hur många csn poäng måste jag ha?

Permalänk
Avstängd

hur många csn poäng måste jag ha?

Hej
Ligger lite efter med studierna. Har läst typ 33 hp av 60 som man ska ha och undrar hur det blir med csn? Jag har läst ett basår och det var första gången jag tog csn. Vissa säger att man måste ha alla 60 hp för att få csn igen men andra säger att man bara behöver 45 om det är första gången man tar csn. Läste en annan tråd här på swec där någon så att man bara behöver 30. Csn har stängt så kan inte ringa idag...
Skriver från mobilen så det kanske finns en del fel i texten

Permalänk

För dig 37 hp
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieres...

Men ett snyftbrev kan gå igenom om man har någon bra ursäkt. (gjorde det förr, men de kan ha blivit hårdare) Angående snyftbrev så är mitt råd att googla på exempel, där t.ex. att man läste fel program och byter för vissa varit en giltig ursäkt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

För dig 37 hp
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieres...

Men ett snyftbrev kan gå igenom om man har någon bra ursäkt. (gjorde det förr, men de kan ha blivit hårdare) Angående snyftbrev så är mitt råd att googla på exempel, där t.ex. att man läste fel program och byter för vissa varit en giltig ursäkt.

Men att man gjort en felprioritering är inget de ska ta hänsyn till längre med de nya reglerna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Första året 37,5 och därefter 45hp... snyftbrev utan medicinska orsaker fungerar inte längre.

Permalänk
Avstängd

Så om jag tar 37,5 hp kan jag då ta csn till resterande ämnen som jag inte klarat?

Permalänk
Medlem

Detta finns också:

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/prova-studiere...

"Vi prövar inte dina studieresultat" [min fetstil]

"om du tidigare haft studiemedel för basår på högskola och nu söker studiemedel för högskolestudier "

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Är ni säkra på att det är 37,5 hp? Står inget om det i länken som postades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Är ni säkra på att det är 37,5 hp? Står inget om det i länken som postades.

Det står:

"Under de första 40 heltidsveckorna är kravet på studieresultat 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Exempelvis är kravet 37 hp om du fått studiemedel för 40 heltidsveckor som motsvarar 60 hp"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

37,5 hp gäller inte basår tydligen då måste man ha alla 60....

Permalänk
Medlem

Ska du söka till ett program under hösten och är orolig ifall du kommer få studiestöd eller ej?
Du behöver inte vara orolig för att basåret är inte i samma kvot som högskolan, basåret räknas som eftergymnasial kurser och de har en egen kvot.

Med andra ord så kan du söka till högskolan och ändå få studiebidrag även ifall du inte klarat några poäng under basåret.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ska du söka till ett program under hösten och är orolig ifall du kommer få studiestöd eller ej?
Du behöver inte vara orolig för att basåret är inte i samma kvot som högskolan, basåret räknas som eftergymnasial kurser och de har en egen kvot.

Med andra ord så kan du söka till högskolan och ändå få studiebidrag även ifall du inte klarat några poäng under basåret.

Detta skrev jag ju tidigare. Men däremot kan jag tänka mig att det är så att hans fortsatta högskolekarriär kräver att han har fullgjort basåret eller åtminstone större delar av den. Men det är självklart inte något som har med CSN att göra i sådant fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Detta skrev jag ju tidigare. Men däremot kan jag tänka mig att det är så att hans fortsatta högskolekarriär kräver att han har fullgjort basåret eller åtminstone större delar av den. Men det är självklart inte något som har med CSN att göra i sådant fall.

Iom att att TS skrev "37,5 hp gäller inte basår tydligen då måste man ha alla 60.... " så var jag tvungen att klargöra lite mer noggrannt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Ska du söka till ett program under hösten och är orolig ifall du kommer få studiestöd eller ej?
Du behöver inte vara orolig för att basåret är inte i samma kvot som högskolan, basåret räknas som eftergymnasial kurser och de har en egen kvot.

Med andra ord så kan du söka till högskolan och ändå få studiebidrag även ifall du inte klarat några poäng under basåret.

Inte direkt orolig över om jag får det eller ej. Men jag har inte läst alla ämnen jag behöver för att komma in på det jag vill läsa så tänkte läsa klart dessa vilket kommer göra att jag i slutändan har 60 hp men undrade bara om man kunde få studiestöd för några av ämnena men nu går det ju inte eftersom man behöver 60 hp och inte 37,5