Ingen bug med "Sandforce" under IDE bara i AHCI och RAID [På Maximus IV Extreme]

Permalänk
Medlem

Ingen bug med "Sandforce" under IDE bara i AHCI och RAID [På Maximus IV Extreme]

Det börjar bli fler och fler som säger att TRIM fungerar under IDE nuförtiden och inte bara i AHCI och RAID(I RAID mode endast om man kör disken singel och inte faktiskt kör RAID fysiskt). http://www.overclock.net/ssd/747658-trim-works-ide-mode.html, http://communities.intel.com/message/96192 Det är nämligen så att jag uppdaterade till firmware 1.3 på mina Corsair Force GT'n för jag fick problem med sandforce kontrollern. Har haft Force GT sedan release och har inte haft en enda problem förrän nyligen. 1.3 gav mig bara mera problem tills jag bytte i BIOS till IDE och vipps så var problemen borta. Jag vet inte vad ni tycker men testa det och se och kom sedan tillbaks till denna tråd och berätta eran resultat. Bild nedan på ATTO Disc Benchmark på min C:

Man tappar helt klart prestanda i IDE mode men jag har inget val just nu. I AHCI och RAID krånglar det för mycket. Jag förlorade endast cirka 100Mb/s WRITE på SSD'n. I verkliga livet känner jag ingen skillnad på 450Mb/s och 550Mb/s vid användande av datorn. READ märks inte av alls fast förlorad prestanda. Lite segare uppstart, that's it.

Uploaded with ImageShack.us

Med vänlig hälsning

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Hej! Har testat vidare nu och upptäckt att mina SSD'n krånglar endast om jag har andra HDD/SSD kopplat till Marvell kontrollern samtidigt som jag har SSD'n på JMicron och Intel. Om jag har alla HDD/SSD på enbart JMicron och Intel upstår inga buggar alls med mina SSD'n med 1.3 firmware. Varken på SATA2 eller SATA3. Alla bluescreens, freeze etc har försvunnit. Testat med både IRST och standard MSAHCI men det gör ingen skillnad.

Jag tappar dock prestandan rejält på dom SSD'n som är kopplat till JMicron SATA2 men allt är mycket stabilare. Om inte Corsair kommer med ytterligare firmware som fixar detta så får jag nog stå ut med det. Bild nedan på ATTO Disc Benchmark med Corsair Force GT i JMicron SATA2. SATA3 är fortfarande max prestanda.

Uploaded with ImageShack.us

Med vänlig hälsning

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är drabbad, men folk kanske funderar. Fungerar det inte med intels egen kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Inte för att jag är drabbad, men folk kanske funderar. Fungerar det inte med intels egen kontroller?

Jodå. Visst fungerar intels egen kontroller men jag har bara 2 röda SATA3 kontakter som styrs av intels kontroller. Dom mörkgråa kontakterna är JMicron vilket är SATA2. Finns ytterligare 2st röda men dom är Marvell och dom ger mig problem i kombination med JMicron och Intel. Jag har 4st SSD'n så jag har inget val. 2st på Intels kontroller och 2st på JMicron just nu. Skulle ju kunna köra RAID0 med alla 4 och få typ 1600Mb/s men då förlorar jag TRIM. I och för sig har sandforce kontrollern på SSD'n "Garbage Collection" men jag litar mera på TRIM.

Notera att alla mina drivrutiner är uppdaterade även Intel Chipset, JMicron och Marvell. Har också IRST(Intel Rapid Storage Technology vilket man skulle kunna kalla för Intel AHCI) installerad men det gör ingen skillnad från standard MSAHCI drivrutinen för mig.

Kort skulle man kunna säga att så fort jag kopplar in någonting i Marvell uttagen så får jag problem med Intel's och JMicron's. Annars har jag ingen problem alls med Corsair Force GT SSD'n med sandforce kontrollern.

Med vänlig hälsning

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Mycket trevligt! Jag la till vilket moderkort det rör sig om så fler med liknande problem kan hitta tråden.