Permalänk

Vilka fläktar ska jag köpa?

Tja!

Jag behöver köpa fyra fläktar på 120 mm. Är det fortfarande Noctua som är att föredra före andra märken? Man ska kunna styra dem med fläktkontroller. Kan ni komma med några förslag?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har använt Fractal Designs fläktar i mitt senaste bygge. Tysta, billiga och bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är bra, men på tok för dyra i min mening.
Scythe Genlte Tyohoon är poppis bland många.

Själv har jag en Nexusfläkt Silent-fläkt (funkar hur bra som helst) och Fractal Designs egna som följer med chassit... funkar bra dem också.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Noctua är enligt mig det sista märket man borde välja. Till skillnad från vad många påstår anser jag att de inte är speciellt tysta alls samt att de kräver betydligt mycket mer spänning än genomsnittet för att gå igång. Scythe Gentle Typhoon är betydligt mycket bättre fläktar i överlag med lägre ljudnivå och bättre luftflöde. Vill man komma billigt undan så är 120mm Slipstream eller Xigmateks F12-serie också riktigt bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Noctuas fläktar är bra, men på tok för dyra i min mening.
Scythe Genlte Tyohoon är poppis bland många.

Själv har jag en Nexusfläkt Silent-fläkt (funkar hur bra som helst) och Fractal Designs egna som följer med chassit... funkar bra dem också.

+1 på Nexus Silent, de är superb särskilt på 5v

Noctua = dyra
Scythe GT = överskattade, inte så bra egentligen
Fractal = helt ok, flyttar mindre luft än Nexus

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Jag har använt Fractal Designs fläktar i mitt senaste bygge. Tysta, billiga och bra.

Skrivet av Bebben:

Noctuas fläktar är bra, men på tok för dyra i min mening.
Scythe Genlte Tyohoon är poppis bland många.

Själv har jag en Nexusfläkt Silent-fläkt (funkar hur bra som helst) och Fractal Designs egna som följer med chassit... funkar bra dem också.

Om man ska välja Noctua, vilken modell är bäst just nu tror du?

Jo, jag ser att Scythe Genlte Tyohoon (sic.) rankas högst på Prisjakt just nu. Senast jag köpte så var det Scythe Slip Stream tror jag, men jag valde Antec. Det vänder snabbt på ett år.

Är det Nexus Real Silent 120 mm du har eller en mindre modell?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Om man ska välja Noctua, vilken modell är bäst just nu tror du?

Jo, jag ser att Scythe Genlte Tyohoon (sic.) rankas högst på Prisjakt just nu. Senast jag köpte så var det Scythe Slip Stream tror jag, men jag valde Antec. Det vänder snabbt på ett år.

Är det Nexus Real Silent 120 mm du har eller en mindre modell?

120mm.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Problemet med Fractal är att de ofta ger för lågt luftflöde för att vara användbara och klart att en fläkt som inte gör någon nytta inte heller låter något...
Scythe är bra fläktar för det mesta.

Permalänk

Det låter som att ni tycker att Fractal Design eller Nexus är att föredra?...

Edit: Okej, kanske inte... Scythe får man väl lägga till också.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Hur mycket betyder ett högt CFM? Xigmatek XSF-F1252 har t.ex. 75 CFM, men hur bra är fläkten i övrigt? Det är väl vid 1800 RPM som den når 75 CFM?

Vad säger ni om Zalman ZM-F3 LED 120mm?

För vissa fläktar på Prisjakt så står ljudnivån angiven som t.ex. 12 - 20 dB för Noctua NF-P12 120mm. Då är det alltså 12 dB vid 900 RPM och 20 dB vid 1300 RPM? Kan den gå snabbare än 1300 RPM? Eller lägre?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111