Permalänk
Medlem

AMD 555 BE - Bra överklock utan BSOD

Tjena! Har nyligen börjat försöka klocka min dator lite grand i hopp om att utvinna lite gratisprestanda ur prylarna. Jag har läst igenom flera överklockningstrådar bl.a. den på Sweclockers där jag lärt mig en hel del. Dock så har jag inte haft tid/ork att utföra klockningen på EXAKT det sättet som beskrivs i guiden eftersom att det verkar ta ett antal dagar.

Jag har nu gjort denna tråd för att kontrollera att jag inte klockat på HELT fel sätt.

Processor: AMD Phenom II X2 555BE - Klockad till 4.0 GHz genom att ställa multipliern till x20. Även höjt volten från 1.425 till 1.460.

RAM: Corsair XMS3 CL9 2x2GB 1600 MHz - Klockad från 1333MHz (Moderkort ströp ner dem) till 1600 MHz genom att höja FSB/DRAM Freq. från 1:33 till 1:4.

Förutom detta så är alla BIOS inställningar helt orörda. Alltså är inte ens Bus-hastigheten ändrad. Testade att ändra Bus hastighet någon gång men fick då BSOD. Vet heller inte säkert vilken volt jag ska öka för att det inte ska förekomma.

Tror ni att det finns mycket mer kraft att utvinna ur min dator än vad jag beskriver här? Har kört Intel Burn Test på "Times To Run - 20" och "Stress Level - Maximum" utan några fel så den verkar vara någorlunda stabil.

Som sagt! Om ni anser att jag klockat dumt på något sätt eller om ni anser att jag kan klocka datorn så att den blir märkbart snabbare/bättre i spel osv. berätta gärna det!

Permalänk

555an ska du försöka låsa upp först istället. Ger mycket mer spelprestanda

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

555an ska du försöka låsa upp först istället. Ger mycket mer spelprestanda

Väl medveten om detta. Dock så går det bara att få fram X2 ur min, har försökt ett antal timmar.

Permalänk
Medlem

Om du har klockat Phenom II 555 för mycket så brukar kärnorna inte vakna upp. Sänk klockningen och prova igen, helst till som den kom i.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om du har klockat Phenom II 555 för mycket så brukar kärnorna inte vakna upp. Sänk klockningen och prova igen, helst till som den kom i.

Inte alla går ju att låsa upp, var väl bara ett fåtal från en viss tids producering, har du tur går den säkert att låsa upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om du har klockat Phenom II 555 för mycket så brukar kärnorna inte vakna upp. Sänk klockningen och prova igen, helst till som den kom i.

Skrivet av ygd3n:

Inte alla går ju att låsa upp, var väl bara ett fåtal från en viss tids producering, har du tur går den säkert att låsa upp

Skickades från m.sweclockers.com

'

Jag vet.. har t.o.m. sänkt klocken lägre än original för att testa men utan resultat.

Har faktiskt t.o.m 2 st 555or. Den andra köpte jag av en kompis och den går att låsa upp men hänger sig när Windows laddar. Har höjt volten till nästan 1.5v men startar fortfarande inte. Har även inaktiverat alla kärnor utom 1 men så fort "Unlock CPU Cores" är aktiverat så tar den sig inte förbi Windows loggan.