Permalänk
Medlem

OCZ ModXStream PRO 500w

Billigaste semi-modulära nätagget?

Också, blir det bra till detta paket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/765653/2011-08-21

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Skippa modulärt och köp XFX eller Antec High Current Gamer

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Helt okej budgetagg faktiskt.

Kanske inget jag skulle köpt dock.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Skippa modulärt och köp XFX eller Antec High Current Gamer

Hade inte tänkt köpa det p.g.a just att det är modulärt, även om det är ett plus. Mest för att få klämma in ett bra nätagg inom 5k limitationen.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Helt okej budgetagg faktiskt.

Kanske inget jag skulle köpt dock.

Vad rekommenderar du då?

Edit: Nytt paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/768885/2011-08-22

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Köp hellre xfx core 550w, då det troligen har bättre komponenter

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/769314/2011-08-22

470kr dyrare, men det är väl investerade pengar enligt mig. Kör på XFX Core Edition 550W om du ids vänta på att det ska komma in på lager.

Permalänk
Medlem

På vilket ***** sätt är det bra investerat???

herregud.. en miljödisk som systemdisk?!?

4 extra onödiga GB RAM

Sämre kylare... >________>

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/769314/2011-08-22

470kr dyrare, men det är väl investerade pengar enligt mig. Kör på XFX Core Edition 550W om du ids vänta på att det ska komma in på lager.

--------------------------------------
Väldigt uselt påslag, mycket dåligt investerade pengar, 5400rpm disk (blir slö dator som sirap!) och sen varför 8gb ram?..räcker gott och väl med fyra, jobba lite mer på det där förslaget.

Edit: ngn ovanför hann före, plus verkar ha vaknat på den dåliga sidan av sängen idag;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QuinnoX:

På vilket ***** sätt är det bra investerat???

herregud.. en miljödisk som systemdisk?!?

4 extra onödiga GB RAM

Sämre kylare... >________>

Skrivet av godspeed:

--------------------------------------
Väldigt uselt påslag, mycket dåligt investerade pengar, 5400rpm disk (blir slö dator som sirap!) och sen varför 8gb ram?..räcker gott och väl med fyra, jobba lite mer på det där förslaget.

Edit: ngn ovanför hann före, plus verkar ha vaknat på den dåliga sidan av sängen idag;)

"Miljödisken" som du kallar det har 667GB plattor, 64MB cache och SATA 6.0Gbps och är ungefär lika snabb som en F3a, fruktansvärt mycket mer prisvärd än den åldrade F3an. Ramminne är fruktansvärt billigt just nu, det är nästan dumt att inte köpa 8GB när prisskillnaden är så liten även om du inte kommer utnyttja 8GB nu. Du har dessutom valt ut dåliga 1333MHz minnen, 1600MHz minnen klarar bättre latenser i 1333MHz vilket är att föredra på en Phenom2 cpu. Sen ger 8GB bättre andrahandsvärde om inte annat.
Hyper TX3 långt mycket bättre än AMDs originalkylare som är den du har valt enligt den första posten. Tror att TX3 även slår Freezer 7an och är dessutom billigare, så det är helt klart ett smartare val. Sen är det onödigt att välja 955 framför 965 som bara kostar några tior mer. Bättre att ha de där 200MHz till garanterade och kanske större chans för C3 stepping. Sist men inte minst så stöder mATX mobot jag länkade till Bulldozer vilket också gör hela datorn mer framtidssäker.

Lär er bygga datorer småpojkar ^^

Sen så är det helt onödigt att ta till en så otrevlig ton mot någon som bara vill hjälpa dig, fattar inte vad det är med folket på detta forum.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

"Miljödisken" som du kallar det har 667GB plattor, 64MB cache och SATA 6.0Gbps och är ungefär lika snabb som en F3a, fruktansvärt mycket mer prisvärd än den åldrade F3an. Ramminne är fruktansvärt billigt just nu, det är nästan dumt att inte köpa 8GB när prisskillnaden är så liten även om du inte kommer utnyttja 8GB nu. Du har dessutom valt ut 1333MHz minnen, 1600MHz minnen klarar bättre latenser i 1333MHz vilket är att föredra på en Phenom2 cpu. Sen ger 8GB bättre andrahandsvärde om inte annat.
Hyper TX3 långt mycket bättre än AMDs originalkylare som är den du har valt enligt den första posten. Tror att TX3 även slår Freezer 7an och är dessutom billigare, så det är helt klart ett smartare val. Sen är det onödigt att välja 955 framför 965 som bara kostar några tior mer. Bättre att ha de där 200MHz till garanterade och kanske större chans för C3 stepping. Sist men inte minst så stöder mATX mobot jag länkade till Bulldozer vilket också gör hela datorn mer framtidssäker.

Lär er bygga datorer småpojkar ^^

Sen så är det helt onödigt att ta till en så otrevlig ton mot någon som bara vill hjälpa dig, fattar inte vad det är med folket på detta forum.

Dom glömde vissa detaljer Bra paket btw

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

"Miljödisken" som du kallar det har 667GB plattor, 64MB cache och SATA 6.0Gbps och är ungefär lika snabb som en F3a, fruktansvärt mycket mer prisvärd än den åldrade F3an. Ramminne är fruktansvärt billigt just nu, det är nästan dumt att inte köpa 8GB när prisskillnaden är så liten även om du inte kommer utnyttja 8GB nu. Du har dessutom valt ut dåliga 1333MHz minnen, 1600MHz minnen klarar bättre latenser i 1333MHz vilket är att föredra på en Phenom2 cpu. Sen ger 8GB bättre andrahandsvärde om inte annat.
Hyper TX3 långt mycket bättre än AMDs originalkylare som är den du har valt enligt den första posten. Tror att TX3 även slår Freezer 7an och är dessutom billigare, så det är helt klart ett smartare val. Sen är det onödigt att välja 955 framför 965 som bara kostar några tior mer. Bättre att ha de där 200MHz till garanterade och kanske större chans för C3 stepping. Sist men inte minst så stöder mATX mobot jag länkade till Bulldozer vilket också gör hela datorn mer framtidssäker.

Lär er bygga datorer småpojkar ^^

Sen så är det helt onödigt att ta till en så otrevlig ton mot någon som bara vill hjälpa dig, fattar inte vad det är med folket på detta forum.

Sekventiell läs/skrivhastighet är inte allt, personligen hade jag ALDRIG haft OS på en 5400(5900)rpm-disk. Att du tar upp SATA 6.0Gbps när du argumenterar för en konventionell HDD visar på att du har mer att lära dig gällande hårddiskar

Permalänk

Sån skillnad är det inte att ha OS på en 5400RPMs disk, jag har provat och det är verkligen inte så att datorn blir seg som sirap, går även att spela på utan problem.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

"Miljödisken" som du kallar det har 667GB plattor, 64MB cache och SATA 6.0Gbps och är ungefär lika snabb som en F3a, fruktansvärt mycket mer prisvärd än den åldrade F3an.

Tyvärr, du kommer inte ifrån den långsamma accestiden från en 5900RPM disk.

En F3 är snabbare, ganska mycket dessutom. Och det kan jag intyga, då jag har både F3 HD103SJ, ST2000DL003 och WD20EARX.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HMB:

Sekventiell läs/skrivhastighet är inte allt, personligen hade jag ALDRIG haft OS på en 5400rpm-disk. Att du tar upp SATA 6.0Gbps när du argumenterar för en konventionell HDD visar på att du har mer att lära dig gällande hårddiskar

Jag vet att SATA 6.0Gbps är onödigt på en mekanisk HDD men glöm inte att cacheminnet på 64MB fortfarande drar nytta av det så även om det ger en enormt liten prestandaökning så finns det en, därför lade jag till det också (det mobo jag rekommenderade saknar dock SATA 6.0Gbps men utifall han väljer något annat). Dessutom är disken är på 5900rpm vilket gör accesstiderna något kortare än på andra miljödiskar tror det rör sig om 2ms skillnad mot en F3a. Prestandan med short-stroke på miljödiskarna är faktiskt ganska bra, jag har testat både F3 och F4EG som systemdisk, har du?
Ska du ha en snabb systemdisk idag är det SSD som gäller, har du inte råd och ska köpa mekanisk så är prestandaskillnaden väldigt liten mellan seagaten och en F3a. Men ja, jag har definitivt mer att lära mig angående hårddiskar och datorer i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag vet att SATA 6.6Gbps är onödigt på en mekanisk HDD men glöm inte att cacheminnet på 64MB fortfarande drar nytta av det så även om det ger en enormt liten prestandaökning så finns det en, därför lade jag till det också. Dessutom är disken är på 5900rpm vilket gör accesstiderna något kortare än på andra miljödiskar tror det rör sig om 2ms skillnad mot en F3a. Prestandan med short-stroke på miljödiskarna är faktiskt ganska bra, jag har testat både F3 och F4EG som systemdisk, har du?
Ska du ha en snabb systemdisk idag är det SSD som gäller, har du inte råd och ska köpa mekanisk så är prestandaskillnaden väldigt liten mellan seagaten och en F3a. Men ja, jag har definitivt mer att lära mig angående hårddiskar och datorer i allmänhet.

Cacheminnet har du inte stor nytta av när det kommer till läsning av filer, skrivning kan jag hålla med om.

Ökningen från 5400->5900rpm är mindre än 10% vilket inte ger någon praktiskt märkbar skillnad. Jag har inte testat just Seagaten men jag har testat en flertal olika mekaniska diskar på jobbet (jag jobbar med att felsöka/reparera datorer utöver studierna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/769314/2011-08-22

470kr dyrare, men det är väl investerade pengar enligt mig. Kör på XFX Core Edition 550W om du ids vänta på att det ska komma in på lager.

Vad....nej

1. Green-diskar till system!? nejnejnejnejnejnejnej och åter nej!
2. Ska han ha en kylare i den klassen, så ska han ha Cooler Master 212 Plus, punkt.
3. han behöver bara 4 Gb minne, mer än detta är onödig lyx
4. Hade hellre kört på Core 1000, då det känns...bättre helt enkelt.
5. Varför 965..? bara massa extra pengar och inget som helst prestanda skillnad mot 955
6. Varför gå på ett AM3 mobo, när du kan göra datorn mer framtidssäker med ett AM3+ för samma pris.

Edit*
Och ang det du skrev ovan, att AM3 mobot har stöd för Bulldozer. Varför inte bara gå på ett fullblodat AM3+, när dem ändå har samma pris..? Du får USB3/SATA6/CFX/SLI osv och andra godheter.

ber om ursäkt för påhoppet, men någon måtta får det allt va

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Ska du ha en snabb systemdisk idag är det SSD som gäller, har du inte råd och ska köpa mekanisk så är prestandaskillnaden väldigt liten mellan seagaten och en F3a. Men ja, jag har definitivt mer att lära mig angående hårddiskar och datorer i allmänhet.

Det är en skillnad mellan en 5200 rpm disk (5400?) och en F3 (7200 rpm). Väldigt stor skillnad!

Säg att du ska öppna "Den här datorn", så tar det markant mycket längre tid än med en 7200 rpm, eller om han skulle gå på en billig beg SSD.

Man använder inte Green-diskar till system, helt enkelt för att det är dumt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Vad....nej

1. Green-diskar till system!? nejnejnejnejnejnejnej och åter nej!
2. Ska han ha en kylare i den klassen, så ska han ha Cooler Master 212 Plus, punkt.
3. han behöver bara 4 Gb minne, mer än detta är onödig lyx
4. Hade hellre kört på Core 1000, då det känns...bättre helt enkelt.
5. Varför 965..? bara massa extra pengar och inget som helst prestanda skillnad mot 955
6. Varför gå på ett AM3 mobo, när du kan göra datorn mer framtidssäker med ett AM3+ för samma pris.

ber om ursäkt för påhoppet, men någon måtta får det allt va

1. Se tidigare poster
2. Hyper 212an är bra men jag antog att han var ute efter att hålla priset nere, kostar faktiskt 100kr mer
3. Se tidigare poster
4. Core 1000 är ett skitchassi. Jag har ett, kvaliten är ganska dålig och det är svårt/omöjligt att få i vissa mATX moderkort i den utan att börja kapa i lådan. Ace Ecco 220 däremot är ett enormt mycket bättre val. Grym kvalitet sett till priset, och kylningen är också enormt bra i ett så litet chassi. Dessutom så passar inte Hyper 212 i ett Core 1000 chassi så det vore minst sagt ett dumt val om man ska gå på din kylarrekommendation.
5. En 965 CPU har klarat 200MHz mer vid en given temperatur i AMDs fabriker vilket ger den en chans att klocka bättre och därmed prestera bättre. Sen kan det vara så att det finns kvar en del 955 C2or, på 965 är den chansen mindre i och med att det är en nyare CPU.
6. Se tidigare poster

Men jag antar att du inte var särskilt seriös med vad du skrev, verkar nästan som att du bara agerar forumtroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

"Miljödisken" som du kallar det har 667GB plattor, 64MB cache och SATA 6.0Gbps och är ungefär lika snabb som en F3a, fruktansvärt mycket mer prisvärd än den åldrade F3an. Ramminne är fruktansvärt billigt just nu, det är nästan dumt att inte köpa 8GB när prisskillnaden är så liten även om du inte kommer utnyttja 8GB nu. Du har dessutom valt ut dåliga 1333MHz minnen, 1600MHz minnen klarar bättre latenser i 1333MHz vilket är att föredra på en Phenom2 cpu. Sen ger 8GB bättre andrahandsvärde om inte annat.
Hyper TX3 långt mycket bättre än AMDs originalkylare som är den du har valt enligt den första posten. Tror att TX3 även slår Freezer 7an och är dessutom billigare, så det är helt klart ett smartare val. Sen är det onödigt att välja 955 framför 965 som bara kostar några tior mer. Bättre att ha de där 200MHz till garanterade och kanske större chans för C3 stepping. Sist men inte minst så stöder mATX mobot jag länkade till Bulldozer vilket också gör hela datorn mer framtidssäker.

Lär er bygga datorer småpojkar ^^

Sen så är det helt onödigt att ta till en så otrevlig ton mot någon som bara vill hjälpa dig, fattar inte vad det är med folket på detta forum.

-----------------------------------------------------
Nu kan du ju skippa att blanda in och citera mig så att det låter som att jag hoppat på dig och haft en otrevlig ton, småpojkar kan du kalla andra då jag har tillräckligt många år på nacken för att mer än väl få kallas gubbe, så ta du din ton och gör något konstruktivt med.
Jag tyckte att föregående talare uttryckte sig minst sagt överdrivet och det var det jag påpekade, tog du illa vid dig för att jag tycker ditt förslag är dåligt så får du göra det helt enkelt.
Plus, jag hade inte ett skvatt med att göra med någons förslag här, tyckte däremot att ditt var sämre pga dels överdrivet med minne (även hur billigt det nu är och andrahandsvärde hit och dit) och pga ditt diskval som jag då rakt står fast vid är ett uruselt val i en speldator.
Dessutom kastar du sten i glashus och gör exakt samma sak själv -nog om det nu.

Hade inte låtit dig bygga en speldator iallafall, 5400rpm diskar är långsammare oavsett cache och sata 6, verkligheten ser annorlunda ut än du låter påskina och sysslar man med att flytta runt filer och annat smått och gått så upplever man det här oavsett vilka 5400rpm du tar, teori och praktik verkar skilja en del hos dig men bygger man bara surfdatorer så funkar det utmärkt.

Jag har flera av dessa som lagringsdiskar själv och har i brist då min ena dators ssd var iväg på RMA, kört för inte mer än några månader sedan på en just exakt sådan disk du föreslog, jämfört med min vanliga sata3 disk 7200rpm så kändes det verkligen som att jobba i sirap för mig och jag är då inte kräsen heller skall tilläggas.
Laddningstider, rapphet och respons i systemet blir lidandes och man märker det klart och tydligt.
Hade du gjort en speldator åt mig med en sådan här 5400rpm disk, hade jag krävt mina pengar åter och känt mig lurad, och tro mig att det hade man märkt tydligt.
Sen, lagringsutrymme är inte allt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------------------------
Nu kan du ju skippa att blanda in och citera mig så att det låter som att jag hoppat på dig och haft en otrevlig ton, småpojkar kan du kalla andra då jag har tillräckligt många år på nacken för att mer än väl få kallas gubbe, så ta du din ton och gör något konstruktivt med.
Jag tyckte att föregående talare uttryckte sig minst sagt överdrivet och det var det jag påpekade, tog du illa vid dig för att jag tycker ditt förslag är dåligt så får du göra det helt enkelt.
Plus, jag hade inte ett skvatt med att göra med någons förslag här, tyckte däremot att ditt var sämre pga dels överdrivet med minne (även hur billigt det nu är och andrahandsvärde hit och dit) och pga ditt diskval som jag då rakt står fast vid är ett uruselt val i en speldator.
Dessutom kastar du sten i glashus och gör exakt samma sak själv -nog om det nu.

Hade inte låtit dig bygga en speldator iallafall, 5400rpm diskar är långsammare oavsett cache och sata 6, verkligheten ser annorlunda ut än du låter påskina och sysslar man med att flytta runt filer och annat smått och gått så upplever man det här oavsett vilka 5400rpm du tar, teori och praktik verkar skilja en del hos dig men bygger man bara surfdatorer så funkar det utmärkt.

Jag har flera av dessa som lagringsdiskar själv och har i brist då min ena dators ssd var iväg på RMA, kört för inte mer än några månader sedan på en just exakt sådan disk du föreslog, jämfört med min vanliga sata3 disk 7200rpm så kändes det verkligen som att jobba i sirap för mig och jag är då inte kräsen heller skall tilläggas.
Laddningstider, rapphet och respons i systemet blir lidandes och man märker det klart och tydligt.
Hade du gjort en speldator åt mig med en sådan här 5400rpm disk, hade jag krävt mina pengar åter och känt mig lurad, och tro mig att det hade man märkt tydligt.
Sen, lagringsutrymme är inte allt.

Jag anser att du har fruktansvärt fel och att du inte är särskilt kunnig på detta område. Men det är ingen ide att diskutera det vidare då det ändå bara slutar i pajkastning, mina argument finns redan här och google har fler.

Permalänk
Medlem

Freezer är mycker bättre än 212 av egna erfarenheter, också väldigt tyst, är dock inte på överklockande humör.

Nej, ingen slö hårddisk, F3 är det.

Sedan är ditt "paket" µATX vilket jag gärna undviker.

Nej till 8gb RAM, 1333mhz räcker, man märker knappt skillnaden ändå.

Varför gå på ett AM3 kort? Jo för att det är billigare och räcker för mig..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag anser att du har fruktansvärt fel och att du inte är särskilt kunnig på detta område. Men det är ingen ide att diskutera det vidare då det ändå bara slutar i pajkastning, mina argument finns redan här och google har fler.

---------------------------------------------------------------------
Bra, vi har våra åsikter klara, och du litar blint på google.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------------------------------------------------------------
Bra, vi har våra åsikter klara, och du litar blint på google.

Pfft... när sa han att han litade ENBART på google?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Oj, lite mitt-i-natten-läsning, så ni får ursäkta om jag svamlar.

Håller med om att 8GB minne är lika bra att skaffa, passa på medan det är billigt, se dessutom till att det blir iaf 1600MHz för att kunna klocka bättre om man vill. Det extra minnet skadar definitivt inte, särskilt om man vill uppgradera till Bulldozer i framtiden, fler kärnor jobbar bättre med mer minne och just nu är minnet riktigt billigt, men det kan vända snabbt som vi märkte förra året. Det är ALDRIG "onödigt" med mer RAM om det inte skiljer något i pris per GB!

XFX nätagg har jag självt valt och kört med sen i julas, de håller hög kvalitet, så där kan jag hålla med också.

Samma med 965 vs 955, köp för sjutton 965 om det bara skiljer några tior, annars är man dumsnål, de har testats för att kunna gå i högre hastighet och bör därför ha en teoretisk högre maxklockning än 955.

Hårddiskar beror på, allt är ju slött i jämförelse med en SSD, men jag skulle nog valt en 7200rpm framför de långsammare om jag bara skulle ha en hårddisk till allt. Dock beror det mer på hur cache och annat fungerar, storleken på plattor m.m. än bara snurrhastigheten ävemn om den brukar ge en bra fingervisning. Så kolla tester på accesshastigheter först innan ni sågar det.

Hyper TX3 funkar fint här i mitt Centurion chassi, vet inte om 212+ hade fått plats, så det beror på hur liten/smal låda man vill ha antar jag. Iom större fläkt är ju 212 tystare och det skiljer ju inte mycket i pris om den får plats.

Vad gäller u-ATX moderkort kör jag bara med såna, jag ser ingen anledning att ha ett fullsize om inte man ska köra dubbla grafikort och har extra tv-kort eller vad man nu kör i sina PCI-portar. Sedan nätverkskort och ljudkrets började bli standard på moderkort har jag iaf aldrig behövt mer än grafikkortsplatsen. Då kan man dessutom välja lite mindre bulkiga lådor eftersom det är väldigt få som behöver plats för mer än kanske 2 HDs och en brännare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX