Permalänk
Avstängd

Coirsair 600w klippa kablar?

Hejsan, har ett litet Fractal Define Mini chassi, har ett ej modulärt nättag men vet att jag inte kommer använda vissa kablar så tänkte om man skulle öppna upp och kapa av dom kablarna man inte använder för att få det lite snyggare osv.

Så till min fråga, det är ett 600W Corsair agg, när jag öppnar upp och ev klipper av kablarna sånt fall, räcker det med El tejp för att kablar inte ska kortslutas osv eller har någon tips på hur man kan gå tillväga?

Tacksam för svar

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att löda loss dem då så slipper du ha sladdstumpar med spänning i som kan kortslutas mot något.

Permalänk
Avstängd

Är inte tillräckligt teknisk för det =/ men går det inte använda typ el tejp eller liknande? Eller något annat enkelt smidigt sätt?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

dra ur nätagget ur kontakten
slå sedan av och på det ett par gånger
samtidigt som du trycker på av och på knappen på datorn
låt det vara urkopplat en bra stund
skruva sedan upp nätagget
följ kablarna du inte vill ha och klipp av dom så nära anslutningen som möjligt
för att skruva isär ett nätagg behöver du inte vara särskilt teknisk
kan du hantera en skruv mejsel kan du skruva isär ett nätagg utan problem

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi ska börja peta i nätagg bör det självklart utfärdas en varning. Det är potentiellt väldigt farliga saker med starka kondensatorer som kan vara laddade. Allt görs på egen risk!

Säkrast om du ska tejpa är att tejpa en bit runt varje enskild kabel och sen dra över hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pumba-kung:

dra ur nätagget ur kontakten
slå sedan av och på det ett par gånger
samtidigt som du trycker på av och på knappen på datorn
låt det vara urkopplat en bra stund
skruva sedan upp nätagget
följ kablarna du inte vill ha och klipp av dom så nära anslutningen som möjligt
för att skruva isär ett nätagg behöver du inte vara särskilt teknisk
kan du hantera en skruv mejsel kan du skruva isär ett nätagg utan problem

Jo öppna vet jag men att löda bort där kabeln precis börjar har jag varken lödare eller något till hehe =D har öppnat upp och dammsugit ur ett antal nättag som varit riktigt igen täckta av slarvisar som inte vet vad "städa" är

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmkz:

Jo öppna vet jag men att löda bort där kabeln precis börjar har jag varken lödare eller något till hehe =D har öppnat upp och dammsugit ur ett antal nättag som varit riktigt igen täckta av slarvisar som inte vet vad "städa" är

jo det skrev du
det var därför jag skrev klippa bort
en avklippare lär du väl ha eller kunna låna
om du klipper så nära anslutningen som möjligt så inga tåtar sticker fram så är det ingen fara att det blir kortis

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.