specifikt kan jag säga att jag ämnar lira SWKOTR, Diablo III och eventuella FPS-spel som dyker upp i höst/vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Jag sitter nu bekvämt i ansats att göra en smärre uppgradering och skulle gärna höra vad ni, andra entusiaster, har att säga.

Idag har jag en i5 650, ett 460 GTX klockat enligt signaturen, 4 GB minne och en IDE-disk.

Jag har lyckats hitta en i5 760 för 700:- som jag starkt överväger att handla. Därefter en Corsair Force GT 120 GB SSD samt två random 4 GB stickor.

Målupplösning är 1680*1050.

Min huvudfråga är huruvida processoruppgraderingen är värd att göra enligt er. Sen är jag nyfiken på hur länge ni tror att systemet (med och utan cpu-uppgradering) kommer stå sig. Naturligtvis är det en generell prestandavinst jag är ute efter, men mer specifikt kan jag säga att jag ämnar lira SWKOTR, Diablo III och eventuella FPS-spel som dyker upp i höst/vinter.

http://www.anandtech.com/bench/Product/144?vs=191
Här har du en jämförelse! Jag skulle nog hålla kvar i den och satsa på nytt när Bulldozer kommer och sätter lite press på Intel eller vid nästa generations Intel!

Den kommer allt hålla länge iom att nästa generations konsoller inte kommer än på ett par, 3 år ungefär! Så spelutvecklingen kommer ligga på samma nivå fram tills dess med så att säga.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skulle vilja formulera om min fråga. Om en gruppgradering ska göras, vad ger mest; att skaffa en vassare processor eller ett vassare grafikkort? Det är som tidigare nämnt 1680*1050 som gäller.

Permalänk

Grafikkort, definitivt

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Grafikkort, definitivt

Säger du detta rent generellt eller har du tittat på mitt system och gett sin åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Säger du detta rent generellt eller har du tittat på mitt system och gett sin åsikt?

Ditt grafikkort är definitivt flaskhalsen i systemet just nu!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Ditt grafikkort är definitivt flaskhalsen i systemet just nu!

Anta emellertid inte att jag köpte i5 760:n, för det gjorde jag inte. Den nuvarande processorn är alltså den i signatur.
Står du fast vid din åsikt ändå?

Permalänk
Medlem

Det är en sån pass liten skillnad så jag hade själv sparat pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Anta emellertid inte att jag köpte i5 760:n, för det gjorde jag inte. Den nuvarande processorn är alltså den i signatur.
Står du fast vid din åsikt ändå?

Du har en dual core, ska du köra moderna spel är det quad core/hexacore som gäller.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Det beror ju på vad du spelar .

Permalänk
Medlem

Hmm, den du sitter på just nu är en 2 kärnig va? Och 760 är 4 kärnig? Isåfall skulle jag nog byta personligen då fler och fler spel börjar stödja 4 kärnigt. Visst du kan säkert spela nyare spel på din nuvarande men ja.. Sen skulle jag satsa på ett nytt GFX senare om ditt moderkort inte stödjer SLI?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Oj jävlar ja, trodde bara det var i3:or som skulle vara dubbelkärniga?!
Trodde i5 och i7 bara var 4 kärnor och uppåt!
I det här fallet skulle nog en quad ge dig mer skjuts än ett grafikkort?
Men som det ligger till nu så ska du nog vänta till vinter och köpa både grafikkort och prolle när de nya serierna kommer ut!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

om jag inte misstar mig så har i5 650 hyperthreading?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dauit:

om jag inte misstar mig så har i5 650 hyperthreading?

Det stämmer, i ett fåtal spel kan det ge en del boost.
Till ts: köp en i5 760 du kommer inte ångra dig, ett bättre grafikkort kommer inte prestera optimalt med din dual core cpu (i alla fall i nyare spel)
Jag har en i5 760 till salu, om den andra redan är såld (använd i 2 månader, välkyld, klockar som en dröm)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det stämmer, i ett fåtal spel kan det ge en del boost.

Vad jag minns från testerna så var det snarare negativt än positivt i spel Kanske har fixats?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerial:

Jag sitter nu bekvämt i ansats att göra en smärre uppgradering och skulle gärna höra vad ni, andra entusiaster, har att säga.

Idag har jag en i5 650, ett 460 GTX klockat enligt signaturen, 4 GB minne och en IDE-disk.

Jag har lyckats hitta en i5 760 för 700:- som jag starkt överväger att handla. Därefter en Corsair Force GT 120 GB SSD samt två random 4 GB stickor.

Målupplösning är 1680*1050.

Min huvudfråga är huruvida processoruppgraderingen är värd att göra enligt er. Sen är jag nyfiken på hur länge ni tror att systemet (med och utan cpu-uppgradering) kommer stå sig. Naturligtvis är det en generell prestandavinst jag är ute efter, men mer specifikt kan jag säga att jag ämnar lira SWKOTR, Diablo III och eventuella FPS-spel som dyker upp i höst/vinter.

BYT! Din i5 650 är värd ca 600-700 beg. så uppgraderingen kommer kanske kosta dig 100 spänn. Letade upp avslutade auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?search=i5%2065...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Vad jag minns från testerna så var det snarare negativt än positivt i spel Kanske har fixats?

jag tycker det låter väldigt konstigt, programmen ser processon som en fyrstjärnig CPU pga av HT. 760 har däremot mer cache (hela 4 MB mer!). Det är nog det som har störst betydelse i tester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Oj jävlar ja, trodde bara det var i3:or som skulle vara dubbelkärniga?!
Trodde i5 och i7 bara var 4 kärnor och uppåt!
I det här fallet skulle nog en quad ge dig mer skjuts än ett grafikkort?
Men som det ligger till nu så ska du nog vänta till vinter och köpa både grafikkort och prolle när de nya serierna kommer ut!

Det ar nog visast sa. Problemet ar att det kliar i uppgraderingsfingret. Blir till att lata sparfingret spoa upp uppgraderingsfingret och gora en smart investering runt arsskiftet.

Jag lirar mest shootspel, men framfor allt sa ar det The Old Republic som galler. Och jag kanner mig sjalv, om jag spenderar sa mkt tid i ett spel sa vill ja ha det varsta, hog fps och vacker grafik sa att jag dras in i miljon.

Det jobbiga blir att jag kommer bli tvungen att byta hela systemet, cpu, moderkort, grafikkort och eventuellt psu och ram ocksa. Mm, vi far se. Det kanske flyter pa skitbra i ToR, vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Det ar nog visast sa. Problemet ar att det kliar i uppgraderingsfingret. Blir till att lata sparfingret spoa upp uppgraderingsfingret och gora en smart investering runt arsskiftet.

Jag lirar mest shootspel, men framfor allt sa ar det The Old Republic som galler. Och jag kanner mig sjalv, om jag spenderar sa mkt tid i ett spel sa vill ja ha det varsta, hog fps och vacker grafik sa att jag dras in i miljon.

Det jobbiga blir att jag kommer bli tvungen att byta hela systemet, cpu, moderkort, grafikkort och eventuellt psu och ram ocksa. Mm, vi far se. Det kanske flyter pa skitbra i ToR, vem vet?

Precis samma här, spenderar gärna pengar på småuppgraderingar jag egentligen inte behöver men vill ju ha det bästa! Håll i pengarna nu och gör en ordenlig uppgradering istället

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

Vad jag minns från testerna så var det snarare negativt än positivt i spel Kanske har fixats?

Nja i vissa spel är det negativt i andra positivt:

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

BYT! Din i5 650 är värd ca 600-700 beg. så uppgraderingen kommer kanske kosta dig 100 spänn. Letade upp avslutade auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?search=i5%2065...

Jag hade garanterat gjort det om jag bott i Sverige. Men har nere i Turkiet kanner jag inte att jag varken litar tilllrackligt pa de som saljer begagnat eller posten, for den delen.

Men men, i ett forsok att stilla min hunger overklockade jag bade cpu och gfx, som nu natt maxgransen. Sitta pa handerna och skriva med nasan, kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerial:

Jag hade garanterat gjort det om jag bott i Sverige. Men har nere i Turkiet kanner jag inte att jag varken litar tilllrackligt pa de som saljer begagnat eller posten, for den delen.

Men men, i ett forsok att stilla min hunger overklockade jag bade cpu och gfx, som nu natt maxgransen. Sitta pa handerna och skriva med nasan, kanske?

Ok, då förstår jag Det är dock inte lätt att veta ifall profilen stämmer då många bara hittar på... (Istanbul)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ok, då förstår jag Det är dock inte lätt att veta ifall profilen stämmer då många bara hittar på... (Istanbul)

Ja du, ibland är det nästan så att jag själv önskar att jag hittat på det. Men så är inte fallet.

Permalänk
Medlem

En släkting kommer på besök här nästa månad från Sverige och jag verkar ha fått tag i en begagnad i5 750 för ~500:- som denne ska få ta med sig.

Utöver detta har min svåger här nere, vars etik kan diskuteras, lyckats sälja mitt GTX460 för 2000:- (köpte det för exakt så mycket för ett år sen). Jag lade på 1500:- och beställed ett ASUS GTX570 Directcu II. Med lite överklockning på prollen så bör vi se en stadig uppgradering!

Vet ni vad det bästa är? För frakt till dörren betalar jag 7 lira = 26:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

En släkting kommer på besök här nästa månad från Sverige och jag verkar ha fått tag i en begagnad i5 750 för ~500:- som denne ska få ta med sig.

Utöver detta har min svåger här nere, vars etik kan diskuteras, lyckats sälja mitt GTX460 för 2000:- (köpte det för exakt så mycket för ett år sen). Jag lade på 1500:- och beställed ett ASUS GTX570 Directcu II. Med lite överklockning på prollen så bör vi se en stadig uppgradering!

Vet ni vad det bästa är? För frakt till dörren betalar jag 7 lira = 26:-

Sålde du ditt begagnade gtx460 för 2000:-???
Till vem?? 700 över nypriset!!

Han kan få köpa mitt också och köra SLI

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Sälja et GTX 460 för 2000kr? Vilken scam :E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

En släkting kommer på besök här nästa månad från Sverige och jag verkar ha fått tag i en begagnad i5 750 för ~500:- som denne ska få ta med sig.

Utöver detta har min svåger här nere, vars etik kan diskuteras, lyckats sälja mitt GTX460 för 2000:- (köpte det för exakt så mycket för ett år sen). Jag lade på 1500:- och beställed ett ASUS GTX570 Directcu II. Med lite överklockning på prollen så bör vi se en stadig uppgradering!

Vet ni vad det bästa är? För frakt till dörren betalar jag 7 lira = 26:-

Du kommer märka STOR skillnad med dina nya delar
2000kr för ett Gtx 460? Det verkar lite skumt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Du kommer bli nöjd med denna uppgradering, helt klart, jag körde eyefinity 3x24" och ett hd5850 plus en ssd, 8gb ram och i5 750@ 3.8ghz i väldigt höga upplösningar och med mycket ögongodis påslaget i acceptabel fps förut innan mitt SB-köp, så i din upplösning så kommer du helt klart bli nöjd med det du byter upp dig till, köp en ssd och du når ännu längre!:)
Nu talar jag av egen erfarenhet så;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jo det är skamligt egentligen. Grejen är att här nere i Turkiet är kunskapen om datorer väldigt låg. Det råkar även vara så att min svåger jobbar som PC-tekniker på diverse ställen där det arbetar många snobbar med gott om pengar men ont om erfarenhet vad gäller komponenter, marknaden och datorer i allmänhet. De ber honom sätta ihop en burk, han kommer med prisförslag och oftast så tackar de ja.

Just nu måste jag erkänna att jag just nu sitter och väntar på 570:t med spänning. Varenda bil som passerar förbi får mig att hoppa upp till fönstret och titta ut som om jag vore fyra bast och tomten var på ingång. Men det finns ingen snö, ingen tomte - bara en dröm om höga poäng i 3dmark.

Ptja gubbar, har ni vägarna förbi Turkiet så fixar vi det! Dyra SLI-lösningar åt det turkiska folket!

Permalänk
Medlem

Snacka om nitlott. Fattas en 6pins molex och allt ar stangt....