Permalänk

Fläktsetup i ett Define Mini

Hej!

Införskaffade nyss en ny burk med ett Fractal Design Refine Mini som chassi, och med i den sitter 3 fläktar.
Datorn processor (Phenom II 955, kyld av en CM TX3 med orginalfläkt) och grafikkort (Gigabyte GTX460 OC) blir väldigt varma vid några timmars intensivt spelande, så jag har därför nu lagt en order på tre nya chassifläktar (Scythe Gentle Typhoon 1450rpm) för att ge datorn bättre luftflöde. Frågan är bara nu vilka av de totalt sex fläktarna som ska installeras, och vart.
T.ex. bör Scythefläktarna sitta PnP på min processorfläkt, eller ska jag använda dessa i fronten för att ge bättre luftflöde i hela chassit? Dela med er av vad ni tänker, för jag har inte en aning om vad som kan tänkas ge bäst resultat i slutändan.

Chassit har plats för två fläktar i front, en i topp, en bak, en på sidopanelen och en längst ner i lådan.
Fläktarna som finns:
3st Scythe Gentle Typhoon 1450rpm
2st Fractal Design 1200rpm
1st Fractal Design Silent Series 1000rpm

Här är lite temps:
Processor load 70 grader
Grafikkort load 78 grader

Tack på förhand!

Uppdatering!
Såg nu att CPU-kylaren bara stödjer 92mm, så PnP verkar inte vara något alternativ.

Permalänk
Medlem

Sätt en fläkt under som blåser på graffekortet

Permalänk
Medlem

2 GT fram insug, 1 GT bak utsug. 1 FD topp utsug, 1 FD botten insug. Vaska FD Silent. Typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

2 GT fram insug, 1 GT bak utsug. 1 FD topp utsug, 1 FD botten insug. Vaska FD Silent. Typ

Okej! Nu har jag installerat in fläktarna som du sa, men mitt grafikkort går fortfarande ganska varmt. Kan det vara värt att installera den överblivna FD silent fläkten i sidopanelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvbertil:

Okej! Nu har jag installerat in fläktarna som du sa, men mitt grafikkort går fortfarande ganska varmt. Kan det vara värt att installera den överblivna FD silent fläkten i sidopanelen?

Ja det kan det va faktiskt. Börja med att ha den som inblås och se om det blir bättre. Sen tåler ju dagens grafikkort en jävla massa värme så jag skulle inte vara orolig förrän det går upp mot 85 grader. Så länge det är tyst så...

Om du inte är nöjd kan du prova vända den så att det blir utblås. Du får testa dig fram till de bästa temperaturerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

Ja det kan det va faktiskt. Börja med att ha den som inblås och se om det blir bättre. Sen tåler ju dagens grafikkort en jävla massa värme så jag skulle inte vara orolig förrän det går upp mot 85 grader. Så länge det är tyst så...

Om du inte är nöjd kan du prova vända den så att det blir utblås. Du får testa dig fram till de bästa temperaturerna

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Ska göra detta. Tack för svaren.