Är 32 gb minne värt 600:- mer än 16 gb minne?

Permalänk
Medlem

Är 32 gb minne värt 600:- mer än 16 gb minne?

Funderar på en Eee Transformer, men jag antar att diskussionen är densamma oavsett vilken platta man kollar på så jag lägger den inte i transformertråden.

Jag tänker främst använda den för surfande, men jag kan nog tänka mig att lägga in lite serier i HD-kvalité om de inte går bra att streama från min NAS. 1.5gb / fil och skulle säga att jag aldrig kommer ha mer än 5gb film på den samtidigt.

32 gb-varianten kostar 5600 och 16 gb-varianten kostar 5000. Är det värt prisskillnaden?
Vad använder man den lagringen till?
Är 16gb mycket eller lite på en platta?
Vad är det mer som kan tänka sig utnyttja så pass mycket utrymme?
Är jag dumsnål och kommer ångra mig i framtiden om jag inte slänger ut den där extra sexhundralappen?

Som jämförelse har min Desire HD 860/1500MB ledigt minne, utan någon media på den alls.

Hjälp mig sweclockers!

Permalänk
Medlem

Till saken hör väl att ett 16gb micro-sd kostar 200kr att köpa till.
Är det någon skillnad på det inbyggda minnet jämfört med att lägga till det i efterhand? Snabbhet, kompatibilitet eller något annat dumt?

Massor av frågor här känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Funderar på en Eee Transformer, men jag antar att diskussionen är densamma oavsett vilken platta man kollar på så jag lägger den inte i transformertråden.

Jag tänker främst använda den för surfande, men jag kan nog tänka mig att lägga in lite serier i HD-kvalité om de inte går bra att streama från min NAS. 1.5gb / fil och skulle säga att jag aldrig kommer ha mer än 5gb film på den samtidigt.

32 gb-varianten kostar 5600 och 16 gb-varianten kostar 5000. Är det värt prisskillnaden?
Vad använder man den lagringen till?
Är 16gb mycket eller lite på en platta?
Vad är det mer som kan tänka sig utnyttja så pass mycket utrymme?
Är jag dumsnål och kommer ångra mig i framtiden om jag inte slänger ut den där extra sexhundralappen?

Som jämförelse har min Desire HD 860/1500MB ledigt minne, utan någon media på den alls.

Hjälp mig sweclockers!

Finns ju två usb-portar i dockan så du borde kunna lägga filmen på ett usb-minne?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker absolut inte det är värt 600 kr för mer utrymme.

Det behövs absolut inte och skulle de behövas har du en microSD som du kan trycka in och öka lagring med 32gb extra och sedan en SD till på dockan..

Det som tar mycket plats är film för de mesta och själv tycker jag de fungerar utmärkt att trycka in en usb sticka me filmen du vill se eller koppla till en extern hårdisk.

Jag har min fullmatad med appar och har fortfarande 10gig kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Finns ju två usb-portar i dockan så du borde kunna lägga filmen på ett usb-minne?

Skrivet av emahex:

Nej jag tycker absolut inte det är värt 600 kr för mer utrymme.

Det behövs absolut inte och skulle de behövas har du en microSD som du kan trycka in och öka lagring med 32gb extra och sedan en SD till på dockan..

Det som tar mycket plats är film för de mesta och själv tycker jag de fungerar utmärkt att trycka in en usb sticka me filmen du vill se eller koppla till en extern hårdisk.

Jag har min fullmatad med appar och har fortfarande 10gig kvar.

Ni gjorde just Inet 600 kr fattigare.
Eller 5000kr rikare, beroende på hur man ser det

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en Transformer (16G) och det interna minnet kommer det enbart ligga datafiler som de olika applikationerna använder sig av... mujsik och film får snällt ligga på ett 32GB microSD... och jag har hittils enbart utnyttjat runt 2.5GB av det interna minnet... och jag har haft den i nån månad nu... så gott om plats finns det... MASSOR av plats...

Permalänk
Avstängd

Nej!:D För den summan kan du få en HDD á 2 TB.:) Men reser du mycket (i tjänsten?) och liknande så kan det kanske vara värt att investera i men annars så nej.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag använder själv min 16-gigsvariant för TV-serier nästan varje dag till och från jobbet (pendlar) och så länge man inte har usel planering så behövs inte 32 GB. Varje 40-minutersavsnitt avsnitt är ca 350MB, så jag får lätt plats med flera hela säsonger på interna minnet. SD-kortet på 16 GB var till och med ett onödigt köp. Har inte använt det alls sedan jag köpte transformern i början av juli.

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag rätt val helt enkelt. Nu sitter jag och F5:ar postens hemsida

Permalänk
Medlem

Transformern har ju ett överflöd av alternativ när det gäller lagring

16Gb intern
MicroSD kortplats i plattan
SD kortplats samt två st. USB portar i dockan

minnet som sitter i plattan är inte överdrivet snabbt (men inte segt heller). personligen tycker jag att det är bättre att köpa till ett snabbare minneskort, som man också för möjlighet att flytta runt mellan olika enheter istället för att allt minne sitter fast i plattan

enda "nackdelen" är att du hela tiden får en ikon om extern lagringsmedia. men det stör knappast

Permalänk
Medlem

Jag har kört den i ett par dagar nu och måste säga att den är riktigt mysig. Lite 'svampighet' i plasten i ena änden dock som jag stör mig på..

Lagringen har än så länge inte vart något problem. Jag streamar det som streamas kan och har ännu inte behövt lägga in något på plattan mer än på prov.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag har kört den i ett par dagar nu och måste säga att den är riktigt mysig. Lite 'svampighet' i plasten i ena änden dock som jag stör mig på..

Lagringen har än så länge inte vart något problem. Jag streamar det som streamas kan och har ännu inte behövt lägga in något på plattan mer än på prov.

Kul att du är nöjd med Transformer! Vi hoppas att du bara blir nöjdare ju mer du använder den!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!