Rekommendera motsvarande kurslitteratur (snabba svar tack)

Permalänk
Medlem

Rekommendera motsvarande kurslitteratur (snabba svar tack)

Hej

Ska börja läsa en kurs i nationalekonomi (mikroekonomi med tillämpningar) nu till hösten och tänkte om det är någon som kan rekommendera en bok som är lätt att förstå. Enligt kurslitteraturen ska vi använda oss av en engelsk bok (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1405893257) men tänkte bara se om det finns en motsvarande bok på svenska?

Har kollat igenom Adlibris och hittat en bok som ser riktigt bra ut (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113022946), bra beskrivning också.

Behöver beställa böcker denna vecka för att få dem nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Saken är den att böcker updateras och ges ut oftare på engelska än på svenska. Därför får man bättre och färskare fakta från sådana böcker. Det är klart det kan finnas en svensk bok med bra information men då är det något som din föreläsare kan rekommendera åt dig istället.

Engelska är inget man kommer kunna undvika om man läser på universitet och högskola. Det var inte alls länge sedan som även tyska t.ex. räknades som ett språk man skulle behärska på universitet och högskolenivå. Dvs kurslitteratur kunde ges på tyska helt enkelt.

Men ingen här kan bedöma kursens inriktning utifrån bakside-texten på en bok. Du har möjlighet att fråga föreläsaren då det inte kommer vara extremt akut att beställa boken direkt trots att det självklart är bra att ha boken redan vid kursstart. I värsta fall kan du ju låna boken på bibliotek tills vidare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Hej

Hehe, saken är den att jag letar efter en bok som är pedagogisk. Professorn/läraren svarar varken på mail eller telefon, därför skapade jag en tråd på här.

Tack

Permalänk
Medlem

Sv Fregert/Jonung
En Mankiw

Sen finns klassiska läroböcker av Paul Samuelson et al

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Human Action av von Mises.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får bita i det sura äpplet om du ska klara den där utbildningen. Med stor sannolikhet kommer du ändå tvingas läsa en hel del artiklar på engelska.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Gammal lärare i företagsekonomi sade att det inte spelar någon roll om man fått tag i boken eller ej då allt utom den mest senaste informationen går att få tag i på biblioteket. Om samma sak gäller mikroekonomi så skulle jag chansa på att köpa förslagna boken och låna böcker på svenska från biblioteket för att komplettera de bitar som är för svåra på engelska. Ger dig bonus på sådant sätt att du lär dig avancerad engelska samtidigt som du läser din ekonomi.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.