Permalänk

Minne till IBM/Lenovo T61

Hej!

Jag har precis fått en gammal T61:a ( modell 7665 - 13G ) med följande spec hämtat från Lenovos hemsida:

Product: ThinkPad T61 7665-13G [change]

Original description: T7500(2.2GHz), 1GB RAM, 120GB 5400rpm HD, 14.1in 1440x900 LCD, 128MB nVIDIA Quadro NVS 140M, CDRW/DVDRW, Intel 802.11agn(n-disabled), Bluetooth, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, Fingerprint reader, 6c Li-Ion, WinVista Busines.

Det jag har bytt hittills är operativsystemet (från vista -> win7) och hårddisken som var trasig när jag fick den.

Allt fungerar bra men jag inser att 1GB minne kommer vara i minsta laget om jag skall kunna använda denna dator mer.

Hur pass svårt är det att installera mer minne på denna laptop?`Någon som har erfarenhet av det?

Hade tänkt mig att installera 2GB eller 3GB. Beror lite på kostnaden. Sen kan inte jag hitta någon information om vad det skall vara för minne heller...

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Om du har muskelkraft nog för två skruvar på baksidan (undersidan) markerade med en "minnesikon" så lär du inte ha några problem...
Jag maxade min gamla jobbdator (med 8Gb) och den flöt på lika bra som med 2Gb under normalt arbete så med W7 och 2Gb kommer den fungera lika bra som en ny i3, fast dra mer ström...
Enklast är att ta ut minnet skriva ner och googla på beteckningen med ett "+pris" så kommer prisbilden klarna...

Permalänk

Låter enkelt och bra... men hur pass viktigt är det att minnena som blir installerade är av samma fabrikat? Det finns inga sådana krav? Så länge hastigheten och allt annat överstämmer så bör det vara grönt ljus?

Öppnade och kollade... det minnet som finns där är mycket mindre än ett vanligt. Typ 3cm x 7cm.

Beteckningen på minnet som fanns var:

1GB 2Rx16 PC2 -5300S -555 -12
HYMP112S64CP6-Y5 AB

Med andra ord ett DDR II - PC2-5300. Vad är det som styr storleken på ramminnet? Vilken beteckning är det som säger att den skall ha denna storlek?

missade lite info...
Permalänk
Inaktiv

SO-DIMM DDR2 minne kommer att passa tex detta:

http://www.dustinhome.se/lp_6165_2003.aspx

2 eller 4GB är väl lämpligt för Win7.

Permalänk
Medlem

minne??

Jag har T61p med 2GB minne,100GB Hd(äldre modell ?),kan inte hittat minnena....var sitter dom ?
Tacksamt för svar....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trus:

Jag har T61p med 2GB minne,100GB Hd(äldre modell ?),kan inte hittat minnena....var sitter dom ?
Tacksamt för svar....

http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/42...

Permalänk
Medlem

Tack......du är Lenova Guru.......

Permalänk
Skrivet av michael_lang:

Låter enkelt och bra... men hur pass viktigt är det att minnena som blir installerade är av samma fabrikat? Det finns inga sådana krav? Så länge hastigheten och allt annat överstämmer så bör det vara grönt ljus?

Öppnade och kollade... det minnet som finns där är mycket mindre än ett vanligt. Typ 3cm x 7cm.

Beteckningen på minnet som fanns var:

1GB 2Rx16 PC2 -5300S -555 -12
HYMP112S64CP6-Y5 AB

Med andra ord ett DDR II - PC2-5300. Vad är det som styr storleken på ramminnet? Vilken beteckning är det som säger att den skall ha denna storlek?

Köper du på dig mer minne så tänk på följande, du har nu: 1GB 2Rx16 PC2 -5300S, finns även: 1GB 2Rx8 PC2 -5300S. 2Rx16 är inte kompatibel/passar ihop med 2Rx8 elr vice versa. Vet inte vilken W7 version du har, tänk på att ett 32bitars os endast kan adressera totalt 3072Mb, dvs 3Gb Ram. Ett 64 bitars os klarar betydligt mer.... Som berörts i tråden så är det en smart ide att ha samma fabrikat och beteckning ang Ram, men inget måste.