Permalänk
Medlem

Mitt fina Mini-ITX bygge.

Mer fakta kommer imorgon ska sova nu

Delar

http://www.inet.se/kundvagn/visa/947498/2011-10-03

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera större fläktar, ju större desto mer luft flyttar dem mot vad de låter.
Annars skulle det väl funka, men varför inte försöka göra en burk som är 18x18 stor? Tycker det skulle se bättre ut med de proportionerna

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

För då skulle den bli mycket högre handlar mest om att göra en ganska small dator bygga i höjden ser inte bra ut och du har rätt det där me fläktarna men problemet är att om jag sätter in större får dom inte plats om det inte är så att jag hade kunnat vinkla fläktarna så att de ligger men vet inte ens om det skulle behövas fläktar då moderkortet är passivt kylt

Permalänk
Medlem

Jo jag förstod nästan det, men annars kan du väl skaffa en liten 2,5"-disk för att spara en hel del plats? Visserligen kostar det ju mer..
Finns ju extra tunna 80mm-fläktar att få tag på, när jag byggde lite förr köpte jag ett par sådana Zalman och de var ~15mm tjocka istället för 25mm.

Lycka till iaf!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Om du har frågor angående pico-PSUn så går det bra att PMa mig här eller ta kontakt med mig via mail så ska jag besvara de bäst jag kan. Men i stora drag så har feedbacken man har fått av kunderna extremt bra så jag tror knappast du kommer att ångra ditt köp.

Permalänk
Medlem

Hmm tror ni att det skulle vara värt att byta ut hårddisken mot en 160 gb 2,5" hårddisk och juste kanske är en dum fråga men hur kopplar man ström till hårddisken går det en sladd via moderkortet eller måste man ha någon super sladd från nätagg och såna fall har Pico PSU support för det och juste funkar Sata 300 med moderkortet jag nämde ovan?

Permalänk
Medlem

Du behöver en Molex -> SATA adapterkabel när det gäller hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett likande bygge som kanske kan vara av intresse. Finns en länk till byggloggen i signaturen min. Jag använde tunna 70mm fläktar från gamla AMD-kylare. Funkar bra faktiskt, men de har en förmåga att viberera lite, så man får montera dem med nått mjukt för att oljudet inte ska fortplanta sig till chassit.

2,5" hårddiskar är små, svala och tysta. Men ack så långsamma, i alla fall om man är van vid SSD. Så man får väga vad som är värt. I mitt fall hade jag inte mycke utrymme att röra mig med, så då var valet enkelt.

Man kan få plats ganska bra med små flex-atx nätagg om man tar ur dem ur plåthöljet. Men gör man det får man vara extremt försiktig eftersom det kan vara väldigt lätt att få sig en stöt. Dessutom får man vara noga och se till att man har ordentlig kylning på det. Det jag har är läskigt oeffektivt och blir jäkligt varmt! Men det går med lite vilja och trail and error.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Undrar om det är någon som är inresserad av bygget så att jag ska ladda upp några bilder??

Permalänk

Ja!

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Måste bara börja hehe

Permalänk
Medlem

Hmm ska ändra designen lite och göra den enklare tror jag tagit mig för mycket vatten över huvudet

Permalänk
Medlem

Okej chassit kommer börja tillverkas så fort skolan börjar!! Har ett par dygn på mig att göra klart ritningar!

Permalänk
Medlem

Projekt planen ändras...
Ja du, bygget börjar nästa vecka (i skolans slöjd) och har bestämt mig för lite nya delar så att den blir lättare att sälja senare.

Idéer och frågor
Tanken är att man ska kunna sätta ditt ett lite maffigare grafikkort senare när den ska säljas.
Testar gärna någon sorts vattenkylare till CPUn om det finns. (vill testa att overklocka)
Om ni vet några bättre delar för en billigare slant berätta gärna eller om ni tycker något är lite fel.

Om ni ska rekommendera något annat moderkort måste de vara Mini-ITX då skolan inte tillåter mig bygga större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har du sagt/skrivit A får du skriva B också.

Upp med bilder så fort du kan.

Bilderna bör börja rulla in nästa vecka då vi inte har någon slöjd den här veckan (ska visst åka och kolla på ett gymnasium). Om du eller någon annan är intresserad kan jag ladda upp ett par bilder av min 3D modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Bilderna bör börja rulla in nästa vecka då vi inte har någon slöjd den här veckan (ska visst åka och kolla på ett gymnasium). Om du eller någon annan är intresserad kan jag ladda upp ett par bilder av min 3D modell.

Lägg upp alla bilder som finns! Skall bli intressant att se hur bygget kommer genomföras. Bygger själv en mycket kompakt dator i trä för tillfället, har dock satsat lite mer på kylning. Använder mig av 4stk 140mm fläktar och kraftfullare komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erlend:

Lägg upp alla bilder som finns! Skall bli intressant att se hur bygget kommer genomföras. Bygger själv en mycket kompakt dator i trä för tillfället, har dock satsat lite mer på kylning. Använder mig av 4stk 140mm fläktar och kraftfullare komponenter.

Ok själv har jag förstorat bygget lite för att få plats med ett riktigt grafikkort och få den lite mer lätt såld sen när jag inte behöver den

Permalänk
Medlem