Varför håller ni fortfarande fast vid Prime95?

Permalänk
Medlem

Varför håller ni fortfarande fast vid Prime95?

Ser typ i ALLA trådar att folk kör Prime95, enligt min erfarenhet så belastar det inte processorn speciellt hårt. Jämför jag Prime95 mot Intel Burntest(AVX) ställt på högsta möjliga minnesmängd så drar CPUn över 20Watt mer och >10 grader varmare.

Enligt min erfarenhet belasta linpack, spec AVX linpack på SandyBridge mycket hårdare än Prime95, Othros och vanliga CPU-testet i OCCT.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra linpack med occt. Ibland kör jag också powersupply i occt (linpack+gpu) för att se hur mycket skillnad varmluften från gpun gör.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ser typ i ALLA trådar att folk kör Prime95, enligt min erfarenhet så belastar det inte processorn speciellt hårt. Jämför jag Prime95 mot Intel Burntest(AVX) ställt på högsta möjliga minnesmängd så drar CPUn över 20Watt mer och >10 grader varmare.

Enligt min erfarenhet belasta linpack, spec AVX linpack på SandyBridge mycket hårdare än Prime95, Othros och vanliga CPU-testet i OCCT.

Roligt nog så lider SB av just SB! Mitt försök till ett skämt. Socket burn.
AVX instruktionera belastar visserligen SB chip hårt. Men det som jag personligen finner svagt hos SB är dess cache. Inte dess IMC. Nu har jag visserligen bara plågat SB platformen sedan ES stadiet, så vad vet jag?
Står fast vid att prime95 blend är idealiskt för hemmaklockare. Det FINNS effektivare sätt att plåga SB chip. Men vill vi plåga eller pressa?
Mina 50 ören

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kan tilläga att max temp inte betyder högst belastning
Länge sett många som tror detta. Men visst, 12 timmar prime blend och 20-40 rundor IBT avx skulle jag säga är en bra kombo.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Enligt min erfarenhet belasta linpack, spec AVX linpack på SandyBridge mycket hårdare än Prime95, Othros och vanliga CPU-testet i OCCT.

Har du igång fyra instanser då? Jag tycker Prime95 fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

prime95 är lite väl snällt, använder det mest som referens att kolla vad tempen hamnar, men för att testa stabilitet är det ganska vädelöst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tråden i sig blir missvisande. Det hela hänger lite på vilken processor man har. Skulle vilja se ett grafikkort med 1024 mer i VRAM tugga en 4 gig textur. Och då har vi ju inte ens börjat belasta det som 50 tusen texturer på 0.5 meg styck. Hoppas någon förstår vad jag menar

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lika bra att kombinera. Jag kan köra en viss klock flera gånger genom OCCT Linpack/IBT utan att få en krasch för att sedan se en BSOD dyka upp efter två timmars Prime95 Blend med samma inställningar.

Kan även tillägga att jag får likvärdiga temperaturer i Prime95 (Blend) och OCCT Linpack, runt 65C.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Tror majoriteten gått över till linpack. Dvs. det som finns i OCCT och IntelBurnTest.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

OCCTs linpack belastar SandyBridge mycket sämre än det i IntelBurntest 2.5.1

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att Linpack i IntelBurnTest räcker för att säkerställa att maskinen är stabil. För snabba tester vid ändringar är det bra men jag avslutar alltid med minst 6 timmar i Prime95.

Är inte ovanligt att en maskin klarar Linpack men sen ändå ger fel på en eller flera trådar efter några timmar i Prime95, speciellt när man håller på och finjusterar volten den sista biten.

Vet att en del tycker att man kan acceptera nåt fel i Prime men det tycker absolut inte jag iaf. Stabil dator = 0% fel i samtliga tester.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är iof ganska så grön när det kommer till överklockning. Men varje gång min CPU vart instabil så har jag lyckets fål "fel" i både prime och intel burn test. Kanske bara jag men jag tror inte att det spelar så stor roll vad man testar med.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Jag tycker inte att Linpack i IntelBurnTest räcker för att säkerställa att maskinen är stabil. För snabba tester vid ändringar är det bra men jag avslutar alltid med minst 6 timmar i Prime95.

Hur mycket minnesmängd använder du i burntest? För mer minnesmängd belastar processorn och minne avsevärt mer.
Själv kombinerar jag både Burntest och OCCTs grafikkorts test för att fastställa om datorn är stabil.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hur mycket minnesmängd använder du i burntest? För mer minnesmängd belastar processorn och minne avsevärt mer.
Själv kombinerar jag både Burntest och OCCTs grafikkorts test för att fastställa om datorn är stabil.

Som avslutande test kör jag alltid burntest på max minne och 8 trådar. Sen Prime95 då i 6+ timmar.

Hände senast för en månad sen när jag bytte minne och klockade om att burntest klarade sig på max men jag fick öka IMC volten ett steg för att Prime skulle klara sig.

Visa signatur