Permalänk

HP Touchpad

Jag har sett några artiklar på nätet där de verkar sälja ut touchpaden efter att HP lagt ner utvecklingen för den helt.

99$ ska vara det nya priset och jag är ju helt klart intresserad av den om man kan få tag i den för det priset. Kollade ebay men där är inga billiga vad jag hittade. HP:s hemsida listar 99$ men de är slutsålda. Någon som har några tips?

http://www.shopping.hp.com/webapp/product/rts_tablet/rts_tabl...

http://slickdeals.net/forums/showthread.php?t=3220862

http://mobilesyrup.com/2011/08/19/retailers-clearing-stock-of...

Permalänk
Medlem

Verkar ha gått åt som smör i solksen i staterna och folk verkar vilja göra sig en hacka på ebay så priserna där lär inte sjunka än på ett tag, men hade vart trevligt att komma över en för en sisodär 120 $ i

Permalänk
Avstängd

bestbuy och futureshop sålde förd et priset men tror dom är slut i onlinebutiken och dom skeppade inte utomlands ändå.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss härifrån http://www.erwincomputers.com/fb454utaba.html
och sen borderlinx över det...hoppas det dimper ner något i brevlådan om någon vecka

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag beställde nyss härifrån http://www.erwincomputers.com/fb454utaba.html
och sen borderlinx över det...hoppas det dimper ner något i brevlådan om någon vecka

Vad kostar det totalt, lite över 1500kr?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Borderlinx tycker att det ska landa på 1450kr inkl tull, frakt osv.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Pellen, har du kollat om det funkar att beställa idag med för dig ?
Jag lyckas inte lägga order nu...

Permalänk
Medlem

Sedär, står out of stock istället för "lägg i kundvagn"-knappen...Min beställning är dock fortfarande "pending review" så jag vet ju inte om de tagit slut innan min order :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Min är påväg iallafall

Permalänk

För nyfikna:

Jag beställde en Touchpad den 21 aug från amazon.com under en av deras två "lightning deals", jag köpte en 32GBs, alla plattor i den dealen tog slut på 4 minuter, så jag hade en hemsk tur!

Amazon åtog sig från början att skicka den till Sverige, priset för det skulle bli 240.68 USD (1516 kr) totalt.
I det så ingick förutom 1-3 dagars frakt till dörren även en Imports Fee deposit på 48 USD, om tull och moms på plattan skulle gå över det beloppet så betalar amazon det, skulle det gå under så får jag tillbaka mellanskillnaden)

Amazon klarade dock inte av det, och efter att ha ledsnat på en "Not yet shipped"-status i flera dagar och tomma löften från kundservicerepresentanter så bytte jag i torsdags adress på ordern till min amerikanska adress hos shipito.com och valde overnight-frakt. Då hände det grejer och shipito fick plattan i fredags.

De skickar den idag måndag med DHL Express till mig i Skellefteå, den beräknas ankomma på Onsdag vid 16:00~.

Detta förändrade dock priset till detta:

Touchpad + overnight-frakt till Shipito.com i Los Angeles = 174 USD/1122 SEK (varav Touchpad 149 USD)
Frakt med DHL Express från Los Angeles + Shipito.coms avgifter = 84 USD/537 SEK

Eftersom jag vill göra rätt för mig och betala, så tänker jag inte skriva ner värdet på paketet för att slippa tull och moms.

Tämligen säker på att Touchpaden räknas som en bärbar dator, vilket betyder att jag inte behöver betala tull på den, dock moms, i det här fallet (enligt tullverkets avgiftsguide) så hamnar momsen på = 377 kr + 100 kr (Postens importdeklarationsavgift)

Totalsumma: 2136 kr.
Touchpad: 1122 kr
Frakt: 537 kr
Tull/moms: 477 kr

Även fast jag inte fick mitt tänkta pris så är jag ändå nöjd, snuskigt billigt för en sån kraftfull platta med förhoppningsvis android-möjligheter inom en snar framtid.

För andra köpsugna som vill räkna på frakt och dyl så är det följande mått och vikt som gäller (gäller iallafall på min ytterkartong)
Vikt: 4.05 lbs
Storlek: 16x13x7 inch

Inlägget finns även på Swedroid: http://www.swedroid.se/forum/post719002-381/

Permalänk
Medlem

Köpte precis en platta från UK för 2500kr inklusive frakt. Inte superbilligt men allt snack om den på senaste tiden har fått mig grymt sugen, sedan slipper jag strul med tullen då det är inom EU. Det kanske bara är en ruskigt effektiv reklamkampanj och inte utförsäljning?

EDIT: Hur mycket kostade den innan utförsäljningen? Har inte kollat upp något, mitt första impulsköp av dyrare slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Köpte precis en platta från UK för 2500kr inklusive frakt. Inte superbilligt men allt snack om den på senaste tiden har fått mig grymt sugen, sedan slipper jag strul med tullen då det är inom EU. Det kanske bara är en ruskigt effektiv reklamkampanj och inte utförsäljning?

EDIT: Hur mycket kostade den innan utförsäljningen? Har inte kollat upp något, mitt första impulsköp av dyrare slag.

Har för mig att 16GB kostade £299 och 32GB £399? HP kommer dock betala tillbaka mellanskillnaden till alla som köpte och aktiverade sin Touchpad innan den 23 augusti och då anger de priset till £89 respektive £115 för 16/32GB.

Hade gärna själv köpt en Touchpad eller en Pre3 som ursprunligen kostade £299 men där nu kunderna får tillbaka det som överstiger £69. Allt är bara så tråkigt skött av HP, man hade t.ex. kunnat begränsa försäljningen så att produkterna hamnade hos slutkunden direkt istället för som nu säljas till nära nog ordinare pris av någon gam på eBay. Kanske låtit sina befintliga kunder uppgradera sina gamla telefoner i Pre-serien innan de slumpas bort. Telefonen Pre3 är t.ex. dyrare på eBay än HP's ordinare pris om £299. Vissa är dessutom beggade så där har alltså den ursprungliga kunden möjlighet att få tillbaka pengar ifrån HP så att den kostat £69 och så säljs den vidare för kanske £300-400.

Märks det att jag är otroligt less på HP? Tur att webOS är underbart så att det väger lite av skiten som befintliga kunder fått.

Permalänk
Medlem

Har läst runt lite nu och communityt kring den här plattan verkar ju vara minst sagt levande. Android och annat smått och gott vankas och man kan köra Ubuntu på den om man känner för det. För min del räcker nog WebOS då jag tycker det verkar riktigt bra som tablet-OS. Får se hur det känns med den saken när jag fått den.

http://forums.precentral.net/hp-touchpad/291652-webos-interna... - denna tråd räcker nog som bevis. Precentral har skrapat ihop (fram tills nu) 14,455 USD vilket är cirkus 92 000 SEK (kr) åt gruppen WebOS Internals vilket ger mig stora förhoppningar på att plattan kommer att hållas vid liv ett bra tag till även om HP själva (eller någon annan som köper upp det) inte släpper uppdateringar.

Jag har inte varit jätteinsatt i HPs användande av WebOS. Varför har de bestämt sig för att göra sig av med det? Och ja, väldigt dåligt skött av HP, det är väl i princip oundvikligt att sådant här händer vid utförsäljning. Jag beskyller dem inte då det egentligen inte är deras problem, men lite kontroll skulle vara trevligare för oss som också vill ha en del av kakan. Märks det att jag är lite avis och självisk?

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt amatörmässigt skött av HP.we

Man presenterar tre nya produkter i februari, släpper den första i maj (pyttelilla telefonen Veer) och Touchpad i juli. Men produkten som alla befintliga webOS användare vill ha (telefonen Pre3) släpper hinner bara släppas England, Tyskland och Frankrike först i slutet av augusti.

Några dagar senare kommer HP med chockbeskedet att man vill sluta med all PC hårdvara. WebOS ingår i samma enhet och HP säger att man slutar med hårdvaran men fortsätter stödja webOS. HP gjorde ett halvhjärtat försök med webOS och gav det aldrig någon direkt chans, känns mer som ett skolexempel på hur man inte ska göra.

För ett år sedan hade HP i konkurrens med andra tillverkare köpt Palm och webOS såg ut att gå en ny vår till mötes, tänk så fel man kan ha...

Permalänk
Medlem

Uppar tråden för att se hur det går för era Touchpads?

Kört en i några dagar nu och tycker det är en trevlig bekantskap, känns rejäl trots fingeravtrycksälskande baksida i pianolackad plast. Löses enkelt genom att förvara den i fodralet och hur skön är inte den induktiva laddare?

Står bredvid datorn och strömmar Vinterstudion med SvtPlay direkt i webläsaren samtidgt som den laddar sig, klockrent.

Permalänk
Medlem

Måste säga att från original utförande är de ett bra ui men dåligt optimerad.
Efter lite patchar från preware och en överklockning till 1.8gHz utan att förlora speciellt mycket batteritid så är ja 100% nöjd för
min 1700sek platta. Gillar den, och om du inte behöver 50k apps utan bara ha den till surfa, video, email så är den perfekt.
Finns ju spel också och har testat men är inte så intresserad då jag har en bra speldator för de och på resor ser jag hellre film och lyssnar på musik.

Köpte en skin till baksidan redan innan jag fick hem den och har använt de sen ja fick den. Snyggare och har hållit utan att släppa över huvudtaget:
http://www.gelaskins.com/store/tablets_and_ereaders/HP_TouchP...

Men för övrigt förstår jag inte varför de lade ner WebOS och touchpad utvecklingen var en bra produkt som bara behövde småfix.

Permalänk
Medlem

En kåt, en tysk och Bellman

Tråkig läsning för oss som gillar webOS, HP hade alltså en plan att efter uppköpet av Palm pumpa in pengar och resurser men i övrigt ge de fria händer i åtminstone 3 år för att bli en stor faktor i branschen.
VD Mark Hurd som stödde detta ankllages för sexuella trakasserier och fick sparken. Ny VD blev tysken Leo Apotheker som gick tvärtemot planerna och ville ge upp all PC-tillverkning, aktien rasade och han fick också sparken.

WebOS försvann alltså pga en överkåt VD samt en tokigt tysk, fattas bara Bellman så är historien komplett. Så det kan slumpa sig.

Källa: Phil McKinney på HP som sysslade med uppköpet av Palm

[The Palm acquisition] was going to be a long term effort. Palm was struggling and HP was stepping in, doing the acquisition, and we were basically going to take three years hands-off. Palm was basically going to get cash infusions, resources, and expertise. But Palm was going to be given three years to basically get itself positioned to be a market leader in its space. Now, fast forward to July of 2011 and, one, you had a swap out of the CEOs - Leo comes in as the new CEO - and HP, for whatever reason - I was not a part of this decision - made the decision to kill it, one year into the three year program. This is an example of not committing long term to the resources and not having patience for innovation.

http://www.webosnation.com/mckinney-hp-was-supposed-leave-pal...

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Tråkig läsning för oss som gillar webOS, HP hade alltså en plan att efter uppköpet av Palm pumpa in pengar och resurser men i övrigt ge de fria händer i åtminstone 3 år för att bli en stor faktor i branschen.
VD Mark Hurd som stödde detta ankllages för sexuella trakasserier och fick sparken. Ny VD blev tysken Leo Apotheker som gick tvärtemot planerna och ville ge upp all PC-tillverkning, aktien rasade och han fick också sparken.

WebOS försvann alltså pga en överkåt VD samt en tokigt tysk, fattas bara Bellman så är historien komplett. Så det kan slumpa sig.

Källa: Phil McKinney på HP som sysslade med uppköpet av Palm

[The Palm acquisition] was going to be a long term effort. Palm was struggling and HP was stepping in, doing the acquisition, and we were basically going to take three years hands-off. Palm was basically going to get cash infusions, resources, and expertise. But Palm was going to be given three years to basically get itself positioned to be a market leader in its space. Now, fast forward to July of 2011 and, one, you had a swap out of the CEOs - Leo comes in as the new CEO - and HP, for whatever reason - I was not a part of this decision - made the decision to kill it, one year into the three year program. This is an example of not committing long term to the resources and not having patience for innovation.

http://www.webosnation.com/mckinney-hp-was-supposed-leave-pal...

Japp mycket tråkigt men hoppet finns kvar fortfarande!

Jag startade en tråd för ett tag sedan.

http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I