Permalänk
Medlem

Köpa ny bil

Hade tänkt köpa en bil strax efter vintern, har redan börjat kolla runt efter möjliga kandidater. Vad skulle du valt och varför?
Har tänkt lägga runt 100k och dessa är vad jag funnit intressanta:

Audi A4 2.5/3.0 Quattro (-02) Mellan 75-120k

Saab 9-3 Aero (-05) Runt 90-110k

Honda Civic Type-R (-07) En bit över budgeten men funnit några runt 110-120k

Mazda Rx-8 (-04) Verkar ligga på mellan 90-120k

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer du köra??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Hur mycket kommer du köra??

Inte särskilt mycket faktiskt, skulle gissa på 5-600 mil om året. Troligtvis skulle det enbart bli en bil att använda på sommaren, då min nuvarande bil knappast är värd och sälja och kan nog tuffa på många vintrar till utan några större kostnader. Garage är väl största problemet nu, men står i kö för att få ett.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Varför inte en a4 avant? Mycket snyggare i min mening än sedan

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Inte särskilt mycket faktiskt, skulle gissa på 5-600 mil om året. Troligtvis skulle det enbart bli en bil att använda på sommaren, då min nuvarande bil knappast är värd och sälja och kan nog tuffa på många vintrar till utan några större kostnader. Garage är väl största problemet nu, men står i kö för att få ett.

Av de alternativ du nämnt så skulle jag valt RX-8an utan tvekan.
Det är en enda vettiga sommarbilen av de fyra.

Resten kan gå som bruksbil året runt utan problem.

Fast jag skulle hellre ha köpt en Supra, Skyline, RX-7 eller liknade. Roligare leksaker på sommaren för de pengarna är svårt att hitta.
Hade själv en Skyline i 4 år så jag kan intyga att det helt klart går att leka mycket med såna.

Bry dig inte så mycket i ljudnivå, soppaförbrukning eller trams som komfort utan tänk mer däckrök, fin accerleration och bankörning.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

en bmw 330 e46 gärna cab
eller en bmw m3 e36?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

quattron är min favorit av alternativen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

A4, men jag skulle leta efter en 1,8Ts istället. Kolla även på A3 av lite nyare årsmodell (2003 och framåt) riktigt kul bil att köra (förutsatt att det sitter en motor i den, 1,6-liters fyran är inte en motor)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ja, det är väl ganska enkelt, Audin. Men strunta i stormotor, köp 1,8T i stället. typ 170HK, skapligt billig att försäkra jag betalar 565kr/månaden för helförsäkring (är under 30). Har iofs en A4 Avant s-line 1,8TQ. Är min ögonsten.

Saab = Värd ca 40spänn om 3 år när de har gått i KK. Sedan gillar jag inte "ovanliga"-bilar som jag tycker de andra är. Känns som det är obeprovat på något sätt. Detta är naturligtvis bara i min skalle men i alla fall.

Permalänk

Jag tycker du ska kika mot BMW e46,e39 eller kanske tom en e60 får plats i budgeten,visserligen dyra att äga men e inte många bilar man åker skönare om du frågar mig. Iofs e Audi jävligt fina bilar det med

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Varför inte en Alfa Romeo?

Numera kan du ju få en Alfa Romeo 156 GTA inom din budget, galet rolig bil för de pengarna. Annars är ju GT:n fin den med.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

RX-8 utan tvekan, en wankel är kärlek rakt igenom, saknar min rx-7 även fast den inte var något monster.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Skulle nog också säga RX-8an, sportig men praktisk och det enda som talar emot är väll driftskostnaden då wankeln ska vara ganska törstig då den är liten men varvar på rätt friskt när man busar.

Permalänk
Medlem

Bmw 7 serien E38 karossen helt klart. Dock INTE 728an med Rak sexa..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Bmw 7 serien E38 karossen helt klart. Dock INTE 728an med Rak sexa..

Alla vet att en BMW 7 serie är ett bottenlöst hål när det kommer till reparationer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

saab efter allt skit nu, nej! Och jag såg en 06a för 60k en månad sen. Snart finns inget värde kvar.

Audi hitta en över 04 för den nya grillen och som andra redan påpekat. 1.8t räcker fint.
Civicen är fin med. Överroligt att köra.

Jag har en bmw. FR bil är värdelös på vintern. All vikt där framme och drivs med bakhjul. Funderar på att ha 2 sandsäckar i bagageluckan kommande vinter.

Rx8. Wankel är sjukt nice. Fast rx7an skulle jag själv föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saaben! Alla Saab från -05 och uppåt är ett bra alternativ!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loki:

Av de alternativ du nämnt så skulle jag valt RX-8an utan tvekan.
Det är en enda vettiga sommarbilen av de fyra.

Resten kan gå som bruksbil året runt utan problem.

Fast jag skulle hellre ha köpt en Supra, Skyline, RX-7 eller liknade. Roligare leksaker på sommaren för de pengarna är svårt att hitta.
Hade själv en Skyline i 4 år så jag kan intyga att det helt klart går att leka mycket med såna.

Bry dig inte så mycket i ljudnivå, soppaförbrukning eller trams som komfort utan tänk mer däckrök, fin accerleration och bankörning.

Har faktiskt kollat en hel del på Supra, Skyline. Kan verkligen tänka mig att det är en rolig bil, men tenderar det inte till att bli en hel del skruva på dem? Även så måste jag ta lite hänsyn till omkostnader, försäkringar osv. Jag har lite dålig koll på de bilarna så får läsa på lite kanske.

Skrivet av east_lake:

Ja, det är väl ganska enkelt, Audin. Men strunta i stormotor, köp 1,8T i stället. typ 170HK, skapligt billig att försäkra jag betalar 565kr/månaden för helförsäkring (är under 30). Har iofs en A4 Avant s-line 1,8TQ. Är min ögonsten.

Saab = Värd ca 40spänn om 3 år när de har gått i KK. Sedan gillar jag inte "ovanliga"-bilar som jag tycker de andra är. Känns som det är obeprovat på något sätt. Detta är naturligtvis bara i min skalle men i alla fall.

Jo jag har alltid gillat Audi, 1,8T ~ 170hk kanske räcker gott och väl för mig likaså. Men alltid trevligt med lite större motor i mitt tycke även om det kanske är lite onödigt. Jo SAAB är väl kanske dumt och skaffa nu, men faktumet att jag tycker det är en skön bil och köra samt rätt snygg hehe

Skrivet av Cyber Judas:

Varför inte en Alfa Romeo?

Numera kan du ju få en Alfa Romeo 156 GTA inom din budget, galet rolig bil för de pengarna. Annars är ju GT:n fin den med.

Det ska jag faktiskt kolla vidare på, tack för tips.

Skrivet av kenti:

Civicen är fin med. Överroligt att köra.

Det verkar minsann vara en trevlig bil, men jag funderar lite över och kolla på den äldre modellen 2003 tex, kostar en lite mindre peng och ska enligt en del vara trevligare väghållning i än de nyare.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

En annan bil jag fastnat lite för är denna:

Huyndai Coupé 2,7 V6

Hyundai låter illa men jag gillar den verkligen. Har haft en bekant som ägt en och han älskade den. Priserna verkar ligga runt 60-80.000 för en 2002-2003

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

En annan bil jag fastnat lite för är denna:

Huyndai Coupé 2,7 V6
http://212.112.179.25/images/46/4630733611.jpg

Hyundai låter illa men jag gillar den verkligen. Har haft en bekant som ägt en och han älskade den. Priserna verkar ligga runt 60-80.000 för en 2002-2003

Framhjulsdriven coupé? Köp inte en Hyundai, kvalitet är inte deras högsta prioritet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Audis 1.8T räcker hur bra som helst, polarn hade en äldre variant och känns väldigt pigg.

Permalänk

Inte Honda...skitbilar iaf den Hondan Har Mazdan wankel så köp den, bara det är ju status

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Alla vet att en BMW 7 serie är ett bottenlöst hål när det kommer till reparationer.

Det som är dyrt till dessa bilar är motorelektronik och stötdämpare. Avgassystem kan ju dra iväg lite om kattarna är lägger ner vilket inte är helt ovanligt efter 20 000mil.
Vid 30-35 000mil kommer Kamkedje byte och detta kostar mellan 20-30 000 hos bmw. Gör man det själv kommer man undan på under 8000kr och det är inte specielt svårt.

Annars är det inte alls dyrt. Service är inte heller dyr. Var 4e år kommer storservicen som kostar runt 10 000kr. Annars ligger det mellan 3-5k per år i service. Inte farligt.

Som ett exempel så har min far lagt ut mer pengar på sin Toyota Avensis än vad hans morbror har gjort på sin Bmw 750 IA. Och då har Bmw'n rullat 12 000mil MER än toyotan...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Varför inte en Alfa Romeo?

Numera kan du ju få en Alfa Romeo 156 GTA inom din budget, galet rolig bil för de pengarna. Annars är ju GT:n fin den med.

Jag kör Alfa, dock 155 och älskar den verkligen.

Årsmodell -93 om någon undrar.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försökt hitta någon focus st

http://www.blocket.se/sodermanland/Ford_Focus_ST_225_35601354...

Den karossen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Jag skulle försökt hitta någon focus st

http://www.blocket.se/sodermanland/Ford_Focus_ST_225_35601354...

Den karossen

Fruktansvärt snygg bil.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.