Permalänk

Vattenkylnings tips/hjälp. =)

Halloj!

Sitter och funderar på om jag ska slänga in vattenkylning i burken.
Det jag undrar är om det spelar någon större roll vad man väljer för block till CPU:n? Alltså om det finns märken som är kända för att vara bättre än andra?
Likaså vad det gäller pump eller allt man behöver rättare sagt.

Det som sitter i är ett asus p6t deluxe v2 moderkort, 12gb Dominator GT, i7 920, Corsair CMPSU-1000HX 1000W. Ska köpa 2 st gtx 580 med vattenblock på. Bygget sker i ett Corsair Obsidian 800D.

Pris spelar ingen större roll. Utan det som är bäst (inte för att det alltid måste vara dyrast). Vill inte att pumpen ska låta som en helvetes maskin.
Gärna någon cool display å sätta på fronten. Sen ska det givetvis se coolt ut.

Skulle vara mycket tacksam om ni kunde avvara lite tid till och hjälpa mig.
Ha det gott.

Permalänk

Ingen som sitter på lite info som vill hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Detta är en av det bättre länksamlingarna för vattenkylning: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?202394-Inf...

Har själv beställt en Swiftec MCP35X, PWM-styrning på den så man kan reglera varvtal på pumpen via moderkort och fläktkontrollers. En sån tillsammans med XSPC RX-serien av radiatorer och EK Supreme HF på processorn så har du ett bra pris/prestandasystem.
Fullcover GPU-block har jag dålig koll på då jag själv tänker köra EK Supreme HF VGA på grafikkortet.

Permalänk

okok.. tack för svar. Nu har jag lite ögongodis framför mig. Man tackar.

Permalänk

Jag tog kontakt med Artur på Cooling Stuff. Jag har aldrig upplevt bättre service! Han hjälpte mig med precis allt. Så är du som mig nybörjare å inte kan ett skit, så kan det nog vara ett bra ställe att börja.

Permalänk

Här är sakerna förresten som ska in i das computer.

http://coolingstuff.se/sets/150
http://coolingstuff.se/sets/151

Sket i block till moderkortet då det ändå har några år på nacken. Det får bli block till det på nästa bygge.

Permalänk

Kom på en ska jag undrar över. Ska man köpa grafik kort med förmonterade vattenblock på, eller referenskort å sätta på block efteråt? Det sista alternativet blir billigare om jag har kollat rätt. Men finns det några för och nackdelar förutom att man får skruva lite (vilket inte är en nackdel)?

Har även funderat på å köpa 1 grafik kort och vänta med sli kort till nästa år då de ny nvidia korten kommer. Kanske är bättre?

Känns som jag tjötar sönder denna tråden. Men är som sagt ny på vattenkylning å vill inte slänga pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Är vattenkylning till att kyla processorn istället för den vanliga flänsen? och var fäster man allt?
Och finns det ingen guide på hur man installerar ett vattenkylningssystem?

Permalänk
Medlem

köp 580 med vattenblock förmonterade för då gäller alla garantier vilket det inte gör om du tar bort en kylare och sätter på ett vattenblock

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

Är vattenkylning till att kyla processorn istället för den vanliga flänsen? och var fäster man allt?
Och finns det ingen guide på hur man installerar ett vattenkylningssystem?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

stog ju inte direkt en guide i hur man installerade en vattenkylning.
Och ingår inte alla delar när du köper ett vattenkylningssystem?

Permalänk

Jag är nog inte rätt person att svara på dina frågor då jag själv startade denna tråden för jag hade typ samma frågor
Men jag kan ju hjälpa dig så gott jag kan, med risk för att jag har fel. Men vi får hoppas att det finns godhjärtade människor som läser detta och rättar mig om jag har fel.

Det finns kompletta system som ska innehålla de saker du behöver. typ: http://www.aquatuning.se/index.php/language/se/cPath/29
Bara å välja storlek på radiator och vilken typ av processor du har. Som jag har fattat det så heter radiatorerna typ 120, 240, 360... Detta är storleken på radiatorn. Typ en 240 är är samma storlek som 2 st 120mm fläkta jämte varran i längd. Kan vara fel. Men så har jag förstått det.

Sen vad det gäller en guide så borde du nog hitta någon om du googlar. Jag hittade lite på youtube.com där de visar hur de installerar sina saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Jag är nog inte rätt person att svara på dina frågor då jag själv startade denna tråden för jag hade typ samma frågor
Men jag kan ju hjälpa dig så gott jag kan, med risk för att jag har fel. Men vi får hoppas att det finns godhjärtade människor som läser detta och rättar mig om jag har fel.

Det finns kompletta system som ska innehålla de saker du behöver. typ: http://www.aquatuning.se/index.php/language/se/cPath/29
Bara å välja storlek på radiator och vilken typ av processor du har. Som jag har fattat det så heter radiatorerna typ 120, 240, 360... Detta är storleken på radiatorn. Typ en 240 är är samma storlek som 2 st 120mm fläkta jämte varran i längd. Kan vara fel. Men så har jag förstått det.

Sen vad det gäller en guide så borde du nog hitta någon om du googlar. Jag hittade lite på youtube.com där de visar hur de installerar sina saker.

Jaha tack ska du ha! för jag skapade nämligen en tråd där jag behövde hjälp med att få ett förslag på en dator och då fick jag ett bra förslag som detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/768844/2011-08-22
Och i det paketet ingick det vattekylning vilket lät spännande men eftersom jag ska plocka ihop min egna dator för första gången så är det extra spännande med vattenkylning. Därför skulle man ju vilja veta hur man gör och så, man vill ju inte ha en massa pill med vattnet osv så att det läcker

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

Jaha tack ska du ha! för jag skapade nämligen en tråd där jag behövde hjälp med att få ett förslag på en dator och då fick jag ett bra förslag som detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/768844/2011-08-22
Och i det paketet ingick det vattekylning vilket lät spännande men eftersom jag ska plocka ihop min egna dator för första gången så är det extra spännande med vattenkylning. Därför skulle man ju vilja veta hur man gör och så, man vill ju inte ha en massa pill med vattnet osv så att det läcker

Ser kul ut Den processor kylaren du har där på länken (Antec KÜHLER H2O 620) är bara att koppla in. Den är komplett som den är och har ett eget slutet system som du inte behöver några extra saker för. Så det blir nog kanon. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Ser kul ut Den processor kylaren du har där på länken (Antec KÜHLER H2O 620) är bara att koppla in. Den är komplett som den är och har ett eget slutet system som du inte behöver några extra saker för. Så det blir nog kanon. =D

hääärligt! så det är bara att koppla in och köra

Men vart brukar man fästa den? ;P i botten av chassit eller?

och får man med vatten i tanken från början så att det bara är att skruva fast?

måste man ha på kylpasta på processorn?

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

hääärligt! så det är bara att koppla in och köra

Men vart brukar man fästa den? ;P i botten av chassit eller?

och får man med vatten i tanken från början så att det bara är att skruva fast?

måste man ha på kylpasta på processorn?

Nja, Baksidan längst upp på chassit är nog bäst skulle jag tro. I botten ska du noga ha nätagget.

Japp, vatten å sånt är redan i.. bara tuta å köra som jag har förstått det.

Vet inte om du behöver kylpasta!? Ibland sitter det redan på kylaren som du köper, ibland inte. Så det kan jag inte svara på då jag inte har någon erfarenhet av den kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Nja, Baksidan längst upp på chassit är nog bäst skulle jag tro. I botten ska du noga ha nätagget.

Japp, vatten å sånt är redan i.. bara tuta å köra som jag har förstått det.

Vet inte om du behöver kylpasta!? Ibland sitter det redan på kylaren som du köper, ibland inte. Så det kan jag inte svara på då jag inte har någon erfarenhet av den kylaren.

Låter väldigt bra just fan, haha jag har nätagget längt upp men den är 4 år hehe (:

Hmm ja det är ju en bra sak att ta reda på innan man kör igån hehe