180w, tillräckligt för ett i3 HTPC-bygge?

Permalänk

180w, tillräckligt för ett i3 HTPC-bygge?

Tänkte bygga mig en liten i3 HTPC för uppspeling av HD-material och slösurfande tänkte använda följande komponenter:

Chassi: ett litet-litet Chieftec-chassi med en medföljande 180w nätdel.

Följande komponenter kommer sitta i chassit:

Moderkort: ASUS P8H67-I B3 H67.
Processor: Intel i3 2100.
RAM: 8Gb Corsair DDR3 1333Mhz.
Systemdisk: Intel SSD 320 40Gb.
Lagringsdisk: WD 1Tb Black-series.
Chassifläktar: 2x60mm, 1x80mm, även om detta inte drar.

OS:et kommer blir Windows 7, 64-bit.

Det är väl det som är tänkt att vara i HTPC:n. blu-rayläsare i chassit skippar jag då jag äger ett PS3 så när väl "filmer på skiva" kommer att ses så sker det via den istället.

Frågan är kommer 180w-nätdelen att räcka till vid full-load/filmtittande av 1080-material?

Har kikat på en del olika sajter som skriver om processorn en del säger att 180 räcker en del vill ha 250watt.

Vad säger ni?

Tack

Permalänk
Medlem

För en i3 utan grafikkort är 180W inga problem. Du behöver inte 250W. Numera kan man ju inte ens klocka i3: orna så det är lugnt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Då får vi se hur det går, beställt delar idag

Permalänk
Medlem

Nemas problemas!

Permalänk

Tack Fesen, gör mig lugn tyvärr har ju posten klantat sig lite....suck...så får vänta tills måndag att sätta tänderna i det hela, givetvis kommer en liten byggblogg, tror inte detta chassit fanns med ibland alla.

Permalänk

En liten update, har fått moderkort och minnen från dustinhome.se dock var det så jävla dåligt packat så att jag vågar egentligen inte använda sakerna. Vet inte ifall Sweclockers är intresserad av att se hur dåligt packat det är. Har tagit en hel del bilder. Vi intresse så kommer dem att publiceras på en hemsida för allmän beskådan. men förpackningsmaterial existerar inte visst hos dustinhome.se's lager. INGET var förpackat. låg löst och skrammlade i sina egna emballage. Pinsamt.

Permalänk

Skulle gärna vilka se då jag funderat att beställa därifrån. Dock inget som är nödvändigt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Skulle gärna vilka se då jag funderat att beställa därifrån. Dock inget som är nödvändigt.

Här har du (och ni andra givetvis, ursäkta den temporära sidan och kvalitén på bilderna, men budskapet kommer iaf fram

http://defragmentera.nu/dustinhome.html