Hjälp sökes - Sänka ljudnivån från fäktarna

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes - Sänka ljudnivån från fäktarna

Har meckat på egen hand nu ett tag men inser att jag behöver er experthjälp.

Jag behöver hjälp med att sänka ljudnivån på mitt chassie. En del säger att deras datorer är så tysta... men när jag menar att jag vill ha tyst då menar jag tyst, gärna knäpptyst!

Förslagen kravställning
Det är nåt sånthär jag tänkt mig men ni kanske har mycket bättre förslag.

  1. Målsättningen är att sänka ljudnivån maximalt.

  2. Gärna möjlighet att ha två lägen ett tyst (då jag är en aktiv musiklyssnare och då skall det vara tyst!)

  3. Det andra läget får gärna fläktarna gå lite mer och låta lite.

  4. Det viktiga är dock att det är superenkelt att växla mellan dessa lägen.

Idag så susar fläktarna lite och det är ju luftflödet som hörs (hdd och power störs jag ej av idag). Vill som sagt ha möjlghet att köra i ett tyst läge då mina musik spelare flac inte är så krävande.

Kylning och styrning idag
Noctua D14 CPU fläkt
Noctua 2st 120mm front insug
Noctua 1st 140mm under insug
Noctua 1st 120mm bak utblås
CPU fläkt styrs från datorns fan cpu control.
Övriga Noctua fläktar är sammankopplade och blå motstånd är satt på dessa samt att de styrs via moderkortets fan control (fan chassie) där jag i Fan Xpert gjort en egen kurva för att håla nere fläktljud men det sunkiga är ju att det ej går att sänka varven lägre än 40%.

Burken
Huvuddelar: i7 2600k, Asus P8Z68 V pro, Noctua D14, Fractal designs R3.
Alla delar se nedan + Crucial M4 120GB
http://www.inet.se/kundvagn/visa/724370/2011-08-08-maxti-pc
Korrekt noterat jag har inget annat grafikkort än det inbyggda. Målsättningen nu är sänka ljudnivån. Annat får komma senare.

Hoppas på många bra och matnyttiga förslag.

/Mattias

Permalänk
Medlem

Några försök och misslyckanden.

  • Har labbat med att koppla på motstånd på noctua chassiefläktarna och det gör en del men det räcker ej. Dessutom med motstånd när jag körde Noctura D14 så var startade inte ena fläkten ens vid uppstart och det får ju inte hända.

  • Provat enkel fläktkontroller + motstånd på några fläktar men tex så 120mm fläktarna startar inte när datorn drar igång ifall poten är nerdragen för lågt.. detta vill man ju inte!

Fråga1: Finns det någon bra fläktkontroller som ger 12V vid igångstart som sedan växlar över till potens läge?
Fråga2: Hur kontrollerar man cpu fläkten? Det lyckas jag inte med i Fan expert tex.

Som sagt fyll gärna på med vilda ideer. Allt uppskattas verkligen!

/Mattias

Permalänk
Medlem

Well, om du nu inte ska byta till vatten så tror jag ärligt att det är din 140mm som är problemet. Jag har också bara noctua i mitt R3 och när min 140mm är på 100% låter den mer än alla andra sammanlagt.

Köp en fläkt kontroller och sätt dom på en acceptabel nivå.

Permalänk
Medlem

Håller med att på 100% på 140mm fläkten så låter det mycket. Nu har jag ju motstånd iaf på fläkten i botten (samt alla 120mm uton D14) samt nerdraget till 40% via Fan expert vid normaltemp. Så det drar ju ner en del... men jag ogillar begränsningar i sw skulle vilja sänka mer i fan Xpert än 40%

Fråga 3. Kan man via SW styra fläktarna bättre än begränsningen 40% i FAN Xpert? (Chassie fan).

Jag misstänker att D14 orsakar mest ljud just nu och den har ju en 140mm fläkt, och den har du nämt JohnLoco. Tack för det.

Fråga 4. Hur styr jag CPU fläkten mjukvarumässigt? Jag har inte fått till det via Fan Xpert.

Det optimala vore ju Fan Xpert fast kunna kontrollera CPU- samt chassie-fläktar utan begränsningar! Dvs utan gränser för vad som är tillåtet (i SW).

/Mattias

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta bort lite fläkt galler, och om det inte hjälper med att bara strypa fläktarna kan du alltid se hur mycket det påverkar temperaturen att ta bort någon/några fläktar.

Fråga 1:
Finns några olika fläktkontroller som ser till att fläktarna startar tex.
http://coolingstuff.se/p/281/mcubed-t-balancer-mining

Fråga 2:
Vad har du ställt in i bios? Ändra där eller koppla in fläktarna någon annan stans.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Jag skulle ge tipset att släng ut lite fläktar. är säker på att du klarar dig utan 140mm i botten och med bara en 120mm i fronten. Det optimala vore att när processorn når en viss temp. så startar fläktarna i en snäll kurva så att de inte hörs förns processorn verkligen är varm. koppla alla fläktar till moderkortet så att ett program kan styra. kanske finns något som kan sänka dem så lågt att de stannar
din processor klarar lätt 60grader och sätter man fläktarna lågt så kanske man hamnar där vid 20% load.
sen att underklocka den enda värmekällan, processorn, kommer göra underverk för temperaturen.

så jag skulle säga minimera antal fläktar, stänga av dem när de inte behövs och underklocka processorn.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Min i3a gick upp i över 100c när min stock kylare vägrade snurra, så det överlever ju hettan utan problem. Men jag föreslår iaf att du köper en fysisk fläktstyrning och snurrar dig trött på dem!

Permalänk
Medlem

Jag tror att din största ljudkälla råkar vara Black hårddisken.

Permalänk
Medlem

Varför har du så många fläktar?
Kör ett insug fram och utsug bak. Det räcker garanterat. Sänk dessutom hastigheten på dem.
Då lär ljudnivån sjunka.

Permalänk
Medlem

Här är lite saker jag brukar göra när jag vill få en _TYST_ dator:

1. Kör operativsystem från en SSD(så kommer alla mekaniska diskar vara avstängda, utom när du vill in och gräva i arkiven.
2. Kör semi-passivt / passivt nätagg - Corsair AX850 osv
3. Skär bort fläktgaller så luftflödet inte "viner"
4. Ljudissolera chassit med typ bitumen så det blir tungt, vilket i sin tur hämmar ljudvibrationer.
5. Skaffa fläktkontroller. Antingen en fysisk med pottar eller en mjukvarustyrd, typ T-Balancer, och skapa fler profiler för hur fläktarna ska gå.

Om detta inte räcker. Köp riktig vattenkylning med typ dubbla 360-raddar och kyl med x antal Scythe Gentle Typhoon 1150rpm som du drar ned till runt 700rpm.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för alla svar! Har haft annan fokus några dagar men är nu tillbaka igen.

Fetmarkerat de frågor som kvarstår nedan. Help please.
Läser era intressanta svar och har funderat en del och kommit fram till följande. Jag vill kunna styra fläktarna via sw och tempkurvor. Detta kan jag med chassie fläktarna (alla kopplade till CHA_FAN2) men inte via CPU fläktarna D14.

Har labbat mer men ej fått igång det Temporärt som panikåtgärd är det dämpsatser även på fläktarna till CPU kylaren men det ser jag som en "fulåtgärd" tills vidare. För att chassiefläktarna skull kunna styras ställs den på manual i bios men vad jag än ställer på rörande CPU fläktarna så kan de ej styras via ASUS P8Z68 V pro. Saken är väl den att man skall nyttja PWM men jag har ej den möjligheten på Noctua D14. Grundfrågan återstår se fråga 2.

Manualen för moderkortet P8Z68 V pro är inte alltför tydlig rörande tex vad allt gör i bios. Men den anger iaf att anslutningarna CPU_FAN, CHA_FAN1 och CHA_FAN2 skall kunna styras. Grejen är ju att just CPU_FAN och CHA_FAN1 är 4 pinnars dvs PWM kontrollerade. Någon som fått snurr på likspänningsstyrning? Vilken Bios inställning hade du?

Fråga 2: Hur kontrollerar man cpu fläkten? Det lyckas jag inte med i Fan Xpert tex. Testat speedfan och den styr inte alls mina fläktar. Provat allt i bios tycker jag men ej lyckats. Hur ställer man in att man vill ha likspänningsnivå som styrning i bios till CPU fläkt?

Fråga 3: Kan man via SW styra fläktarna bättre/lägre än begränsningen 40% i FAN Xpert? (Chassie fan)

Ta bort fläktar kan man ju labba vidare med men först vilja kunna styra dem bättre än jag kan idag.

Hittade en 2.5" låda med switchar så man kan stänga av hdar som tex ej används. Det drar ner en del ljud det med. WD black disken låter en del

Permalänk
Medlem

D14 kan inte styras via moderkortet. Du måste köpa en fläktkontroller.

Köp en fläktkontroller, koppla samtliga fläktar till den och sen justerar du ner så mycket du behöver.

Sen kan du ha en switch som gör att du bypassar fläktkontrollern, och allt går på fullvarv.

Jag kör fractal design 140mm-fläktar i mitt chassi. Dom går i princip ljudlöst och jag håller fina chassitemperaturer.

Jag har f.ö en hög sådana fläktar liggandes eftersom jag hade fel på ett par fläktar, så jag fick en hel drös gratis av Fractal. Kan sälja billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

D14 kan inte styras via moderkortet. Du måste köpa en fläktkontroller.

Köp en fläktkontroller, koppla samtliga fläktar till den och sen justerar du ner så mycket du behöver.

Sen kan du ha en switch som gör att du bypassar fläktkontrollern, och allt går på fullvarv.

Jag kör fractal design 140mm-fläktar i mitt chassi. Dom går i princip ljudlöst och jag håller fina chassitemperaturer.

Jag har f.ö en hög sådana fläktar liggandes eftersom jag hade fel på ett par fläktar, så jag fick en hel drös gratis av Fractal. Kan sälja billigt.

D14 kan visst styras via moderkortet, använd de medföljande "Y" förgreningen koppla till moderkortet och använd speedfan. Enda problemet jag hade var att bara 2 av fläkt uttagen på moderkortet kunde styras mjukvara. Samt att moderkortets temp fläkt styrning bara funkade på CPU_fan uttaget, därav speedfan med tempstyrning. Resten klarade inte voltage regulation och cpu_fan var bara PWM :(. Dra ned D14 i 50% gör hur om helst stor skillnad.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

D14 kan visst styras via moderkortet, använd de medföljande "Y" förgreningen koppla till moderkortet och använd speedfan. Enda problemet jag hade var att bara 2 av fläkt uttagen på moderkortet kunde styras mjukvara. Resten klarade inte voltage regulation och cpu_fan var bara PWM :(. Dra ned D14 i 50% gör hur om helst stor skillnad.

Hm, funkade inte på mitt moderkort..

Anyway.. Köp en 3-1-förgrening på kjell och company t ex, så kan du koppla in alla fläktar till samma uttag

Det står speccat i moderkortsmanualen hur hög effekt du kan koppla in. Brukar vara typ 10w och fläktarna ligger oftast på 1w styck

Borde gå att styra samtliga fläktar så..

Permalänk
Medlem

Tacksam för era svar. Efter pill ikväll har jag och speedfan blivit lite kompis. Det är inte helt logiskt uppbyggt om man ej nyttjat progget innan dvs lite som vanligt...
Speedfan kontrollerar nu alla fläktar utom D14 och jag har plockat bort alla därmpsatser då de inte behövs längre... I Autoläge drar den ner varvtal till 35%, ser bra ut so far. En hel del intressanta inställningsmöjligheter må jag säga!

Ph33r, vilket moderkort har du?

Lagom, om man kopplar alla fläktar till samma (om moderkortet klarar belastningen) hur kommer man förbi larmen om att man ej har kylare till processorn? Kanske man kan inaktivera i bios?

Mvh Mattias

Permalänk

du borde kunna inaktivera larmet i bios.

Jag skulle inte rekommendera att köra mer än max 2 fläktar på samma uttag från moderkortet.