Hur skall jag gå till väga för att överklocka denna skit?!

Permalänk

Hur skall jag gå till väga för att överklocka denna skit?!

Hej alla hjälpsamma män där ute, våran stationära dator är ett kaos efter att min sambo bestämt sig för att överklocka processorn. Detta är inte mitt område alls och han är för stolt för att fråga någon som faktiskt kan så nu ber jag vänligast om er hjälp och hoppas att han inte ser detta.

Processorn är Intel(r) core(tm) 2 quad cpu Q9400 @ 266ghz
Ram-minne CM2x2048 8500C5
Moderkortet är

Han har suttit sedan kl 14 igår förutom fyra timmars sömn inatt och jag håller på att bli tokig på att han ska läsa sig fram till hjälpen som han inte hittar och dessutom inte verkar förstå.

Jag har hittat en guide här men den kändes lite för rörig för min kvinnliga och otekniska hjärna så tyvärr kunde jag inte hjälpa honom. Kan någon ge mig/oss mer detaljerade steg över hur man ska gå till väga? La upp en bild på kartongen som han har vid skrivbordet hela tiden också.

Permalänk
Medlem

Tjo

Har själv inte ett sådan moderkort så jag jorde en snabb google sökning och fick fram detta. (sökord: "ep45-ud3" "Q9400" overclock)

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/31786-ep43-ud3l-q9400-wo...

http://forums.tweaktown.com/overclocking/33575-overclocking-q...

Hoppas det är hjälpsamt.

Permalänk

Tack så mycket, jag ska läsa och försöka bli något klokare Mera tips mottas gärna!

Permalänk
Medlem

Tycker din sambo ska svälja sin stolthet och fråga på..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Det tycker jag också, men han är envis som en bergsget och går inte att resonera med alls. Behövs någon mer matnyttig information så får jag dra ur honom den men jag vet inte vad som kan behövas

Permalänk
Medlem

Ge lite mer info om vad som är gjort och vad som inte fungerar, vilka/vilket symptom datorn har så kanske vi kan hitta felet.

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/32613-q9400-ep45-ud3r-oc... Här är ett "recept" men de e inte säkert att det funkar perfekt för er dator, alla brädor och processorer är lite olika och överklockar lite olika.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Jag har nu fått åsnan att skriva ihop vad det är som är fel detta är vad han skrev. Jag fattar inte så mycket men det gör säkert ni.

Klistrade guiden på Sweclockers - min tolkning och mina frågor och funderingar (i kursiv fet text):

1. Innan du börjar

• Läs på om din hårdvara:
- Core2Quad Q9400 @ 2.66Ghz
- GA-EP45-UD3
- CM2x2048 8500C5 4x2gb)
- Cooler Master V8 CPU Kylare
- Cheiftec Big Tower m. 2x80mm fläktar

• Ladda hem diverse program
- CoreTemt (Övervakar temperaturer)
- CPU-Z (Övervakar processor- samt minneshastigheter mm.)
- Memtest86 (Diagnosverktyg för minnena)
- Orthos (Program för stabilitetskontroll)
- T.A.T - (Går inte längre att hitta länken längre, behövs den? alternativ ddl? Substitut?)

2. Hitta processorns maximala hastighet

• Avlasta minnena
- Sätt minnesdivider till 1:1 alt. 2.0
- Sätt minnestiming till 5-5-5-18.

• Avlasta Nordbryggan
- Avaktivera funktioner som en är nödvändiga. (enda jag känner till är Firewire och eventuellt Speedstep vad är resten?)
C1e
Serial port (COM)
EIST (Speedstep)
Execute disable (No execute memory protect)
Firewire (IEEE1394)
Parallell Port (LPT)
Spread Spectrum
Virtualization
+ Övriga portar som ej kommer användas (exempelvis vilka?)

• Avlasta Sydbryggan
- Står inget om hur man gör det i guiden? Avlastar man den automatiskt genom att avlasta Nordbryggan eftersom dom är länkade?

• Låsa PCIe/AGP och PCI bussarna
- Sätt PCIe till 101 Mhz, ej Auto (på vissa guider står det 100, varför 101?)
- Sätt (om möjligt) PCI till 101 Mhz, ej Auto

• Ändra spänning, systembusshastighet samt multipel
- Öka först VCore med 0.05V och därefter FSB med 10-20 Mhz.
- Spara, boota om till Windows och kontrollera processortemperatur i IDLE samt LOAD.
- Om OK, stresstesta processorn mha Orthos i minst 8 h. Gärna mer.
- Om OK, öka FSB ytterligare i små omgångar tills stresstest i Orthos ger fel.
- Öka därefter VCore ett snäpp och testa fram ny maximal FSB (tills fel i Orthos uppstår).
- Upprepa processen ovan tills maximal processorhastighet uppnås.

OBS!
1.) Minnena kan utgöra en flaskhals så kontrollera dessa med Memtest86 vid instabilitet
2.) Högre spänning minskar livslängden på processorn så ta det försiktigt.

3. Hitta minnenas maximala hastighet

• Ändra spänning, systembusshastighet samt multipel
- Håll processorn under maximal klockhastighet genom att först sänka multipeln.
- Öka FSB med 10-20 Mhz.
- Spara, boota om på en Memtest86-skiva och kör minnestester.
- Om OK, öka FSB ytterligare i små omgångar tills minnestest ger fel.
- Öka därefter VDimm ett snäpp och testa fram ny maximal FSB (tills minnesfel uppstår).
- Upprepa processen ovan tills maximal minneshastighet uppnås.

OBS!
1.) Belasta inte VDimm med för hög spänning.
2.) Notera att volten till Nordbryggan kan behöva ökas vid FSB över 400 Mhz.

Om FSB redan är ökad sedan tidigare (när man testade processorns maxhastighet) ska man sänka ner den till standard innan man testar minnenas maxhastighet då eller hur gör man?
När ska man ändra multipeln?
När ska man aktivera funktionerna på Nordbryggan igen?

4. Kombinera resultaten

• Kombinera maximal processorhastighet och maximal minneshastighet

• Hitta rätt minnestiming i den valda hastigheten

Permalänk
Medlem

Vad har han för kylning? Någon enklare liten fläkt eller lite större? Och hur långt vill han gå? Extremt eller mer i stil med en 10-25% ökning i prestanda?

Såg nu. V8. Då återstår bara frågan om prestanda procent

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

3.4-3.6 Ghz sa han igår, vet inte om det är extremt eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

Jag har nu fått åsnan att skriva ihop vad det är som är fel detta är vad han skrev. Jag fattar inte så mycket men det gör säkert ni.

Klistrade guiden på Sweclockers - min tolkning och mina frågor och funderingar (i kursiv fet text):

1. Innan du börjar

• Läs på om din hårdvara:
- Core2Quad Q9400 @ 2.66Ghz
- GA-EP45-UD3
- CM2x2048 8500C5 4x2gb)
- Cooler Master V8 CPU Kylare
- Cheiftec Big Tower m. 2x80mm fläktar

• Ladda hem diverse program
- CoreTemt (Övervakar temperaturer)
- CPU-Z (Övervakar processor- samt minneshastigheter mm.)
- Memtest86 (Diagnosverktyg för minnena)
- Orthos (Program för stabilitetskontroll)
- T.A.T - (Går inte längre att hitta länken längre, behövs den? alternativ ddl? Substitut?)

2. Hitta processorns maximala hastighet

• Avlasta minnena
- Sätt minnesdivider till 1:1 alt. 2.0
- Sätt minnestiming till 5-5-5-18.

• Avlasta Nordbryggan
- Avaktivera funktioner som en är nödvändiga. (enda jag känner till är Firewire och eventuellt Speedstep vad är resten?)
C1e
Serial port (COM)
EIST (Speedstep)
Execute disable (No execute memory protect)
Firewire (IEEE1394)
Parallell Port (LPT)
Spread Spectrum
Virtualization
+ Övriga portar som ej kommer användas (exempelvis vilka?)

• Avlasta Sydbryggan
- Står inget om hur man gör det i guiden? Avlastar man den automatiskt genom att avlasta Nordbryggan eftersom dom är länkade?

• Låsa PCIe/AGP och PCI bussarna
- Sätt PCIe till 101 Mhz, ej Auto (på vissa guider står det 100, varför 101?)
- Sätt (om möjligt) PCI till 101 Mhz, ej Auto

• Ändra spänning, systembusshastighet samt multipel
- Öka först VCore med 0.05V och därefter FSB med 10-20 Mhz.
- Spara, boota om till Windows och kontrollera processortemperatur i IDLE samt LOAD.
- Om OK, stresstesta processorn mha Orthos i minst 8 h. Gärna mer.
- Om OK, öka FSB ytterligare i små omgångar tills stresstest i Orthos ger fel.
- Öka därefter VCore ett snäpp och testa fram ny maximal FSB (tills fel i Orthos uppstår).
- Upprepa processen ovan tills maximal processorhastighet uppnås.

OBS!
1.) Minnena kan utgöra en flaskhals så kontrollera dessa med Memtest86 vid instabilitet
2.) Högre spänning minskar livslängden på processorn så ta det försiktigt.

3. Hitta minnenas maximala hastighet

• Ändra spänning, systembusshastighet samt multipel
- Håll processorn under maximal klockhastighet genom att först sänka multipeln.
- Öka FSB med 10-20 Mhz.
- Spara, boota om på en Memtest86-skiva och kör minnestester.
- Om OK, öka FSB ytterligare i små omgångar tills minnestest ger fel.
- Öka därefter VDimm ett snäpp och testa fram ny maximal FSB (tills minnesfel uppstår).
- Upprepa processen ovan tills maximal minneshastighet uppnås.

OBS!
1.) Belasta inte VDimm med för hög spänning.
2.) Notera att volten till Nordbryggan kan behöva ökas vid FSB över 400 Mhz.

Om FSB redan är ökad sedan tidigare (när man testade processorns maxhastighet) ska man sänka ner den till standard innan man testar minnenas maxhastighet då eller hur gör man?
När ska man ändra multipeln?
När ska man aktivera funktionerna på Nordbryggan igen?

4. Kombinera resultaten

• Kombinera maximal processorhastighet och maximal minneshastighet

• Hitta rätt minnestiming i den valda hastigheten

Det du har här är helt korekt men som förstaklockare är denna guiden lite extrem.

Om vi tar ner klockningen ett par snäpp är det viktigaste att se till att minnet håller sig på elr under sina specade nivåer. (att överklocka ram ger väldigt lite och kan skapa mycket mer bekymer än det är värt, 100mhz på minnet märks inte annat än i några få testprogram, inte heller timings på minnet tycker jag ni ska ge er på nu eftersom ni knappt verkar veta hur man överklockar procesorn)

Att stänga av funktioner på moderkortet är inget ni ska behöva bekymra er heller om just nu, det kan ni kladda med när ni börjar få problem med de.

Börja med att ändra CPU Host Frequency som bör stå på 333 orginal till tex 340. det bör processorn klara på orginalvolt och då gå i 340x8=2,7ghz, stresstesta med nåt program, prime95 tex. Kolla temp och se så att allt rullar, sen går man vidare uppåt på skalan till den börjar blåskärma elr frysa sig, då är det dax att höja volten till processorn (cpu v-core) ett elr två snäpp. De flesta rekomenderar att man inte går över 1,4volt för processorn men höj i små snäpp dit undertiden som man fortsätter att öka CPU host frequency och stresstestar och kollar temp..

Det är lätt att överklocka en processor till ca 90% av dess fulla överklockningspotetial, men det blir svårare och svårare ju mer man vill kräma ut. Var man stannar, hur mycket tålamod man har med blåskärmar mm, är upp till en själv. Men jag tror att ni når 3,4ghz hyfsat lätt.

Ber om ursäkt om det nåt jag glömt elr missat, har själv inte överklockat intel utan hållt på med amd, principen är densamma men kan skilja lite på vad man vill ha påslaget och avslaget av procesorns funktioner. 1:a gången jag överklockade en processor satt jag veckovis med det, sånt tålamod har jag inte längre..

Mvh Micke.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Stort tack Micke! Det där lät lite enklare och mer realistiskt än den avancerade vägen som står i den klistrade tråden.

En sak bara, detta steg verkade vara väldigt viktigt enligt stickytråden:

"• Låsa PCIe/AGP och PCI bussarna
- Sätt PCIe till 101 Mhz, ej Auto (på vissa guider står det 100, varför 101?)
- Sätt (om möjligt) PCI till 101 Mhz, ej Auto"

Ska vi ignorera det, eller är det värt att lära sig åtminstone det steget? Är det inte PCIe som har med grafikkortet att göra?

Och en sak till. Multipeln far tydligen mellan 6 och 8 när man tittar på den i CPU-Z vilket resulterar i olika Ghz på processorn. Ska det verkligen vara så?

Detta blir ju mer och mer spännande ju mer man sätter sig in i det.....................

Permalänk
Medlem

Jo, pci-e har med grafikkortet att göra , de sitter ju i den porten, och man rekomenderar att sätta den porten på 101 för endel brädor har problem med just 100 (som är orginal på porten) när man överklockar processorn. Skulle igentligen likväl kunna sätta den på 99 men eftersom de flesta vill överklocka och inte underklocka blir det 101

ja multipplern går mellan 8 och 6 för speedstep är på, så processorn varvar ner när den inte har nåt att göra för att spara ström, den funktionen stäng med fördel av om man vill klocka högt. Vissa vill ha den på, för att spara el och inte få en så varm dator som står på med då kommer man inte kunna klocka lika högt.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

• Ladda hem diverse program
- CoreTemt (Övervakar temperaturer)
- CPU-Z (Övervakar processor- samt minneshastigheter mm.)
- Memtest86 (Diagnosverktyg för minnena)
- Orthos (Program för stabilitetskontroll)
- T.A.T - (Går inte längre att hitta länken längre, behövs den? alternativ ddl? Substitut?)

Jag vet inte vad ni andra säger men personligen litar jag inte riktigt på Orthos för stabilitetstest utan använder Linpack i OCCT. Klarar systemet en timmes test är det mycket stabilt och kan användas utan risk för problem, förutsatt att inga parametrar ändras (typ högra rumstemperatur).

Glöm inte ha koll på temperaturen. Personligen går jag inte högre än 70 grader på en core i core temp.

Permalänk
Medlem

Jag stresstestar min AMD med IntelBurnTest http://www.xgamingstudio.com/files/IntelBurnTest.zip

Går fort att se om systemet är instabilt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Hej igen alla där ute,

Efter max 10 sekunder i IntelBurnTest v2.52 på Stress Level: Standard så ligger samtliga 4 kärnor på 90+ C, detta kan omöjligt vara bra - eller är det normalt under ett stresstest kanske? Det kan/borde det inte vara...

Saken är dock att den nya CPU-kylaren ännu inte är monterad samt att det inte finns någon bra ventilation i chassit för närvarande (inga fläktar alls - bara sidopanelen avtagen).

Tanken var att göra ett test och få siffror på vilka temperaturer som burken låg på innan bytet av CPU-kylare och installation av chassifläktar, och innan överklockning av processorn, men detta verkar ju direkt farligt med 90+ C så vi avbröt testet tills vidare...

Vad säger ni? Hur hade ni gått till väga nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

Hej igen alla där ute,

Efter max 10 sekunder i IntelBurnTest v2.52 på Stress Level: Standard så ligger samtliga 4 kärnor på 90+ C, detta kan omöjligt vara bra - eller är det normalt under ett stresstest kanske? Det kan/borde det inte vara...

Saken är dock att den nya CPU-kylaren ännu inte är monterad samt att det inte finns någon bra ventilation i chassit för närvarande (inga fläktar alls - bara sidopanelen avtagen).

Tanken var att göra ett test och få siffror på vilka temperaturer som burken låg på innan bytet av CPU-kylare och installation av chassifläktar, och innan överklockning av processorn, men detta verkar ju direkt farligt med 90+ C så vi avbröt testet tills vidare...

Vad säger ni? Hur hade ni gått till väga nu?

90 grader är inte bra. Det är för högt, byt kylare och sätt i fläktar. Kylning är a och o för överklockning för de blir varmt!

Helt onödig vetskap att veta, hur varm en dator blir med orginalkylningen och utan fläktar.. Byt kylare o fixa fläktar.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Förlåt jag var nog lite otydlig. Vi har inte överklockat något alls ännu utan den ligger fortfarande på 8x333Mhz = 2,66Ghz (ibland 6x333Mhz = 2.00Ghz). Den byter lite som den själv vill efter hur mycket den tvingas arbeta. Tanken med att testa innan var att få lite värden att jämföra med efter bytet av kylare och fläktar.

Borde inte standardkylare klara av ett stresstest på standard processorhastighet utan att smälta kärnorna? :S

*Edit, ok då skiter vi i att se vilka temperaturer standardanordningen klarar av och meckar i dom nya prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

Förlåt jag var nog lite otydlig. Vi har inte överklockat något alls ännu utan den ligger fortfarande på 8x333Mhz = 2,66Ghz (ibland 6x333Mhz = 2.00Ghz). Den byter lite som den själv vill efter hur mycket den tvingas arbeta. Tanken med att testa innan var att få lite värden att jämföra med efter bytet av kylare och fläktar.

Borde inte standardkylare klara av ett stresstest på standard processorhastighet utan att smälta kärnorna? :S

*Edit, ok då skiter vi i att se vilka temperaturer standardanordningen klarar av och meckar i dom nya prylarna.

Vist klarar standarklylaren denna prollen utan hjälp från andra fläktar i chassit, för det är aldrig man får en prolle att arbeta hundra på alla kärnor i några långa stunder utan att man kör ett testprogram elr stresstestar. Och processorn kommer inte gå sönder, det som händer vid ca 100 grader är att den trottlar, klockar ner sig för att inte överhetta, alla processorer som släppts de senaste 10 åren har denna funktionen för att inte gå sönder så lätt av värmen.

Och så kan jag svara på skillnaden mellan standardkylaren och en v8, den är enorm. Enda standardkylaren som är nåt att hänga i granen är den som hänger med intels 6 kärnia processorer. Alla andra är bara inte gjorda att överklocka med helt enkelt.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av Xamin:

Vist klarar standarklylaren denna prollen utan hjälp från andra fläktar i chassit, för det är aldrig man får en prolle att arbeta hundra på alla kärnor i några långa stunder utan att man kör ett testprogram elr stresstestar. Och processorn kommer inte gå sönder, det som händer vid ca 100 grader är att den trottlar, klockar ner sig för att inte överhetta, alla processorer som släppts de senaste 10 åren har denna funktionen för att inte gå sönder så lätt av värmen.

Och så kan jag svara på skillnaden mellan standardkylaren och en v8, den är enorm. Enda standardkylaren som är nåt att hänga i granen är den som hänger med intels 6 kärnia processorer. Alla andra är bara inte gjorda att överklocka med helt enkelt.

Aha då var det därför som standardkylaren inte hängde med i det första stresstestet. Nu är dock den nya kylaren på plats och i IntelBurnTest 2.52 på Very High stress level så visar CoreTemp min 27 grader och max 52 grader vid 100% load (att jämföra med nästan 90 grader maxtemp med standardkylaren efter bara 10 sekunders stresstest på standard level)

Dags att ändra systembusshastighet nu och få upp processorhastigheten lite nu mån tro?

Edit* en sak till. Fanspeedcontrollern verkar inte fungera alls. Händer inget när man rör på den. Borde man inte höra att fläkten till cupkylaren snabbar på när man vrider på den? Finns det någon inställning i bios som stoppar detta?

Permalänk

Försökte med detta nu, men då ville inte Windows starta utan den går bara startar om sig själv och går in i en oändlig loop.

FSB - 350 MHz
PCI-express - 101
CPU Vcore - Auto

Betyder det att Vcore måste ökas också för att processorn inte får tillräckligt med spänning för att klara av FSB-ökningen? Eller är det något annat? Känns som att det är en ganska liten ökning av FSB...eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

Försökte med detta nu, men då ville inte Windows starta utan den går bara startar om sig själv och går in i en oändlig loop.

FSB - 350 MHz
PCI-express - 101
CPU Vcore - Auto

Betyder det att Vcore måste ökas också för att processorn inte får tillräckligt med spänning för att klara av FSB-ökningen? Eller är det något annat? Känns som att det är en ganska liten ökning av FSB...eller?

Vad står minnena på? För låser man inte så hänger de med FSB upp..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Generellt om man bara vill överklocka CPUn till en början, vilket jag personligen tycker är det smartaste för att sedan röra sig vidare på t.ex RAM minnena osv, så skulle jag föreslå en hög multiplier och lägre FSB hastighet.

Gällande vcore så kan ni egentligen bara sätta ett värde direkt och sedan jobba neråt. T.ex om medianen är 1.4V för 3.5GHz så kan ni sätta något högre.
Med något högre så menar jag ALLTID på 0.05V ökningar. Dvs 1.4 till 1.45 osv.

Ni kommer inte döda processorn i första taget pga övervoltning. Visst kan en CPU dö om spänningen blir för hög, men då i regel har vi passerat 1.7V och klämmer på standardkylaren.

Lite kortfattat. Börja först med CPUn och försök använda en hög multiplier i kombination med lägre FSB. När ni sedan hittat en hastighet ni känner er säkra med inom volt/temp aspekt så kan ni då börja rikta in er på om ni vill ha en högre FSB. Att tänka på är att högre FSB kontra multiplier också kräver högre vcore.

Sist men inte minst så kanske ni kan börja luska på detta med RAM minnen.
Personligen anser jag det vara FULLSTÄNDIGT onödigt att sitta och försöka få tajtare timings eller försöka pilla volt bara för att få någon 100mhz i kliv på minnena, då detta generellt ändå inte märks för en vanlig användare.

Så litet tips är att strunta i klockning av RAM fullständigt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Xamin:

Vad står minnena på? För låser man inte så hänger de med FSB upp..

Är det SPD du syftar på? System memory multiplier (SPD) för iaf står den på [Auto].
Sen står det följande förklaring till [Auto]:

"Set memory frequency by DRAM SPD data".
(G)MCH strapping
X.xxA -> FSB 266 Mhz
X.xxB -> FSB 333 Mhz
X.xxC -> FSB 200 Mhz
X.xxD -> FSB 400 Mhz

Vill jag ändra alternativet från [Auto] har jag följande valmöjligheter:

2.00B
2.40B
3.20B
4.00B
2.00D
2.66D
3.33D
2.66C
3.33C
4.00C
2.50A
3.00A
4.00A

Memory Frequency står annars just nu (oklockat) på 1066 Mhz.

Det finns även ett rubrik under minnessektionen som heter "Performance Enhance" och den är satt på [Turbo] (övriga alternativ är [Standard] och [Extreme]). Det står dock en varning i samband med denna rubrik som säger följande:

"Warning: After overclocking, [Standard] could improve system stability"

Ska jag ignorera detta då det enbart gäller överklocking av minnena, eller är det relevant för mig och min processorklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

Är det SPD du syftar på? System memory multiplier (SPD) för iaf står den på [Auto].
Sen står det följande förklaring till [Auto]:

"Set memory frequency by DRAM SPD data".
(G)MCH strapping
X.xxA -> FSB 266 Mhz
X.xxB -> FSB 333 Mhz
X.xxC -> FSB 200 Mhz
X.xxD -> FSB 400 Mhz

Vill jag ändra alternativet från [Auto] har jag följande valmöjligheter:

2.00B
2.40B
3.20B
4.00B
2.00D
2.66D
3.33D
2.66C
3.33C
4.00C
2.50A
3.00A
4.00A

Memory Frequency står annars just nu (oklockat) på 1066 Mhz.

Det finns även ett rubrik under minnessektionen som heter "Performance Enhance" och den är satt på [Turbo] (övriga alternativ är [Standard] och [Extreme]). Det står dock en varning i samband med denna rubrik som säger följande:

"Warning: After overclocking, [Standard] could improve system stability"

Ska jag ignorera detta då det enbart gäller överklocking av minnena, eller är det relevant för mig och min processorklockning?

Mmm.. precis detta "Memory Frequency står annars just nu (oklockat) på 1066 Mhz." och jag tippar på att devidern är på 3.2 nu (dvs att minnet går 3,2 gg snabbare än fsb vilket på orginalklock ger 333x3,2=1066, sätter man fbs på 350x3,2=1120 så går minnet för fort och komer skapa problem) sätt ner den. Troligtvis gör ni det på "Set memory frequency by DRAM SPD data". Ställ den på det minsta ni kan, gissningsvis 2,0. Sen vad A, B, C och D står för vet jag inte, men googla på det. så är det bara för er att koncentrera er på processorn först och minnet sen..

Detta är iaf vad jag tror skapar er loop på datorn nu..

Edit: Här fanns en del matnyttigt om minnesinställningarna för er bräda http://www.clunk.org.uk/forums/reviews/14031-gigabyte-ga-ep45...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev, man börjar med att "klocka ned" minnet, eftersom det kommer följa med bussen uppåt igen. Minnen är väldigt kinkiga på att gå snabbare än de är märkta för.

Mina minnen t.ex. var på 1600MHz (DDR-3) detta var på en AMD med buss 200MHz som standard, så minnesmultipliern var på 8x.

När jag klockade upp till 227 MHz, blev minnet 227x8 = 1816MHz, vilket gav blåskärm till och med ibland, annars krasch i IntelBurnTest, så jag sänkte till snäppet under 6,67x vilket gav 1514MHz.

Jag kör alltså min processor överklockad men minnena nedklockade för att få ett snabbare system som fortfarande är stabilt.

Jag fick även ställ in en högre spänning manuellt på mina minnen, 1,65V istället för 1,5 som var AUTO. (1,65V var de märkta med på 1600MHz, så det var ok att höja dit).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Framsteg! (tror jag iaf)

Några funderingar dock.

1.) DRAM Freq står nu på 375 Mhz, men FSB: DRAM står på 1:1 - betyder det att min devider är 1? Har jag inte sjukt slöa minnen nu? Jag valde alternativet 2.00B under "Set memory frequency by DRAM SPD data" som vi pratade om tidigare.

2.) Jag fattar fortfarande inte riktigt hur denna inställningen fungerar.

"Set memory frequency by DRAM SPD data".
(G)MCH strapping
X.xxA -> FSB 266 Mhz
X.xxB -> FSB 333 Mhz
X.xxC -> FSB 200 Mhz
X.xxD -> FSB 400 Mhz

Jag fattar det som att man kan ställa in devidern (X.xx) för olika fasta FSB (266, 333, 200 samt 400). Betyder det att jag inte kan ändra FBS till något annat än dessa förvalda värden eller hur hänger det ihop?

3.) Det står att Vcore är 1.232 enligt CPU-Z men jag är relativt säker att jag satte den på 1.250. Hur kommer det sig?

Jusste, kanske ska tillägga att det numera är den envisa åsnan som skriver. Min kära sambo tyckte det blev jobbigt att agera medlare och jag fick svälja min stolthet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elinmatsdotter:

http://4.bp.blogspot.com/-yk_BDxSWm38/TlT88vOOqgI/AAAAAAAAASM...

Framsteg! (tror jag iaf)

Några funderingar dock.

1.) DRAM Freq står nu på 375 Mhz, men FSB: DRAM står på 1:1 - betyder det att min devider är 1? Har jag inte sjukt slöa minnen nu? Jag valde alternativet 2.00B under "Set memory frequency by DRAM SPD data" som vi pratade om tidigare.

2.) Jag fattar fortfarande inte riktigt hur denna inställningen fungerar.

"Set memory frequency by DRAM SPD data".
(G)MCH strapping
X.xxA -> FSB 266 Mhz
X.xxB -> FSB 333 Mhz
X.xxC -> FSB 200 Mhz
X.xxD -> FSB 400 Mhz

Jag fattar det som att man kan ställa in devidern (X.xx) för olika fasta FSB (266, 333, 200 samt 400). Betyder det att jag inte kan ändra FBS till något annat än dessa förvalda värden eller hur hänger det ihop?

3.) Det står att Vcore är 1.232 enligt CPU-Z men jag är relativt säker att jag satte den på 1.250. Hur kommer det sig?

Jusste, kanske ska tillägga att det numera är den envisa åsnan som skriver. Min kära sambo tyckte det blev jobbigt att agera medlare och jag fick svälja min stolthet...

Nja. DDR står för dual(eller double) data rate vilket innebär att minnena har den dubbla frekvensen som visas. Alltså går dina minnen nu i 2*375MHz vilket blir 750MHz. Att de går lite långsammare än i originalklock gör ingenting. Du kommer inte märka av detta på något annat sätt än i benchmarkprogram för just minnena.

Angående minnenas hastighet i 1:1 så går de mycket riktigt i samma hastighet som FSBn. Du kan inte ställa om detta förhållande hur som helst. Så precis som du säger så har du några val där du kan sätta förvalda värden. Det är möjligt att du kan få upp hastigheten på minnena lite till med genom att lämna 1:1-förhållandet, men prestandaökningen kommer du ändå inte märka av.

Jag ahr själv mina minnen i samma frekvens som dina, alltså 750MHz för att det passar för min klockning och jag låter det vara så. Fungerar prima.

Att det skiljer lite i spänningsvärdet mellan vad cpu-z visar och vad du ställt i bios är helt naturligt.
Antingen är mätvärdet cpu-z ger något avvikande från sanningen (totalexakta sensorer finns ej), eller så ger moderkortet lite avvikande spänning mot vad man ställ in. Oavsett så rör det sig om små skillnader här och det är inget att oroa sig för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

http://4.bp.blogspot.com/-yk_BDxSWm38/TlT88vOOqgI/AAAAAAAAASM...

Jusste, kanske ska tillägga att det numera är den envisa åsnan som skriver. Min kära sambo tyckte det blev jobbigt att agera medlare och jag fick svälja min stolthet...

Bara att gratulera att du är igång! Tror föregående skribent besvarade dina frågor, annars får du ställa om dom

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Tack för all hjälp! (kan inte upprepas nog)

Jag har dock, inte helt oväntat, ytterligare en fråga.

Nu ligger min CPU på 3.2 Ghz stabilt enligt IntelBurnTest och temp ligger på ca 58 C i 100% load och ca 34 C i idle. Härligt!

Det här har jag gjort:
- Satt FSB till 400 och använder en multipel på 8.
- Minnena är satt på valet "2.66D" vilket blir 400*2.66=1064 (detta är alltså 3:4 i divider om jag har förstått det hela rätt(?)
-Vcore är ändrad till 1.30v i BIOS men visar 1.28v i CPU-Z.

Men(!) jag är inte helt nöjd än. Jag skulle vilja få ut 3.6 Ghz istället för 3.2Ghz om möjligt - dessutom utan att behöva ändra FSBn ytterligare. För i 400 Mhz på FSBn så arbetar ju minnena "perfekt" i ca 1066 Mhz vilket är deras maxhastighet.
Tanken är därför att öka multipeln från 8 till 9 istället (9*400=3600Mhz), men det är här problemet kommer. Jag tycks inte kunna ställa multipeln högre än 8? Det står min 6 max 8 under den inställningen. Begränsar mitt moderkort mig från att använda högre multipel än 8 eller finns det någon inställning i BIOS som jag måste släppa på först för att kunna använda en högre multipel?
Jag lär väl få öka Vcore också en aning också med högre multipel antar jag, men det gör jag inte förens jag får fel under stabilitetstest.

Ursäkta om jag är onödigt invecklad eller rörig, men det är inte lätt när man inte har full koll att hålla isär alla begrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elinmatsdotter:

Tack för all hjälp! (kan inte upprepas nog)

Jag har dock, inte helt oväntat, ytterligare en fråga.

Nu ligger min CPU på 3.2 Ghz stabilt enligt IntelBurnTest och temp ligger på ca 58 C i 100% load och ca 34 C i idle. Härligt!

Det här har jag gjort:
- Satt FSB till 400 och använder en multipel på 8.
- Minnena är satt på valet "2.66D" vilket blir 400*2.66=1064 (detta är alltså 3:4 i divider om jag har förstått det hela rätt(?)
-Vcore är ändrad till 1.30v i BIOS men visar 1.28v i CPU-Z.

Men(!) jag är inte helt nöjd än. Jag skulle vilja få ut 3.6 Ghz istället för 3.2Ghz om möjligt - dessutom utan att behöva ändra FSBn ytterligare. För i 400 Mhz på FSBn så arbetar ju minnena "perfekt" i ca 1066 Mhz vilket är deras maxhastighet.
Tanken är därför att öka multipeln från 8 till 9 istället (9*400=3600Mhz), men det är här problemet kommer. Jag tycks inte kunna ställa multipeln högre än 8? Det står min 6 max 8 under den inställningen. Begränsar mitt moderkort mig från att använda högre multipel än 8 eller finns det någon inställning i BIOS som jag måste släppa på först för att kunna använda en högre multipel?
Jag lär väl få öka Vcore också en aning också med högre multipel antar jag, men det gör jag inte förens jag får fel under stabilitetstest.

Ursäkta om jag är onödigt invecklad eller rörig, men det är inte lätt när man inte har full koll att hålla isär alla begrepp.

Det går inte att ställa multipplen på denna högre, den är låst vid max 8. Finns modeller där man kan ställa multipplern högre men den du har är inte en sån. Enda vägen upp är mer fsb, och oroa dig inte över minnet, du kommer inte att märka om minnet går saktare. Vist är de gött när allt går så snabbt det kan, men minnet är överksattat, du tjänar massor mer på att förtsätta överklocka din processor.

Och devidern på minnet har du fattat rätt Att cpu-z inte visar exakt v-core det som är inställt i bios är inget att oroa sig över. Det som står i Bios ska vara mer rätt än cpu-z.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz