Skadligt att köra med klock och låg ström?

Permalänk
Medlem

Skadligt att köra med klock och låg ström?

Jag kör numera min prolle i 4,7 GHz 24/7 och 1,385v har jag för mig det var. Provade att köra på 4,7 och 1,370v och det gick också bra.
Jag märkte ingen skillnad i prestandan alls med volt skillnaden.
Men enligt den guide jag körde efter så körde dom 1,385v så därför lät jag min få samma.
Är det skadligt eller något annat negativt att köra på lägre volt?

Har märkt att tempen stiger fort när man närmar sig 4,9-5GHz och vid 5,3 så drar den upp emot +80 grader ganska fort.
Är det bara mängden volt som ger värme eller ger även klock hastigheten värme? eller är det en kombination av dessa

Permalänk
Medlem

I värsta fall får du blåskärm, skärmen fastnar och/eller att ljudet fastnar och blir aningen högt för öronen.

Mer volt = mer värme, förutsatt att processorn belastas och att då alla komponenterna i processorn körs till max. Om det räcker med 3.2ghz med 1.3v för att nå detta stadium så spelar det ingen roll om det är 3.2ghz eller 5hz. Dock är det så att ditt chip når detta stadium vid 5ghz och då krävs även den hastigheten för att utveckla all den värmen.

Kanske vid 2 volt att det blir lika varmt men då går något sönder innan dess.

Så jag förstår det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Du ska ha så låg spänning som möjligt när datorn ändå är stabil. Får du blåskärmar så höjer du.

Permalänk
Medlem

Både volt och klock ger värme. Och alla processorer klockar olika, den guiden du följde kanske har en sämre processor som krävde mer volt i dessa hastigheter. Funkar din lika bra på lägre volt så kör på det och va glad att du har ett lite bättre ex

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar.. Ska prova att sänka få se hur mycket jag kan sänka innan blåskärm.
Spelar massor av Wow och så fort wow är startat så ligger jag på 4,7 hela tiden den klockar aldrig ner sig när spelet är igång.
Min temp håller sig vid WoW load på 46-50 grader och det är väll rätt ok? med rums temp på ca:25 grader....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Ok tack för svar.. Ska prova att sänka få se hur mycket jag kan sänka innan blåskärm.
Spelar massor av Wow och så fort wow är startat så ligger jag på 4,7 hela tiden den klockar aldrig ner sig när spelet är igång.
Min temp håller sig vid WoW load på 46-50 grader och det är väll rätt ok? med rums temp på ca:25 grader....

så länge tempen under spel inte är vid 90c så är det enligt mig acceptabelt.

http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Proce...)

Intel rekommenderar eller hur man nu ska tolka det (de klarar 100c) 72,6c.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

98C sen slår throttling in. Det säkra kortet är allt mellan 70-80C.
Att undervolta för mycket kan också försämra prestandan. Beprövade detta på 5.6ghz med superpi. Fick sämre tider med vcore precis på gränsen till bsod. Både på rampage bräda samt asrock ex 6. Ln2 användes samt h2o

Visa signatur

Star Citizen ❤