Permalänk

Vart är samhället påväg?

I vilken riktning går vi i världen idag?

Enligt mig så är det bara en tidsfråga innan moder-natur slår ifrån, dom flesta kanske tänker att det är ett skämt. Men se bara som Japan, tsunamivågen, ser inte man det som allvarligt och som en varning?

Härnäst såg jag på Facebook att man nu börjar skapa events för tex " Slå en 98.a dagen ". Men hallå? Det är väl det sista vi ska göra?

Varför krigar man i mina ögon sett oskyldiga länder? Är det för att få panga lite eller finns det en mening med det? Som också gör att Sverige får en tillväxt på invånare vi inte klarar av i längden?

När tar oljan slut, vad är det som fyller igen alla tomma hål vi lämnar efter oss när vi tömt en oljekälla?

" Kopieringsavgift ", är det någon fattig stackare som kom på ett smart sätt att tjäna pengar på. Slår vad om att Styrelsen ger 50% av inkomsten till föreningarna och resten i egen ficka.

Om vi tar i spel-världen så förekommer det allt mer oftare att man kallar varandra massa saker, varje månad som går, ju mer skit ser man i chatterna. Från början var det " noob ". Nu är det snarare " S'ck my d'ck u mothef*cker " konstant. Det verkar vara någon tävling i vem som har bäst ordförråd när det gäller glåpord. Höjjer det statusen?

- Är jag helt ute och cyklar och borde tänka på annat en detta? ...

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt mig så är det bara en tidsfråga innan moder-natur slår ifrån, dom flesta kanske tänker att det är ett skämt. Men se bara som Japan, tsunamivågen, ser inte man det som allvarligt och som en varning?

Men tsunamis har alltid funnits. Inget nytt fenomen. Så länge jorden har funnits (eller nästan) har det förekommit tsunamis.

Citat:

Härnäst såg jag på Facebook att man nu börjar skapa events för tex " Slå en 98.a dagen ". Men hallå? Det är väl det sista vi ska göra?

Förstår inte riktigt? Slå en som är född -98? Måste vara en person som inte har fått någon kärlek av sin mamma som skapar sådan FB grupp.

Citat:

Varför krigar man i mina ögon sett oskyldiga länder? Är det för att få panga lite eller finns det en mening med det? Som också gör att Sverige får en tillväxt på invånare vi inte klarar av i längden?

Ge gärna exempel (Georgien?). Men dock har det alltid funnits krig i mänsklighetens historia. Men det är mindre krig idag.

Citat:

När tar oljan slut, vad är det som fyller igen alla tomma hål vi lämnar efter oss när vi tömt en oljekälla?

Mycket intressant fråga.

Citat:

" Kopieringsavgift ", är det någon fattig stackare som kom på ett smart sätt att tjäna pengar på. Slår vad om att Styrelsen ger 50% av inkomsten till föreningarna och resten i egen ficka.

Du får skriva en arg insändare i din lokala tidning.

Citat:

Om vi tar i spel-världen så förekommer det allt mer oftare att man kallar varandra massa saker, varje månad som går, ju mer skit ser man i chatterna. Från början var det " noob ". Nu är det snarare " S'ck my d'ck u mothef*cker " konstant. Det verkar vara någon tävling i vem som har bäst ordförråd när det gäller glåpord. Höjjer det statusen?

haha... ja det finns många manboys med attitydsproblem på Internet.

Citat:

- Är jag helt ute och cyklar och borde tänka på annat en detta? ...

Nej då.

Permalänk

Angående global miljö, så tycker jag inte Hans Rosling tar hänsyn till detta i sina presentationer om hur bra tillväxten är i fattiga länder och hur världen blir bättre. Där hans budskap är att vi ska hjälpa dessa mer så att de blir som oss. Mitt argument är inte här att vi ska motarbeta någon, bara det att för snabb utveckling emot det tillstånd som vi i västvärlden har idag, anser jag inte är så bra. Sedan det moraliska ansvaret vi i västvärlden har, som förstör den globala miljön främst på andras bekostnad kan man fråga sig.

Annars tycker jag problemet är att vi går ifrån en kristen världsbild till en humanistisk, där enligt mig överdriven värde av människan tilldelas. Lite överdrivet så har många åsikten att oavsett vad någon gör så är dödsstraff fel, för individen är en människa.(Argumentationsfel föresätter det som ska bevisas)
Dock kan man såklart argumentera emot bristerna med dödsstraff.

Och detta extremt höga människovärde tycker jag se lite över allt som kravaller, London senast, men vi minns Göteborgkravallerna än idag. Där poliser och andra som försöker få ordning på stan granskas hårt och får knappt slå tillbaka.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tror tyvärr att världen ligger risigare till än vad många tror!
Vi måste ändra vårt beteende rätt snart om inte moder natur ska få HELT frispel. Det har redan nu börjat vara lite extremare väder runt om i världen.
Alla glaciärer håller på att smälta och skulle de smälta helt vilket verkar troligt så kommer havet att stiga med 70 meter!!!

Sen om ekonomin kraschar totalt för t.ex. USA och andra länder så är det bara att hamstra burkmat får då blir det nog inte kul, bara en tidsfråga!
Ett problem som också kommer med fart är att Kina och Indiens befolkning kommer att vilja ha våran standard och då räcker inte jordens resurser på långa vägar.

Sen undrar man hur det skulle gå för många av dagens "bloggande bimbos" som är födda med en silversked i munnen om vi helt plötsligt skulle måsta leva som man gjorde förr i tiden!?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Sen undrar man hur det skulle gå för många av dagens "bloggande bimbos" som är födda med en silversked i munnen om vi helt plötsligt skulle måsta leva som man gjorde förr i tiden!?

Om vi skulle leva som förr i tiden tror jag att flera ligger risigt till än enbart alla bloggande bimbos (de hittar troligtvis någon alfahanne de kan leecha från). Rätt stora delar av vårat samhälle bygger på tjänster som inte skulle finnas om vi levde "förr i tiden".

Permalänk
Medlem

Bara spånar lite, inget allvarligt menat men kanske tänkvärt.
Nog känns det som att det är nåt på G, och jag tror att det enda vi kan påverka är vår egen befolkningsmängd vilka som det ska slösas resurser på och inte hårda ord men sant. naturen är och förblir variabel och allt har sin tid. Blir det riktigt jävligt så kommer de starkaste individerna överleva och det behöver inte betyda de med med bäst fysiska förhållanden utan mer kunskap om hur man klarar sig utan el, vet att fiskpinnar inte simmar runt i paket, som kan jaga med fällor, pil, bössa ja whatever, hur man bereder skinn, sy, osv, hur man klarar sig.

Är väl naturligt med lite omslag och de som överlever får se, de som har en gård med marker kan överleva ändå med jakt, fiske, djur, grödor osv om inte det blir ett armageddon. Utan olja exempelvis så blir det omöjligt att producera mat åt andra än sig själv med naturliga hästkrafter, och utan dagens gödningsmedel osv. Utan el blir det lite svårare att hålla varor färska, saltbranschen kan bli en framtid hehe. Då blir det nog åter till byteshandel med det man kan själv göra. Det jobbiga blir väl att försvara allt när folk utan möjligheter till egen odling eller kunskap tänker ta för sig innan det jämnar ut sig.

Jag skulle välkomna ett mer naturnära liv, tills dess försöker jag leva för dagen och göra det jag vill, dör gör vi alla det är bara att göra det bästa man kan av vägen dit

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Världen förändras som den alltid gjort. Jag tror de hade liknande frågeställningar för 3000 år sedan också, om än inte på samma skala som du då de inte hade det ständiga flödet av nyheter att konsumera.

Angående miljö och natur så måste man ju fråga sig vad som är naturligt. Att tala om moder natur som om att våran jord hade en vilja och strävade efter ett mål är ju helt skevt. Glaciärerna har inte alltid funnits där och de kommer inte alltid att finnas där, oljan har inte alltid funnits där vi finner den och kommer heller inte att förbli kvar där för evigt. Kanske inte heller människan är för evigt, men vi gör som alla andra djur och kämpar för överlevnad och förbättringar. Jag anser att du enbart är rädd för förändringar, men de kommer oavsett du vill det eller ej då våran jord alltid har hyss för sig (som går att förklara helt naturligt).

Permalänk
Medlem

Jag anser att överbefolkning är det största problemet idag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Mycket som är fel på världen idag, där allt handlar om pengar.

kan rekommendera Zeitgeist alla dokumentärer, dom är rätt överdrivna och en del är total bs men det är en bra grund i det hela och belyser många av samhällets problem

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Annars tycker jag problemet är att vi går ifrån en kristen världsbild till en humanistisk, där enligt mig överdriven värde av människan tilldelas. Lite överdrivet så har många åsikten att oavsett vad någon gör så är dödsstraff fel, för individen är en människa.(Argumentationsfel föresätter det som ska bevisas)
Dock kan man såklart argumentera emot bristerna med dödsstraff.

Och detta extremt höga människovärde tycker jag se lite över allt som kravaller, London senast, men vi minns Göteborgkravallerna än idag. Där poliser och andra som försöker få ordning på stan granskas hårt och får knappt slå tillbaka.

Fascism är ju ett alternativ i så fall.

Permalänk

Tror någon vaknande på fel sida kan ju finnas positiva effekter av att oljan tar slut, visst det kanske blir svält och elände i tusen år men småningom är vi tillbaka i på ruta ett igen. Då kanske vi gör rätt den gången, då finns i varje fall ingen olja att göra sig beroende av .

Btw det finns något jag måste klaga på också! Sänka restaurangmomsen! vilket skämt. det dom borde göra är att sänka arbetsgivaravgiften. FÖR ALLA!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag tror allvarligt talat inte vi har några problem över huvud taget. Jag tror på att saker kommer lösas genom att lösningar uppkommer av våran teknologiska utveckling.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Överbefolkning är faktiskt inget större problem. I länder med hög livsstandard såsom Japan tex har befolkningsökningen slutat eller minskar, dvs antalet japaner minskar. Detta beror på att det är dyrt med barn, folk har tillgång till härliga p-piller, kondomer och abortkliniker osv.

Det är främst i fattiga länder som befolkningen ökar så fort och det beror på att det är gynnsamt med många barn där. Kostnaden är relativt låg och har man fler barn kan fler arbeta och bidra med mat till familjen. Överbefolkning är inget riktigt problem, det kommer lösas automatiskt när alla dessa fattiga länder får tillgång till vacciner, vägar, hygienprodukter, skolor, en fungerande och icke-korrupt regering och ett stigande BNP. Det är en tidsfråga! Populationen hos oss utvecklade länder är alla väldigt stabil och som sagt i vissa länder minskar den tom.

Fattigdom, sjukdomar, okunskap och girighet är nog mänsklighetens största problem idag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Hmm, det var en samling lite orelaterade saker att klaga på...

Skrivet av Tastyandy:

I vilken riktning går vi i världen idag?

Enligt mig så är det bara en tidsfråga innan moder-natur slår ifrån, dom flesta kanske tänker att det är ett skämt. Men se bara som Japan, tsunamivågen, ser inte man det som allvarligt och som en varning?

Ja, moder natur kommer att slå ifrån om vi människor förändrar klimatet tillräckligt mycket på olika sätt. Effekterna av det syns redan idag på olika sätt. Det behöver inte betyda att vi går under, men desto tidigare vi förbättrar saker och ting och slutar att wasta naturen och miljön desto mindre blir moteffekterna.

Just tsunamin i Japan har dock föga med det att göra. Det var en jordbävning under havet som orsakade den och inget vi människor på något sätt var skyldiga till.
Däremot kan jag tycka att det är riktigt korkat att bygga kärnkraftverk i jordbävnings och tsunamidrabbade områden.

Skrivet av Tastyandy:

Varför krigar man i mina ögon sett oskyldiga länder? Är det för att få panga lite eller finns det en mening med det? Som också gör att Sverige får en tillväxt på invånare vi inte klarar av i längden?

Varför krig existerar är en gammal och svår fråga.
Religion kombinerat med fattigdom är en farlig kombination och riskerar att utlösa krig.

Skrivet av Tastyandy:

När tar oljan slut, vad är det som fyller igen alla tomma hål vi lämnar efter oss när vi tömt en oljekälla?

De fysiska hålen i marken lär väl knappt påverka någonting. Det blir väl tomma grottor kvar, eller så fylls de så småningom igen med bergmassa eller så. Menar du symboliskt så är det självklart att vi inte fortsätta utnyttja oljan som idag i all framtid. Det är en ändlig resurs som därför med 100% säkerhet tar slut och det behöver inte vara så löjligt långt fram i tiden.

När det händer kommer, vad jag tror, mänskligheten att vara alltför oförberedd och det kommer att utlösa en global kris utan motstycke.
Precis som nu när man börjar inse att om man staplar lån på lån för länders konsumtion så kommer oundvikligen en punkt när det inte går längre. Innan det blev akut verkade konsensus vara att det var helt naturligt att bara ösa på med lån, "alla gör ju det".
Så lär det bli med oljan också. Ingen saknar kon förrän stallet är tomt brukar det heta.

Dock lär inte mänskligheten gå under heller då, men det blir en tuff tid, men det kommer något gott ur det.
När vi fixat alternativ till oljan lär får vi en mycket renare och miljövänlig värld.

Skrivet av Tastyandy:

" Kopieringsavgift ", är det någon fattig stackare som kom på ett smart sätt att tjäna pengar på. Slår vad om att Styrelsen ger 50% av inkomsten till föreningarna och resten i egen ficka.

Ja, det är helt vansinnigt. Dock kan sådant inte förvärras hur mycket som helst innan folket säger stopp.

Skrivet av Tastyandy:

Om vi tar i spel-världen så förekommer det allt mer oftare att man kallar varandra massa saker, varje månad som går, ju mer skit ser man i chatterna. Från början var det " noob ". Nu är det snarare " S'ck my d'ck u mothef*cker " konstant. Det verkar vara någon tävling i vem som har bäst ordförråd när det gäller glåpord. Höjjer det statusen?

Dålig uppfostran och snorungar som lärt sig att de får göra vadsomhelst utan att det drabbar dem själva verkar ha ökat, ja.
Kravallerna i England verkar bero på att stora skaror av sådana personer härjar fritt.
Vad man gör åt det är svårt att säga, men de psykopater som sitter och skriver sådant måste lära sig den hårda vägen vad som händer om man jävlas med andra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Överbefolkning är faktiskt inget större problem. I länder med hög livsstandard såsom Japan tex har befolkningsökningen slutat eller minskar, dvs antalet japaner minskar. Detta beror på att det är dyrt med barn, folk har tillgång till härliga p-piller, kondomer och abortkliniker osv.

Det är främst i fattiga länder som befolkningen ökar så fort och det beror på att det är gynnsamt med många barn där. Kostnaden är relativt låg och har man fler barn kan fler arbeta och bidra med mat till familjen. Överbefolkning är inget riktigt problem, det kommer lösas automatiskt när alla dessa fattiga länder får tillgång till vacciner, vägar, hygienprodukter, skolor, en fungerande och icke-korrupt regering och ett stigande BNP. Det är en tidsfråga! Populationen hos oss utvecklade länder är alla väldigt stabil och som sagt i vissa länder minskar den tom.

Fattigdom, sjukdomar, okunskap och girighet är nog mänsklighetens största problem idag.

Kanske det Även om befolkningen är relativit stabil i vissa länder så är ändå det total antalet för stort.

Jag skulle säja:

1. Befolkning (Sjukdomar, Fattigdom)
2. Religion (Okunskap)
3. Pengar (Girighet)
4. Länder

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag tycker snarare att det är ett under, att vi samsas så bra som vi gör på den här planeten
Visst det behövs mycket bättring. Men det kunde ha varit mycket värre!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Om vi bara blev av med all begolkning, religion, alla pengar och alla länder så vore världen en bättre plats.

Dold text
Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av Klingon:

Fascism är ju ett alternativ i så fall.

Så kan man också uttrycka det och det beror på hur man ser det hela.
För de som gör upplopp för ett friare samhälle t.ex. anarkistism, men många upplopp görs utan större politiska motiveringar. (det är roligt att slå sönder saker)

Angående problem så är de flesta självreglerande. När glassirisen håller på att smälta p.g.a. växthuseffekten som till stor del beror på koldioxidutsläpp, så får vi tillgång till nya olje- och gasfält i antarktisk. Vilka fält det nästintill håller på att bli krig över vem som ska få utvinna. Dessutom håller vi (indirekt) på att hjälpa länder att konsumera mer energi, vilket bidrar till ännu mer växthus effekt. (när de utvinner energin som de gör)

Som lite misantrop och Darwin Adward beundrande, så ser jag att en intressant framtid finns att beskåda. Nu tror jag dock inte på det värsta, men jag tycker redan känna av negativa klimateffekter här i sverige. Som att torrt hö inte precis är det lättaste att skörda längre.
Men uppstår det ett katastrofsår som Storsvagåret 1867, så är jag fundersam på hur samhället skulle klara det idag. (om det inte enbart är lokalt till sverige såklart)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hela världen kommer gå under och ur askan kommer det resa sig supermuterade kloner av bud_bundy.,,, Be afraid, be very afraid....

Elllller så kommer tekniska lösningar och lite politisk vilja att lösa allt.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Hela världen kommer gå under och ur askan kommer det resa sig supermuterade kloner av bud_bundy.,,, Be afraid, be very afraid....

Elllller så kommer tekniska lösningar och lite politisk vilja att lösa allt.

Människan är såklart en överlevare som kackerlackan.
Det jag förespår är dock inte utrotning, utan att det finns risk för att framtida generationer kommer få lite problem. Precis som att en stor del av världen verkligen har stora problem idag.
Tekniska lösningar är såklart en lösning, men jag tycker dock inte utvecklingen inte går så fort framåt och ser risk för att problemen kommer innan. Det ska ju t.ex. inte till så mycket höjda energipriser för att riktigt skapa problem för många. (som bara kostnader till och från arbete)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det ordnar sig alltid, inget att oroa sig för!

Fungerat i mitt liv hittils så why not.. Människan är en ung varelse och har mycket att lära. Att vi skulle förinta oss själva har jag svårt att tro, nån jävel överlever alltid någonstans och brings it on...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Går världen under så är det inte mycket att göra. Deal with it. Låt naturen och mänsklighetens dumhet (om den nu är dum) sköta det på egen hand. Tar vi slut på alla jordens resurser så är det väl i stil med darwins "survival of the fittest". Om vi inte klarar av det förtjänar vi inte att vara kvar.

Tills dess tänker jag ignorera allt som är kasst och uppskatta allt som är gott och bra.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

I vilken riktning går vi i världen idag?

Helt åt helvetet.

Skrivet av Tastyandy:

När tar oljan slut, vad är det som fyller igen alla tomma hål vi lämnar efter oss när vi tömt en oljekälla?

Vatten!
Vatten pumpas ner i borrhålet för att på det sättet trycka upp oljan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!