Permalänk
Avstängd

Jo jag undrar om någon av er kampsportsexperter vet vad detta är för kampsport/stil som Jennifer använder sig av i filmen?:)

Kolla vid 06:00 minuten in i filmen.^^

Är detta äkta vara, eller bara "nonsens-action" som regissören lagt in i filmen för att det ska se häftigt ut?:P Om detta är "for real", är detta en kampsport att rekommendera för träning?

Detta hade - ur träningsaspekt - varit nyttigt och intressant att lära sig tycker jag vid första anblicken.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Höll på lite med capoeira som 16-åring ett tag men tröttnade.. det var en jävligt snygg tjej som var instruktör

Är nog mer (mest?) en sport för tjejer i och med att den sporten domineras mycket av dans.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jo jag undrar om någon av er kampsportsexperter vet vad detta är för kampsport/stil som Jennifer använder sig av i filmen?:)

Någon självförsvars kurs med lite boxning i. Manövern hon gör när hon tar sig ut ur strypgreppet är något de flesta som varit på en självförsvarskurs har lärt sig.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rankko:

Någon självförsvars kurs med lite boxning i. Manövern hon gör när hon tar sig ut ur strypgreppet är något de flesta som varit på en självförsvarskurs har lärt sig.

Okej, tack för informationen!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Gammalt nordiskt = FFFF (Finnish Fist/Face F*cking) utkämpas bäst mellan vänner efter mycket sprit, minns inte med vem eller vem som van.. så inga ovänner efter det

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden om det är lugnt TS?:)

Hej alla Sweckollegor!:)

Jo jag har lite frågor och ska försöka fråga det jag tycker är relevant. Men lägg *gärna* in era åsikter om ni har det utöver mina tankar och funderingar. Om det är något ni kommer på som ni tycker är viktigt men som jag kanske inte har tänkt på omedelbart.:)

Val av klubb: Vilken av dessa klubbar - ni som har varit där och har erfarenhet av dom - skulle ni rekommendera om man vill utöva Krav Maga:

1. http://www.nexusfightcenter.se/
2. http://www.kravmaganordic.se/
3. http://www.krav-maga.nu/ ?

Sen verkar det finnas något som heter Krav Maga Global (http://www.kravmaga.se/), vad är det för något? Även om det ej finns en klubb i Stockholm så undrar jag ändå vad den globala KM är för något.^^

Tillgänglighet: Någon klubb har inte egna lokaler (kravmanganordic.se) och jag undrar om det är någon skillnad i kvalité om man blir medlem i en klubb som man "bara" kan nå per mail efter passen/kontorstid för att ta ett exempel. Ska man "bry sig om" huruvida klubben ligger nära ens hem, är det viktigt i det långa loppet? Fördelar, nackdelar?

Pris: Hur viktigt är priset i förhållande till sporten? Någon klubb verkar ta mer betalt men ger färre månader att träna på (om jag förstått det hela rätt) och det är man inte så sugen på, men å andra sidan om de lägger mer tonvikt på "psykologin innan överfallet" (läs: vad man kan göra "innan det smäller" för att slippa hamna i en våldssituation) så känns det som att det skulle kunna vara värt att betala en extra peng för, men även här är jag osäker. Vad anser ni?

Inriktningar: Det verkar som att klubbarna har olika inriktningar inom samma sport. Vidare verkar det som att klubbarna lär ut olika sorters KM (bl.a. traditionell KM och vanlig KM samt övriga - vad som verkar vara avskalade - varianter på och inom samma sport. Någon hemsida skrev t.o.m. att de har någon slags kurs de erbjuder för för de som tidigare tränat med annan klubb, där man kan få hjälp med att lära sig "rätt" KM. Vilken variant är bäst att lära sig? Jag vill ju *självklart* lära mig den rätta Krav Maga:n och inte träna med någon variant som är avskalad bara för att en klubb tycker att det är det bästa att göra.:)

Instruktörer: Finns det någon som har erfarenhet av instruktörerna? Vad kännetecknar en bra respektive dålig instruktör? Vad tycker ni man borde hålla ett extra öga på?

På Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Krav_Maga kan man läsa att:

"KMS använder inte grader utan fokuserar istället på att testa kapaciteten att lösa överraskande problem med varierande grad av våld, motstånd och överraskning med krav på taktiskt tänkande. Dessa test är så kallade Kompetenstest.
IKMF i Sverige har graderingar med olikfärgade rektangulära märken eller bälten som påvisar teknikkunskaper och tid nedlagd i systemet jämförbart med traditionell budo.
KMN har inga grader per se. Tester och tillämpningsövningar görs och diplom utdelas efter godkänd kurs.
KM360 använder sig av kompetenstester där testet går ut på att lösa hot och överfall på ett så effektivt sätt som möjligt."

Allt detta verkar förvirrande och det hade varit skönt med lite klarhet så att man inte hamnar i en klubb som bara vill tjäna (plocka?) pengar av en.:P T.e.x. att IKMF har graderingar (med prov och tester att man verkligen kan det man tränat såväl teori som praktik) tycker jag låter konstigt när den israeliska KM inte verkar ha det?:O Det låter skumt (även om det inte behöver vara det: klubben kanske månar om att eleverna verkligen lär sig det som lärs ut)?

Övriga tankar: Har ni något övrigt ni vill tipsa om när det kommer till dessa val rent generellt?

MacEnkronan: Jag själv har som mål att ha denna träningsform just för att jag tycker att "Friskis och Svettis", sitta och cykla på en cykel inte ger så mycket. Jag anser att med vanlig träning så tar det TID att verkligen komma i form. Visst: det klart att du ökar flåset några hack uppåt om du tränar och du behöver inte bli lika svettig eller ansträngd vid fysisk aktivitet, men i slutändan är de sporter som jag "litar på mest" egentligen simning, löpning, PT (á la lumpen stil) och liknande då de "civila" varianterna är avsedda för "ett gäng glada amatörer" som man inte får "skrämma bort" från träningen och därför är den upplagd på ett mjukt sätt så att alla ska kunna känna sig delaktiga yada, yada, yada...typ.:P Inget för mig.:)

Det jag gillar hos KM är att man inte "bara" tränar självförsvar utan du får "den vanliga" träningen på köpet i intensivare form. Och talar vi specifikt kamp och självförsvarssporter så gillar jag KM för att många sporter har utvecklat sig till en "show" för såväl publik som utövare.:P Inget för mig heller även om det säkert kan vara "flashigt" att visa upp något grepp på firmafesten eller vad vet jag.:P

På en hemsida skriver man: "(...)Det finns överhuvudtaget inget spektakulärt eller publikfriande inslag i detta mycket praktiska och handfasta system för självförsvar.(...). I KMS Krav Maga lyfter vi inte fram någon främmande kultur, vi är opolitiska och pratar svenska på träningarna och vi använder oss inte av bälten, uniformer eller häftiga märken. Vi fokuserar på självförsvar utan krims-krams(...)".

Jag säger inte att alla andra "show sporter" är fel, utan att det jag tilltalas av är avsaknaden av "show-inslag" och KM's enkelhet helt enkelt.:)
(Alltså jag har absolut *inget* emot någon annan som eventuellt tränar någon annan mer tävlingsinriktad sport:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kört BJJ i ett par år. Kul träning och framförallt att man kan sparras från första passet - gillar kampmomentet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

Kört BJJ i ett par år. Kul träning och framförallt att man kan sparras från första passet - gillar kampmomentet.

Okej, I see.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har tränat MMA nu under ett par år med mål att börja gå matcher om 2-3 år, får se vad kroppen säger. Har tyvärr varit väldigt skadedrabbad både innan och under de år som jag utövat MMA. Men ni som funderar på att börja så kan jag definitivt rekommendera MMA som träningsform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Macbook Pro -Mid 2012
- iPhone 5 Black 16GB
- iPad Mini 16GB 1st Gen

Permalänk

Bump hehehehe

Skrivet av '(ThE)[Snowman:

;11277453']Muay Thai i 5 år för Skellefteå Kampidrott
Tränar 6-7 pass i veckan och åker till Thailand 3 månader i januari

Hur gammal var du när du började?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Tränar barn i brottning

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Tränar barn i brottning

Antar att du då också tränat brottning?

Själv tränade jag och tävlade större delen brottning i 15 år. I slutet var det väl lite till och från som för många. ^^ Efter det gick jag på MMA ett tag för att sedan inte göra någonting. Har nu tänkt att komma igång lite med brottning igen då jag fått sug för att komma i form och att träna igen. Blir sannolikt inte några tävlingar men det är kul att träna. Kanske blir att jag kör igång lite med MMA'n igen också. Men när man är lite smådålig i knän och nacke i dagsläget så får man väl hoppas på att det ska läkas lite mer innan man kör igång. Mina kroppskador har inte kommit från någon form av träning utan jag lever nog sannolikt just på grund av att större delen av mitt liv innehållit mycket smidighet och styrketräningar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Känner att vi borde ÅTERUPPLIVA den här tråden, det är ju en skön tråd.

Jag är sjukt sugen på att börja kampsporta, gjorde tom en tråd om det som är typ fyra år gammal haha, men den vill man bara dra upp i nödläge.

Det är thaiboxning, eller muay thai, som jag är intresserad av. Det är väl bara börja naturligtvis, men jag har en fråga till er erfarna, hur funkar det att kombinera kampsport med träning på gym? Kör ett program som innefattar fem dagar, varav två pass är löpning. Skulle det funka att byta ut dom passen mot kampsport? Blir det för stor belastning på kroppen? Eller borde jag rentav träna kampsport mer när jag väl kommer igång med det? Hinner man få bra teknik på två pass i veckan?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Antar att du då också tränat brottning?

Tränade brottning när jag var 10-14/15 år om jag minns rätt... Var dock aldrig så duktig så jag licenstävlade.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Känner att vi borde ÅTERUPPLIVA den här tråden, det är ju en skön tråd.

Jag är sjukt sugen på att börja kampsporta, gjorde tom en tråd om det som är typ fyra år gammal haha, men den vill man bara dra upp i nödläge.

Det är thaiboxning, eller muay thai, som jag är intresserad av. Det är väl bara börja naturligtvis, men jag har en fråga till er erfarna, hur funkar det att kombinera kampsport med träning på gym? Kör ett program som innefattar fem dagar, varav två pass är löpning. Skulle det funka att byta ut dom passen mot kampsport? Blir det för stor belastning på kroppen? Eller borde jag rentav träna kampsport mer när jag väl kommer igång med det? Hinner man få bra teknik på två pass i veckan?

Det är inga som helst problem att kombinera kampsport med gymmande. Visst du får inte riktigt samma effekt av gymmet då du lägger till de andra passen som till viss del hämmar muskeluppbyggnadsfasen. Du får dock ändå en bättre kropp av det. Kombinerade brottning och gym en gång i tiden och låg då på totalt 9 pass per vecka kombinerat. Det funkade riktigt bra. Är man ute efter att bli den bulkigaste bodybuildern så funkar det inte att kombinera men är inte det målet så går det absolut!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av Billy Bob:

Känner att vi borde ÅTERUPPLIVA den här tråden, det är ju en skön tråd.

Jag är sjukt sugen på att börja kampsporta, gjorde tom en tråd om det som är typ fyra år gammal haha, men den vill man bara dra upp i nödläge.

Det är thaiboxning, eller muay thai, som jag är intresserad av. Det är väl bara börja naturligtvis, men jag har en fråga till er erfarna, hur funkar det att kombinera kampsport med träning på gym? Kör ett program som innefattar fem dagar, varav två pass är löpning. Skulle det funka att byta ut dom passen mot kampsport? Blir det för stor belastning på kroppen? Eller borde jag rentav träna kampsport mer när jag väl kommer igång med det? Hinner man få bra teknik på två pass i veckan?

Två pass är nog bra. Min erfarenhet på mina 10 års träning av diverse arter ( Kali, Kombatan, Kempo, Thaiboxning m.fl ) är att 1 pass så underhåller man den kunskap man har. Det behövs två, gärna fler, för att gå framåt. Då mycket är teknik och mängdträning. Träning är en färskvara.

Permalänk
Medlem

Bumpar lite
Har tränat boxning i 7 år. Har väl gått cirka 15 amatörmatcher och 55 diplommatcher

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk

Har nyligen börjat gå på Thaiboxningspass! Sjukt roligt! Men svårt

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Själv tar jag det lugnt med Taekwondon jag började med tidigare i år pga. två skador i fötterna. Sån där skada jag i två månader tänkt att det ska nog läka utan att jag behöver avstå att träna en gång i veckan, men icke. Det är inte något allvarligt, men efter bara ett par sparkar så börjar det smärta på.

Riktigt synd, för det är kul att träna (när man känner sig hel och frisk större delen av träningen, mot slutet vore det konstigt om man inte var iaf lagomt mörbultad ) och första kampsporten (eller sport öht) jag någonsin tränat sådär. I väntan på att bli hel igen så är det deff, stretch och cykling som gäller :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag tävlar i Jujutsu kamp(semi kontakt), BJJ och SW sen tränar jag MMA med. Har tränat i 8 år nu. Har alldeles för många timmar i veckan nere i tränings lokalen.
Alla som vill börja träna så tycker jag att BJJ/SW är en bra inskolnings port för man behöver inte kunna så mycket innan man börja träna. Det är bara att rulla runt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hej alla Sweckollegor!:)

Jo jag har lite frågor och ska försöka fråga det jag tycker är relevant. Men lägg *gärna* in era åsikter om ni har det utöver mina tankar och funderingar. Om det är något ni kommer på som ni tycker är viktigt men som jag kanske inte har tänkt på omedelbart.:)

Val av klubb: Vilken av dessa klubbar - ni som har varit där och har erfarenhet av dom - skulle ni rekommendera om man vill utöva Krav Maga:

1. http://www.nexusfightcenter.se/
2. http://www.kravmaganordic.se/
3. http://www.krav-maga.nu/ ?
.

Jag skulle inte rekommendera nexusfightcenter som mma-nybörjare. Detta för att klubben tar in extremt många personer vid varje nybörjartermin och det resulterar i överfyllda mattor, tränare som inte har tid att visa teknik och en ganska anonym stämning. Om du däremot har några år bakom dig inom mma så är Nexus en suverän klubb då klasserna är mindre och tränarna, som är riktigt duktiga instruktörer, har tid för dig.

Till krav maga, som jag aldrig har testa på själv. Jag har tränat muay thai samt bjj och nu på senare tid enbart mma, sparras mest då det är roligast och tyngst för kroppen. Vid varje terminstart är det oftast folk från andra klubbar som kommer på besök och vill testa ny miljö eller ny sport. De som kommer från krav maga är oftast bedrövliga på allt. Deras boxning är konstig och fungerar inte, deras brottningteknik är obefintlig och så fort de hamnar på mark är det som om de aldrig har sparrats och blir utklappade snabbt. Så jag skulle väl inte vilja påstå att krav maga är särskilt bra om man jämför med mma

Mma är en riktigt rolig sport. Kan inget annat än rekommendera den då man tränar mot sig själv men i grupp. De flesta som tränar i Stockholm är väldigt trevliga och machostämningen är sparsam. Visst finns den hos några men det är sånt man får ta när man söker sig till klubbar.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Här kommer lite "highlights" från helgens tävling i SW, det kanske intresserar någon

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ticc:

Jag tävlar i Jujutsu kamp(semi kontakt), BJJ och SW sen tränar jag MMA med. Har tränat i 8 år nu. Har alldeles för många timmar i veckan nere i tränings lokalen.
Alla som vill börja träna så tycker jag att BJJ/SW är en bra inskolnings port för man behöver inte kunna så mycket innan man börja träna. Det är bara att rulla runt...

Åhh, Jujutsu Kamp! Vi körde det på ett seminarie jag var på en gång och Jäklar vad roligt det var!

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Här kommer lite "highlights" från helgens tävling i SW, det kanske intresserar någon

http://www.youtube.com/watch?v=Y31O8F2QGFY&list=UU-1ApKWZ3S3r...

Fin highlight. Jag gillar hur personen i slutet hindrar ett försök till leglock och går direkt på armbar (som i sin tur motarbetas på ett snyggt sätt ).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Är nog mer (mest?) en sport för tjejer i och med att den sporten domineras mycket av dans.:)

Merparten av alla jag tränat Capoeira med har varit killar, går väl 5 killar per tjej i Capoeira vad jag erfarit iallafall. Breakdance domineras förövrigt av killar, och det är väl den dansstilen som är närmast Capoeira.

Sluta trolla nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Fin highlight. Jag gillar hur personen i slutet hindrar ett försök till leglock och går direkt på armbar (som i sin tur motarbetas på ett snyggt sätt ).

Tack Astrob0y, det är jag som (försvarar leglock och går på armbar).

Klipp från sist tävling, det gick inte lika bra. ; )
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=X8aX...

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk

Började köra Hung Gar kung fu när jag var 15 till att jag var 18, fortsatte men Ving Chun Kung fu i några år därefter. Krav Maga och Kali sikaran i 2 år, tröttnade dock för att det var inte så mycket sparring på den klubben. Thai boxning i 1 år och nu MMA de senaste 3 åren.

Tävlade 5 matcher i Sanshou Boxning dock, i början när jag fortfarande körde Hung Gar.

Brukar också då och lattja med mina polare som kör härkamp vissa helger, alltså med medeltida vapen.

Yikes, såg nu att det var en rätt föråldrad tråd. :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freddemann:

Började köra Hung Gar kung fu när jag var 15 till att jag var 18, fortsatte men Ving Chun Kung fu i några år därefter. Krav Maga och Kali sikaran i 2 år, tröttnade dock för att det var inte så mycket sparring på den klubben. Thai boxning i 1 år och nu MMA de senaste 3 åren.

Tävlade 5 matcher i Sanshou Boxning dock, i början när jag fortfarande körde Hung Gar.

Brukar också då och lattja med mina polare som kör härkamp vissa helger, alltså med medeltida vapen.

Yikes, såg nu att det var en rätt föråldrad tråd. :/

Bara trevligt att den blir bumpad. Jag har tidigare tränat kung-fu men tröttnade. Har bestämt mig för att börja på thaiboxning nu i höst (går tyvärr endast att börja höst eller vår här i Växjö)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Bara trevligt att den blir bumpad. Jag har tidigare tränat kung-fu men tröttnade. Har bestämt mig för att börja på thaiboxning nu i höst (går tyvärr endast att börja höst eller vår här i Växjö)

Vilken typ av kung fu har du kört?