Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem

Det här är tydligen vad John Carmack tycker om det:

http://twitter.com/#!/ID_AA_Carmack/status/98127398683422720

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

Vad jag funderar på direkt är kan man inte blanda dessa tekniker? Sätta alla statiska miljöer med pointcloud och alla animerade med polygoner? hade varit intressant om någon vet något om detta. Kanske är omöjligt att blande dessa tekniker hej vilt vem vet?

Vad jag vet så var väl Delta Force 1 det första spelet som gjorde det -97. Terrängen var gjord av voxlar medan spelare, fordon och hus var polygoner. Delta Force 2 från -99 gjorde även gräs man kunde gömma sig i när man låg ner utav voxlar samt lyckades accelerera polygonerna med Nvidia-baserade grafikkort (TNT2).

Annars var väl Comanche: Maximum Overkill (från Novalogic som sen gjorde DF-spelen) från -92 det första spelet att använda voxlar för terrängen och för fordon användes sprites om jag minns korrekt.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Skrivet av BadArg:

När de lyckas animera någonting som har större detaljrikedom än några tusen voxel bitar i ett spel så är jag övertygad Tycker du jag pratar smörja så kanske du lyssnar mer på notch?

http://notch.tumblr.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

klicka "titta på youtube"
så kan du välja 1080p

Ja, fast Youtubes kvalité är ändå helt värdelös jämfört med Vimeos...

Permalänk
Medlem

Det kräver väll inte så mycket av grafikkortet i previewen?

Tar bort raderat citat.
Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Det kräver väll inte så mycket av grafikkortet i previewen?

Inte när man gör själva modellen i programmet, det är när man ska rendera till en bild/film som det tar längre tid då den beräknar shading (ambient occlusion), reflektioner, ljus, ray-tracing etc, då måste både processorn samt grafikkortet jobba

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem

Hmm... Ingenting om hur tekniken ska kunna bli användbar. Eller vad det är dom gör som inte gjorts förut.

Förresten så är det ju inte frågan om oändlig detaljrikedom.

Permalänk

Jag är väldigt skeptisk. Bara en sån sak som att säga "unlimited" inger inte stort förtroende (för att det finns inte).

Dessutom så tycker jag att de missar "poängen". Vad som gör spel snygga/realistiska är inte hur många polygoner man kan visa på skärmen samtidigt. Givetvis är det en fördel om man kan visa fler, men det är inte det som spelar störst roll.

Vi kan ta som exempel; Star Wars jedi knight II.
När jag spelade det så tyckte jag att det var otroligt snyggt och realistiskt. Men det bygger ändå på quake 3 motorn, och quake 3 tyckte jag inte alls var lika snyggt, tvärtom faktiskt.

Permalänk
Medlem

klart de var "borta" i ett år, de var tvungna att rendera mera videos.....

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt, ser fram emot att man tar detta steg. Polygongrafik blir helt klart ett kapitel för hand held devices i framtiden.

Till skeptiker: Att inte tro på alternativ till polygongrafik är ungefär som att säga 512kb minne räcker till vilken dator som helst.

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nifflan:

Helt fantastiskt, ser fram emot att man tar detta steg. Polygongrafik blir helt klart ett kapitel för hand held devices i framtiden.

Till skeptiker: Att inte tro på alternativ till polygongrafik är ungefär som att säga 512kb minne räcker till vilken dator som helst.

Det handlar ju inte direkt om att ingen tror på alternativ till polygongrafik, utan snarare att det som uppvisats här är inte direkt imponerande som ett alternativ till polygongrafik. Fattar fortfarande inte varför folk är så otroligt kåta av att se lite mer geometri.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=JVB1ayT6Fdc

Ganska intressant intervju med skaparen/grundaren

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Re: Notch: Om det bara hade handlat om voxelträd så hade de inte haft någon teknologi att hålla hemlig, så varför ska han gissa på en teknik som han är bekant med och försöka sitta med miniräknaren och räkna ut hur mycket repeterad geometri det kommer bli? Det är ju inte som om spel som finns inte återanvänder grafik i drivor, speciellt animerade fiender, byggnader, plantor, lösa objekt allaredan. Hoppsan, det vart visst inte mycket unik geometri kvar. Hur mycket sådan det finns i ett spel har mer med budget (tid för grafiker) och minne/laddningstider att göra än vilken renderare man har.

Re: Carmack: Han har rätt, och de har jobbat på de frågorna (konverterare från existerande grafikpaket som MudBox).

Första tech-demot visade att man kan slippa polygoner och ha hög detaljrikedom med hög zoom, andra visade mer avancerade geometrier, mer variation, bättre lighting, shadowing hade lite småbuggar kvar. Det ser ut som en helt vanlig spelfirmas naturliga utveckling - förutom att de visar 50 olika objekt som flyter i realtid, objekt som vart och ett skulle ge 4-5 fps på en modern rigg i nåt 3DMark.

@Inanimate: De har gjort polygon- och andra konverterare för en övergångsperiod, och jag ser inte hur grafiker skulle tycka att det var kasst att slippa exportera från Mudbox eller liknande till Maya och trimma polygoner, utan bara skulptera och så färdigt.

Däremot skulle de nog tjäna på att anställa ett par grafiker, men det verkar som alla startups, få "anställda", dåligt med pengar, måste utbilda alla nya på tekniken, osv. De spel idag som har imponerande grafik kommer från företag med 5-20 grafiker, och 20 spelbanor tar ändå 18-24 månader att göra. Har man bara 1-2 grafiker så tar det såklart 6-12 månader att göra en spelbana.

Det som menas med "unlimited" här är ju att antalet grafiska element (polys vs points) bara begränsas av datorns interminne, och att renderaren inte blir exponentiellt tyngre för varje ökning av antalet element. Man kan självklart inte zooma in till 0.01x0.01 mm hud på en fiende och förvänta sig att se enskilda hudceller på en fiende, för ingen kommer att ha designat dem. Om grafikern har gjort smårynkor och fina hår kommer man se dem, när renderaren är såpass bra.

Som andra har nämnt så finns det andra spel som har alternativ till polygonbaserade renderare, en del använder genererad grafik som fraktaler, men dessa killarna har ju löst problemet att få in högdefinierade, designade objekt. Point 2 pixel-renderare finns ju redan en massa, så jag förstår inte riktigt allt detta "fejk!"-skrikande som är på Youtube-nivå och inte teknikforumnivå.

Detta vore perfekt för Nintendo att ha i sin nästa konsoll, och även en möjlighet (kanske den enda) för Intel att ta sig in på grafikmarknaden.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

If it sounds too good to be true...

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

äh släpp unreal tournament 4 och half life 3 så är detta historia men förvisso vore en inplantering av dessa funktioner i spel en fördel, bara det att företaget säkert kommer gapa efter för stort byte och få speltillverkarna att dra sig ur.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av malici0us:

If it sounds too good to be true...

But good enough, this is probably true.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Det handlar ju inte direkt om att ingen tror på alternativ till polygongrafik, utan snarare att det som uppvisats här är inte direkt imponerande som ett alternativ till polygongrafik. Fattar fortfarande inte varför folk är så otroligt kåta av att se lite mer geometri.

En sak är ju klar. Du har inte fattat nåt av det här. Föreslår att du skaffar en tolk och sedan tittar på klippen igen. Förresten ta kontakt med en optiker också while u'r at it.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

http://www.youtube.com/watch?v=JVB1ayT6Fdc

Ganska intressant intervju med skaparen/grundaren

Riktigt intressant intervju. Jag är helt övertygad om att vi kommer se mer av det här framöver! Så skönt att se någon som vågar tänka i nya banor. Det är ju något man måste göra för att komma någonstans

Ska bli intressant att se hur de kommer se ut när dom kan visa upp detta när det jobbar ihop med GPU och alla eftereffekter. Känns som dagens hårdvara skulle kunna pressa ur en hel del ur den där motorn med tanke på vad deras laptop klarade...

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Tycker detta ser ut som ett stort kliv in i framtiden!

Kunde inte säga det bättre själv!

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Bump. Hoppas verkligen att "ett par månader" inte blir till "ett par år". Vill se vad det egentligen handlar om, det här!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att hypen snabbt dog ut, är det någon som har hört något mer om Euclideon och om det verkar som att det kanske är en revolutionerande ide eller en flopp?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME