Permalänk
Medlem

Tablet för studier?

Hejsan!

Jag tänkte höra om vi har några studenter på Sweclockers som sitter med en tablet för sina studier och huruvida ni finner dem användbara/värda pengarna för en student.

Börjar nämligen en utbildning i höst och kommer ha riktigt dåligt med stålar då jag fortfarande har lite utgifter kvar sen en tid i arbetslivet, en tablet verkar bra men jag vill veta ifall den verkligen är värd de 4k en sådan kostar? Jag är främst sugen på en Android variant då jag är en OSS nut.

Hade varit underbart om ni kunnat berätta vad ni som studenter främst använder den till och varför den är smidigare än andra techprylar för samma uppgifter(laptop, smartphone etc).

Tacksam för svar

Visa signatur

moops

Permalänk
Avstängd

Det beror mycket på vad du ska plugga. Ska du bara använda den till att kolla upp saker och så så kanske det fungerar men ska du göra något mer avancerat så är det nog inte så bra idé. Att skriva något längre eller exempelvis göra en powerpoint är ganska jobbigt på en platta och det är saker som man gör hela tiden på de flesta utbildningar. Ska du gå en datorrelaterad utbildning så är det ännu värre.

Hade jag varit dig så hade jag nog satsat på typ en 12' netbook. Den får du för mindre pengar än en platta och går att använda till allt möjligt.

Permalänk
Medlem

ASUS har ju någon med tangentbord den borde ju passa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Köp inget mindre än 13" för studier pga upplösning och arbetssvårigheter med mindre.

För skola behöver absolut mus och tangentbord (eller mousepad och laptopens ketboard)

Tablet funkar helt enkelt inte för mer än slösurfa och film.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1969895/asus-eee-pad-transformer-t... där har du en tablet som också är en laptop lite över budget dock. Ska tydligen vara rätt bra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Har länge använt mig av en netbook för att ta anteckningar via Microsoft OneNote och referenskolla via internet. Det funkar hur bra som helst, jag kan inte tänka mig hur jobbigt det skulle vara att anteckna utan den! Man ser sina studiekamrater falla offer för gäspning efter gäspning och själv sitter man och flinar med ett hederligt trollface *Problem?* Har även en tablet men jag kan säga att jag har aldrig riktigt använt den särskilt extensivt vid undervisningstillfällen. Tablets kanske är redo för skolbruk men jag är definitivt inte redo för den.

Tablets i skolan är en kul idé, simpelt helt enkelt. Rent praktiskt blir det inte så simpelt...

Vad jag rekommenderar, och även jag ska införskaffa nu i höst inför universitetsstudier (jur kand.), är en av Intels kommande UltraBooks (kommer september, oktober). För att få gå under märket Ultrabook måste man gå igenom vissa krav, dvs den är supertunn (samma mått som Macbook Air), har en bra Sandy Bridge-processor och får max kosta 8000 kr.

Det är något att sikta in sig på! Kika på Acer och Asus samt ultrabook.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Har länge använt mig av en netbook för att ta anteckningar via Microsoft OneNote och referenskolla via internet.

Ja anteckningar kan man skriva på en 10" laptop.

Men för andra syften, speciellt att skriva uppsats, så är är minst 13" viktigt för skärmstorleken och större tangentbord så det går att skriva lättare som finns på 13" och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Ja anteckningar kan man skriva på en 10" laptop.

Men för andra syften, speciellt att skriva uppsats, så är är minst 13" viktigt för skärmstorleken och större tangentbord så det går att skriva lättare som finns på 13" och uppåt.

Ja, jag är medveten om det, det var därför jag förslog Intel ultrabook som finns i storlekarna 11,x OCH 13,3 tum. Precis som en Macbook Air, hur trevlig som helst att skriva på.

Den från Asus som kommer nästa månad väger 1,1kg (möjligtvis något hekto mer för 13,3-tummaren), erbjuder i7-2xxx, 160GB SSD 6GB-SATA, USB 3.0, samma mått som Macbook Air, kolla in den! Det är i alla fall vad jag kommer slå till på.

Edit* Vill också nämna att priset ska enligt uppgift vara överkomligt som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Som ni kanske har läst bland nyheterna på Swec har det framgått att Intel har skjutit in en enorm summa pengar i projektet Ultrabook vilket förstås gör det attraktivt för tillverkare att vilja producera dem eftersom de då får finansiering av Intel. Därav det studentvänliga priset, supertunna formatet och grym hårdvara (Ultrabooks slagord kan man säga är att till skillnad från många andra har man nu lyckats få fram något så kompakt utan att kompromissa med prestandan).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MX510.:

Köp inget mindre än 13" för studier pga upplösning och arbetssvårigheter med mindre.

För skola behöver absolut mus och tangentbord (eller mousepad och laptopens ketboard)

Tablet funkar helt enkelt inte för mer än slösurfa och film.

Jag skulle även vilja flika in att något större än 13" också är opraktiskt eftersom de då blir stora och tunga. Man ska ju orka släpa på datorn tillsammans med lite böcker utan att ryggen går av. Jag har kört med en 13,3" från Asus U-serie i ett och ett halvt år nu. Den följer med nästan varje dag och jag tycker det fungerar väldigt bra. Visst saknar man lite större skärm ibland men då är risken att jag inte fått med mig den. Min gamla 15" laptop fick knappt plats i ryggsäcken. Krävdes visst våld för att få ner den och det är ju inte helt bra. Man vill ju inte släpa extra väskor och ha sig.

Såg för övigt en kille som antecknade på en iPad i skolan idag. Fanns något program som gjorde att den fungerade precis som ett papper vilket är ett måste när man pluggar tekniskt. Matte och ordbehandlare går inte bra ihop och det är ytterst få som klarar av att anteckna i LaTeX. Det såg dock väldigt jobbigt ut att sitta och skriva med fingret hela tiden. Hade kanske blivit lite smidigare med en penna men verkar fortfarande mycket bättre med penna och papper.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle även vilja flika in att något större än 13" också är opraktiskt eftersom de då blir stora och tunga. Man ska ju orka släpa på datorn tillsammans med lite böcker utan att ryggen går av. Jag har kört med en 13,3" från Asus U-serie i ett och ett halvt år nu. Den följer med nästan varje dag och jag tycker det fungerar väldigt bra. Visst saknar man lite större skärm ibland men då är risken att jag inte fått med mig den. Min gamla 15" laptop fick knappt plats i ryggsäcken. Krävdes visst våld för att få ner den och det är ju inte helt bra. Man vill ju inte släpa extra väskor och ha sig.

Såg för övigt en kille som antecknade på en iPad i skolan idag. Fanns något program som gjorde att den fungerade precis som ett papper vilket är ett måste när man pluggar tekniskt. Matte och ordbehandlare går inte bra ihop och det är ytterst få som klarar av att anteckna i LaTeX. Det såg dock väldigt jobbigt ut att sitta och skriva med fingret hela tiden. Hade kanske blivit lite smidigare med en penna men verkar fortfarande mycket bättre med penna och papper.

Har hört mycket gott om Asus U-serien, vilket har lett till mitt intresse av den kommande UX-serien (förlåt om jag verkar tjatig med den här ultrabooken ). Definitivt 13,3-tummare för att ta med vid studier! Stor skärm har du hemma, koppla in dig med dropbox och dela en mapp med din stationära dator om du har sådan. Allt du skriver i skolan ska du via internet dela till en dropboxmapp på din stationära. Kan inte slå fel med det!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag kommer plugga systemutveckling och har en 13"are. Jag tänkte mest komplettera genom att köpa böcker i PDF-format och slippa släpa på massa tungt skit. Tanken är också att fördelen skulle vara att ta anteckningar på tableten och referera till materialet i boken. Samt enkelt skapa highlights i boken etc(hat läst om lite appar för sånt). Men jag vet inte om t.ex en Asus transformer är skön att läsa på ? Den behöver ju inte vara lika behaglig som en bok, men man vill ju inte sitta med ögonsmärtor.

En annan sak, borde inte nuvarande tablets tappa en tusing eller så i pris när Kal-el(Nästa Tegra) generationen börjar trilla in?

EDIT: Samsungs 8.9" verkar hyffsad, inte så dyr men bra upplösning på skärmen och lite lättare än 10"arna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915040

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaune:

Hade varit underbart om ni kunnat berätta vad ni som studenter främst använder den till och varför den är smidigare än andra techprylar för samma uppgifter(laptop, smartphone etc).

Jag läser fackböcker på min iPad 1 och det fungerar ypperligt bra. Framförallt är skärmformatet väldigt läsvänligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Njure:

Har hört mycket gott om Asus U-serien, vilket har lett till mitt intresse av den kommande UX-serien (förlåt om jag verkar tjatig med den här ultrabooken ). Definitivt 13,3-tummare för att ta med vid studier! Stor skärm har du hemma, koppla in dig med dropbox och dela en mapp med din stationära dator om du har sådan. Allt du skriver i skolan ska du via internet dela till en dropboxmapp på din stationära. Kan inte slå fel med det!

Jag föll direkt för priset och batteritiden. Väldigt skönt att slippa ha med sig laddaren till skolan. Även om den som ingår är rätt liten och smidig så är det ju skönt att slippa jaga uttag och grejer. Batteriet håller en hel dag utan problem. Klart värt att slå till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ett tips från en med skoldator: Välj en lätt dator men lång batteritid. Att surfa fungerar på vilken bärbar som helst, men det är tyngden och batteritiden du vill hålla koll på. Och ja, dropbox är guld värt - Aldrig mer USB-minnen.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Tycker det finns mycket fint bland ultraportabla business-laptops på runt 12". Dessa går ofta att hitta beg till riktigt bra priser. Kvaliteten är på topp och minne och dylikt ofta väl tilltaget.

Klarat hela min studietid med först en IBM Thinkpad X30 och senare en HP nc2400.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det finns ju Bluetooth-tangentbord som fungerar till Android-plattor, om man nu inte vill använda någon av plattorna med tangentbordstillbehör.

Utan att ha provat själv, så har jag svårt att se att det finns något som slår inmatningshastigheten med ett tangentbord för att digitalisera anteckningar. Papper och penna slår iofs tangentbord, speciellt om man skall anteckna matematik (formler och slikt, som man sedan skriver rent i LaTeX). Flexibiliteten med pennan vinner. Ja, det skulle vara penna på en platta då...

Permalänk
Medlem

Själv använder jag just nu en Asus Eee Pad Transformer för att föra anteckningar vid föreläsning. Funkar bra så här långt. Dock har jag också en Asus Eee PC netbook för de gånger när jag behöver göra Powerpoint presentationer, visst hade detta funkat fint att göra via Transformern också men den har Mini-HDMI ut något som klassrummens projketorer inte klarar, bara VGA.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande när det kommer en tablet-laptop med liknande de äldre med möjlighet att köra Android på tableten vid behov. Tänk vilken dröm!

En äldre tablet-laptop borde vara drömmen vid utbildning, Enkelt att ta anteckningar med pennan som medföljer och genast lägger in sig formaterat i ett worddokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Själv använder jag just nu en Asus Eee Pad Transformer för att föra anteckningar vid föreläsning. Funkar bra så här långt. Dock har jag också en Asus Eee PC netbook för de gånger när jag behöver göra Powerpoint presentationer, visst hade detta funkat fint att göra via Transformern också men den har Mini-HDMI ut något som klassrummens projketorer inte klarar, bara VGA.

Att föra anteckningar med fingrarna med transformern blev plötsligt väldigt mycket smidigare med senaste upgraden (3.2.1) och programmet Supernote.
En riktig pärla till program !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.