Permalänk

Crossfire med 550W?

Jag sitter och funderar på om det ändå inte vore en bra plan att satsa på Crossfire inför hösten/vintern, men har svårt att få tag i vettig information. Hur kraftigt nätagg behövs egentligen för att driva en dator i nuläget? Jag har sett rekommendationer skilja med många 100w för väldigt liknande system, även i samma trådar. Jag är mycket förvirrad och inte alls lika insatt som jag var en gång i tiden. Vem ska man egentligen lita på?

Min dator ser ut som följande:

Asus P8P67 (Crossfire, ej SLI)
I5 2500k - i nuläget ej överklockad, men kommer förmodligen vilja göra det om 1-2 år eller när det känns som att tiden för datorn börjar rinna ut.
8 GB DDR3 (2 stickor @1600)
1 SSD 60 GB
1 5400rpm "Green HDD"
(GTX 460)

Det hela drivs med ett XFX Core 550W (80+ Brons).

1. Det första jag undrar är vilket är det kraftigaste grafikkortet som jag kan köra i Crossfire utan problem? Tanken är att sälja mitt 460 (till någon som vill köra sli?) och köpa 1 amd-kort för att kunna stoppa in ett till när det känns rimligt.

2. Hur högt bör man belasta ett nätagg? Jag har läst allt från typ 90% till mycket lägre eftersom man vill ha stora marginaler, vad stämmer?

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem

Du kommer kunna köra dubbla 6950 garanterat.

Även dubbla 6970, men då garanterar jag det inte. Agget kommer klara det, men jobba emellanåt. Inget det inte fixar, men ändå.

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970... Notera att detta är hela datorn från vägguttaget, vilket innebär lägre belastning på agget, (räkna på belastningen i länkade tabellen xxxW * 0,88 = nätaggs lasten i load) Tänk även på att load sker oregelbundet även i spel, så agget "vilar/jobbar" på lägre laster ändå, oftast när du spelar.

Ännu lägre i Idle då, surf & dyl.

Du har dessutom ett bra agg, så du behöver egentligen inte oroa dig för 2st 6970 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Jag sitter och funderar på om det ändå inte vore en bra plan att satsa på Crossfire inför hösten/vintern, men har svårt att få tag i vettig information. Hur kraftigt nätagg behövs egentligen för att driva en dator i nuläget? Jag har sett rekommendationer skilja med många 100w för väldigt liknande system, även i samma trådar. Jag är mycket förvirrad och inte alls lika insatt som jag var en gång i tiden. Vem ska man egentligen lita på?

2. Hur högt bör man belasta ett nätagg? Jag har läst allt från typ 90% till mycket lägre eftersom man vill ha stora marginaler, vad stämmer?

Ett nätagg jobbar effektivast kring 50% belastning som regel. Men detta betyder inte att man borde köpa ett aggregat som har dubbla kapaciteten mot vad din dator drar i load/idle. Utan "bara" att det är som effektivast just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Ett nätagg jobbar effektivast kring 50% belastning som regel. Men detta betyder inte att man borde köpa ett aggregat som har dubbla kapaciteten mot vad din dator drar i load/idle. Utan "bara" att det är som effektivast just där.

fel
dom 80+certade aggen jobbar effektivast just där på 80%

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

fel
dom 80+certade aggen jobbar effektivast just där på 80%

Nix!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pumba-kung:

fel
dom 80+certade aggen jobbar effektivast just där på 80%

Nej, det är inte rätt.

http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/CORSAIR-CMPSU-55...

http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/CORSAIR_CMPSU-75...

http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/CORSAIR_CMPSU-75...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Även dubbla 6970, men då garanterar jag det inte. Agget kommer klara det, men jobba emellanåt. Inget det inte fixar, men ändå.

Jag skulle då aldrig köra ett 550w till 2x6970 om man inte vill pressa agget till orimligheter, om vi beräknar max strömförbrukning utan överklockning så hamnar det ungefärligt på 2x250w + 100w med prolle & graffar inräknade, dvs 600w. Nu drar ju ofta inte systemet max hela tiden men någon bench eller furmark kommer att göra det. Överklockade 6970 drar max 300w (powertune) och en överklockad prolle kanske 150w vilket resulterar i 750w utan annat inräknat.

Normalförbrukning på 6970 ligger runt 200w +-, dvs minst 400w till graffarna, 100w (tdp) till prollen nu hur den räknas, medel på intel? Dvs det är ytterst lite marginal hur man än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag skulle då aldrig köra ett 550w till 2x6970 om man inte vill pressa agget till orimligheter, om vi beräknar max strömförbrukning utan överklockning så hamnar det ungefärligt på 2x250w + 100w med prolle & graffar inräknade, dvs 600w. Nu drar ju ofta inte systemet max hela tiden men någon bench eller furmark kommer att göra det. Överklockade 6970 drar max 300w (powertune) och en överklockad prolle kanske 150w vilket resulterar i 750w utan annat inräknat.

Normalförbrukning på 6970 ligger runt 200w +-, dvs minst 400w till graffarna, 100w (tdp) till prollen nu hur den räknas, medel på intel? Dvs det är ytterst lite marginal hur man än gör.

Inte jag heller, men det går!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Normalförbrukning på 6970 ligger runt 200w +-, dvs minst 400w till graffarna, 100w (tdp) till prollen nu hur den räknas, medel på intel? Dvs det är ytterst lite marginal hur man än gör.

Intel räknar så här:

Citat:

The processor TDP is based on measurements of processor power consumption while running various high power applications. This data is used to determine those applications that are interesting from a power perspective. These applications are then evaluated in a controlled thermal environment to determine their sensitivity to activation of the thermal control circuit. This data is used to derive the TDP targets published in the processor datasheet.

Så det är svårt att säga när det inträffar.

Värt att tillägga är att det nästan är meningslöst att jämföra AMD och Intel's TDP

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Inte jag heller, men det går!

Förmodligen en liten stund iaf
Men men, tänkte printa ner det ändå, man har ju själv lyckats döda diverse 400-600w agg med betydligt taskigare komponenter, skulle nog kunna renovera väggen snart med dessa som tegelstenar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen en liten stund iaf
Men men, tänkte printa ner det ändå, man har ju själv lyckats döda diverse 400-600w agg med betydligt taskigare komponenter, skulle nog kunna renovera väggen snart med dessa som tegelstenar

Njae, vad folk glömmer är att aggen är byggda/specade för 550w (i TS fall) kontinuerligt i x antal år.

Sen att det "känns" bättre med marginal är en annan sak, men inte samma sak!

Permalänk
Medlem

Ungefär så här ser effektiviteten på nätaggregat ut. Om jag inte fått fel bild, men det tror jag inte.

80+ menar att det är garanterat (minst) 80% effektivitet vid hög belastning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag skulle då aldrig köra ett 550w till 2x6970 om man inte vill pressa agget till orimligheter, om vi beräknar max strömförbrukning utan överklockning så hamnar det ungefärligt på 2x250w + 100w med prolle & graffar inräknade, dvs 600w. Nu drar ju ofta inte systemet max hela tiden men någon bench eller furmark kommer att göra det. Överklockade 6970 drar max 300w (powertune) och en överklockad prolle kanske 150w vilket resulterar i 750w utan annat inräknat.

Normalförbrukning på 6970 ligger runt 200w +-, dvs minst 400w till graffarna, 100w (tdp) till prollen nu hur den räknas, medel på intel? Dvs det är ytterst lite marginal hur man än gör.

Men om du kollar i länken som mercy1 posta en bit upp ser du att ett 6970 CF system med en i7 975@3,8Ghz drar 570w från väggen. Om vi räknar med 80% effektivitet så landar vi på ca 460w som nätagget måste leverera, alltså 90w marginal om han kör med 550w. Systemet var pressat med 3DMark Vantage när dessa siffror uppmättes.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ungefär så här ser effektiviteten på nätaggregat ut. Om jag inte fått fel bild, men det tror jag inte.
http://www.scan.co.uk/images/tekspek/80plus-cert-chart.gif

80+ menar att det är garanterat (minst) 80% effektivitet vid hög belastning.

Kanske inte bästa bilden då HX520 kom så tidigt som 2006, men mellan 50-65% är nätdelarna som effektivast men allt som oftast så handlar det om 1-3% när det är högre last vilket inte inverkar speciellt då 1% vid 500watt är 5watt.

Skrivet av Knightmare:

Men om du kollar i länken som mercy1 posta en bit upp ser du att ett 6970 CF system med en i7 975@3,8Ghz drar 570w från väggen. Om vi räknar med 80% effektivitet så landar vi på ca 460w som nätagget måste leverera, alltså 90w marginal om han kör med 550w. Systemet var pressat med 3DMark Vantage när dessa siffror uppmättes.

/Knight

Dom använder ett gold nätagg så 80 blir 90% och summan landar på runt 500watt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Men om du kollar i länken som mercy1 posta en bit upp ser du att ett 6970 CF system med en i7 975@3,8Ghz drar 570w från väggen. Om vi räknar med 80% effektivitet så landar vi på ca 460w som nätagget måste leverera, alltså 90w marginal om han kör med 550w. Systemet var pressat med 3DMark Vantage när dessa siffror uppmättes.

/Knight

Någon som har en utilizationgraf på cpu/gpuer under en vantagerunda?
Förr var crysis 1 ett av spelen som förbrukade mest ström, vet ej vart vantage ligger på listan. Komponenter balanseras olika i alla spel så svårt att dra nån linje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Du kommer kunna köra dubbla 6950 garanterat.

Även dubbla 6970, men då garanterar jag det inte. Agget kommer klara det, men jobba emellanåt. Inget det inte fixar, men ändå.

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970... Notera att detta är hela datorn från vägguttaget, vilket innebär lägre belastning på agget, (räkna på belastningen i länkade tabellen xxxW * 0,88 = nätaggs lasten i load) Tänk även på att load sker oregelbundet även i spel, så agget "vilar/jobbar" på lägre laster ändå, oftast när du spelar.

Ännu lägre i Idle då, surf & dyl.

Du har dessutom ett bra agg, så du behöver egentligen inte oroa dig för 2st 6970 heller.

Visste du att 6970 CF drar över 600 W? I spel drygt 550W så hade verkligen inte rekommenderat det. Jag hade kört på 6870 CF som drar runt 450-480 W som max.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Visste du att 6970 CF drar över 600 W? I spel drygt 550W så hade verkligen inte rekommenderat det. Jag hade kört på 6870 CF som drar runt 450-480 W som max.

Nej.
Det står i länken att det drar 570w från väggen i Vantage (~ = spel), vilket är en bättre liknelse än Furmark kontra spel.
Bara läsa innantill.

Vad syftar du på...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Nej.
Det står i länken att det drar 570w från väggen i Vantage (~ = spel), vilket är en bättre liknelse än Furmark kontra spel.
Bara läsa innantill.

Vad syftar du på...?

Men det är väll ganska dumt att ha en dator som krashar under furmark och folding samt allt man kan hitta på?
Att rekommendera ett underspeccat nätagg är bara dumt, även om datorn drar 100w när man lirar hl1...

Permalänk

6950 i Cf med ditt agg är verkligen inte att rekommendera som vissa här i tråden gör. Kör på 6870 som gujukal sa, riktigt bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Jag har ungefär samma fråga.

Det är mitt specc atm:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/775377/2011-08-23

Jag har inte köpt något grafikkort än. Så jag undrar. Vad är det kraftigaste SLI/CF min dator kommer klarar av? Utan och med överklockade komponenter!

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gely:

Lånar tråden lite!

Jag har ungefär samma fråga.

Det är mitt specc atm:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/775377/2011-08-23

Jag har inte köpt något grafikkort än. Så jag undrar. Vad är det kraftigaste SLI/CF min dator kommer klarar av? Utan och med överklockade komponenter!

Tack!

gtx 580 sli klarar nog ditt agg av.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Kör på 6870 CF, sjukt prisvärt och strömsnålt!

Skrivet av Gely:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/775377/2011-08-23

Jag har inte köpt något grafikkort än. Så jag undrar. Vad är det kraftigaste SLI/CF min dator kommer klarar av? Utan och med överklockade komponenter

GTX 580 SLI.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

GTX 580 SLI.

Jepp, han har ett AX850 och GTX580 SLI drar 670W på primärsidan i sweclockers testsystem med en överklockad i7 950 i 3,8GHz, vilket er ungefär 603W komponentdrag, vilket ger bra med luft för det mesta man kan hitta på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack för alla intressanta svar.

Men jag är fortfarande något förvirrad, jag tycker att det återigen ges en förvånande stor spridning i svaren. Jag hade sett diagrammet över strömförbrukningen förut men nu förstår jag betydligt mer vad som menas med "vid väggen" och vad det gör för skillnad, klart intressant.

Många tycks rädda för att ligga i närheten av vad agget klarar av i full load, varför är det så? Är det vanligt att nätagg går sönder när de belastas hårt, är det av erfarenhet man rekommenderar enorma nätagg eller är det den berömda känslan som spelar in? Om man nu inte kan rekomendera 6950 Crossfire (vilket enligt grafen drar 450W i load, vilket om vi räknar på 90% effektivitet ändå ger nästan 150W till över) vad är det som kan hända?

Som ni förstår lutar jag åt att det är fullt rimligt att köra 6950, men det är så många som inte rekommenderar det att jag ändå funderar på om det inte ligger nått i det?

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Tack för alla intressanta svar.

Men jag är fortfarande något förvirrad, jag tycker att det återigen ges en förvånande stor spridning i svaren. Jag hade sett diagrammet över strömförbrukningen förut men nu förstår jag betydligt mer vad som menas med "vid väggen" och vad det gör för skillnad, klart intressant.

Många tycks rädda för att ligga i närheten av vad agget klarar av i full load, varför är det så? Är det vanligt att nätagg går sönder när de belastas hårt, är det av erfarenhet man rekommenderar enorma nätagg eller är det den berömda känslan som spelar in? Om man nu inte kan rekomendera 6950 Crossfire (vilket enligt grafen drar 450W i load, vilket om vi räknar på 90% effektivitet ändå ger nästan 150W till över) vad är det som kan hända?

Som ni förstår lutar jag åt att det är fullt rimligt att köra 6950, men det är så många som inte rekommenderar det att jag ändå funderar på om det inte ligger nått i det?

Jag tycker de flesta invändningarna i tråden ligger mot 6970 i CF. Jag hade inte tvekat på att köra 2 6950 med det agget, men det är säkert lite som du själv resonerade om att det ligger även andra värderingar från en del i frågan. För bara 2 år sen var det lättare att steka nätaggen då många körde på agg som inte ens hade 80+ certifiering och i många fall höll dålig kvallitet. En del stoltserade med att agget skulle klara si och så mycket vilket kanske inte var hela sanningen alla gånger. Kvallitetsaggen idag med bronze, silver och guld håller bra kvallitet på komponenterna får att kunna nå sin certifiering och därför känner i alla fall jag att man kan lita mer på dem. En del vill ha god marginal för att nätagget skall vara tyst, men ett kvallitetsagg är ju faktiskt gjort för att kunna jobba. Så jag antar att du kan få många olika "uppfattningar" om vad du bör och inte bör göra här på forumet, men som jag ser det borde det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Tack för alla intressanta svar.

Men jag är fortfarande något förvirrad, jag tycker att det återigen ges en förvånande stor spridning i svaren. Jag hade sett diagrammet över strömförbrukningen förut men nu förstår jag betydligt mer vad som menas med "vid väggen" och vad det gör för skillnad, klart intressant.

Många tycks rädda för att ligga i närheten av vad agget klarar av i full load, varför är det så? Är det vanligt att nätagg går sönder när de belastas hårt, är det av erfarenhet man rekommenderar enorma nätagg eller är det den berömda känslan som spelar in? Om man nu inte kan rekomendera 6950 Crossfire (vilket enligt grafen drar 450W i load, vilket om vi räknar på 90% effektivitet ändå ger nästan 150W till över) vad är det som kan hända?

Som ni förstår lutar jag åt att det är fullt rimligt att köra 6950, men det är så många som inte rekommenderar det att jag ändå funderar på om det inte ligger nått i det?

Det finns tyvärr en väldigt utbredd watthysteri på forumet, som är så grav att den blivit en lag. Tråkigt men så är det. Det är "säkerhetskänslan" som skapar den. Man "måste" ha marginal annars brinner allt upp och/eller agget blir gammalt i förtid.

Nu är det så att det finns dåliga aggregat och det finns bra, samt allt däremellan. Du har ett bra, så i ditt fall är det lugnt även med dubbla 6970. Dock har du ingen större marginal för överklockning på CPU´n och/eller GPU´erna. Ha det i åtanke om du kör på 2 6970.
Det är därför svårare att generellt föreslå 2st 6970 på 550w, med tanke på variationerna på kvaliten på aggregaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Det finns tyvärr en väldigt utbredd watthysteri på forumet, som är så grav att den blivit en lag. Tråkigt men så är det. Det är "säkerhetskänslan" som skapar den. Man "måste" ha marginal annars brinner allt upp och/eller agget blir gammalt i förtid.

Nu är det så att det finns dåliga aggregat och det finns bra, samt allt däremellan. Du har ett bra, så i ditt fall är det lugnt även med dubbla 6970. Dock har du ingen större marginal för överklockning på CPU´n och/eller GPU´erna. Ha det i åtanke om du kör på 2 6970.
Det är därför svårare att generellt föreslå 2st 6970 på 550w, med tanke på variationerna på kvaliten på aggregaten.

Well, du får säga vad du tycker & tror, men grejer (nätagg) brinner faktiskt upp samt drar med sig hela systemet i sjön i bland. Så det finns anledningar varför folk åtminstone kör med lite marginal, i detta fall har vi inga andra kort eller äns moderkort inräknat och tdp för cpu & två 6950 ligger redan extremt närma 550w. AMD själva vill ligga på den säkra sidan och rekommenderar 500w till ETT 6950 samt 550w till ETT 6970, dom räknar förmodligen in varierande kvalite men det är vad dom säger. Kanske råkar det vara ett av de bättre aggen, kanske ett måndagsex, det återstår att se. Ligger agget på max brukar det prestera sämre, vid högre temperaturer osv, levererar det inte en jämn ström så kommer komponenterna att lägga av förr eller senare i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Jag sitter och funderar på om det ändå inte vore en bra plan att satsa på Crossfire inför hösten/vintern, men har svårt att få tag i vettig information.

...
Min dator ser ut som följande:

Asus P8P67 (Crossfire, ej SLI)

Om du har ett vanligt P8P67 så har väl ena pci-e platsen bara x4? Det är kanke ingen extrem prestandaförsämrare, men optimalt är det inte heller.

...

För övrigt är det rimligt att putta in lite marginaler än vad som framgår i en snabb mätning i ett test. Det kan finnas extremsituationer där man belastar flera komponenter på en gång som kan orsaka kraftiga spikar, och det är inte heller säkert att alla snabba transienter kommer med i en mätning.
Detta, plus att nätagg åldras, plus andra faktorer, gör iallafall jag väldigt ogärna ens skulle köra CF 6950 på ett 550W agg. Jo, det borde funka ok, men det är IMHO inte värt risken för om det skulle smälla.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om du har ett vanligt P8P67 så har väl ena pci-e platsen bara x4? Det är kanke ingen extrem prestandaförsämrare, men optimalt är det inte heller.

Absolut så är det ju. Men optimalt gällande datorer kan man i princip aldrig uppnå (iaf om man har nån slags budget att förhålla sej till), det finns alltid något som är lite bättre. Enligt vad jag kan förstå av de tester jag läst pratar vi om i snitt ett par fps i tapp mot att köra med två 16x-portar. Känns som att man kan leva med det.

I övrigt känns det fortfarande som att ni som rekommenderar jätte-agg använder känsla som enda argument. Självklart KAN saker gå sönder (vilket de även KAN vid 50% belastning), men finns det någon länk ni kan rekommendera som stödjer er känsla. Någon fakta om 80+ agg som inte mår bra av att ligga nära sitt max?

Jag säger varken bu eller bä än, men det känns ju onekligen som att det är ett val mellan fakta ("så här mycket drar din dator och det klarar dit agg av") och känsla ("det är dåligt att ligga på gränsen").

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Absolut så är det ju. Men optimalt gällande datorer kan man i princip aldrig uppnå (iaf om man har nån slags budget att förhålla sej till), det finns alltid något som är lite bättre. Enligt vad jag kan förstå av de tester jag läst pratar vi om i snitt ett par fps i tapp mot att köra med två 16x-portar. Känns som att man kan leva med det.

I övrigt känns det fortfarande som att ni som rekommenderar jätte-agg använder känsla som enda argument. Självklart KAN saker gå sönder (vilket de även KAN vid 50% belastning), men finns det någon länk ni kan rekommendera som stödjer er känsla. Någon fakta om 80+ agg som inte mår bra av att ligga nära sitt max?

Jag säger varken bu eller bä än, men det känns ju onekligen som att det är ett val mellan fakta ("så här mycket drar din dator och det klarar dit agg av") och känsla ("det är dåligt att ligga på gränsen").

Ang olika speed på portar så skulle jag hellre köra 8x8x än 16x4x, crossfire & sli är inte optimalt och det är väl känt att microstuttering existerar, så det vore ju fint att låta båda korten få data i relativt liknande hastighet från början.

Jag vet inte vad du menar med jätteagg, skillnaden är kanske 50-100w mer, forum är till för rekommendationer och är du emot våra så skit i det, det är ingen som tvingar dig! Nu vet du ju vad folk tycker/har upplevt och ev kan du dra en egen slutsats vid detta tillfälle.