Bidrag som arbetslös, sant eller fantasier?

Permalänk
Medlem

Bidrag som arbetslös, sant eller fantasier?

Hejsan, gick ut gymnasiet i juni i år och självklart var man en av de olyckliga som inte lyckats fått tag på något jobb.. så man drog sig till arbetsförmedlingen och skrev in sig där. (woho)

Allt är jättejobbigt just nu då man har ca 700kr kvar att använda förutom mina sparpengar på banken som jag dock anser är bättre att spara tills dom verkligen behövs, vilket betyder att jag inte kan göra så mycket annat än att sitta hemma om dagarna och hoppas på att någon arbetsgivare nappar när man ringer/besöker dom vilket ännu inte har hänt. (Hatar att bo i en liten ort.)

Dock har jag (drömt?) att jag har läst om att man efter 3 månader som inskriven i arbetsförmedlingen kan få någon form av bidrag på runt 130kr per dag, även polare säger att dom hört något om detta men ingen vet riktigt.
Pratar inte om a-kassa om någon undrar, det är jag ändå inte berättigad till.

Undrar då om nån här på Swec vet något om detta bidrag och om det finns och hur man gör för att ansöka om det?

Tack på förhand

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Googla på Jobbgaranti för ungdomar
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57b...
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...

Och svaret är vad jag tolkar det som ett ja. Det jag är lite osäker på är de exakta reglerna, det du ska göra för att få detta bidrag är att prata med arbetsförmedlingen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Okej tackar, får göra det då.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

När jag gick i 3;an så fick vi besök av någon från af och då fick vi veta att man kan få någon sort av bidrag men att man får ungefär 50 kr per dag om man är under 20 eller har ingen avgångsbetyg från gymnasie eller motsvarande.

Men har du inga pengar för matt så borde du ringa soc vilka i sin tur kommer att tvinga dig att ansöka om pengar från af i första hand och kommer bara betala mellanskillnaden. Skrev också in mig på af kort efter att jag slutade på gymnasiet men började sedan plugga igen så man fick pengar ialf

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Du kanske tycker jag är OT nu, men;
Du är ung och fri. Har du något speciellt skäl att bo där du bor?
Terminen har inte börjat än - sök in till valfri utbildning (om alla roliga program är tagna, läs en a-kurs i ett ämne som intresserar dig. Hoppa in i programmet terminen därefter) i en rolig stad. Där finns jobb, du får CSN (8.5k/mån), du hittar massa nya vänner och tjejer och allt möjligt. Dessutom får du en utbildning, som kommer att fixa dig bättre jobbchanser när du är klar (och konjunkturen ser bättre ut, kanske). Så slipper du sitta och räkna kronor ute i skogen. Win-win!

Permalänk
Medlem

Hej! Efter tre månader blir du som sagt inskriven i jobbgaratin för ungdomar och får då en dagersättning om 136 kr per dag.

Gå inte till soc i "onödan".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får tacka för svar, får jag hem papper eller nå sådant eller måste jag bege mig till arbetsförmedlingen för att få tag i denna ersättning när jag blir inskriven i jobbgarantin?

Får jag ersättning från "dag 1", med andra ord den 20 sept för mig då jag då varit inskriven i 3 månader eller tar det någon vecka extra så att jag "går miste" om pengar? (Så sniken är jag inte, mest fundersam)

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Hej! Efter tre månader blir du som sagt inskriven i jobbgaratin för ungdomar och får då en dagersättning om 136 kr per dag.

Gå inte till soc i "onödan".

Han får ingen hjälp från SOC med sparpengar på kontot iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Han får ingen hjälp från SOC med sparpengar på kontot iallafall.

Har man bara 700 kvar så kan det ju bara dras på normen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Har man bara 700 kvar så kan det ju bara dras på normen.

Som trådskaparen själv skrev:
då man har ca 700kr kvar att använda förutom mina sparpengar på banken som jag dock anser är bättre att spara tills dom verkligen behövs

Han har alltså pengar på ett sparkonto, varför ska han då få socialbidrag? Folk tvingas sälja sina hus och bo i sunkiga lägenheter och leva på eventuell "vinst" så länge det går innan SOC hjälper till.

Permalänk
Medlem

Precis, de 700 kronorna är de jag har kvar från "spenderar kontot", har ett "sparkonto" på banken också men dom pengarna rör jag knappt.. tog 5000kr i somras för sponsring av nya bilen och en resa med polarna men tänker då fan inte röra dom förens jag verkligen sitter i skiten och behöver pengar.

Nån som har svar på mitt inlägg lite högre upp?

Citat:

"Får tacka för svar, får jag hem papper eller nå sådant eller måste jag bege mig till arbetsförmedlingen för att få tag i denna ersättning när jag blir inskriven i jobbgarantin?

Får jag ersättning från "dag 1", med andra ord den 20 sept för mig då jag då varit inskriven i 3 månader eller tar det någon vecka extra så att jag "går miste" om pengar? (Så sniken är jag inte, mest fundersam) "

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Du kanske tycker jag är OT nu, men;
Du är ung och fri. Har du något speciellt skäl att bo där du bor?
Terminen har inte börjat än - sök in till valfri utbildning (om alla roliga program är tagna, läs en a-kurs i ett ämne som intresserar dig. Hoppa in i programmet terminen därefter) i en rolig stad. Där finns jobb, du får CSN (8.5k/mån), du hittar massa nya vänner och tjejer och allt möjligt. Dessutom får du en utbildning, som kommer att fixa dig bättre jobbchanser när du är klar (och konjunkturen ser bättre ut, kanske). Så slipper du sitta och räkna kronor ute i skogen. Win-win!

Kan du inte svara på fesoj's frågeställning?

Hoppas att man får slita för dem där pengarna som AF delar ut, synd och skam att så mycket arbetskraft ruttnar sönder ute i småorter där gammal som ung sitter och väntar på att jobben ska landa i knät på en.

Ingen pun mot trådskaparen men jag hör om och ser så många människor som går ut skolan och liksom fastnar i ett vacuum där dem undrar vad som kommer sen. Kommer att tänka på filmen 1200 miljarder av Martin Borgs. Se den här: http://video.google.com/videoplay?docid=3131814649006604738#

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Kan du inte svara på fesoj's frågeställning?

Hoppas att man får slita för dem där pengarna som AF delar ut, synd och skam att så mycket arbetskraft ruttnar sönder ute i småorter där gammal som ung sitter och väntar på att jobben ska landa i knät på en.

Fick mej ett gått skratt iaf;P Staten har hög arbetsgivaravgift för att betala af o bidrag, arbetsgivaren har i behov av o anställa men har inte råd pga höga avgifter-.- kafka nr1.

Tbx till ämnet du ska få bidraget från dag nr 1 efter 3 mån(inte helt säker på dom 3 mån) Dock kan det ta lite tid o komma igång med utbetalningar men du verkar ju ha en liten budget iaf så hoppas det löser sej.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i ungefär samma sits och dum som jag var sökte jag inga utbildningar i tid.
Har jag inte lyckats hitta jobb till nästa år ska jag söka utbildningar så jag inte dör av inaktivitet
Tror faktiskt jag kommer söka även om jag hittar något jobb då jag troligtvis inte kommer trivas med vad jag kan få

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json@Jonas:

vilket betyder att jag inte kan göra så mycket annat än att sitta hemma om dagarna och hoppas på att någon arbetsgivare nappar när man ringer/besöker dom vilket ännu inte har hänt. (Hatar att bo i en liten ort.)

Kanske lite off-topic, men förhoppningsvis relevant nog.

Ta dig tid att söka jobb i större närliggande städer. Det är faktiskt möjligt att sitta 40 timmar i veckan och aktivt söka jobb. Antingen via telefon och/eller spontanmöten. Om det inte finns jobb nu så hör av dig om ett par veckor och hör igen. Låt dom aldrig glömma bort dig och ditt namn och att du finns.

Är du inskriven hos arbetsförmedlingen så kan du få sökanderesor betalda, dock krävs det oftast att du har ett bokat möte. Jag tror dock att arbetsförmedlingen eventuellt kan hjälpa till om du tydligt är seriös, har med dig en lista på arbetsgivare, adresser, personer och telefonnumer till de ställen du tänker besöka. Om inte annat bör de kunna tillhandahålla en telefon du kan ringa gratis ifrån, så slipper du iallafall de utgifterna.

På detta vis bygger du upp ett "nätverk" av personer som du till slut regelbundet kommer att sitta och ringa runt till för att kolla läget och med tiden lär ni känna varandra lite lätt och de vet vad du är för person. Hängiven att jobba och utåtriktad lär de förstå att du är iallafall, och med sådana personer kan en arbetsgivare se potential om de ges en chans.

Om du får slut på företag att ringa, så se dig om till även andra större orter, även om de är en bit ifrån. Du är ung och flyttbar vilket bör betyda att om du får ett jobb på annan ort så får du flytthjälp från AF samt att kommunala bostadsbolag ofta ger personer som flyttar in till deras stad förtur i bostadsköer och annat.

Så, mitt tips är att gå ut hårt med jobbsökandet och leta alternativa lösningar på arbetslösheten.
I väntan på jobb så kan du ju som redan nämnts läsa någon kurs för att ha något att göra. Att inte ha pengar eller något regelbundet om dagarna blir snabbt tråkigt och ibland ohälsosamt.

(och om du har en androidtelefon och är inne i någon större stad ofta så kan jag rekommendera android-spelet turfa.se )

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så måste jag nog bekräfta att det inte finns någonting som gratis pengar från AF. Faktiskt så finns det ingen möjlighet öht att få pengar. Det man kan få är en liten ersättning ifall att man får en utav dera praktikplatser från jobbgarantin. I praktiken så innebär det alltså att det arbetsförmedlingen kan göra är att ge dig ett nära heltidsjobb som ger dig ett par tusen i månaden.

Mitt största problem nu är att om jag blir inkallad på arbetsintervju så har jag inte råd att resa. Tills jag får ett jobb så måste jag helt enkelt lite på att mina föräldrar betalar resan, för mina egna pengar är slut nu och arbetsförmedlingen ger inget innan man fyllt 20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tyvärr så måste jag nog bekräfta att det inte finns någonting som gratis pengar från AF. Faktiskt så finns det ingen möjlighet öht att få pengar. Det man kan få är en liten ersättning ifall att man får en utav dera praktikplatser från jobbgarantin. I praktiken så innebär det alltså att det arbetsförmedlingen kan göra är att ge dig ett nära heltidsjobb som ger dig ett par tusen i månaden.

Mitt största problem nu är att om jag blir inkallad på arbetsintervju så har jag inte råd att resa. Tills jag får ett jobb så måste jag helt enkelt lite på att mina föräldrar betalar resan, för mina egna pengar är slut nu och arbetsförmedlingen ger inget innan man fyllt 20.

Hmm stämmer detta så har arbetsförmedlingen ljugit för mig. Jag frågade nämligen samma dag som jag skrev in mig och då sa hon att jag skulle få en ersättning på runt 3000kr /månad efter 3 månader som arbetslös. Eller menar dom något annat med "få" på arbetsförmedlingen?

men jag får la se vad som händer i september om jag itne har jobb:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Kan du inte svara på fesoj's frågeställning?

Hoppas att man får slita för dem där pengarna som AF delar ut, synd och skam att så mycket arbetskraft ruttnar sönder ute i småorter där gammal som ung sitter och väntar på att jobben ska landa i knät på en.

Ingen pun mot trådskaparen men jag hör om och ser så många människor som går ut skolan och liksom fastnar i ett vacuum där dem undrar vad som kommer sen. Kommer att tänka på filmen 1200 miljarder av Martin Borgs. Se den här: http://video.google.com/videoplay?docid=3131814649006604738#

Skälet till att jag bor där jag bor är att jag då har gratis tak över huvudet och varm mat på tallriken, även att alla mina vänner och intressen finns här.
Studera känns inte som något för mig.. aldrig varit någon som gillat att sitta och plugga eller något, antagligen därför jag gick ett mer praktiskt program så att jag ev. skulle kunna få ett "ordentligt" arbete med en gång, men tamefan vart de så.

Slita och slita, 1 gång varannan vecka lär jag lägga soppapengar för att åka ca 2½ mil tur och retur för jobbcoachmöten och mellan dessa får jag göra övningar (personlighetstest o annat trams) och söka jobb.

Skogen bor jag inte heller i precis, får sitta och räkna kronor i villa området ist.

Själv så sitter jag hellre hemma och aktivt söker jobb och "snyltar" på resten än att sitta och plugga när jag inte är ett dugg intresserad av det.. det skulle bara stjäla tid som jag hade kunnat lagt på att söka jobb.

Skrivet av dero:

Fick mej ett gått skratt iaf;P Staten har hög arbetsgivaravgift för att betala af o bidrag, arbetsgivaren har i behov av o anställa men har inte råd pga höga avgifter-.- kafka nr1.

Tbx till ämnet du ska få bidraget från dag nr 1 efter 3 mån(inte helt säker på dom 3 mån) Dock kan det ta lite tid o komma igång med utbetalningar men du verkar ju ha en liten budget iaf så hoppas det löser sej.

Okej tackar.

Skrivet av Nightcrawl:

Kanske lite off-topic, men förhoppningsvis relevant nog.

Ta dig tid att söka jobb i större närliggande städer. Det är faktiskt möjligt att sitta 40 timmar i veckan och aktivt söka jobb. Antingen via telefon och/eller spontanmöten. Om det inte finns jobb nu så hör av dig om ett par veckor och hör igen. Låt dom aldrig glömma bort dig och ditt namn och att du finns.

Är du inskriven hos arbetsförmedlingen så kan du få sökanderesor betalda, dock krävs det oftast att du har ett bokat möte. Jag tror dock att arbetsförmedlingen eventuellt kan hjälpa till om du tydligt är seriös, har med dig en lista på arbetsgivare, adresser, personer och telefonnumer till de ställen du tänker besöka. Om inte annat bör de kunna tillhandahålla en telefon du kan ringa gratis ifrån, så slipper du iallafall de utgifterna.

På detta vis bygger du upp ett "nätverk" av personer som du till slut regelbundet kommer att sitta och ringa runt till för att kolla läget och med tiden lär ni känna varandra lite lätt och de vet vad du är för person. Hängiven att jobba och utåtriktad lär de förstå att du är iallafall, och med sådana personer kan en arbetsgivare se potential om de ges en chans.

Om du får slut på företag att ringa, så se dig om till även andra större orter, även om de är en bit ifrån. Du är ung och flyttbar vilket bör betyda att om du får ett jobb på annan ort så får du flytthjälp från AF samt att kommunala bostadsbolag ofta ger personer som flyttar in till deras stad förtur i bostadsköer och annat.

Så, mitt tips är att gå ut hårt med jobbsökandet och leta alternativa lösningar på arbetslösheten.
I väntan på jobb så kan du ju som redan nämnts läsa någon kurs för att ha något att göra. Att inte ha pengar eller något regelbundet om dagarna blir snabbt tråkigt och ibland ohälsosamt.

(och om du har en androidtelefon och är inne i någon större stad ofta så kan jag rekommendera android-spelet turfa.se )

Självklart söker jag jobb i närliggande städer, i princip så är väl de ända jobben man kan få här är att jobba på ica och konsum eller liknande. (Vilka förövrigt har tillräckligt med arbetskraft innan ni säger nåt om de).
Kikar jobb i både Fagersta, Avesta, Hedemora och åt Västeråshållet, grejen är att det ska finnas något jag klarar av att göra också, alla el firmor som söker en elektriker anställer inte en lärling med i princip noll arbetsliverfarenhet precis. (Kikar även efter andra jobb jag kan klara av, men libanesisk kock eller barnmorska är inget för mig precis. )

Jag har lista på de flesta el företagen i dessa områden, ringt alla, vart ut till vissa jag har varit i kontakt med innan osv, har även andra företag jag ringer ofta till.. bla ett visst ställe som första gången sa åt mig att dom skulle ringa upp, hörde inget, ringde dom igen, dom skulle inga upp igen, hörde inget. ringde upp och helt plötsligt hade dom anställt en grupp nya och inte hört av sig nånting. (fml)

Android telefon har jag, närmsta turfstället låg i avesta och de var inte speciellt många, kanske senare om man förflyttar sig till en större ort.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Tyvärr så måste jag nog bekräfta att det inte finns någonting som gratis pengar från AF. Faktiskt så finns det ingen möjlighet öht att få pengar. Det man kan få är en liten ersättning ifall att man får en utav dera praktikplatser från jobbgarantin. I praktiken så innebär det alltså att det arbetsförmedlingen kan göra är att ge dig ett nära heltidsjobb som ger dig ett par tusen i månaden.

Mitt största problem nu är att om jag blir inkallad på arbetsintervju så har jag inte råd att resa. Tills jag får ett jobb så måste jag helt enkelt lite på att mina föräldrar betalar resan, för mina egna pengar är slut nu och arbetsförmedlingen ger inget innan man fyllt 20.

Hm okej, så enligt dig får man inge pengar alls sålänge man inte är på praktik hos något företag som arbetsförmedlingen ordnat?
Så det som stod i pdf´n högre upp att man ska få 136kr om dagen när man är med i jobbgarantin för ungdomar är bara snack eller?

__________

Vart mkt text nu, ni får ha överseende för stavfel och om jag har blandat ihop något.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hmm stämmer detta så har arbetsförmedlingen ljugit för mig. Jag frågade nämligen samma dag som jag skrev in mig och då sa hon att jag skulle få en ersättning på runt 3000kr /månad efter 3 månader som arbetslös. Eller menar dom något annat med "få" på arbetsförmedlingen?

men jag får la se vad som händer i september om jag itne har jobb:)

Jag skulle ju gärna vilja att det som du säger stämmer, men då har arbetsförmedlingen ljugit för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag skulle ju gärna vilja att det som du säger stämmer, men då har arbetsförmedlingen ljugit för mig

Jo vi får se vad som sker någon gång i september. Jag kan ju missuppfattat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har varit inskriven i ungdomsgarantin, dock fick jag betydligt högre ersättning eftersom jag hade a-kassa. Men iaf så när man går in i ungdomsgarantin får man börja fylla i papper till försäkringskassan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

När jag gick på jobbgaranti och praktik för några år sen fick jag runt 3500 eller nåt skattefritt osv efter jag var under 26 och bodde hemma och hade 0 i inkomst.

Permalänk
Medlem

Ja, du får pengar även om du inte går på praktik om du är inskriver i "jobbgaranti för ungdomar". Motprestationen som krävs är att du träffar dom någon gång i månaden och redovisar vilka jobb du har sökt sedan sist, samt deltar i de aktiviteter du blir anvisad.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json@Jonas:

Skälet till att jag bor där jag bor är att jag då har gratis tak över huvudet och varm mat på tallriken, även att alla mina vänner och intressen finns här.

Jag tror han menade att du kanske vill bli vuxen någon gång helt enkelt. Dina föräldrar tycker nog också att det snart är dags för dig att växa upp också innerst inne. Man kan ju inte vara ett barn hela livet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag tror han menade att du kanske vill bli vuxen någon gång helt enkelt. Dina föräldrar tycker nog också att det snart är dags för dig att växa upp också innerst inne. Man kan ju inte vara ett barn hela livet.

Jag har dock bara hunnit vara "arbetslös och vuxen" i ca 3 månader, att panikartat börja söka utbildningar som jag inte vill ha för att jag annars är en "barnunge" förstår jag mig inte på.

Jag förstår fanimig själv att det är viktigt att skaffa ett jobb, men hypen att man måste flytta hemifrån o starta helt eget liv osv direkt man slutat skolan förstår jag mig inte på, hellre arbetslös och bo hemma än att sitta i någon liten lägenhet och äta 5krs nudlar samtidigt som jag pluggar till något jag absolut inte vill.

Jag är inget särbarns fall med mental kapacitet som en 5 åring utan jag förstår vikten av att skaffa sig ett arbete och "gå framåt i livet", men det är inte vad denna tråden handlar om så vill inte höra något mer tjat om vad jag borde göra med mitt liv.

Mvh

EDIT, innan ni börjar tycka att jag är "omogen osv" som är 19 år och bor hemma, grannen tvärs över gatan är strax över 40 och bor hemma hos mor och far.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag skulle ju gärna vilja att det som du säger stämmer, men då har arbetsförmedlingen ljugit för mig

Nu har jag varit på möte med arbetsförmedlingen. Jag kommer få totalt 2700kr månad i upp till 15 månader denna summan minskar om jag skulel få en deltids anställning osv. Det kallades för jobbgaranti eller något sånt, pengarna kommer dock inte från arbetsförmedlignen utan försäkringskassan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag varit på möte med arbetsförmedlingen. Jag kommer få totalt 2700kr månad i upp till 15 månader denna summan minskar om jag skulel få en deltids anställning osv. Det kallades för jobbgaranti eller något sånt, pengarna kommer dock inte från arbetsförmedlignen utan försäkringskassan.

Jag ska iväg på likadant möte om en vecka, hur lång tid tog det ungefär? (Antar att du var på info möte angående jobbgaranti för ungdomar.)

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json@Jonas:

Jag ska iväg på likadant möte om en vecka, hur lång tid tog det ungefär? (Antar att du var på info möte angående jobbgaranti för ungdomar.)

ja tiden för själva info mötet var la max 20 min kan säkert variera på vem som talar men vi fick se en powerpoint grej och det delades ut lite papper. Sen gick vi ut och fick lite info i enrum och skriva på lite papper. Det tog max 10 min. Dock hamnade jag längst bak i kön för enrums grejen så tog 1h30 min Men det måste ju inte vara såhär dom sköter det på ditt ställe.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json@Jonas:

(...)Mvh

EDIT, innan ni börjar tycka att jag är "omogen osv" som är 19 år och bor hemma, grannen tvärs över gatan är strax över 40 och bor hemma hos mor och far.

Soc. ---> "rekommenderar(A) alltid den enskilde medborgaren" att man ska börja plugga (för då slipper de betala ut pengar:S) men jag tycker att om du inte är motiverad att plugga så spara "CSN-potten" (den är inte obegränsad) tills den dag du eventuellt känner att du behöver den.^^

Snackade med en IT-kille som hade sökt jobb här i Sverige i 2 år men inte lyckats (p.g.a. att det "dräller" av IT-tekniker (wannabe's?) överallt enligt honom) så han drog över till Irland och fick jobb första eller andra veckan. Hade han tur? Vet ej så noga.:P Men jag tror inte Sverige är rätt land att bo i om man vill ha jobb och inte vill - som i exemplet med din granne - bo hemma tills det är dags för "hemmet"...typ.:P

Har ett ex. som bor hemma hos föräldrarna och har gjort så i 3-4 år. Hennes "ursäkt/skäl" är att hon blev utkastad från sitt ex. Vilket inte var så konstigt då hon levde på honom (vet ej hur och jag bryr mig inte.:P Men hon "lånade" (som hon säger:P) pengar av honom till mat, men jag såg något kontoutdrag vid nåt tillfälle där det stod "Videobutik" och "Guldfynd" på: men vad vet jag, kanske har börjat sälja mat på dessa ställen?;)(A)) och det var därför hon blev utkastad.:P

Kära forumkollegor: ge aldrig ut konto/kredit/bankkort till era tjejer.:) Jag har inget emot relationer, men är det något som jag tror tjejer är mycket dåliga på att hantera så är det pengar. (Kanske kan finnas något undantag: någon torr dotter till en revisor eller dylikt?). Jag har inte haft några dåliga erfarenheter med mina tjejer när det kommer till ekonomi.:D Men när exet's historia uppdagades så fick det mig *verkligen* att tänka till. --->

Heads up!:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Soc. ---> "rekommenderar(A) alltid den enskilde medborgaren" att man ska börja plugga (för då slipper de betala ut pengar:S) men jag tycker att om du inte är motiverad att plugga så spara "CSN-potten" (den är inte obegränsad) tills den dag du eventuellt känner att du behöver den.^^

..fast det är ju det bästa man kan göra. Att bara sitta hemma gynnar inte någon.

Lycka till!