RAMDISK, vad kan jag använda den för

Permalänk

RAMDISK, vad kan jag använda den för

Halloj.
Har 12GB RAM i min burk som må vara lite överdrivet, men jag hade tänkt nu i dagsläget att anv en del som en ramdisk.
Så vilka saker bör jag ha där?

Tänkte ge disken iaf ca 4gb.
Kan man ha:
temp filer för windows.
Temp filer för internet
och virtuella minnet där?

Något program som rek för skapa en ramdisk?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Det virtuella minnet är ingen idé att ha där Det används väl ändast när RAM-minnet inte räcker till.

Permalänk
Hjälpsam

Tack för tipset, skall lekas med hemma Persistent RAM-Drive med auto backup/load funktion. Lätt värt 15$ om det funkar bra (för att få 4->32GB ramdrive).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox på en ramdisk för snabbhetens skull, typ det enda jag kan komma på att rekommendera.
Om du vill göra samma sak så är det bara att ladda ner Firefox Portable (alternativt Chrome/opera/whatever portable).

Annars om du köper ett program som tillåter mer än en 4GB stor ramdisk så kan du testa med spel du ofta kör som du kan tjäna en boost på laddningstiderna, fast en SSD är tillräcklig för det.

Tror dock att om du har en SSD så känns det lite onödigt med en ramdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Det virtuella minnet är ingen idé att ha där Det används väl ändast när RAM-minnet inte räcker till.

Nej, riktigt så fungerar det inte.
I teorin skulle det vara bra ide att ha virtuellt minne där, men jag är skeptisk till att det är någon mening med det i praktiken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

OMFG!

Nu skall här lekas

RAMDisk(dator i signatur)
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

M4 256GB på Intel SATA 6Gbit/s

4GB räcker för firefox, mindre spel etc. Omnomnom

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

OMFG!

Nu skall här lekas

RAMDisk(dator i signatur)
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...
http://img706.imageshack.us/img706/2050/ramdrive.jpg

M4 256GB på Intel SATA 6Gbit/s
http://img717.imageshack.us/img717/9499/m4256.jpg

4GB räcker för firefox, mindre spel etc. Omnomnom

Nämn ett läge man har praktisk användning av det där...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Markthegreat:

Nämn ett läge man har praktisk användning av det där...

Har lite mer minne på intågande så skall köra 6GB arbetsminne, 10GB Ramdisk, sedan skall det lekas lite med lite större spelinstallationer. Just nu installerar jag LoL och kör Firefox via RAMDrive.

Laddtiderna i Crysis var rätt episka vill jag minnas, skall se vad som händer om man kör Crysis via RAMDisk.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Fan, kanske vore värt att köpa upp sig till 12 eller 24 gig ram så man kan köra Skyrim på en ramdisk...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Respons

Skrivet av CompassioN:

Fan, kanske vore värt att köpa upp sig till 12 eller 24 gig ram så man kan köra Skyrim på en ramdisk...

Det vore ju fan sjukt men det är väl enormt stort Skyrim?

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av Halfheart:

Det vore ju fan sjukt men det är väl enormt stort Skyrim?

Vi får väl se hur stort det blir... men om jag kör 24 gig ram så klarar jag mig nog med 6 för vanlig användning. Då återstår 18 härliga gig till Skyrim, och det borde nog räcka

Men det beror ju på hur hddintensivt Skyrim blir... Oblivion var rätt beroende av HDD, kanske blir likadant nu.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Nämn ett läge man har praktisk användning av det där...

Beror på vad man gör med datorn. Vanligtvis så skapar jag en dynamisk ramdisk som ökar vid behov när den fylls tills och som max 50% av ram. Kompiling och liknande går vansinnigt snabbt mot SSD eller vanlig HDD

Jag använder den som TEMP map så den töms vid reboot pga hur ram funkar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beror på vad man gör med datorn. Vanligtvis så skapar jag en dynamisk ramdisk som ökar vid behov när den fylls tills och som max 50% av ram. Kompiling och liknande går vansinnigt snabbt mot SSD eller vanlig HDD

Jag använder den som TEMP map så den töms vid reboot pga hur ram funkar.

fan vilket snille du är, har aldrig tänk på detta vid compiling xD

EDIT; Hur gör du denna inställning så den ökar vid behov? eller görs det manuellt?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Vi får väl se hur stort det blir... men om jag kör 24 gig ram så klarar jag mig nog med 6 för vanlig användning. Då återstår 18 härliga gig till Skyrim, och det borde nog räcka

Men det beror ju på hur hddintensivt Skyrim blir... Oblivion var rätt beroende av HDD, kanske blir likadant nu.

Ett relativt smidigt sätt (som jag använt på bland annat WoW och Dragon Age), är att först spela spelet en stund och använda program som Process Monitor för att se vilka filer som läses mest. Sen lägga dessa filer på RAM Disk och symlinka till dessa.

Skrivet av 13ers3rk:

fan vilket snille du är, har aldrig tänk på detta vid compiling xD

EDIT; Hur gör du denna inställning så den ökar vid behov? eller görs det manuellt?

Han kör Linux, där är det betydligt enklare att skapa en bra dynamisk RAM disk. Det trevliga med att kompilera där är att man inte gör något onödigt slitage på SSD/HDD.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Hedersmedlem

Sry for att vara lite thread-necro här, men är fortfarande http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd... ett bra alternativ till ramdisk-mjukvara i windows? I sådana fall ska jag nog även införskaffa det. Köpte just 24 gig ram och en 256 m4, så nu blir det åka av

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;11335974']Sry for att vara lite thread-necro här, men är fortfarande http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd... ett bra alternativ till ramdisk-mjukvara i windows? I sådana fall ska jag nog även införskaffa det. Köpte just 24 gig ram och en 256 m4, så nu blir det åka av

Thread Necro galore.

Jag har kört 4GB versionen en längre stund nu och är riktigt nöjd med mjukvaran och funktionen. Inte stött på några stabilitets issues ännu.

Nu när corsair rullar ut vengeance 8GB moduler blev det helt plötsligt mer intressant att köpa mjukvaran och lite mer minne och rocka loss.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

På tal om saken - vad finns det för bra program idag som tillåter MER än 4GB?

Permalänk
Medlem

Vet någon om det är möjligt i windows att göra symboliska länkar till filer som i linux med kommandot "ln -s"?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sirnicke:

På tal om saken - vad finns det för bra program idag som tillåter MER än 4GB?

Den som länkas ovanför, och om jag skall vara helt ärlig så är den värd 15$ för en livstids licens.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Vet någon om det är möjligt i windows att göra symboliska länkar till filer som i linux med kommandot "ln -s"?

http://lmgtfy.com/?q=mklink

Permalänk
Hjälpsam

LOL! Tack för den länken, skall användas en hel del.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag lekte med det engång i tiderna, men kände mig väldigt restrikterad i användningen. Men jag skall leka med det pånytt och se om jag lyckas bättre, eller kommer på något annat sätt att utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Jag lekte med det engång i tiderna, men kände mig väldigt restrikterad i användningen. Men jag skall leka med det pånytt och se om jag lyckas bättre, eller kommer på något annat sätt att utnyttja det.

Se bara till att göra en symbolisk ( /d ) så borde det funka bra!

Permalänk
Hjälpsam

Ser ingen nytta av att lagra data man inte manipulerar i en ramdisk, dessa bör ju lagras i ram via windows prefetch i alla fall.
Däremot bör det vara intressant att lagra filer som man håller på att ändra i, tex ett komprimerat dataarkiv.
En annan användning är förstås för de som kör med W32, slänger de in 8 GB i maskinen så har de plats för både swapfil och tempfiler, i den ramdisk, som kan skapas av det minne windows inte kommer åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför köra ramdisk istället för vanligt med hdd förstår att ramdisk inte är mekanisk men hastigheten att läsa och skriva är den snabbare då?

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Totteasp:

Någon som kan förklara varför köra ramdisk istället för vanligt med hdd förstår att ramdisk inte är mekanisk men hastigheten att läsa och skriva är den snabbare då?

Som jag skrev lite längre upp i tråden, samma sida.

Jämför RAMDisk med en Curcial M4 256GB SSD i benchmark.

RAMDisk(dator i signatur)
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

M4 256GB på Intel SATA 6Gbit/s

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som jag skrev lite längre upp i tråden, samma sida.

Jämför RAMDisk med en Curcial M4 256GB SSD i benchmark.

I see hur skulle man gå till väga för att köra hela operativet på ramdisk?

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Totteasp:

I see hur skulle man gå till väga för att köra hela operativet på ramdisk?

I kort, det gör man inte med Windows utan special PCI-E eller SATA lösningar tyvärr. De är få och oftast inte så bra. Dock har du dina favoritprogram eller spel på RAMDisken. Laddtider, firefox går mycket smidigare etc. På en kontorsdator hade jag lätt kunnat tänka mig att installera Office på en RAMDisk etc.

Man kan iofs köra WMWare med ett virtuellt OS helt på RAMDrive dock, men det blir inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Finns the någon slags guide för hur man sätter up en sån här ?
+ hur man lägger i program & rekomendationer vilka program som ska läggas i ?
helst i bilder eller film klipp.

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb