Hur gick det för era antagningar till Högskola/Universitet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

Varför tog de då in reserver på uppropet jag var på för 2 år sen? Först gick det igenom vanliga listan, sen började de fylla på platser med reserver som var på plats...

Citat:

Det är en felaktig uppfattning att man som reserv kan delta på det ordinarie uppropet för att ha större chans att komma med. Reservantagningen sker i strikt turordning och det bästa du kan göra är att finnas anträffbar på telefon.

http://www.kau.se/ar-student/ny-student/forsta-veckan-som-stu...

Citat:

Du ska inte gå på uppropet om du inte blivit kallad!

http://www.liu.se/utbildning/faq/faqantagn?l=sv

Som sagt det funkar inte så.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

"Du som är i reservgrupp 1 (dvs har fått en
uppropstid i antagningsbeskedet) ska även delta i uppropet ifall nya platser blir lediga."

Står det i mitt mail från Nackademin.

Sen från Stockholms Universitet
"Om du står kvar som reserv även efter andra antagningen och vill läsa kursen måste du personligen eller via ett ombud närvara vid reservuppropet"
http://www.ne.su.se/utbildning/studieinformation/registrering...

Var även likadant på KTH för 4 år sen, fast de verkar ha ändrat på det nu.

Så det funkar visst så på vissa skolor.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajzHEHE:

Samma här

Nice

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

"Du som är i reservgrupp 1 (dvs har fått en
uppropstid i antagningsbeskedet) ska även delta i uppropet ifall nya platser blir lediga."

Står det i mitt mail från Nackademin.

Sen från Stockholms Universitet
"Om du står kvar som reserv även efter andra antagningen och vill läsa kursen måste du personligen eller via ett ombud närvara vid reservuppropet"
http://www.ne.su.se/utbildning/studieinformation/registrering...

Var även likadant på KTH för 4 år sen, fast de verkar ha ändrat på det nu.

Så det funkar visst så på vissa skolor.

Är upprop och reservupprop samma sak?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Hur går det till om jag är antagen till ett program och reservplacerad på ett annat, högre prioriterat program? Går jag på uppropet för det program jag är antagen till och hoppas att de ringer från skolan och ger mig en plats på det andra eller blir jag av med min reservplats då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Är upprop och reservupprop samma sak?

På nackadmin var det det samma.

Men på SU är reservuppropet det enda uppropet verkar det som.

Men du skrev att det inte finns något upprop för reserver utan de bara ringer dig. Vilket inte är fallet på SU

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

På nackadmin var det det samma.

Men på SU är reservuppropet det enda uppropet verkar det som.

Men du skrev att det inte finns något upprop för reserver utan de bara ringer dig. Vilket inte är fallet på SU

Men du pratar ju om något helt annat. Om du blir kallad till ett upprop så är det väl självklart den fyller en funktion. Påståendet var ju att man på något sätt ska kunna mygla sig förbi andra reserver genom att komma till ett upprop. Ligger du kring 1-5 som reserv så är det ju självklart värt att komma på uppropet men du kan inte gå förbi någon utan att denne blivit kallad till upprop alternativt blivit uppringt beroende på kurs/moment/program.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser fram emot hösten? 30hp ekonomi blehhhhhhhhh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är det bara jag som inte ser fram emot hösten? 30hp ekonomi blehhhhhhhhh...

Vad ska du läsa och var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Vad ska du läsa och var?

5 terminen Systemutveckling i Trollhättan på Högskolan Väst.... Känner mig inte ett dugg motiverade då jag verkligen tycker ekonomi och redovisning är övertråkigt.

Kurserna för första perioden är; Grundläggande redovisning samt Organisation -och vetenskapsteori... Efter det är det två kurser i företagsekonomi. Sen är det dag att börja med C-uppsats..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

5 terminen Systemutveckling i Trollhättan på Högskolan Väst.... Känner mig inte ett dugg motiverade då jag verkligen tycker ekonomi och redovisning är övertråkigt.

Kurserna för första perioden är; Grundläggande redovisning samt Organisation -och vetenskapsteori... Efter det är det två kurser i företagsekonomi. Sen är det dag att börja med C-uppsats..

Studievägledaren hade väl kunnat hjälpa dig att kanske hitta något annat lämpligare som ändå skulle ge dig samma examen i slutändan. Om du inte är motiverad av ekonomin så kommer du väl vara ungefär lika sugen med att hålla på med det i ca 30-40 år i yrket också?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Studievägledaren hade väl kunnat hjälpa dig att kanske hitta något annat lämpligare som ändå skulle ge dig samma examen i slutändan. Om du inte är motiverad av ekonomin så kommer du väl vara ungefär lika sugen med att hålla på med det i ca 30-40 år i yrket också?

Förhoppningsvis så kommer jag syssla mer med programmering än ekonomi...

Tittade lite på vilka enskilda kurser man hade kunnat välja, men inga var särskilt tilltalande... Känns som HV har lagt ner några av de mer intressanta kurserna de hade för några år sedan.

Edit:

Ska tilläggas att vi bara hade platsgaranti på ekonomikurserna vilket är riktigt dåligt. Man tycker att de kunde ha ansträngt sig och fixat fram lite systemering eller datortekniska kurser

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

5 terminen Systemutveckling i Trollhättan på Högskolan Väst.... Känner mig inte ett dugg motiverade då jag verkligen tycker ekonomi och redovisning är övertråkigt.

Kurserna för första perioden är; Grundläggande redovisning samt Organisation -och vetenskapsteori... Efter det är det två kurser i företagsekonomi. Sen är det dag att börja med C-uppsats..

Redovisning är väl bra att kunna, men har man inget intresse kan det kännas väldigt tungt. Spontant känns det dumt att plugga något man inte ens vill hålla på med. Det måste ju finnas alternativa kurser du kan ta och ändå få en examen.

Permalänk
Medlem

Jippie, jag blev antagen till "Andra världskriget, 7,5hp" nu till hösten Tänkte mest läsa den för nöjes skull, och för att jag har 397,9hp så jag tänkte tippa över 400-gränsen!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Antagen till MSc 120hp IT-Project Management på Stockholms Universitet.

Lycka till med era utbildningar, speciellt ni som är nya i den akademiska världen :).

mvh

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Skrivet av Ackelind:

Jippie, jag blev antagen till "Andra världskriget, 7,5hp" nu till hösten Tänkte mest läsa den för nöjes skull, och för att jag har 397,9hp så jag tänkte tippa över 400-gränsen!

Hur orkar du? Jag skulle aldrig palla så länge!

Skrivet av typh00n:

Antagen till MSc 120hp IT-Project Management på Stockholms Universitet.

Lycka till med era utbildningar, speciellt ni som är nya i den akademiska världen :).

mvh

Lycka till du med!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Entusiast

Tredje reserv på min master. Jag kan inte bli registrerad på alla kurser jag vill förens efter inskrivningen så nu sitter jag i någon sorts limbo.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Antagen till MSc 120hp IT-Project Management på Stockholms Universitet.

Lycka till med era utbildningar, speciellt ni som är nya i den akademiska världen :).

mvh

Länk? Den utbildning lätt lite intressant...

Permalänk
Medlem

Jag fick reda på att jag kommit in på Radioproduktion i Nya Medier på LTU i Piteå i förrgår. Har lyckats ordna boende osv och flyttar upp på söndag inget mediafolk som ska till Pite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://dsv.su.se/en/education/masters/sitpo/

Masterutbildning (ala bologna, 2 år) helt på distans. Ny för säsongen.

mvh

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är det bara jag som inte ser fram emot hösten? 30hp ekonomi blehhhhhhhhh...

Men vänta nu, du valde ekonomikurser eftersom det var de enda ni hade platsgaranti på? Varför inte söka de roligaste och mest intressanta kurserna och sedan komplettera med kurser på distans

Jag har läst en massa kurser inom programmering på distans och jag måste säga att de har varit de roligaste och vissa har varit riktigt, riktigt bra också.

Du skulle kunna välja exakt vilka kurser du vill själv och ta ut en generell examen i datavetenskap (eller vilket huvudområde du nu har) och kanske kommer det ses positivt av framtida arbetsgivare eftersom du agerade på saken istället för att bara göra det tråkiga (som de flesta andra).

Nu är ju detta kanske lite sent tyvärr...

Lycka till med ekonomin iaf!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Hur orkar du? Jag skulle aldrig palla så länge!

Bl.a. tagit examen som läkare, så där gick ju en hel del av poängen..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Men vänta nu, du valde ekonomikurser eftersom det var de enda ni hade platsgaranti på? Varför inte söka de roligaste och mest intressanta kurserna och sedan komplettera med kurser på distans

Jag har läst en massa kurser inom programmering på distans och jag måste säga att de har varit de roligaste och vissa har varit riktigt, riktigt bra också.

Du skulle kunna välja exakt vilka kurser du vill själv och ta ut en generell examen i datavetenskap (eller vilket huvudområde du nu har) och kanske kommer det ses positivt av framtida arbetsgivare eftersom du agerade på saken istället för att bara göra det tråkiga (som de flesta andra).

Nu är ju detta kanske lite sent tyvärr...

Lycka till med ekonomin iaf!

Högskolan har lagt ner många av de mest intressant kurserna som man hade för några år sedan, samt att det var en del förkunskaper som jag inte når upp till på några andra. Nästa höst verkar det dock som att de kommer introducera en hel del nya programmeringskurser som hade varit roliga att läsa.... typiskt...

Permalänk
Medlem

I dag löste jag problemen med vad jag ska plugga i höst! Det blir sambandsmodeller 15 hp, multivariata metoder 7,5 hp och epidemiometri 7,5 hp. Utöver det blir det antagligen lite labbhandledning också!

Permalänk
Medlem

Jag kommer att studera "Affärssystem & tjänstedesign" på SU/DSV nu i höst. Någon annan från SU/KTH som kommer att hålla till i Kista i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är det bara jag som inte ser fram emot hösten? 30hp ekonomi blehhhhhhhhh...

Skrivet av m0rk:

5 terminen Systemutveckling i Trollhättan Högskolan Väst.... Känner mig inte ett dugg motiverade då jag verkligen tycker ekonomi och redovisning är övertråkigt.

Kurserna för första perioden är; Grundläggande redovisning samt Organisation -och vetenskapsteori... Efter det är det två kurser i företagsekonomi. Sen är det dag att börja med C-uppsats..

Ajajaj, där har du svaret!
Näst sämsta högskolan i Sverige enligt Urank... Och då har fan inte ens alla på top 10 så hög klass internationellt, Haha tänk då högskolan väst, måste vara värsta skiten man kan hitta!

Belägen i Trollhättan dessutom, just nu går det ju sååå bra för er största privata arbetsgivare, Saab med (än så länge, dock "utan" lön) flest anställda.
Fly stan innan det är för sent, skiten brakar samman snart :/

OnT så kör jag på med ytterligare ett år på Chalmers, så man kan väl säga att min antagning gick bra ännu en gång

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Sketet. Det finns bara ett program som är intressant just nu. Globala Studier. Landade på reserv 44.

Res 44 på ett program med 80 platser (Y)

Permalänk
Entusiast

Står som reserv tre och det var bara två antagna från min urvalsgrupp.
Ser ut som om jag får läsa lösa masterskurser på Chalmers ett år och försöka söka in nästa år istället. Mycket pussel blir det men med lite tur kan jag läsa hela vårterminen rakt av men det återstår att se. Har i alla fall skrivit upp en liten önskelista på kurser så om allt går som jag vill kommer jag läsa 34,5 hp på 16 veckor och kunna plocka ut en kandidatexamen till jul. Önska mig lycka till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Står som reserv tre och det var bara två antagna från min urvalsgrupp.
Ser ut som om jag får läsa lösa masterskurser på Chalmers ett år och försöka söka in nästa år istället. Mycket pussel blir det men med lite tur kan jag läsa hela vårterminen rakt av men det återstår att se. Har i alla fall skrivit upp en liten önskelista på kurser så om allt går som jag vill kommer jag läsa 34,5 hp på 16 veckor och kunna plocka ut en kandidatexamen till jul. Önska mig lycka till.

Coolt, lycka till!

Permalänk
Medlem

2 år på anläggningsdykning i gbg, ska bara klara läkarundersökningen med så:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP