Permalänk
Medlem

HTPC vs NAS/Mediaspelare?

¤ Surfa via TV:n

¤ Spela musik on- och offline samt se på film

¤ Samla filmer, musik och gemensamma filer på samma ställe

¤ Säkerhetskopiera via Raid 1 (kanske även säkerhetskopiera andra datorer i nätverket)

¤ Åtkomst av filer även utifrån nätverket

¤ Hade tänkt mig 2 TB i diskvolym

¤ Enkelt att få igång och sköta för en nybörjare som mig

Vilket är att föredra? HTPC eller Mediaspelare/NAS?
Om HTPC, är SSD något jag skulle ha nytta av?

Vi sätter budget till runt 4000 kronor. (Om htpc så har jag redan win 7 OP)

Permalänk

Ska vi köra med hemmabygge och kombinerad nas/htpc så känns det här rätt vettigt. Blir det för dyrt så ta bort en av hårddiskarna. Du ville ju egentligen bara ha 2TB
Ska klara av 1080p problemfritt. Har även trådlöst nätverk om det skulle behövas.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/796118/2011-08-28

Att få igång den är såklart mer klurigt än med en färdigbyggd NAS. Men det finns säkert gott om guider på internet, och så kan du ju alltid fråga här

Det är kanske enklare att få svar om du lägger tråden i köpråd forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silaslenz:

Ska vi köra med hemmabygge och kombinerad nas/htpc så känns det här rätt vettigt. Blir det för dyrt så ta bort en av hårddiskarna. Du ville ju egentligen bara ha 2TB
Ska klara av 1080p problemfritt. Har även trådlöst nätverk om det skulle behövas.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/796118/2011-08-28

Att få igång den är såklart mer klurigt än med en färdigbyggd NAS. Men det finns säkert gott om guider på internet, och så kan du ju alltid fråga här

Det är kanske enklare att få svar om du lägger tråden i köpråd forumet.

Ingen plats för optisk enhet i det chassit. För övrigt så har jag liknade uppsättning , fast ASUS-kortet i ett annat chassi som ren HTPC, och ett annat mini-ITX-kort i Fractal Design Array, som ren NAS/server.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Ingen plats för optisk enhet i det chassit. För övrigt så har jag liknade uppsättning , fast ASUS-kortet i ett annat chassi som ren HTPC, och ett annat mini-ITX-kort i Fractal Design Array, som ren NAS/server.

Det har du rätt i, tänkte inte på att det finns chassin som inte har 5.25 plats