Permalänk
Medlem

Mediaspelare för HTPC

Funderar på att skaffa en HTPC och kommer troligen köra Windows 7 på den. Vad finns det för anledning att köra Windows Media Center, förutom att det är smidigare att styra med fjärrkontroll? Men om man har trådlös mus/tangentbord?

Vad ska man ha för mjukvara för att spela upp diverse filmer, men främst DVD och Blu-ray? Antar att Windows Media Player inte är mycket att hänga i julgranen, visst kan det spela upp DVD, men det måste finnas bättre program?
Det enda jag provat är VLC, kan det vara ett alternativ eller finns det bättre?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

xbmc, linux eller win 7. Med linux & gforce + xbmc kan du få ut äkta 24p. Välj en energisnål gpu med stöd för hårdvaruavkodning av mpeg2. Som t.ex. amd fusion eller intel core i3/5

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Funderar på nån av dessa.

och det lutar åt Windows 7, så inget snack om linux och xbmc

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Funderar på nån av dessa.

och det lutar åt Windows 7, så inget snack om linux och xbmc

Men pröva att använda xbmc som mediaprogram i windows 7, skit bra program

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Men pröva att använda xbmc som mediaprogram i windows 7, skit bra program

Ok, trodde det också var Linux men ser nu att det finns till Windows också.

Fler synpunkter?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Ok, trodde det också var Linux men ser nu att det finns till Windows också.

Fler synpunkter?

Nja kanske att kolla lite i denna guiden som har bra tips i sig(kanske du redan sett?) http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/972897-xbmc-guiden-filmalskare/

Permalänk
Medlem

Xbmc är väl det de allra flesta rekommenderar här på swec.

Annars har du t.ex mediaportal, plex eller helt enkelt Classic media player

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Det finns ju kort för att få in Kabel- och marksända kanaler i datorn.
Men om man som Telia's IPTV har egna boxar, så finns det väl ingen möjlighet att få in dessa kanaler i datorn?

Om man inte själv letar reda på signalerna i nätverket förstås... Men det finns inget enklare sätt väl?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Hej

jag kör win7+mediabrowser och det är snyggt men segt enligt mig. är sugen på att testa linux+xbmc.

Permalänk
Medlem

Windows 7 och http://www.team-mediaportal.com/ är klockrent!

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Media portal är också najs, tycke dock att det var lite struligt att få allt att att flyta på precis som man ville.

Fördelen med linux + xbmc är att du sparar ett par kronor i os kostnad för att få något som fungerar likvärdigt.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Det finns ju kort för att få in Kabel- och marksända kanaler i datorn.
Men om man som Telia's IPTV har egna boxar, så finns det väl ingen möjlighet att få in dessa kanaler i datorn?

Om man inte själv letar reda på signalerna i nätverket förstås... Men det finns inget enklare sätt väl?

nej går inte tyvärr finns diverse personer som knåpat ihop program för det men de saknar stöd för avkodning av de flesta betalkanaler. sisst jag provade så fick jag inte äns in svt tror jag då även gratiskanalerna använder en form av media kodning via IPTV ända jag fick in var Discovery som just då hadde en sån prova på trial vecka och därmed avaktiverat krypteringen av signalen.

så genrellt så funkar det inte dock säktert nått år sen jag höll på med dett så inte omöjligt att nån knäckt det sen dess men mer problem än nytta skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows