Frysen stod öppen i 6 timmar, återfrysa?

Permalänk
Medlem

Frysen stod öppen i 6 timmar, återfrysa?

Tjena.

Nu äre såhär att jag nyss flyttat in i en ny lägenhet där frysen är otroligt seg att stänga, vilket ledde till att jag idag inte fick stängt dörren helt och hållet.

Detta hände runt kl 17, och nu 6 timmar senare upptäckte jag detta.

Fick självklart halft panik och kollade till grejerna. Vissa grejer såsom bröd var ganska så tinade, medan kycklingfileérna fortfarande var hårda som sten.

Frågan är, vad är risken med att frysa in allt igen?
Grejerna som fortfarande var ganska hårda, t.ex. kycklingen, borde det väl inte vara några problem med?

Har nu tagit full kyla på frysen samt tryckt in den snabb-knappen.

Hjälp? XD

Tackar!

Permalänk
Medlem

Var dom hårda så var dom ju fortfarande frusna dock så fick man höra att det är inget skoj när det kommer fram till kyckling kött men den var ju inte upptinad så du får göra som du tycker är bäst Du måste tänka att första 5-6 timmar även om den står på gläntan så är det ändå ganska kallt inne i fryssen- om man nu inte har antifreesing då det inte finns någon is som håller temp nere. Men vore jag osäker på det så skulle jag tillaga kycklingen, lägga in i matlådor och i kylskåpet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Var dom hårda så var dom ju fortfarande frusna dock så fick man höra att det är inget skoj när det kommer fram till kyckling kött men den var ju inte upptinad så du får göra som du tycker är bäst Du måste tänka att första 5-6 timmar även om den står på gläntan så är det ändå ganska kallt inne i fryssen- om man nu inte har antifreesing då det inte finns någon is som håller temp nere. Men vore jag osäker på det så skulle jag tillaga kycklingen, lägga in i matlådor och i kylskåpet.

Hehe, där ser man.

Men om det inte blev upptinat så är det väl inte så stor risk? Tänkte mer som sagt att de va fortfarande stenhårda och hade is på sig (när jag kände igenom påsen, som är oöppnad).

Annars är de väl bara att tillaga kycklingen när det är dags, så får man se hur man mår efteråt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Hehe, där ser man.

Men om det inte blev upptinat så är det väl inte så stor risk? Tänkte mer som sagt att de va fortfarande stenhårda och hade is på sig (när jag kände igenom påsen, som är oöppnad).

Annars är de väl bara att tillaga kycklingen när det är dags, så får man se hur man mår efteråt!

Ja, frågan är ju om de blev tinade delvis eller inte alls. Om de blev delvis tinade så skulle iallafall jag ha tagit ur dom ur frysen och tillagat det för att eventuellt frysa in för framtida matlådor.

Visst kan man chansa också. Hur mycket kyckling var det? Var det en förpackning för 30kr? Då kan man ställa sig frågan om en härlig diarré kan vara värd 30 kronors sparande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Äk, kör på. Inget att oroa sig för tror jag.

Permalänk
Medlem

Något liknande hände för mig, fast min frys stod öppen över natten (cirka 10 timmar). Allt är sedan länge uppätet och det enda problem jag fick var massor med frost.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Bara att köra på som vanligt. Annars ringer du bara 112 så löser det sig nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ja, frågan är ju om de blev tinade delvis eller inte alls. Om de blev delvis tinade så skulle iallafall jag ha tagit ur dom ur frysen och tillagat det för att eventuellt frysa in för framtida matlådor.

Visst kan man chansa också. Hur mycket kyckling var det? Var det en förpackning för 30kr? Då kan man ställa sig frågan om en härlig diarré kan vara värd 30 kronors sparande.

2st oöppnade kycklingfilé a 1kg per påse! ;o

Skrivet av Kuufukuji:

Något liknande hände för mig, fast min frys stod öppen över natten (cirka 10 timmar). Allt är sedan länge uppätet och det enda problem jag fick var massor med frost.

Soft, hoppas vi på samma tur!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara att köra på som vanligt. Annars ringer du bara 112 så löser det sig nog.

Hoppas vi inte man behöver! hehe

Permalänk
Medlem

Garanterat ganska lugnt grabben.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuufukuji:

Något liknande hände för mig, fast min frys stod öppen över natten (cirka 10 timmar). Allt är sedan länge uppätet och det enda problem jag fick var massor med frost.

Skrivet av Tweak:

Äk, kör på. Inget att oroa sig för tror jag.

Håller med. Frys in igen. Som sagt inget att oroa sig för.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Bara att bränna på köttet i stekpannan å göra matlådor som du sedan fryser

Permalänk
Medlem

Bara att känna på sakerna, är de fortfarande kalla är det bara att frysa in igen.

ÄR sakerna rumstempererade eller "varma" så ska du inte frysa in igen om det kommer till kött och liknande.

Men bröd och kryddor och liknande är ingen fara att frysa in igen om de har tinat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Exakt vad hade du tänkt skulle vara problemet med att frysa kyckling som redan är fryst?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.