RAID på Samsung EcoGreen F4 HD204UI, 2TB

Permalänk
Medlem

RAID på Samsung EcoGreen F4 HD204UI, 2TB

Tjena,

Sitter och försöker förstå mig på det här med att köra RAID hemma på PCn och undrar om någon här försökt köra det med Samsung EcoGreen F4 HD204UI hårddiskar? Har fått höra att man inte ska göra det med så kallade "green" hårddiskar. Stämmer detta? Trisst för mig då eftersom jag redan köpt 2st. Men skulle gärna få det bekräftat av nån expert på forumet.

Skulle oxå bli glad om nån känner till en tråd eller har en bra länk eller annan info som jag måste tänka på när man sätter upp RAID på en vanlig PC. (Jag har sökt och inte gett upp än )

Om det har nån betydelse så kör jag Windows 7 Ultimate med SSD som boot disk på en AMD 965 rigg med Gigabyte 790XTA-UD4 moderkort.

Tack på förhand.
/mvh Fanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Tjena,

Sitter och försöker förstå mig på det här med att köra RAID hemma på PCn och undrar om någon här försökt köra det med Samsung EcoGreen F4 HD204UI hårddiskar? Har fått höra att man inte ska göra det med så kallade "green" hårddiskar. Stämmer detta? Trisst för mig då eftersom jag redan köpt 2st. Men skulle gärna få det bekräftat av nån expert på forumet.

Skulle oxå bli glad om nån känner till en tråd eller har en bra länk eller annan info som jag måste tänka på när man sätter upp RAID på en vanlig PC. (Jag har sökt och inte gett upp än )

Om det har nån betydelse så kör jag Windows 7 Ultimate med SSD som boot disk på en AMD 965 rigg med Gigabyte 790XTA-UD4 moderkort.

Tack på förhand.
/mvh Fanten

Vad för sorts raid vill du köra?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vad för sorts raid vill du köra?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

RAID1 tror jag blir bäst när jag kollar länken.
Det är alltså säkerheten jag är ute efter och inte högre hastighet även om det såklart är trevligt. Men dessa diskar köpte jag ju bara för att tysta och strömsnåla diskar var högre prio.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

F4 e OK att RAIDa.
RAID e INTE säkerhet

okej. tack.
Men hur tänker då du? Är nån online backup area á la dropbox eller dyl det enda rätta? Varför är en RAID hemma fel val?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

RAID är aldrig fel men det är inte samma som säkerhetsbackup

Precis, tex om nätagget går sönder och slår ut alla diskar försvinner all data. Raid används för upptid. Dock om bara en hårddisk går sönder finns ju datan kvar i alla fall, men man bör fortfarande göra backup.