Tips på hur jag ska ändra om mitt chassi

Permalänk
Medlem

Tips på hur jag ska ändra om mitt chassi

Hej

Jag äger just nu ett http://www.sweclockers.com/recension/581-coolermaster-mystiqu...
tillsammans med ett Asus GTX 580 DCUII som är påväg på posten.
Det fåt max plats ett kort i storleksordning 274mm och såvitt jag kan utläsa av allas hemsidor så är mitt kort nu då 292mm.

Vill så inte gärna bli av med något av dom så jag fick snilleblixten att modda mitt chassi om det nu går.

Som ni ser på bilden http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa1/JcCh6h.jpg?t=origi...
så sitter det en fläkt som blåser in luft på hårddiskarna där.

I min mening sitter den fläkten i vägen om jag nu skulle vilja borra upp poppnitarna och sätta hårddiskburen 3cm närmare kanten. Men då tappar jag ju kylning på hårddiskarna naturligtvis.... vilket självklart inte är bra, MEN tror ni att de skulle gå ändå? Vet inte hur superduper mycket hårddiskarna är i behov av just den här fläkten.

Har någon något annat bättre förslag så berätta gärna.
Tack!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ta bort hela hårddisk buren och kör med 5,25 adapters http://www.inet.se/artikel/6309035/adapter-3-5-till-5-25-

Räcker kylningen till på diskarna om jag skulle sätta dom i 5,25 buren?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk

Jag vet inte hur många hdd och lediga 5.25" du har men det finns ju flera alternativ med fläktar att köpa för att öka cirkulationen kring diskarna.
Ett test du kan göra innan du roddar runt för mycket i chassit är ju att kopla ur fläkten i fronten och se hur det funkar. Stiger inte temperaturen särskilt mycket i diskar och processor så kan du flytta buren och klara dig utan fläkten (stressa helst både processor och diskar så du inte bara tar idle temp). På bilderna ser det ut som om det finns möjlighet att sätta en fläkt i sidan på chassit; om diskarna klarar det bra men inte processorn så kan du prova att flytta frontfläkten.
Ett tredje alternativ är ju att klippa i buren men jag vet inte hur lätt det är på denna och om den håller i hopp efter en sådan behandling.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för övrigt i systemet som det nya grafikkortet ska komma att bo i? Om det är ditt system i sign så bör du även ha/införskaffa ett nätaggregat som klarar av det nya grafikkortet.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag vet inte hur många hdd och lediga 5.25" du har men det finns ju flera alternativ med fläktar att köpa för att öka cirkulationen kring diskarna.
Ett test du kan göra innan du roddar runt för mycket i chassit är ju att kopla ur fläkten i fronten och se hur det funkar. Stiger inte temperaturen särskilt mycket i diskar och processor så kan du flytta buren och klara dig utan fläkten (stressa helst både processor och diskar så du inte bara tar idle temp). På bilderna ser det ut som om det finns möjlighet att sätta en fläkt i sidan på chassit; om diskarna klarar det bra men inte processorn så kan du prova att flytta frontfläkten.
Ett tredje alternativ är ju att klippa i buren men jag vet inte hur lätt det är på denna och om den håller i hopp efter en sådan behandling.

Jag kommer ha 4 x 3,5" och 1 x SSD 2,5" när månaden närmar sig sitt slut är planen.
Problemet här är väl då att jag bara har 3 lediga 5,25"platser kvar.
Skulle jag få dissa en disk är inte det hela världen men. Kan alltid ha det som lite backup antar jag.

Vart får jag tag i ett program som kollar temp på diskar å sånt? Har inget för tillfället.

Skrivet av Antzo:

Hur ser det ut för övrigt i systemet som det nya grafikkortet ska komma att bo i? Om det är ditt system i sign så bör du även ha/införskaffa ett nätaggregat som klarar av det nya grafikkortet.

Det kommer en 2500k, ett Asus P8P67 Pro B3 tillsammans med ett Corsair 850W HX/AX

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Nu upptäckte jag, tror jag i alla fall att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626381#extra
inte har någon IDEkontakt? eller är det bara jag som inte vet vad det heter på vettigt språk?

Min äldsta HDD är ju faktiskt en IDEdisk och finns det ingen kontakt på moderkortet så har jag helt enkelt bara 3 hårddiskar så då borde ju faktiskt 3st 5,25" platser räcka till?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Skrivet av Colery:

Vart får jag tag i ett program som kollar temp på diskar å sånt? Har inget för tillfället.

Jag kör SpeedFan

Jag tycker det fungerar bra, men vet inte hur exakt temp angivelsen är. Men man kan ju se om tempen går upp eller ner när man provar olika saker.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Moddning

Skrivet av Colery:

Jag kommer ha 4 x 3,5" och 1 x SSD 2,5" när månaden närmar sig sitt slut är planen.
Problemet här är väl då att jag bara har 3 lediga 5,25"platser kvar.
Skulle jag få dissa en disk är inte det hela världen men. Kan alltid ha det som lite backup antar jag.

Vart får jag tag i ett program som kollar temp på diskar å sånt? Har inget för tillfället.

Det kommer en 2500k, ett Asus P8P67 Pro B3 tillsammans med ett Corsair 850W HX/AX

Kolla om du kan göra hål i botten på chassit.

Visa signatur

MSI K7T Turbo,AMD 1ghz,512mb(1024mb)GF2MX32mb,6.5Gb/40.1Gb,Live,Yakumo 1786DO,10Mbit lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag kör SpeedFan

Jag tycker det fungerar bra, men vet inte hur exakt temp angivelsen är. Men man kan ju se om tempen går upp eller ner när man provar olika saker.

Jo, lyckades hitta det. De programmet va bra till att kolla diskarnas hälsa typ men inte så bra på att visa hur temperaturerna låg medans man stresstestade. Lyckades hitta "CPUID HWMonitorPro" som va lite bättre för att just visa Max temp och så. kör båda för tillfället så får vi se hur de går.

Skrivet av pellezaros:

Kolla om du kan göra hål i botten på chassit.

Utveckla lite, vad ska jag med hål i botten till? Men jo de går att göra.

Körde lite BFBC2 och började skicka filer kors och tvärs till alla diskarna samtidigt för att stresstesta lite men de kanske finns något bättre sätt? Är ju iof lite svårt att veta redan nu innan jag har grejerna hur varm det blir efteråt med de nya sakerna...

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB