Permalänk
Medlem

Seagate RMA avslag

Hallå,

Nu är jag riktigt sur och hoppas att jag lägger denna tråden i rätt del.

Min Seagate Barracuda började att bete sig konstigt så jag laddade hem Seagate tools for Windows och även DOS-versionen.
Både dessa upptäckte en massa olika fel på disken och jag bestämde mig således för att skicka in den till seagate för byte då den enligt deras hemsida ingick i garantin fortfarande.

Nu efter en massa dagar får jag svar att de skickar tillbaka den utan att den blivit reparerad. Jag blir sjukt förvånad och kontaktar deras support på chatten, han säger att de bestämt att jag fifflat/mixtrat med disken och därför skickas den tillbaka. Detta är totalt lögn, den har suttit i först min gamla och nu min nya som lagring sedan jag köpt den. Har bara sparat filer på disken, inget annat, och verkligen inte mixtrat med den.

Så nu kommer jag få tillbaka min kassa disk och få betala frakten.

Kan man avslå att hämta ut den? För varför vill jag ha en dålig disk.

Och finns det ens något mer jag kan göra? Har verkligen inte fifflat med den så detta känns som ett slag i magen.

Jag gissar att jag får bita i det sura äpplet och pränta in i huvudet "Aldrig mera Seagate, aldrig rekommendera Seagate"

Permalänk
Medlem

Hur hade du mixtrat med disken enligt dem?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog betala och hämta ut den sen bita i det sura äpplet. Seagate support är värdelös dem försökte dölja på forumet folk som hade problem med 7200.11 serien genom att ta bort inlägg och nu har dem köpt upp samsung. Våre jag dig så skulle jag enbart köra wd nu.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Hallå,

Nu är jag riktigt sur och hoppas att jag lägger denna tråden i rätt del.

Min Seagate Barracuda började att bete sig konstigt så jag laddade hem Seagate tools for Windows och även DOS-versionen.
Både dessa upptäckte en massa olika fel på disken och jag bestämde mig således för att skicka in den till seagate för byte då den enligt deras hemsida ingick i garantin fortfarande.

Nu efter en massa dagar får jag svar att de skickar tillbaka den utan att den blivit reparerad. Jag blir sjukt förvånad och kontaktar deras support på chatten, han säger att de bestämt att jag fifflat/mixtrat med disken och därför skickas den tillbaka. Detta är totalt lögn, den har suttit i först min gamla och nu min nya som lagring sedan jag köpt den. Har bara sparat filer på disken, inget annat, och verkligen inte mixtrat med den.

Så nu kommer jag få tillbaka min kassa disk och få betala frakten.

Kan man avslå att hämta ut den? För varför vill jag ha en dålig disk.

Och finns det ens något mer jag kan göra? Har verkligen inte fifflat med den så detta känns som ett slag i magen.

Jag gissar att jag får bita i det sura äpplet och pränta in i huvudet "Aldrig mera Seagate, aldrig rekommendera Seagate"

Enkelt - köp aldrig mer Seagate mer.

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1027459...

Kanske finns en bra orsak till att de minskat garantitiden...

Seagate hade 33% sämre RMA statistik i våras - så antar att de har ganska svårt problem...

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns exempel på personer som genom ovarsam behandling lyckats skada de etiketter som skyddar en del av skruvarna till locket. Är de borta gäller ingen garanti efterom Seagate därmed inte kan veta om någon varit inne i disken och rotat. Förståeligt, men väldigt tråkigt för de som drabbas av misstag. Samma typ av regler finns för alla andra tillverkare också, så Seagate skiljer sig inte.

Oavsett anledning till avslaget, be att få en utförlig förklaring inklusive eventuella bildbevis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hur hade du mixtrat med disken enligt dem?

Jadu, det kunde inte han svara på. Det var testavdelningen som hade bestämt sig för det, och det stod inte ens på deras utskick till mig. Här var man tvungen att kontakta chatten för att få reda på det...och jag blev faktiskt ännu mer besviken. Har verkligen inte gjort något på disken alls.

Skrivet av pompa_kumla:

Jag skulle nog betala och hämta ut den sen bita i det sura äpplet. Seagate support är värdelös dem försökte dölja på forumet folk som hade problem med 7200.11 serien genom att ta bort inlägg och nu har dem köpt upp samsung. Våre jag dig så skulle jag enbart köra wd nu.

Ja jag blir väl tvungen till det, surt nu när man är fattig för tillfället och de pengarna kunde använts till mat. Så Seagate har köpt upp Samsung, vad trisst, ja det får väl blir WD isåfall då.

Skrivet av MultiMan:

Det finns exempel på personer som genom ovarsam behandling lyckats skada de etiketter som skyddar en del av skruvarna till locket. Är de borta gäller ingen garanti efterom Seagate därmed inte kan veta om någon varit inne i disken och rotat. Förståeligt, men väldigt tråkigt för de som drabbas av misstag. Samma typ av regler finns för alla andra tillverkare också, så Seagate skiljer sig inte.

Oavsett anledning till avslaget, be att få en utförlig förklaring inklusive eventuella bildbevis.

Okej, oj om jag haft en sådan otur, tycker att jag alltid varit väldigt försiktig de få gångerna jag rört den, och när jag packade ner den varsamt såg jag absolut inga märken. Min gissning är att någon börjat öppna den där och sen kom någon ny snubbe "Här har de mixtrat med den" Eller något. Jag förstår vad du menar, och ja det känns riktigt trisst nu när jag verkligen inte gjort något. Hade det varit så att det var "normal" förslitning eller något annat som var en gråzon gällande garantin så hade det varit en sak, men nu när de säger att jag mixtrat med den, då blir man extra besviken.

Du tycker att det är lönt? Undrar vilken del av bolaget man ska kontakta då. Men jag har väl egentligen inget att förlora.

Tack för svaren allihopa dock!

Permalänk
Hedersmedlem

Skickade du den i esd-skydd omgiven av minst fem centimeter packmaterial?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

När du har hämtat ut disken ta bilder och lägg upp den här så får vi se vad seagate menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Skickade du den i esd-skydd omgiven av minst fem centimeter packmaterial?

Hade inget esd-skydd men tog det närmsta jag hade, kan ha varit en hårddisk i den faktiskt (sparat jättelänge) då den passade perfekt i det skyddade materialet. Men nej, jag är inte 100% säker att det var ett esd-skydd. (vet att man skulle skicka det, men bara frakten tog hårt på plånboken) och resten var perfekt packmaterial, runt omkring disken hade jag placerat de där stora luftkuddarna som vissa återförsäljare använder, exempelvis Alina. Fick av hon på Posten. Den var verkligen omgiven 100% av sådana luftkuddar under och över och på sidorna (i en brun låda där jag fick min mobil skickad i)

Och ja, jag vet att om det var detta som de tog mig på, då får jag skylla mig själv. Men deras packkrav är ju sjuka, kostar ju mer att skicka disken än ett köpa en ny (fast det kanske är syftet, att folk inte ska göra sig besväret)

Skrivet av Nasra:

När du har hämtat ut disken ta bilder och lägg upp den här så får vi se vad seagate menar.

Ska göra det. Ska see om jag kan få fram tydligare besked exakt vad de menade med mixtrat med disken innan dess.

Permalänk
Entusiast

Det är så det fungerar med garantier. De bygger på godtyckliga bedömningar från företag. Such is life.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har själv råkat ut för Seagates fruktansvärda hårdiskar. Själv blev jag offer för 7200.11 felet på tre olika diskar och kommer aldrig i hela mitt liv köpa Seagate igen.

Tycker alla på SweC ska veta hur mycket fel det är på SG diskar och hur fruktansvärt dålig deras support och service är. Bojkotta Seagate är det enda rätta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompa_kumla:

Jag skulle nog betala och hämta ut den sen bita i det sura äpplet. Seagate support är värdelös dem försökte dölja på forumet folk som hade problem med 7200.11 serien genom att ta bort inlägg och nu har dem köpt upp samsung. Våre jag dig så skulle jag enbart köra wd nu.

Wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait!
Menar du att skit-Seagate säljer mina älskade Samsung F3: or?!

EDIT: såg det nu på wiki, det äro fan! Får bita i det mindre sura äpplet och köra WD precis som du säger ...
EDIT2: klart att de fortfarande heter Samsung, ingen vill väl ha en Seagatedisk. Förvånar mig inte om de fasar ut Seagatenamnet till fördel för Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait!
Menar du att skit-Seagate säljer mina älskade Samsung F3: or?!

EDIT: såg det nu på wiki, det äro fan! Får bita i det mindre sura äpplet och köra WD precis som du säger ...
EDIT2: klart att de fortfarande heter Samsung, ingen vill väl ha en Seagatedisk. Förvånar mig inte om de fasar ut Seagatenamnet till fördel för Samsung.

Well... På sätt och vis. Men det är ju fortfarande samma diskar. Bara att Seagate äger tillverkningen. Tillverkningsproceduren och komponenter är densamma. (Vad jag förstår. Rätta mig om jag har fel någon)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait!
Menar du att skit-Seagate säljer mina älskade Samsung F3: or?!

EDIT: såg det nu på wiki, det äro fan! Får bita i det mindre sura äpplet och köra WD precis som du säger ...
EDIT2: klart att de fortfarande heter Samsung, ingen vill väl ha en Seagatedisk. Förvånar mig inte om de fasar ut Seagatenamnet till fördel för Samsung.

Om man köper en samsung disk nu som funnits ett tag så är det väl ändå samma delar som det var innan bara att seagate äger samsung nu? eller har de tagit seagate diskar och bytt ut samsungdiskarna med?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hade en Seadate disk som jag skickade på RMA då den hade kraschat och det var inga problem alls, fick tillbaka en ny disk inom två veckor. Så antingen hade du otur med de som kollade disken eller så var det nån skada på den, kanske posten har haft den i marken eller nåt?

Tycker du ska försöka få ett klargörande i vad exakt det är du ska ha gjort med disken.

Vad gäller de senare inläggen så kan jag bara instämma i det alla säger, Samsung är död, länge leve Samsung... eller nåt... tycker både WD och Seagate är skräp, har dock personligen haft många fler krånglande WD diskar en Seagate diskar... Och framförallt toshiba, men det är väl inte nån nyhet för någon.

Till sist ett litet allmänt tips för er alla där ute. Fyll inte diskarna till mer än 90% helst inte mer än 75%. Fyller man diskarna mer än så så ökar risken för krascher markant!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Kan nog räcka med att du inte skickat den i ESD-påse, då disken skulle kunnat ta skada på vägen.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Om det inte va en ny disk du köpt som va dåligt från start skulle jag köpt en ny disk o skita i all krångel. Diskar är ju så billiga nu ändå så slår man ihop frakten man kan råka ut för att betala för RMA och istället köper ny så har man ju nästan betalat lika mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rejzer:

Hade inget esd-skydd men tog det närmsta jag hade, kan ha varit en hårddisk i den faktiskt (sparat jättelänge) då den passade perfekt i det skyddade materialet. Men nej, jag är inte 100% säker att det var ett esd-skydd. (vet att man skulle skicka det, men bara frakten tog hårt på plånboken) och resten var perfekt packmaterial, runt omkring disken hade jag placerat de där stora luftkuddarna som vissa återförsäljare använder, exempelvis Alina. Fick av hon på Posten. Den var verkligen omgiven 100% av sådana luftkuddar under och över och på sidorna (i en brun låda där jag fick min mobil skickad i)

Och ja, jag vet att om det var detta som de tog mig på, då får jag skylla mig själv. Men deras packkrav är ju sjuka, kostar ju mer att skicka disken än ett köpa en ny (fast det kanske är syftet, att folk inte ska göra sig besväret).

Har inte haft några problem med att returnera diskar själv till flera tillverkare, det gäller bara att följa deras krav på packmaterial. Inte konstigt att de inte godkände din RMA om du skickar in utan ESD-skydd.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Fråga

Har du köpt disken direkt av Seagate?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av InCyBoy:

Well... På sätt och vis. Men det är ju fortfarande samma diskar. Bara att Seagate äger tillverkningen. Tillverkningsproceduren och komponenter är densamma. (Vad jag förstår. Rätta mig om jag har fel någon)

Skrivet av flyawaynille:

Om man köper en samsung disk nu som funnits ett tag så är det väl ändå samma delar som det var innan bara att seagate äger samsung nu? eller har de tagit seagate diskar och bytt ut samsungdiskarna med?

Säkert samma disk, men vill inte gynna Seagate.

Permalänk

Seagate = shitgate ~ sheatgate

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait, wait!
Menar du att skit-Seagate säljer mina älskade Samsung F3: or?!

EDIT: såg det nu på wiki, det äro fan! Får bita i det mindre sura äpplet och köra WD precis som du säger ...
EDIT2: klart att de fortfarande heter Samsung, ingen vill väl ha en Seagatedisk. Förvånar mig inte om de fasar ut Seagatenamnet till fördel för Samsung.

Tyvär är det så älskar med mina f3or har 5 dem har gått 24-7 i 3 år felfritt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Skickat in en disk som var direkt ur förpackningen för ett par månader sedan, fick tillbaka den och fick pröjsa återfrakten dessutom, och de påstår att jag mixtrat med disken "yttre åverkan"
Jodu tjena!
En helt ny disk, sätter den inte ens i chassiet, utan skulle testa den vanan trogen, och den snurrar inte ens igång så den var repfri och utan åverkan
Gissa om jag blev förbannat arg, dels en helt ny disk ur förp. (köpt på en butik som konkade) så jag blev tvungen att skicka direkt själv, annars hade jag vänt mig direkt till butiken!:(

Så, 500 spänn back på skit, sen dess ingen seagate och kan inte rekommendera nån att köpa dem heller längre

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

När jag skickar diskar ser jag till att överdriva och packa bättre än vad jag får från tillverkarna. Det bästa är att börja med de såkallade "seashells" om man nu har några. Jag har sparat och har 3 sådana kvar. Sedan typ skumgummi runt om i lådan.

http://geekspeak.org/articles/seagate_barracuda_v_serial_ata_...

Fast de själva andvände inte denna seashell när de skickade tillbaks.

Seagate's ingenious SeaShell packaging provides enhanced drive protection from harm during handling. Seagate claims the SeaShell can protect the drive from up to 1,000 Gs of non-operating shock.

Seagate has demonstrated the increased protection provided by the SeaShell by dropping two drives from a height of 12 inches; one was protected by the SeaShell and the other was protected by a traditional anti-static ESD bag. The ESD-wrapped drive suffered 1,000 to 1,500 Gs of force while the SeaShell-protected drive suffered only 50 to 150 Gs, which is well within a Seagate drive's shock range.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att seagate fallit till en så låg nivå. Förr i tiden var de kanon att ha att göra med...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Kan nog räcka med att du inte skickat den i ESD-påse, då disken skulle kunnat ta skada på vägen.

Trisst om det är så, men jag tycker att anledningen borde vara dåligt förpackad då, inte att jag mixtrat med den. Men du har kanske rätt.

Skrivet av Megacrash:

Om det inte va en ny disk du köpt som va dåligt från start skulle jag köpt en ny disk o skita i all krångel. Diskar är ju så billiga nu ändå så slår man ihop frakten man kan råka ut för att betala för RMA och istället köper ny så har man ju nästan betalat lika mycket.

Jo man har ju det, tyvärr får jag inget mer csn och lever på min besparingar (söker jobb efter slutförd utbildning) så jag har inte råd till en ny, därför hade jag hoppats att de 60kr frakten skulle resultera i en helt ny disk.

Skrivet av CCWarlock:

Har inte haft några problem med att returnera diskar själv till flera tillverkare, det gäller bara att följa deras krav på packmaterial. Inte konstigt att de inte godkände din RMA om du skickar in utan ESD-skydd.

Håller med dig, men det jag la den i kan faktiskt ha varit ett ESD-skydd (sen får man inte ens diskarna levererade i det alltid, fick min senaste i hårdplast så varför man när man ska skicka in krävs på ESD känns fel). Fast nu sa de inget angående ESD utan om att jag fifflat/mixtrat med disken vilket jag tolkar till typ skruvat i den, tappat den i golvet eller vad som som mixtrat kan betyda. Dock hade de sagt ESD som anledning hade jag kunnat acceptera det och fått lära mig en läxa.

Skrivet av sweborn:

Har du köpt disken direkt av Seagate?

Nope, köpte den av en person på tradera 2009. Såg ut som om den var skickad av vilket bolag som helst, stod t.o.m lagerplats på förpackningen så (denna personen sålde hdd hela tiden, så förmodligen någon egenimport eller liknande)

Skrivet av godspeed:

Skickat in en disk som var direkt ur förpackningen för ett par månader sedan, fick tillbaka den och fick pröjsa återfrakten dessutom, och de påstår att jag mixtrat med disken "yttre åverkan"
Jodu tjena!
En helt ny disk, sätter den inte ens i chassiet, utan skulle testa den vanan trogen, och den snurrar inte ens igång så den var repfri och utan åverkan
Gissa om jag blev förbannat arg, dels en helt ny disk ur förp. (köpt på en butik som konkade) så jag blev tvungen att skicka direkt själv, annars hade jag vänt mig direkt till butiken!:(

Så, 500 spänn back på skit, sen dess ingen seagate och kan inte rekommendera nån att köpa dem heller längre

Ouch, du hade inte ens använt den. Förstår att du är ännu mer besviken. Men du skickade väl in den exakt som du fick den? Så här har vi ju ett exempel på en som följer reglerna och fått samma svar som mig.

Väldigt tråkigt iallafall! Tack för att du berättade.

Skrivet av Dr. MASS:

När jag skickar diskar ser jag till att överdriva och packa bättre än vad jag får från tillverkarna. Det bästa är att börja med de såkallade "seashells" om man nu har några. Jag har sparat och har 3 sådana kvar. Sedan typ skumgummi runt om i lådan.

http://geekspeak.org/articles/seagate_barracuda_v_serial_ata_...

Fast de själva andvände inte denna seashell när de skickade tillbaks.

Seagate's ingenious SeaShell packaging provides enhanced drive protection from harm during handling. Seagate claims the SeaShell can protect the drive from up to 1,000 Gs of non-operating shock.

Seagate has demonstrated the increased protection provided by the SeaShell by dropping two drives from a height of 12 inches; one was protected by the SeaShell and the other was protected by a traditional anti-static ESD bag. The ESD-wrapped drive suffered 1,000 to 1,500 Gs of force while the SeaShell-protected drive suffered only 50 to 150 Gs, which is well within a Seagate drive's shock range.

Jo det håller jag med om, det enda jag inte överdrev med var ESD-skydd, för sättet jag använde luftkuddarna är bättre än någon nätbutik någonsin packar. Jag skyddade ju hela disken, de flesta butiker sätter ju bara luftkuddar för att fylla ut förpackningen så alla slag underifrån kommer inte absorberas. Och sen skyddar inte lite papper så himla mycket. Det är inte så att folk på Posten är snälla med förpackningar när de packeteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Trisst om det är så, men jag tycker att anledningen borde vara dåligt förpackad då, inte att jag mixtrat med den. Men du har kanske rätt.

Jo man har ju det, tyvärr får jag inget mer csn och lever på min besparingar (söker jobb efter slutförd utbildning) så jag har inte råd till en ny, därför hade jag hoppats att de 60kr frakten skulle resultera i en helt ny disk.

Håller med dig, men det jag la den i kan faktiskt ha varit ett ESD-skydd (sen får man inte ens diskarna levererade i det alltid, fick min senaste i hårdplast så varför man när man ska skicka in krävs på ESD känns fel). Fast nu sa de inget angående ESD utan om att jag fifflat/mixtrat med disken vilket jag tolkar till typ skruvat i den, tappat den i golvet eller vad som som mixtrat kan betyda. Dock hade de sagt ESD som anledning hade jag kunnat acceptera det och fått lära mig en läxa.

Nope, köpte den av en person på tradera 2009. Såg ut som om den var skickad av vilket bolag som helst, stod t.o.m lagerplats på förpackningen så (denna personen sålde hdd hela tiden, så förmodligen någon egenimport eller liknande)

Ouch, du hade inte ens använt den. Förstår att du är ännu mer besviken. Men du skickade väl in den exakt som du fick den? Så här har vi ju ett exempel på en som följer reglerna och fått samma svar som mig.

Väldigt tråkigt iallafall! Tack för att du berättade.

Jo det håller jag med om, det enda jag inte överdrev med var ESD-skydd, för sättet jag använde luftkuddarna är bättre än någon nätbutik någonsin packar. Jag skyddade ju hela disken, de flesta butiker sätter ju bara luftkuddar för att fylla ut förpackningen så alla slag underifrån kommer inte absorberas. Och sen skyddar inte lite papper så himla mycket. Det är inte så att folk på Posten är snälla med förpackningar när de packeteras

---------------------------
Jorrå, jag hade allt skyddat den, jobbar ju trots allt som ÅF och pctekniker om dagarna så jag är fan paranoid med att skydda diskarna^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Problem med diskar som man köper på tradera eller av bolag som gått i konkurs är ju att någon annan än dig kan ha varit inne i disken och mixtrat med den, även om den fungerar en stund. Sen när disken går sönder, skickar man in den på en RMA och får veta att du mixtrat med den. Att disken ser ut att vara förpackad som från butik betyder ju faktiskt ingenting.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nimrood:

Problem med diskar som man köper på tradera eller av bolag som gått i konkurs är ju att någon annan än dig kan ha varit inne i disken och mixtrat med den, även om den fungerar en stund. Sen när disken går sönder, skickar man in den på en RMA och får veta att du mixtrat med den. Att disken ser ut att vara förpackad som från butik betyder ju faktiskt ingenting.

Precis.

Sen undrar jag exakt vad det stod i det där mailet, du kanske missuppfattat vad de menade? Gråimport (eller OEM-diskar) saknar ofta garanti till slutkund. Jag har t o m råkat ut för detta hos Sveriges stora återförsäljare, men fått byta efter påpekande. Därför ska man alltid kolla på tillverkarens hemsida om garanti finns, innan man tar disken i drift.

Rätt många frågetecken kring detta ärende ser jag nu, såsom inget ESD-skydd (absolut krav) och inte köpt via de vanliga kanalerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Precis.

Sen undrar jag exakt vad det stod i det där mailet, du kanske missuppfattat vad de menade? Gråimport (eller OEM-diskar) saknar ofta garanti till slutkund. Jag har t o m råkat ut för detta hos Sveriges stora återförsäljare, men fått byta efter påpekande. Därför ska man alltid kolla på tillverkarens hemsida om garanti finns, innan man tar disken i drift.

Rätt många frågetecken kring detta ärende ser jag nu, såsom inget ESD-skydd (absolut krav) och inte köpt via de vanliga kanalerna.

Alltså all info om ärendet fick jag live från deras support. Chattade med en person på Seagate.

Enligt Seagates hemsida fanns min hdd's serienummer fortfarande på garantilistan, annars hade jag ju inte skickat in den.

Det kan kan varit ESD-skydd, kan inte säga 100% dock, de kan väl se annorlunda ut. Men kan du svara på varför de aldrig levererar i ESD skydd om det nu är så himla viktigt?

Inte köpt via de vanliga kanalerna nej, men en disk som ser ut som alla andra, och packad bättre (inte första disken jag köper) som fungerat bra sen slutet av 2009 känner jag inte att den personen jag köpte den av skulle ha påverkat den något. Det var ju en sluten förpackning jag fick den i. Men ja, det är väl alltid känsligare att köpa över tradera, dock ändrar det ju inget angående att de anser att jag mixtrat med den.