XBMC får stöd för DXVA med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

XBMC får stöd för DXVA med Intel Sandy Bridge

De senaste versionerna av mediacentret XBMC innehåller ny kod som ska ordna upp stödet för hårdvaruaccelerering av H.264 med Intels integrerade grafikdel i Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men är det inte bättre att köra med ett grafikkort ändå? Istället för Intels inbyggda grejjer.

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta in ett annat grafikkort om det är en bärbar dator man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Men är det inte bättre att köra med ett grafikkort ändå? Istället för Intels inbyggda grejjer.

XBMC är riktat rakt mot HTPC och där har man inte samma möjligheter att sätta in grafikkort pga att chassit kan vara för litet och det kan orsaka värmeproblem med mera. Så den här nyheten va riktigt trevlig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dassh:

Men är det inte bättre att köra med ett grafikkort ändå? Istället för Intels inbyggda grejjer.

Inte om du bygger HTPC t ex och inte vill använda ett diskret grafikkort.

Alltid trevligt med mer möjligheter för mig som är sugen på HTPC.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, men DXVA är väl en API som enbart finns till Windows? Dvs detta gör inte ett dugg för alla Linux-användare? Och jag kanske har fel, men jag har känslan av att de flesta XBMC-användare kör under Linux isf Windows.

Någon som har koll på hur VAAPI fungerar med XBMC nu för tiden? Läst förut om att det inte riktigt var redo, och valde att köra på CPUn endast. Och det fungerar bra för det allra mesta, men det finns några få tillfällen filmer har hackat i vissa scener. Så jag funderar lite smått på att testa VAAPI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Snyggt jobbat, men DXVA är väl en API som enbart finns till Windows? Dvs detta gör inte ett dugg för alla Linux-användare? Och jag kanske har fel, men jag har känslan av att de flesta XBMC-användare kör under Linux isf Windows.

Någon som har koll på hur VAAPI fungerar med XBMC nu för tiden? Läst förut om att det inte riktigt var redo, och valde att köra på CPUn endast. Och det fungerar bra för det allra mesta, men det finns några få tillfällen filmer har hackat i vissa scener. Så jag funderar lite smått på att testa VAAPI...

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=96669

Jag har inte testat själv, har ingen sådan CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Inte om du bygger HTPC t ex och inte vill använda ett diskret grafikkort.

Alltid trevligt med mer möjligheter för mig som är sugen på HTPC.

Jo för man vill ju använda sig utav en grafikkrets från Intel då, som inte klarar av att visa innehåll i 24p (23.976Hz, inte 24Hz) korrekt... eller?
Ska man köra XBMC på sin HTPC, så borde man föredra att även kunna visa 24p korrekt. Om det inte är så att ens rumskamrat köpte en LG TV som inte klarar av att visa 24p korrekt, och då spelar det ingen roll om kretsen spottar ut rätt frekvens eller inte... Bitter? Jag? Nej, absolut inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=96669

Jag har inte testat själv, har ingen sådan CPU.

Jo, det är liknande trådar jag läst. Nästan ett halvår gammal, som säger att det fungerade sådär då. Sedan folk som har problem och frågar efter hjälp. Men det är svårt att veta om det fungerar bra för de flesta nu för tiden, eller om det fortfarande är struligt. Därav min fråga här i denna tråd om någon här testat, och kan ge en snabb kommentarer om hur det fungerar för de.
Kanske jag som är slö för att inte läsa igenom en massa forumtrådar om ämnet, men bara CPU fungerar tillräckligt bra för mig för att jag inte har tillräckligt intresse för att lägga några timmar på det...

Permalänk

Någon som vet vilket tema som används på bilden? Tycker det var snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Någon som vet vilket tema som används på bilden? Tycker det var snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser väl ut att vara Confluence?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, lättare för dem som kör både htpc eller enklare system utan dedikerat grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Det ser väl ut att vara Confluence?

Om Confluence är default-temat så ja.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att HTPC branschen går bra. Lär väl bygga en egen burk snart. BTW: Starwars bilden hjälpte min abstinens efter just dessa filmer sådär bra

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Detta förklarar kanske varför xbmcs grinade (konstig rendering) när jag körde xbmc på min 3:e skärm med inbyggda grafikkortet och dxva aktiverat !

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Twiggeh:

Det ser väl ut att vara Confluence?

Hmmm... Är du säker? För när jag aktiverar Confluence temat och testar spela upp en film sedan pausa så ser det inte alls ut som på bilden :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Hmmm... Är du säker? För när jag aktiverar Confluence temat och testar spela upp en film sedan pausa så ser det inte alls ut som på bilden :S

Det är för att det där inte är paus-menyn, det där är vad som dyker upp om du trycker på " i ", sen råkar det vara pausat samtidigt.

Permalänk
Skrivet av x300:

Det är för att det där inte är paus-menyn, det där är vad som dyker upp om du trycker på " i ", sen råkar det vara pausat samtidigt.

Jaha, då har man lärt sig något nytt! Tackar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dassh:

Men är det inte bättre att köra med ett grafikkort ändå? Istället för Intels inbyggda grejjer.

Beror på vad du vill uppnå. Moderna grafikkort från nVidia/AMD är riktigt flexibla och kan därför stödja en rad olika codecs enbart genom att programmera om dem.

Intel har en "fixed-function" del specifikt för H.264. Fördelen med "fixed-function" HW är att den normal sett är MYCKET snabbare än en mer generisk lösning och den är också strömsnålare. Nackdelen är uppenbar, man kan inte göra något som designen av "fixed-function" kretsen inte tagit med.

Vad det gäller stöd HW-stöd i XBMC på Sandy Bridge för Linux så verkar det redan finnas. Enligt Phoronix så har VA-API (libva) stöd för Sandy Bridge HW encoding. Och enligt XBMC forum så finns stöd för "libva".
Men jag har väldigt dålig koll på detta så "don't quote me on this"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Beror på vad du vill uppnå. Moderna grafikkort från nVidia/AMD är riktigt flexibla och kan därför stödja en rad olika codecs enbart genom att programmera om dem.

Intel har en "fixed-function" del specifikt för H.264. Fördelen med "fixed-function" HW är att den normal sett är MYCKET snabbare än en mer generisk lösning och den är också strömsnålare. Nackdelen är uppenbar, man kan inte göra något som designen av "fixed-function" kretsen inte tagit med.

Vad det gäller stöd HW-stöd i XBMC på Sandy Bridge för Linux så verkar det redan finnas. Enligt Phoronix så har VA-API (libva) stöd för Sandy Bridge HW encoding. Och enligt XBMC forum så finns stöd för "libva".
Men jag har väldigt dålig koll på detta så "don't quote me on this"

ATI har UVD och Nvida har VP1-5 som avkodar H.264
Du kan inte programmera om UVD eller VP till att stödja tex googles nya WebM

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av x300:

Om Confluence är default-temat så ja.

Ja, Confluence är standard.

Skrivet av HerrNi|sson:

Hmmm... Är du säker? För när jag aktiverar Confluence temat och testar spela upp en film sedan pausa så ser det inte alls ut som på bilden :S

Well, jag startade upp XBMC och bytte till det temat, och åtminstonde top-menyn såg likadan ut.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_khyron:

ATI har UVD och Nvida har VP1-5 som avkodar H.264
Du kan inte programmera om UVD eller VP till att stödja tex googles nya WebM

Nej, men du kan skriva en avkodare som använder sig utav shaders. Möjligen det som syftades?