Val av nätaggregat till datorpaket?

Permalänk
Medlem

Val av nätaggregat till datorpaket?

Hej
Jag har satt ihop ett datorpaket, men vet inte vilket nätaggregat jag ska välja. Jag vet att ca 750w ska vara bra, för eventuellt SLI senare.

Här är paketet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/738652/2011-08-15

Visa signatur

ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | Intel Core i7 7700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x 750W | Windows 10

Permalänk

Modulärt - (du bygger själv ser jag)
Guld certifikat
Tyst
Kraftigt
Värt 160:- till för 850W än för 750W
http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Jag skulle åtminstone satsa på ett 850w 80+ Gold aggregat. Då räcker det till nästa dator också.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyberX:

Hej
Jag har satt ihop ett datorpaket, men vet inte vilket nätaggregat jag ska välja. Jag vet att ca 750w ska vara bra, för eventuellt SLI senare.

Här är paketet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/738652/2011-08-15

http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Varför länka till ett aggregat som inte finns i lager??

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyberX:

Hej
Jag har satt ihop ett datorpaket, men vet inte vilket nätaggregat jag ska välja. Jag vet att ca 750w ska vara bra, för eventuellt SLI senare.

Här är paketet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/738652/2011-08-15

Skall du köra 570 Sli, behöver du lite kräm, minst 850W iaf.
Sen skulle jag rekommendera att du tittar på 80+ agg Silver eller Guld, agget är nästan den viktigaste komponenten i hela bygget, så man bör inte snåla med den. Fast det är min åsikt

Här är ett fint agg: http://www.inet.se/artikel/6909622/ocz-zx-series-850w-80-guld 100% modulärt med långa kablar.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Varför länka till ett aggregat som inte finns i lager??

varför frågar du?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Skall du köra 570 Sli, behöver du lite kräm, minst 850W iaf.
Sen skulle jag rekommendera att du tittar på 80+ agg Silver eller Guld, agget är nästan den viktigaste komponenten i hela bygget, så man bör inte snåla med den. Fast det är min åsikt

kan du göra en lite uträkning som skulle bevisa din tes om att man måste ha ett agg på 850W?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

kan du göra en lite uträkning som skulle bevisa din tes om att man måste ha ett agg på 850W?

Guru3d:
GeForce GTX 570 in 2-way SLI...
A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking).
With 2-way SLI we noticed our power consumption for the cards peaked to roughly 410 Watts, that's JUST the two cards, not the entire PC !

Om man planerar på att bygga ut så vill man väl inte hålla på att köpa nya agg varje gång, bara för att man lägger sig på gränsen. Bättre att ha lite marginal

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Guru3d:
GeForce GTX 570 in 2-way SLI...
A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking).

Om man planerar på att bygga ut så vill man väl inte hålla på att köpa nya agg varje gång, bara för att man lägger sig på gränsen. Bättre att ha lite marginal

Processor Intel Core i7 975 @ 3,8 GHz
Moderkort Asus Rampage III Extreme
Minne 6 GB Corsair Dominator GT
Hårddisk Western Digital Velociraptor 600 GB
Nätaggregat Cooler Master Silent Pro Gold 1 200 W

sweclockers egan test

två 570 sli och det överklockade test systemet drar 637W från väggen
i testet används ett agg som har en verkningsgrad på ca 90%

637*0,9= 573,3W är vad agget levererar till komponenterna och nätdelar som är av kvalitet är spceade efter vad de kan leverera till komponenterna
750-573,3 = 178 eller 23% marginal tror det är rätt lugnt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

varför frågar du?

Inte modulärt.
Stela kablar.
"Dåliga" kondensatorer.
Man ska ha ett kvalitet aggregat.
Kommer inte kunna driva 570 sli klokt, och kommer han klocka korten kommer agget definitivt inte att orka.

Skrivet av Blackie:

Guru3d:
GeForce GTX 570 in 2-way SLI...
A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking).
With 2-way SLI we noticed our power consumption for the cards peaked to roughly 410 Watts, that's JUST the two cards, not the entire PC !

Om man planerar på att bygga ut så vill man väl inte hålla på att köpa nya agg varje gång, bara för att man lägger sig på gränsen. Bättre att ha lite marginal

DÄRFÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Inte modulärt.
Stela kablar.
"Dåliga" kondensatorer.
Man ska ha ett kvalitet aggregat.
Kommer inte kunna driva 570 sli klokt, och kommer han klocka korten kommer agget definitivt inte att orka.

DÄRFÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ganska modulärt är det .. inte 100% som ax men det kostar ju hälften så mycket

stela kablar har du ett själv så du kan jämföra?

dåliga kondensatorer? öhmm naj det är högkvalitets kodnigar från japan så där föll du platt.

5års garanti skulle säga att det är rätt hög kvalitet på såna agg som vågar lova sånt

kommer mest definitivt orka driva två 570

sedan var det här helt o relevant till varför du frågade till att börja med

sedan stor text med massa utropstecken gör inte att du har mer rätt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

ganska modulärt är det .. inte 100% som ax men det kostar ju hälften så mycket

stela kablar har du ett själv så du kan jämföra?

dåliga kondensatorer? öhmm naj det är högkvalitets kodnigar från japan så där föll du platt.

5års garanti skulle säga att det är rätt hög kvalitet på såna agg som vågar lova sånt

kommer mest definitivt orka driva två 570

sedan var det här helt o relevant till varför du frågade till att börja med

sedan stor text med massa utropstecken gör inte att du har mer rätt

Citerat från Inets hemsida

V - 2011-08-10
Betyg: 3
+Billigt.
-Styva kablar, svårt med kabeldragning.
-Hade trasig kondensator och tog mer än 2 månader för inet att byta ut den.

Thorsama - 2011-07-18
Betyg: 4
+ många kablar
+ prisvärt

- halvsega kablar, småsvåra att böja som du vill
- Finns 1 kabel över, som man inte behöver koppla in (Är säkerligen bra för vissa användare, men tycker den borde varit modulär)

NJ - 2011-02-27
Betyg: 5
Ett riktigt snyggt och prisvärt agg.

+ 80+ silver
+ Tyst.
+ Snyggt
+ Modulärt
+ Priset

- Ganska stela kablar, 24 pins sladden var lite väll jobbigt och stel.
- Det fanns ingen riktig manual i förpackningen, inte nått stort problem då allt var logiskt.
- Inte alla kablar modulära.

De ända riktigt negativ jag hittat är att kablarna som inte är modulära är lite stela.

Plus att grannen köpt ett och själv tyckte att det var stela kablar (har själv tjänat på dom)

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Processor Intel Core i7 975 @ 3,8 GHz
Moderkort Asus Rampage III Extreme
Minne 6 GB Corsair Dominator GT
Hårddisk Western Digital Velociraptor 600 GB
Nätaggregat Cooler Master Silent Pro Gold 1 200 W
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2165?k=65a852d23f44c...

sweclockers egan test

två 570 sli och det överklockade test systemet drar 637W från väggen
i testet används ett agg som har en verkningsgrad på ca 90%

637*0,9= 573,3W är vad agget levererar till komponenterna och nätdelar som är av kvalitet är spceade efter vad de kan leverera till komponenterna
750-573,3 = 178 eller 23% marginal tror det är rätt lugnt

Det var ju det jag citerade från Guru3....
På Svenska: Man noterade att kortet peekade på 410W och skulle man köra SLI så behövde man ungefär 225 Watt till... 410 + 225 = 635W. Så vad är skillnaden mot SweC test som gav 632 Watt, 3 Watt!! *Orka* När det gäller strömförbrukning i en dator skall man alltid ha marginal.

Visst Sweclockers är duktiga, gillar verkligen deras recensioner. Men om jag skall vara ärlig så förlitar jag mig mer på Guru3D i det här fallet.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det var ju det jag citerade från Guru3....
På Svenska: Man noterade att kortet peekade på 410W och skulle man köra SLI så behövde man ungefär 225 Watt till... 410 + 225 = 635W. Så vad är skillnaden mot SweC test som gav 632 Watt, 3 Watt!! *Orka* När det gäller strömförbrukning i en dator skall man alltid ha marginal.

Visst Sweclockers är duktiga, gillar verkligen deras recensioner. Men om jag skall vara ärlig så förlitar jag mig mer på Guru3D i det här fallet.

Det är ju mätt vid väggen det visar ju inte vad datornn drar i sig utan hur mycket agget drar för att klara att driva datorn dom
verkar ju vara lika pantade som er på guru3d om dom inte fattar det, så här skriver dom i samma recension "Mind you that the system wattage is measured from the wall socket and is for the entire PC." Men lita på dom bara som inte ens fattar hur man mäter vad ett system kräver.
Vad som krävs får man med hjälp av den uträkningen jesusbarnet gjorde, sluta tönta er och basera inte era råd på inets kundrecensioner.
XFX XXX agget baseras ju på Seasonic en av dom absolut bästa tillverkarna.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

Det är ju mätt vid väggen det visar ju inte vad datornn drar i sig utan hur mycket agget drar för att klara att driva datorn dom
verkar ju vara lika pantade som er på guru3d om dom inte fattar det, så här skriver dom i samma recension "Mind you that the system wattage is measured from the wall socket and is for the entire PC." Men lita på dom bara som inte ens fattar hur man mäter vad ett system kräver.
Vad som krävs får man med hjälp av den uträkningen jesusbarnet gjorde, sluta tönta er och basera inte era råd på inets kundrecensioner.
XFX XXX agget baseras ju på Seasonic en av dom absolut bästa tillverkarna.

För det första, när klagade jag på XFX agget? Show me...
Det enda jag gjorde var att jag rekommenderade ett 80+ Gold agg, och gav min rekommendation som grundades på att trådskaparen pratade om eventuella uppgraderingar. Hade jag rekommenderat 400W hade du varit välkommen att gnälla...

Och sen när vet Guru3D inte vad de sysslar med....? Nä det är klart, det är bara en massa newbies som sitter och gissar. Guru3D grundades bara 2 år före SweC *No comments*

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Eftersom det handlar om just nätagg så passar tråden bättre här.

Permalänk
Avstängd

Vilken pajkastning det blev här inne.

Skrivet av LightForz:

Inte modulärt.
Stela kablar.
"Dåliga" kondensatorer.
Man ska ha ett kvalitet aggregat.
Kommer inte kunna driva 570 sli klokt, och kommer han klocka korten kommer agget definitivt inte att orka.

DÄRFÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kondensatorerna är bland de bästa som du hittar i ett nätagg idag (Nippon Chemi-con), sen är det ju bara otur om man får ett måndags-ex. Så enligt dig är Seasonic inte kvalitét? Då vet vi...

750W räcker gott och väl även det, då jag måste pressa mina komponenter ytterst hårt för att ens nå över 700-750W från väggen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

På Svenska: Man noterade att kortet peekade på 410W och skulle man köra SLI så behövde man ungefär 225 Watt till... 410 + 225 = 635W.

Eh, hur översätter du?

Citat:

With 2-way SLI we noticed our power consumption for the cards peaked to roughly 410 Watts, that's JUST the two cards, not the entire PC !

Två kort (utan resten av burken) drar ca 410W säger de ju.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Här har du recensioner på båda aggen hos en riktig nätaggsexpert. Läs själv och avgör vad du tycker verkar bäst och om prisskillnaden är värt det.

XFX XXX 750W: http://www.hardwaresecrets.com/article/XFX-750-W-Black-Editio...
Corsair AX850: http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-AX850W-Power-S...

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eh, hur översätter du?

Två kort (utan resten av burken) drar ca 410W säger de ju.

Jag tror de har fumlat lite när det skrivit texten, så jag korrigerade lite själv
Om du läser hela så står det också: A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking).

Jag tror knappas ett kort drar 185W, även om det skulle vara att föredra

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Jag tror de har fumlat lite när det skrivit texten, så jag korrigerade lite själv
Om du läser hela så står det också: A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking).

Jag tror knappas ett kort drar 185W, även om det skulle vara att föredra

Jag förstår inte hur du menar att de fumlat? (även om jag inte läst resten av recensionen, utan bara klippen här)
De säger att ett tilägg av ett kort (utan resten av datorn) lägger på ca 225W, och bekräftar det någorlunda, med en mätning av två kort i SLI som drar ca 410W. (som sagt bara korten) Visst, de borde väl nått 450 för att tesen ska gå ihop helt, men är väl nära nog om man ska ha marginaler.

Deras slutsats är att man bör köra åtminstone 750W för att täcka upp resten av burkens behov för CPU, RAM, HDD osv...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag förstår inte hur du menar att de fumlat? (även om jag inte läst resten av recensionen, utan bara klippen här)
De säger att ett tilägg av ett kort (utan resten av datorn) lägger på ca 225W, och bekräftar det någorlunda, med en mätning av två kort i SLI som drar ca 410W. (som sagt bara korten) Visst, de borde väl nått 450 för att tesen ska gå ihop helt, men är väl nära nog om man ska ha marginaler.

Deras slutsats är att man bör köra åtminstone 750W för att täcka upp resten av burkens behov för CPU, RAM, HDD osv...

Du har helt rätt, det är jag som svamlar, de skriver 410W båda..
Glömde även länka till testet: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-570-sli-review/13

Tur att nån är vaken

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch