Spotify tar bort låtar medan man lyssnar på dom

Permalänk
Medlem

Spotify tar bort låtar medan man lyssnar på dom

Fan vad sur jag blev idag. Jag sökte på Ultima Thule på Spotify och började lyssna på ett av deras bästa album som bland annat låten "Mitt land" finns med på. Jaf hade lyssnat på knappt halva albumet så stoppade musiken och så stod det att "spotify kan inte spela upp den här låten" eller nåt liknande. Jag försökte nästa låt, men samma sak där. Testade låtarna i början av albumet som funkade innan, men inte heller de funkade. Startade om Spotify, men det gick fortfarande inte. Testade ett annat Ultima Thule album, men blev samma sak på dom låtarna. Testade en helt annat grupps låtar och dom funkade utan problem.

Nu några timmar senare så går jag inte och kollar igen. Nu har alla deras album utom ett tagits bort!!! Varför gör dom så? Är inte målet att utöka antal låtar? Istället tar dom bort flera album från denna grupp. Kanske gör dom likadant med andra grupper? Här sitter man och betalar för premium och sen tar dom bort låtarna man lyssna på samtidigt som man lyssnar på dom! Fyy fan vad dåligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bejje:

Fan vad sur jag blev idag. Jag sökte på Ultima Thule på Spotify och började lyssna på ett av deras bästa album som bland annat låten "Mitt land" finns med på. Jaf hade lyssnat på knappt halva albumet så stoppade musiken och så stod det att "spotify kan inte spela upp den här låten" eller nåt liknande. Jag försökte nästa låt, men samma sak där. Testade låtarna i början av albumet som funkade innan, men inte heller de funkade. Startade om Spotify, men det gick fortfarande inte. Testade ett annat Ultima Thule album, men blev samma sak på dom låtarna. Testade en helt annat grupps låtar och dom funkade utan problem.

Nu några timmar senare så går jag inte och kollar igen. Nu har alla deras album utom ett tagits bort!!! Varför gör dom så? Är inte målet att utöka antal låtar? Istället tar dom bort flera album från denna grupp. Kanske gör dom likadant med andra grupper? Här sitter man och betalar för premium och sen tar dom bort låtarna man lyssna på samtidigt som man lyssnar på dom! Fyy fan vad dåligt.

Du kanske borde gnälla lite mindre men jag förstår dig.

Spotify kan inte ha alla musik från alla grupper, artister, skivbolag etc eftersom spotify inte har rätt till det, man kan alltså ha städat upp.
Eller så är det nåt temporärt fel på spotifys sida.

Tror inte heller spotify vet om att du lyssnar på låtarna de tar bort samtidigt som du lyssnar på musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kanske borde gnälla lite mindre men jag förstår dig.

Spotify kan inte ha alla musik från alla grupper, artister, skivbolag etc eftersom spotify inte har rätt till det, man kan alltså ha städat upp.
Eller så är det nåt temporärt fel på spotifys sida.

Tror inte heller spotify vet om att du lyssnar på låtarna de tar bort samtidigt som du lyssnar på musiken.

Jag gnäller gärna när jag tycker något är fel och fel är det när de tar bort en massa musik. Jag gjorde så att jag tänkte skriva en tråd i deras forum om det hela, men någon annan hade postat om samma sak före mig. Det gällde inte samma album, men tydligen är det fler som varit med om samma sak. Fförr kunde man bara hitta "vanlig" musik på spotify, men efter att ha hittat saker som t.ex. ultima thule så blev man ju glad, men sen drar dom tillbaka det, inte ok.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bejje:

Jag gnäller gärna när jag tycker något är fel och fel är det när de tar bort en massa musik. Jag gjorde så att jag tänkte skriva en tråd i deras forum om det hela, men någon annan hade postat om samma sak före mig. Det gällde inte samma album, men tydligen är det fler som varit med om samma sak. Fförr kunde man bara hitta "vanlig" musik på spotify, men efter att ha hittat saker som t.ex. ultima thule så blev man ju glad, men sen drar dom tillbaka det, inte ok.

Nej det är absolut inte OK men antar att det beror på licenser och rättigheter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej det är absolut inte OK men antar att det beror på licenser och rättigheter osv.

Ja det kan kanske vara så, märkligt dock att det tas bort just på en lördag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

har du gratisversionen?
har för mig man bara får lyssna ett antal gånger på samma låt, samt en viss tid totalt / månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

har du gratisversionen?
har för mig man bara får lyssna ett antal gånger på samma låt, samt en viss tid totalt / månad.

Nix, betalar för premium varje månad.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Det är bolagen du ska skylla på då, inte spotify.

Får dom inte ha låtar så tar dom ju bort dom.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Lol, tro inte att dem tar bort låtar. Snarare så att de buggar. Ominstallera. Fungerar inte detta, ring. Har själv premium och jag ser inga problem med det.

Edit: Sökte på bandet, fyfan vad dåligt förövrigt, hittade bara ett album. Best of från typ 85-87. Kanske är det bandet som snålar och vill ha betalt för sina låtar?

Permalänk
Medlem

De tar ju bort vissa låtar/album när artisterna säger till. Förmodligen för att artisterna får så lite och tycker att det inte är en bra deal för dom.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köp på cd istället så slipper du problemet o stödjer artisten eftersom spotify knappt ger någon vinst till artisten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robie76:

Köp på cd istället så slipper du problemet o stödjer artisten eftersom spotify knappt ger någon vinst till artisten.

Det löser väl ingenting. Det är den streamade musiken man vill åt, inte behöva köpa på CD.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det löser väl ingenting. Det är den streamade musiken man vill åt, inte behöva köpa på CD.

Med "Streamade musiken" menar du att man inte ska köpa albumet digitalt? Eftersom det är det jag tror att han syftade på.
Spotify fungerar ungeför som Itunes bara det att vissa album betalar man inte för.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Antagligen så var det inte spotify som tog beslutet att ta bort musiken, utan bandet du lyssnade. Antagligen för att de inte tyckte att de tjänade på att ha den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Med "Streamade musiken" menar du att man inte ska köpa albumet digitalt? Eftersom det är det jag tror att han syftade på.
Spotify fungerar ungeför som Itunes bara det att vissa album betalar man inte för.

Lol, iTunes och CD's i största mån är onödigt. Hade för mig, kostat väldigt mycket mer att köpa varje CD/Låt separat. Dessutom om man tröttnar på musik fort. Tycker Spotify är superbra oavsett om man vill kolla upp en artist eller lyssna mycket. De mest spelade på Spotify tjänar shitload of cash på spelningar/reklam osv. Så att ha sina låtar på Spotify och bli populär vore ju asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Lol, iTunes och CD's i största mån är onödigt. Hade för mig, kostat väldigt mycket mer att köpa varje CD/Låt separat. Dessutom om man tröttnar på musik fort. Tycker Spotify är superbra oavsett om man vill kolla upp en artist eller lyssna mycket. De mest spelade på Spotify tjänar shitload of cash på spelningar/reklam osv. Så att ha sina låtar på Spotify och bli populär vore ju asbra.

Sa inte att itunes var bättre, jag sa ville bara påpeka att Spotify har en liknande funktion som Itunes.
Du kan köpa album digitalt ifall låten inte finns.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Sa inte att itunes var bättre, jag sa ville bara påpeka att Spotify har en liknande funktion som Itunes.
Du kan köpa album digitalt ifall låten inte finns.

Jo, fast då blir det två tjänster att hålla reda på.

Tex Spotify och iTunes. Och iTunes undviker jag att använda på något annat än min macbook.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Lol, tro inte att dem tar bort låtar. Snarare så att de buggar. Ominstallera. Fungerar inte detta, ring. Har själv premium och jag ser inga problem med det.

Edit: Sökte på bandet, fyfan vad dåligt förövrigt, hittade bara ett album. Best of från typ 85-87. Kanske är det bandet som snålar och vill ha betalt för sina låtar?

Ja det album som nu ligger kvar är riktigt dåligt ja. Se senare är otroligt mycket bättre. Synd att de lämnade det sämsta som dessutom har dålig kvalitet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Köp på cd istället så slipper du problemet o stödjer artisten eftersom spotify knappt ger någon vinst till artisten.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det löser väl ingenting. Det är den streamade musiken man vill åt, inte behöva köpa på CD.

Precis, jag hatar CD-skivor. Jag vill ha streamat. Orka hålla på med omoderna CD-skivor

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Undrar om det är Thule eller ifall det är Spotify som förstör. Skulle inte förvåna mig ifall det är något PK med i spelet.
Jag har skickat ett mail till Spotify...får se ifall det kommer något svar. Köpte en låt så man sponsrar UT lite iaf=)

Permalänk
Medlem

Prova ringa till spotify och även thules skivbolag. De gjorde jag en gång och fick tillbaka 2 album i spotify.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Precis, jag hatar CD-skivor. Jag vill ha streamat. Orka hålla på med omoderna CD-skivor

Om du har låtarna på datorn (exempelvis, köper dom digitalt eller kopierar från en cd), så kan du synka in det till Spotify också. Det går också att synka in det till eventuell telefon =). Så gör jag med musiken som jag vill lyssna på, men spotify inte har.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Om du har låtarna på datorn (exempelvis, köper dom digitalt eller kopierar från en cd), så kan du synka in det till Spotify också. Det går också att synka in det till eventuell telefon =). Så gör jag med musiken som jag vill lyssna på, men spotify inte har.

Nej jag köper aldrig nerladdningsbar musik efterosm jag har spotify. Funkar ju för övrigt hur bra som helst. Oavsett vart man sitter eller om det är Windows/OSX/Linux eller på telefonen. Betlar gladeligen 99kr per månad för premium, men sen känns det ju som sagt otroligt trist när de tar bort bra musik som man lyssnar på.

Kanske kan testa ringa dom om jag hittar ett nummer

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de plockar bort sådan skitmusik. Den har inte på spotify att göra, där kan ju barn och andra lättpåverkade individer komma i kontakt med den...

Ett sunt val av Spotify i dessa dagar då de mörkaste sidorna av högerextremism har visat sig.

Om de är så du tänker så borde de ju inte säljas i butiker heller, för även där kan barn komma åt musiken.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Nej jag köper aldrig nerladdningsbar musik efterosm jag har spotify. Funkar ju för övrigt hur bra som helst. Oavsett vart man sitter eller om det är Windows/OSX/Linux eller på telefonen. Betlar gladeligen 99kr per månad för premium, men sen känns det ju som sagt otroligt trist när de tar bort bra musik som man lyssnar på.

Kanske kan testa ringa dom om jag hittar ett nummer

Fine att du inte vill köpa det.. Men så länge du sitter vid en dator som har låtarna på datorn, så kan du synka dom till ditt konto. Sen spelar det ingen roll hur du införskaffat det.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

Skulle tro att det är Ultima Thule de ligger i. För ett tag sen fanns det inget med Ultima Thule på Spotify.

Eller så har Spotify fått klagomål att Ultima Thule finns på Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag skrev direkt till Spotify via deras forumlär också. Har tidigare skrivit i deras forum, men har inte direkt fått någon respons.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Om de är så du tänker så borde de ju inte säljas i butiker heller, för även där kan barn komma åt musiken.

Förövrigt så har Ultima Thule inget med varken högerextremism, rasism eller nazism att göra så det argumentet håller inte.
Menat till honom som tyckte det var rätt att det plockades ner från Spotify.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, fast då blir det två tjänster att hålla reda på.

Tex Spotify och iTunes. Och iTunes undviker jag att använda på något annat än min macbook.

Han menar att du köper låten/albumet via spotify. Då har du bara en tjänst att hålla koll på

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Han menar att du köper låten/albumet via spotify. Då har du bara en tjänst att hålla koll på

Jo det förstår jag med. MEN som i detta fallet, albumet/artisten finns inte.

Då kan jag inte köpa det från spotify, eller hur?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB