Nätverksproblem mellan Asrock ion 3d och win7/xbmc!

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem mellan Asrock ion 3d och win7/xbmc!

Hej!

Har precis köpt en ASROCK ION 3D 152B och laddat den med Windows 7 Ultimate 64 och XBMC kör sen trådat till router och därifrån trådat till min stationära där alla filmer ligger kör jag med VLC så på en DVD-rip så hackar den men det är bra bildkvallitet. Kör jag med XBMC så hackar det inte men bildkvalliteten känns sämre. Kör jag 1080p så hackar det oavsett hur jag gör? Kör via homegroup i Win 7 för att komma åt filerna!

Snälla skulle vilja ha lite tips hur jag kan få det att flyta på!

Gärna andra tips för att optimera Win 7 tillsammas med XBMC är jag tacksam för eftersom att jag är total nybörjare på det, får liksom inte ens till biblioteket liksom :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Asrock Core-HT 100 via WIFI till min stationära som är ansluten med kabel till routern, och spelar upp 1080P utan problem, så det låter absolut som att det är routern som är boven här.

Vad är det för router du har?

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Men jag har ju en ny router En ASUS RT-N56U som jag ska förstått så är det en av de snabbaste på marknaden?

Kör Win 7 Ultimate 64-bit i båda och sen Homegroup mellan datorerna är det inte den som segar ner det. Kan man mäta förbindelsen mellan datorerna eller öppna portar eller så?

Tack på förhand!

Mvh
Wille

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att dela ut mappen istället för att använda Homegroup. Tveksamt om detta gör någon skillnad dock. Min erfarenhet är att homegroup funkar bra. Portar öppnar man mot internet inte inom hemnätverk och jag tvivlar på att Windows-brandväggen har något med saken att göra. Prova att kopiera en fil mellan datorerna för att få reda på hur snabba överföringarna är.

Permalänk
Medlem

Okej!

Laddade över en fil på cirka 10GB från huvuddatorn till Asrock'en på cirka 2 min. Hastigheten låg på mellan 65-75 mb/s är detta bra eller dåligt?

Sen när 1080p filen låg på rätt dator så att säga så att det inte skulle kunna vara nätverket så körde jag upp den i XBMC på Asrock'en och det laggade ändå!

Det enda jag har installerat på HTPC'n är Win 7 Ultimate 64-bit, drivrutiner och XBMC 10.0 Dharma för Windows (Stabil).

Vore väldigt tacksam för hjälp kan jag inte få den att köra 1080p så var det ett helt onödigt köp! Föresten kan man spela upp bluray filmer med hjälp av Win 7 och XBMC eftersom att jag har köpt den med bluray spelare så vore det ju ganska surt annars!

Tack på förhand!

Mvh
Wille!

Permalänk
Rekordmedlem

Bandbredden räcker nog, vill du mäta noggrant använd iperf, gratis o standard för nätverkstester, finns mängder med guider till det mätprogrammet, och man har mycket nytta av det vid felsökning eller om man ska ändra nått, man ser direkt om kapaciteten ändras utan att behöva fundera på om det kanske är en hårddisk som begränsar osv..
Xbmc spelar inte bluray, du måste ha ett licencierat program för det typ http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/overview_en_US.htm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har även testat att ställa skärmen till 24hz, utan framgång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bandbredden räcker nog, vill du mäta noggrant använd iperf, gratis o standard för nätverkstester, finns mängder med guider till det mätprogrammet, och man har mycket nytta av det vid felsökning eller om man ska ändra nått, man ser direkt om kapaciteten ändras utan att behöva fundera på om det kanske är en hårddisk som begränsar osv..
Xbmc spelar inte bluray, du måste ha ett licencierat program för det typ http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/overview_en_US.htm...

Okej, får prova det senare, men eftersom att det laggar även när filen ligger HTPC'n så borde det ju vara Asrocken eller XBMC som det är fel på? Det konstiga är ju att det funkar för alla andra som jag förstår det? Behöver verkligen hjälp med det här för annars måste jag lämna tillbaka den innan torsdag eftersom att det är sista dagen innan öppet köp försvinner!

Några speciella program utöver XBMC som man behöver? Eller några speciella inställningar man måste göra?

Okej, så att använda den typ som en vanlig bluray-spelare går inte? Isåfall var det ju dumt att köpa med just bluray-spelare? :/

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske inte aktiverat hårdvaruacceleration, jag har spelat utan problem med en asrock ion 330 maskin, men jag har aldrig använt xbmc eftersom jag inte tycker om den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror det, men hur gör man det för säkerhetsskull?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på kombinationen av delar/programvara , brukar vara nått i drivrutinen, och sedan välja rätt renderare i spelarprogramet, kan inte säga exaktare än så eftersom jag inte samma delar att kolla på, men det är bara att söka runt på nätet så lär du hitta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.