SSD Optimering fråga!

Permalänk
Konsolgrävare

SSD Optimering fråga!

hej jag hittade dena guide The SSD Optimization Guide
och undrar om den är säker att använda för att boosta sin SSD. vill ju inte göra saker som gör så det kan bli knas i datorn/ssd =(

TACK!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

är det någon som vet?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

hej jag hittade dena guide The SSD Optimization Guide
och undrar om den är säker att använda för att boosta sin SSD. vill ju inte göra saker som gör så det kan bli knas i datorn/ssd =(

TACK!

Du kan ju alltid använda en tweaker som gör inställningarna åt dig t.ex:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?49779-...

Permalänk
Konsolgrävare

så det är säkert? eller finns det någon som man inte ska göra som är bra att ha även fast det ger ssd prestanda?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Vissa väljer ju exempelvis att stänga av system restore, bra att ha i vissa fall om något går snett, men jag föredrar att lägga i windowsskivan och välja alternativet repair om det nu gått så snett (gör det sällan).

Tar du backup på saker så behöver du inte oroa dig, bara att formatera och eventuellt göra en secure-erase ifall det nu skulle behövas och därefter installera om windows. Hur som helst är det inga enorma skillnader jag märker av när jag stängt av allt i SSD Tweaker exempelvis, förutom då att firefox startar aningen snabbare.

Permalänk
Konsolgrävare

tack så mycket!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

"READER ALERT!!!

There is no need to Optimize Win7 or your SSD whatsoever for it to function correctly. "

Säger det mesta. Tips 1&2 är de enda värda att följa. Flera stycken är prestandasänkande eller har inget med SSD att göra.
Bara en sådan sak som att stänga av defragmentering. Fullständigt meningslöst då Win7 inte defragmenterar SSD om du inte tvingar den till det. Endast dina HDD blir automatiskt defragmenterade, och det vill man förmodligen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tyvar1:

är det någon som vet?

Thou shalt not bump, fourth commandment! Skämtsam ton åsido, vi vill gärna ge alla samma chans att ses.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Håller med Hardware Guy. Bästa optimering man kan göra är väl att se till att använda Windows 7 (för oss som kör windows då).

Med risk att bli anklagad för att spamma så postar jag igen länk till min egna lilla guide: http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Visa signatur
Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Hardware guy:

"READER ALERT!!!

There is no need to Optimize Win7 or your SSD whatsoever for it to function correctly. "

Säger det mesta. Tips 1&2 är de enda värda att följa. Flera stycken är prestandasänkande eller har inget med SSD att göra.
Bara en sådan sak som att stänga av defragmentering. Fullständigt meningslöst då Win7 inte defragmenterar SSD om du inte tvingar den till det. Endast dina HDD blir automatiskt defragmenterade, och det vill man förmodligen.

ok tack så mycket för informationen!

Skrivet av Lan:

Thou shalt not bump, fourth commandment! Skämtsam ton åsido, vi vill gärna ge alla samma chans att ses.

ops :S ska inte göras igen!

Skrivet av BengansBlogg:

Håller med Hardware Guy. Bästa optimering man kan göra är väl att se till att använda Windows 7 (för oss som kör windows då).

Med risk att bli anklagad för att spamma så postar jag igen länk till min egna lilla guide: http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

tack för guiden! ser bra ut!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

1. Press Winkey + ‘R’ and type MSConfig;
2. Check the radio option for ‘No GUI Boot’
Use the start box type “msconfig”.
3. Apply.

Den då? då ser man inte GUI i början och då får man väll snabbare startup ?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |