LG A530 har 3D-skärm och 3D-kamera

Permalänk
Melding Plague

LG A530 har 3D-skärm och 3D-kamera

Det blir stereoskopisk 3D för hela slanten när LG Electronics presenterar den nya bärbara datorn A530 med både 3D-skärm och en inbyggd webbkamera som kan ta bild i tre dimensioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, mer 3D åt folket!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Hjälpsam

Gött!

Äntligen börjar passiva skärmar komma ut. Har aldrig trott på den aktiva lösningen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Hmm, den dag jag kan se 3d med ett öga så ska jag nog överväga.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Hmm, den dag jag kan se 3d med ett öga så ska jag nog överväga.

Du kommer aldrig kunna se 3D med ett öga.
Då ett öga inte kan uppfatta djupet på en bild eller i verkligheten.

Det skulle vara som att ha vara döv på ett öra och höra i stereo.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hysteri utan dess like.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Du kommer aldrig kunna se 3D med ett öga.
Då ett öga inte kan uppfatta djupet på en bild eller i verkligheten.

Det skulle vara som att ha vara döv på ett öra och höra i stereo.

Okej, men ni som kan se 3d, är det verkligen så bra?
Nu dödade du mitt hopp

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Okej, men ni som kan se 3d, är det verkligen så bra?
Nu dödade du mitt hopp

Du missar inte direkt något livsomvälvande, mer cool grej än faktisk praktisk användning.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Som bil/flyg spelnörd kan 3d vara riktigt bra för att bestämma avstånd etc.. I film etc nja..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kommer aldrig kunna se 3D med ett öga.
Då ett öga inte kan uppfatta djupet på en bild eller i verkligheten.

Det skulle vara som att ha vara döv på ett öra och höra i stereo.

Ett öga kan visst uppfatta djup. Eller blir allt 2D för dig när du blundar med ett öga?

Väldigt dålig att jämföra tidsfördröjningen som vi får med öronen vid ljud. Det är denna lilla, lilla skillnad som gör att vi kan bestämma var ifrån ett ljud kommer ifrån.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Okej, men ni som kan se 3d, är det verkligen så bra?
Nu dödade du mitt hopp

Lite OT, men det beror på hur du tappat synen. Har du synnerven i behåll så görs det framsteg hela tiden för att kunna se igen, så tappa inte hoppet på ett tag

(Och, jo, det är kul i spel och praktiskt om man sitter och fipplar med 3D-modeller.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Skrivet av Corran:

Lite OT, men det beror på hur du tappat synen. Har du synnerven i behåll så görs det framsteg hela tiden för att kunna se igen, så tappa inte hoppet på ett tag

(Och, jo, det är kul i spel och praktiskt om man sitter och fipplar med 3D-modeller.

Jag har full syn på båda ögonen men p.g.a. skelögdhet så används bara ena ögat åt gången, vänster vid läsning och höger alltid annars.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Precis som namnet antyder måste man vara lite bakom för att använda...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ett öga kan visst uppfatta djup. Eller blir allt 2D för dig när du blundar med ett öga?

Erfarenhet gör att du kan uppskatta avstånd till föremål av känd storlek, ögats fokusering på föremål ger uppfattning om avstånd samt om du dessutom flyttar ögat så förändras synvinkeln till föremålet. Allt detta hjälper till att skapa en 3D-vy i hjärnan, men det är inget äkta djupseende.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Erfarenhet gör att du kan uppskatta avstånd till föremål av känd storlek, ögats fokusering på föremål ger uppfattning om avstånd samt om du dessutom flyttar ögat så förändras synvinkeln till föremålet. Allt detta hjälper till att skapa en 3D-vy i hjärnan, men det är inget äkta djupseende.

Sant, det du säger.

Verkligheten är vad vi uppfattar som äkta, fast detta är mer ett filosofiskt synsätt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kommer aldrig kunna se 3D med ett öga.
Då ett öga inte kan uppfatta djupet på en bild eller i verkligheten.

Det skulle vara som att ha vara döv på ett öra och höra i stereo.

Skrivet av Markthegreat:

Okej, men ni som kan se 3d, är det verkligen så bra?
Nu dödade du mitt hopp

Skrivet av m1ntos:

Ett öga kan visst uppfatta djup. Eller blir allt 2D för dig när du blundar med ett öga?

Väldigt dålig att jämföra tidsfördröjningen som vi får med öronen vid ljud. Det är denna lilla, lilla skillnad som gör att vi kan bestämma var ifrån ett ljud kommer ifrån.

Uppfattningen av 3D bygger på att ögonen är placerade med avstånd mellan sig, när båda ögonen fokuserar på ett objekt så skapas det en vinkel vilket hjärnan tolkar som djup. Ju mindre vinkel desto längre bort befinner sig avståndet. När vinkeln är för liten så kan tex ett landskap se ut "som ett vykort" då det är för långt bort.

När vi spelar på en skärm så är allting platt hela tiden. Liksom när man ser på en sån där bild när hjärnan får det att röra sig fastän det är stilla så tolkar hjärnan det som 3D när linjerna i spelet lägger sig som om det vore 3D.

Man kan se djup och avstånd med ett öga, men det kräver att man själv uppskattar detta. Håll för ena ögat tillräckligt länge så kommer du till slut att välta koppen istället för att ta tag i den om du inte är försiktig och med tanken uppskattar avståndet.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

3D är fränt men det måste bli betydligt större skärmar samt ips panel eller något annat för bra färger.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Jag har full syn på båda ögonen men p.g.a. skelögdhet så används bara ena ögat åt gången, vänster vid läsning och höger alltid annars.

Du vet att det går att operera? Bara att gå till nån doktor och säga att du mår psykiskt över att du inte kommer kunna uppleva 3D typ

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatorb:

Du vet att det går att operera? Bara att gå till nån doktor och säga att du mår psykiskt över att du inte kommer kunna uppleva 3D typ

Ge mig namnet på den doktorn. Då jag operera mig förra året med laser och fråga flera om vad som händer med den möjligheten. Enhälliga svaret är nej. Om ögonen inte kan arbeta tillsammans så kommer ingen operation lösa det åt dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Erfarenhet gör att du kan uppskatta avstånd till föremål av känd storlek, ögats fokusering på föremål ger uppfattning om avstånd samt om du dessutom flyttar ögat så förändras synvinkeln till föremålet. Allt detta hjälper till att skapa en 3D-vy i hjärnan, men det är inget äkta djupseende.

Korrekt.

Om du skulle se en penna som är 10ggr så stor som vanligt och hänger fritt skulle du uppfatta den som 10ggr närmre än den faktiskt hänger om du bara har ett öga och inte ser själva upphängningen.

Det förutsätter också att ditt huvud är still. När man rör sig kan hjärnan också räkna ut/uppskatta avstånd pga vinklar. Vilket illustreras mycket bra med följande "3D" gif:

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen, krävs även speciella 3d-bildskärmar? Eller är det så att glasögonen man använder är den pryl som ser till att höger resp vänster öga får rätt information. Att man således kan spela upp 3D på vilken skärm som helst om glasögonen används?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Om tjejerna igår köper jag en!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om tjejerna igår köper jag en!

Men duh! Du får bara 1 tjej per laptop

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Uppfattningen av 3D bygger på att ögonen är placerade med avstånd mellan sig, när båda ögonen fokuserar på ett objekt så skapas det en vinkel vilket hjärnan tolkar som djup. Ju mindre vinkel desto längre bort befinner sig avståndet. När vinkeln är för liten så kan tex ett landskap se ut "som ett vykort" då det är för långt bort.

När vi spelar på en skärm så är allting platt hela tiden. Liksom när man ser på en sån där bild när hjärnan får det att röra sig fastän det är stilla så tolkar hjärnan det som 3D när linjerna i spelet lägger sig som om det vore 3D.

Man kan se djup och avstånd med ett öga, men det kräver att man själv uppskattar detta. Håll för ena ögat tillräckligt länge så kommer du till slut att välta koppen istället för att ta tag i den om du inte är försiktig och med tanken uppskattar avståndet.

Kort och gott; två bilder sammansmälta till en.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Men duh! Du får bara 1 tjej per laptop

Skrivet av Rawet:

Om tjejerna igår köper jag en!

http://www.youtube.com/watch?v=89hkmQKx9p4

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Hur är det egentligen, krävs även speciella 3d-bildskärmar? Eller är det så att glasögonen man använder är den pryl som ser till att höger resp vänster öga får rätt information. Att man således kan spela upp 3D på vilken skärm som helst om glasögonen används?

LGs teknik som kallas Cinema3D fungerar så att pixelraderna i skärmen har olika polarisation. Glasögonen filtrerar bort udda rader för ena ögat och jämna rader för det andra. Varje öga får då bara halva vertikala upplösningen men det är flimmerfritt och glasögonen behöver ingen ström. Finns förmodligen inget hinder för glasögonbärare att få ordinarie glasögon polariserade.

Den vanligast förekommande tekniken har frekvensdubbling på skärmen och flimmerglasögon som växelvis blockerar ljuset för ett öga i taget. Förutom flimret finns det fördröjning i skärmens signalbehandling och tröghet i kristallerna i glasögonen när de ska blockera resp öppna för ljus som gör att lite information går till fel öga, sk crosstalk. Då varje öga bara får ljusinsläpp under halva tiden krävs en skärm med hög ljusstyrka för att bilden inte ska utspelas konstant i skymning. Glasögonen kräver ström och har en LCD-panel som begränsar designen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så det är samma gamla skit i en ny förpackning helt enkelt med 3D funktionen...

glasögonfri 3D har funnits ute nu ett bra tag, men företag tycker sig behöva tjäna mer på detta skitet som finns ute.

Permalänk
Medlem

3D e ju bara sååå överskattat. Det va ju poppis redan på 80-talet i något år (svartvitt iofs, men ändå), sen insåg väl folk hur fånigt det var med glasögonen och det försvann. Det här är ju bara ett sätt för tillverkarna att lura på folk mer menlösa prylar. Om 10 år kommer ingen ha detta skit. Ungefär som virtual reality-glasögonen som skulle va så häftigt på 90-talet. Hur många använder det nu? Skräp är vad det är!

Permalänk
Medlem

Jag är inte imponerad utav dagens 3d-effekter. Hypat onödigt lullull.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

3D e ju bara sååå överskattat. Det va ju poppis redan på 80-talet i något år (svartvitt iofs, men ändå), sen insåg väl folk hur fånigt det var med glasögonen och det försvann. Det här är ju bara ett sätt för tillverkarna att lura på folk mer menlösa prylar. Om 10 år kommer ingen ha detta skit. Ungefär som virtual reality-glasögonen som skulle va så häftigt på 90-talet. Hur många använder det nu? Skräp är vad det är!

Så du menar att bara för att det fanns för 20-30år sen så ska man inte vidareutveckla tekniken till de bättre? Ska vi fortsätta köra med miljöfarliga bilar utan komfort och kanske nöja oss med svartvit TV? Tekniken går framåt och dagens 3D är MYCKET bättre och mer skonsam för ögonen än den som fanns på 80- och 90-talet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi