Permalänk
Medlem

Är Ipad 2 värd 4000:-

Som rubriken lyder undrar jag om Ipad 2 är värd 4000kr? Det är ju inte så mycket pengar om man kollar på vad man får, enligt mig. För alla andra surfplattor ligger ju också i den prisklassen.
Hade tänkt att ha den så länge den håller så hur långt tid tror ni det tar innan Ipad är utdaterad?
Eftersom traean kommer snart så tror ni priset kommer sjunka ytterligare?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840632

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tycker ingen surfplatta är värd 4000kr som de är idag, men med tanke på att alla kostar där omkring så är den lika värd som alla andra, om inte lite mer.
Nu är jag ingen expert på dessa plattor och har inte testat tillräckligt någon av dem, men ska du bara ha en som komplement till en datorn så passar nog vilken platta som helst med iOS eller Android 3.0. Bara välja och vraka på vad som känns bäst.

iPad 3 lär du få vänta tills i februari, Mars tippar jag, men visst lär 2an går ner i pris då, dock ett tag dit.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Det bror på om man gillar ios eller android. Som androidanvändare skulle jag tagit Asus eee pad transformer alla dagar i veckan.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Nej, du betalar för att bli inlåst. Android är inte guds gåva i det avseendet heller men Apples inlåsning är grymt hård.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Den är lätt värd 4K. iOS fungerar klockrent och dessutom så finns det ju betydligt mer appar än vad det gör till Android. Vad jag förstår så kan man inte i Android market sortera ut apparna som är gjorda för plattor vilket man kan i Appstore.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Avstängd

Jag tycker den är värd det. Men det beror ju trotsallt på hur mycket man använder den, det gäller alla surfplattor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Egentligen är jag anti apple, gillar inte inlåsningen som det medför att köra ios. Kör en samsung galaxy s2 som telefon men sitter även på en ipad 2.
Är den värd pengarna ? Jag betalade dock mindre för min i usa men den är faktiskt helt fantastisk att surfa, spela spel på. Styra xbmc/hemmabio med den. Visst är den onödig för mig egentligen när jag har min sgs2 men den är lätt värd pengarna enligt mig

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk
Medlem

iPad är nog det enda från Apple jag skulle kunna tänka mig att köpa

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Avskyr Apple mer än något annat företag, sitter ändå med en iPhone 4 och en iPad 2. Skulle i dags läget inte byta ut dom emot Android då dessa inte håller måttet emot Cydia. Så ja en iPad är värd 4 000kr

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Skrivet av cLi:

Avskyr Apple mer än något annat företag, sitter ändå med en iPhone 4 och en iPad 2. Skulle i dags läget inte byta ut dom emot Android då dessa inte håller måttet emot Cydia. Så ja en iPad är värd 4 000kr

Hur mycket handlar du från företag du gillar?

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem

Köpte mig en iPad i söndags. Betalade 6.390. Och personligen tycker jag det är bart dom pengarna. Sen om man är låst eller inte bryr jag mig inte då den fungerar som jag vill out of the box.

Testa gärna någon bekants iPad än i en butik.
Demo exen brukar vara sönderpillade oavsett vilken surfplatta.

Är grymt nöjd med min platta.
Tips på två spel med:

Palm heroes 2 och the settlers hd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är särskilt vettigt att basera sina köp på religiösa skäl som att man "inte gillar apples inlåsning" etc. Köp den produkt som uppfyller dina krav istället. Just nu är iPad bättre än dom Androidbaserade konkurrenterna och Apple lär nog inte ligga på latsidan direkt, varken med hårdvara eller mjukvara. Angående nästa iOS så vet vi ju i runda slängar vad som komma skall, och det kommer ju riktigt snart nu.

Jag förstår inte alls gnölandet om inlåsning för övrigt. Ändamålet helgar medlen och Apples metoder gör att man får en väl fungerande helhet. Att Apple förbjuder saker som t.ex går emot kristna amerikanska (kräks) värderingar gillar jag inte, men det är inte lika viktigt för mig som att resten av produkten fungerar som jag vill. Det enda jag egentligen saknar i iOS är möjlighet till filhantering, t.ex. skicka filer kors och tvärs över bluetooth och usb, typ mp3or och sånt. Inte ens det är särskilt viktigt för mig längre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Tycker inte det är särskilt vettigt att basera sina köp på religiösa skäl som att man "inte gillar apples inlåsning" etc. Köp den produkt som uppfyller dina krav istället. Just nu är iPad bättre än dom Androidbaserade konkurrenterna och Apple lär nog inte ligga på latsidan direkt, varken med hårdvara eller mjukvara. Angående nästa iOS så vet vi ju i runda slängar vad som komma skall, och det kommer ju riktigt snart nu.

Jag förstår inte alls gnölandet om inlåsning för övrigt. Ändamålet helgar medlen och Apples metoder gör att man får en väl fungerande helhet. Att Apple förbjuder saker som t.ex går emot kristna amerikanska (kräks) värderingar gillar jag inte, men det är inte lika viktigt för mig som att resten av produkten fungerar som jag vill. Det enda jag egentligen saknar i iOS är möjlighet till filhantering, t.ex. skicka filer kors och tvärs över bluetooth och usb, typ mp3or och sånt. Inte ens det är särskilt viktigt för mig längre dock.

Är 1024x768 i upplösning "bättre" än 1280x800 ?
Är avsaknad av USB, SD/SHDC, HDMI uttag "bättre" än att ha det ?
Är det "bättre" att tvingas synka sina filer via en dator och itunes än att direkt kunna för över sina filer ?
Är 0.3 megapixel webkamera på ipad bättre än en på 1.2 ?
Är en vanlig kamera på 0.7 megapixel på ipad bättre än en på 5 ?
osv.

Att säga att iPad rakt av skulle vara bättre är en direkt lögn.
Den är bättre än sina konkurrenter på vissa punkter, ja, men på andra punkter ligger konkurrenterna långt före.
Speciellt upplösningen är rätt kass på ipaden. Skillnaden mot dess konkurrenter som oftast har 1280x800 är klart märkbar och en mycket viktig detalj om man vill läsa mycket på sin platta.
När iPad3 kommer så lär de ha åtgärdat denna brist rejält med en riktigt högupplöst skärm med någonting kring 2600x1400, men där är de inte idag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hatar att lägga mig i såna hära jäkla debatter, men anyway.

Om jag tar upp valfri Android platta och leker med den en stund så är det en väldigt trevlig upplevelse.

Men tar jag upp en iPad och jämför upplevelsen och hur det fungerar i praktiken så kommer inte dagens Android plattor nära, så bra känns iPad.

Sorry, Android plattorna är häftigare men inte lika bra i praktiken.

För övrig info så äger jag ingen Apple-produkt, och är inte fanboy.
Jag äger flera Android enheter varav en tablet, och jag programmerar för Android på fritiden.

Android är kul och jävligt bra. Men i praktiken så är iPad den bättre plattan.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av erikom:

iPad är nog det enda från Apple jag skulle kunna tänka mig att köpa

1+ på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nej, du betalar för att bli inlåst. Android är inte guds gåva i det avseendet heller men Apples inlåsning är grymt hård.

Haft båda delarna, och det beror mycket på om man KÄNNER sig inlåst. Jag har inga problem med att använda iTunes samt använda appar från App Store. Sedan skiter ju Apple vilka sidor jag surfar på och vilka filmer jag ser på.

Sedan tycker jag att App Store håller BETYDLIGT högre kvalitet än Market. Fast Android har ju sin charm också, fast jag gillade det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte heller några probem medmblin"inlåst"

Vet inte riktigt vsd jsg ska göra utöver det jag kan göra med min

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har fått en iPad2 på jobbet... man får ett sånt sju-helvetes "vill ha"-begär, det är roligare att surfa på iPaden än datorn, haha. Men hur mycket motiviation jag än försöker hitta för att bränna pengar så har jag svårt att hitta användningsområde.

Sen, om man jailbreakar paddan, får man tillgång till flash på internet då?

Så kort och gott, vad använder ni den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har fått en iPad2 på jobbet... man får ett sånt sju-helvetes "vill ha"-begär, det är roligare att surfa på iPaden än datorn, haha. Men hur mycket motiviation jag än försöker hitta för att bränna pengar så har jag svårt att hitta användningsområde.

Sen, om man jailbreakar paddan, får man tillgång till flash på internet då?

Så kort och gott, vad använder ni den till?

Ersatte min laptop till jobbet.

Film,spel,surf,fixa med diverse dokument osv.
Används dagligen merän nöjd

Vad är det för sajter du behöver in på som har flash?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stn1337:

Har fått en iPad2 på jobbet... man får ett sånt sju-helvetes "vill ha"-begär, det är roligare att surfa på iPaden än datorn, haha. Men hur mycket motiviation jag än försöker hitta för att bränna pengar så har jag svårt att hitta användningsområde.

Sen, om man jailbreakar paddan, får man tillgång till flash på internet då?

Så kort och gott, vad använder ni den till?

Finns en app som ska klara en hel del Flash, Skyfire browser (eller nåt i den stilen) heter den. Kostar 15 spänn och klarar tydligen de flesta lite kändare hemsidors flash.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Idén med skyfire går ut på att flashvideon streamas via skyfires servrar och serveras i ett format som iOS kan spela. Det måste implementeras skilt för alla sidor, och funkar alltså inte på vilken sida som helst. Jag har aldrig brytt mig. Det är väldigt, väldigt sällan jag råkar ut för sidor där jag *måste* ha flash, men givetvis finns dom och då är det så klart lite tröttsamt att behöva gå till datorn.

Vad gäller webbvideo så blir det vanligare och vanligare att sidor blir iOS-kompatibla. Då jag skaffade iPhone 2009 var det typ bara youtube som funkade, men nu är det rätt vanligt att det bara är att klicka play och börja titta.

Då Mozilla först började bli poppis där kring 2001-2 var det ganska vanligt med allvarliga kompatibilitetsproblem om man använde nåt annat än windowsversionen av IE. Idag är det inget problem längre. Tror flashvideons vara eller icke vara kommer att gå samma väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har fått en iPad2 på jobbet... man får ett sånt sju-helvetes "vill ha"-begär, det är roligare att surfa på iPaden än datorn, haha. Men hur mycket motiviation jag än försöker hitta för att bränna pengar så har jag svårt att hitta användningsområde.

Sen, om man jailbreakar paddan, får man tillgång till flash på internet då?

Så kort och gott, vad använder ni den till?

flash nice , bra att ha på jobbet

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ersatte min laptop till jobbet.

Film,spel,surf,fixa med diverse dokument osv.
Används dagligen merän nöjd

Vad är det för sajter du behöver in på som har flash?

Jag kan verkligen se att den ersätter den bärbara datorn. Har redan rekommenderat den för mina föräldrar som väldigt ofta använder sin bärbara dator!

Men personligen har jag inte ens en bärbar dator längre, såld sedan ett tag tillbaka. Har liksom aldrig någon "slötid" som känns passande, tillexempel åka buss eller dylikt.

Men får se hur det blir, har iallafall siktet inställt på iPad3. Jag måste bara ha en

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Jag kan verkligen se att den ersätter den bärbara datorn. Har redan rekommenderat den för mina föräldrar som väldigt ofta använder sin bärbara dator!

Men personligen har jag inte ens en bärbar dator längre, såld sedan ett tag tillbaka. Har liksom aldrig någon "slötid" som känns passande, tillexempel åka buss eller dylikt.

Men får se hur det blir, har iallafall siktet inställt på iPad3. Jag måste bara ha en

Mm.
Sitter ca 5-6h per dag med paddan.
Valde bort Laptopen när jag är på jobbet.

Jobbar som resemontör så jag ugglar i en husvagn 4dagar i veckan och nu slipper man en bärbar att släpa på

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Android är kul och jävligt bra. Men i praktiken så är iPad den bättre plattan.

Och det baserar du på vad?

Permalänk
Skrivet av stn1337:

...

Men personligen har jag inte ens en bärbar dator längre, såld sedan ett tag tillbaka. Har liksom aldrig någon "slötid" som känns passande, tillexempel åka buss eller dylikt.

Men får se hur det blir, har iallafall siktet inställt på iPad3. Jag måste bara ha en

Exakt min situation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Och det baserar du på vad?

Användarupplvelsen såklart... Är inte det självklart? Jag äger ingen pad och kommer helst inte göra det. finner dem onödiga samt att det tar långtid och skriva på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linppan:

Användarupplvelsen såklart... Är inte det självklart? Jag äger ingen pad och kommer helst inte göra det. finner dem onödiga samt att det tar långtid och skriva på dem.

Okej du baserar det alltså på en användarupplevelse som du inte upplevelse, och du har ingen motsvarande android platta att jämföra med? Stämmer de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linppan:

Användarupplvelsen såklart... Är inte det självklart? Jag äger ingen pad och kommer helst inte göra det. finner dem onödiga samt att det tar långtid och skriva på dem.

Stressad i livet?
Själv tycker jag inte det tar specielt lång tid.
Du kan fortfarande skriva utan att behöva titta på tbordet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Man bör ha i åtanke att när man köper en iPad så bidrar man till oetiskt företagande, bygga upp monopol, teknisk stöld, ökad miljöpåverkan jämfört med många andra företag samt man motbygger en konkurrensutsatt marknad som är mer fördelaktig mot konkurrenter, lägg därtill att en iPad är tekniskt klart sämre än flertalet andra plattor och att du betalar mest för varumärket och mindre för innehållet..ja då är svaret på frågan ganska tydligt, nej