Permalänk

Raid

Hej alla Sweclockers!

Jag funderar på att köra raid över två av mina 2TB hårdiskar. Nu är det så att jag köpte HDD 2 efter att den första av de två blev full(jobbigt att rensa) och jag har mängder av data som jag inte vill bli av med.
Så min fråga till er är: Vad för raid rekommenderar ni om jag önskar maximal prestanda och kommer jag förlora allt jag nu har på min hårddiskar?

Mvh
Lambodga

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Två diskar och mängder med data du inte vill bli av med. Raid 0 löper minst dubbelt så stor risk att förlora all data men med dubbel prestanda. Raid 1 skyddar din data lite genom att spara den dubbelt (50% diskutrymme försvinner). Raid 5 kräver minst tre diskar,skyddar mot en trasig disk och ger en prestanda ökning.

Permalänk
Permalänk

Så jag ska alltså köpa en till disk & köra raid 5?
och jag förlorar ingen data då?

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Vad för raid rekommenderar ni om jag önskar maximal prestanda och kommer jag förlora allt jag nu har på min hårddiskar?

Jag rekommenderar RAID0 som ger bäst prestanda bland konsumentprodukterna. Som redan påpekats så innebär ett diskahaveri att all data försvinner, så jag rekommenderar starkt att backup finns på system eller viktig data med denna konfiguration. Jag har fyra olika uppsättningar RAID0 med lika många olika fabrikat, modeller och teknik, som snurrat i några år nu utan haveri så jag tycker vissa överdriver riskerna lite, men det är absolut nödvändigt att känna till och förstå konsekvensen av en trasig disk.
Din data kommer att försvinna så fort du konfigurerar ett RAID-set, förutom för RAID1, eftersom delar av din data och partitetsinformation skrivs över till flera diskar. Edit: RAID5 erbjuder inte heller någon prestandavinst på konsumentsystem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har man bara backup så kan man RAIDa hitan å ditan så det står härliga till.

RAID0 - ruggigt snabbt
RAID1 - för den late när en disk kraschar
RAID5 - för den snåle och late som hoppas att bara en disk kraschar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag rekommenderar RAID0 som ger bäst prestanda bland konsumentprodukterna. Som redan påpekats så innebär ett diskahaveri att all data försvinner, så jag rekommenderar starkt att backup finns på system eller viktig data med denna konfiguration. Jag har fyra olika uppsättningar RAID0 med lika många olika fabrikat, modeller och teknik, som snurrat i några år nu utan haveri så jag tycker vissa överdriver riskerna lite, men det är absolut nödvändigt att känna till och förstå konsekvensen av en trasig disk.
Din data kommer att försvinna så fort du konfigurerar ett RAID-set, förutom för RAID1, eftersom delar av din data och partitetsinformation skrivs över till flera diskar. Edit: RAID5 erbjuder inte heller någon prestandavinst på konsumentsystem.

Hej,

Du som har mycket erfarenhet av det här. Har du varit med om att en disk pajjat och hur har det då gått? Räddade din RAID datan så det löste sig som det skulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Du som har mycket erfarenhet av det här. Har du varit med om att en disk pajjat och hur har det då gått? Räddade din RAID datan så det löste sig som det skulle?

Ledsen, saknar privata erfarenheter. Har ännu inte haft något haveri (ta i trä). Däremot lekt lite väl mycket i BIOS så jag sabbat några RAID konfigurationer, vilket kan likställas med att en eller flera diskar går sönder. För RAID1 har det bara varit att slå på RAID igen och välja rätt alternativ för att återskapa speglingen. Med RAID0 var det bara att ominstallera.

I mitt arbete däremot så händer det lite då och då. Men det är nästan uteslutande dedicerade kontrollerkort och hot-plug diskar som gäller och då byter man bara den traisga disken och systemet återkskapar själv RAID-setet. Men när kontrollerkortet och/eller fler än en disk i en RAID5:a går sönder så är det inte lika roligt längre...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net