Permalänk
Inaktiv

Fjärrstyra min media-dator

Jag har en media-dator som endast är tänkt att användas till att spela upp film till min TV via HDMI. Jag har en eee-pc med windows 7 på och jag skulle vilja kunna fjärrstyra min media-dator på ett snyggt sätt. Just nu använder jag Team-Viewer för att ansluta till den för att pausa filmen osv, men finns det något snyggare sätt? Jag använder mestadels VLC för att spela upp film. Finns det någon sorts "server/klient" funktion i VLC så att jag kan styra kontrollerna (såsom play/paus spola osv) via min eee-pc?

//Johannes

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig ska det finnas en applikation till iPhone och även Androidtelefoner som heter VLC Remote (eller något åt det hållet!) som bör fungera till detta. Inte provat på den själv men går ju att googla på den för att läsa omdömen annars finns det väl en hel del olika fjärrkontroller för datorer osv som går att köpa och fixa så de fungerar med det mesta!

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zowoker:

Om jag inte misstar mig ska det finnas en applikation till iPhone och även Androidtelefoner som heter VLC Remote (eller något åt det hållet!) som bör fungera till detta. Inte provat på den själv men går ju att googla på den för att läsa omdömen annars finns det väl en hel del olika fjärrkontroller för datorer osv som går att köpa och fixa så de fungerar med det mesta!

fast nu vare ju inte en android eller iphone applikation han va ute efter. han ville kunna styra den VIA sin eee-pc som är en liten bärbar dator

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 246mag:

Jag har en media-dator som endast är tänkt att användas till att spela upp film till min TV via HDMI. Jag har en eee-pc med windows 7 på och jag skulle vilja kunna fjärrstyra min media-dator på ett snyggt sätt. Just nu använder jag Team-Viewer för att ansluta till den för att pausa filmen osv, men finns det något snyggare sätt? Jag använder mestadels VLC för att spela upp film. Finns det någon sorts "server/klient" funktion i VLC så att jag kan styra kontrollerna (såsom play/paus spola osv) via min eee-pc?

//Johannes

Enligt mig är XBMC det absolut snyggaste sättet att ha sina filmer samlade på. Tror dock inte det finns ngn "remote" för varken XBMC eller VLC som är gjorda för bärbara datorer. Oftast vill folk kunna styra med t.ex. sin android eller iphone applikation via WiFi. jag själv gör så och det fungerar riktigt bra!

Så om du ska styra din media pc via bärbar dator är väl teamviewer det bästa alternativet.

hittade en tråd på min hembio efter att ha googlat i fem sekunder. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=240890&st=... Input director verkar vara ett annat alternativ. kolla igenom den där tråden.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

fast nu vare ju inte en android eller iphone applikation han va ute efter. han ville kunna styra den VIA sin eee-pc som är en liten bärbar dator

Läste kanske lite väl fort, trodde han använde en eee-htpc och ville styra denna då kan mitt tidigare inlägg ignoreras!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp!"

Permalänk
Medlem

Det går styra XBMC genom ett enkelt webbgränssnitt, finns inbyggt

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag ska faktiskt testa att installera XBMC. Var många år sedan jag testade det, men då var jag inte så "datorkunnig" som jag är nu. Testade en VLC-app via min android och det funkade helt okej faktiskt! Skulle dock vara skönt med möjligheten att kunna styra via eee-pc också, så XBMC:s webbgränssnitt lät intresssant!

Permalänk
Inaktiv

Löjligt lätt XBMC var att få igång då. Jag testade även Input Director, det är ju ett helt grymt verktyg!! Rekomenderas stark, tackar erikom!