Gigabyte introducerar Ultra Durable 4

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte introducerar Ultra Durable 4

Moderkortstillverkaren Gigabyte presenterar en ny version av konceptet Ultra Durable som ska ge högre driftsäkerhet, bland annat med tätvävd glasfiber och högkvalitativa komponenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns mer som en skrytsak än något som verkligen ger ett mervärde. Skadar la iofs inte att ha det I guess

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErDraug:

Känns mer som en skrytsak än något som verkligen ger ett mervärde. Skadar la iofs inte att ha det I guess

Klart man ska skryta när man gjort nåt haha Men tror inte riktigt på siffrorna...oftast ska man ta dem med en nypa salt...Men beter safe than sorry, right?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ja frammåt ska det ju gå i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

låter bra

Permalänk
Medlem

Perfekt för server burken ute i garaget där kartonger faller ihop av fukten

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen ett stapeldiagram för att visa "Cool" och "Hot"?

Permalänk
Medlem

High ESD resistance...
hmm, dags att lägga ut heltäckningsmattan och ta på sig ylletofflorna!

Nä, men som sagt, bra att det går framåt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Tazavoo:

Behöver man verkligen ett stapeldiagram för att visa "Cool" och "Hot"?

Undrar också det, några av diagrammen kändes inte riktigt logiska.
Tycker jag då.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Behöver man verkligen ett stapeldiagram för att visa "Cool" och "Hot"?

Samtliga diagram i promobilderna är löjliga och utan substans.

Min UD3:a har dock inte ställt till med några bekymmer i flera år.

Permalänk
Medlem

Good shit! Hellre sånt här än överdesignade moderkortskylare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Good shit! Hellre sånt här än överdesignade moderkortskylare.

Sant, men frågan är ju om någon av deras tester faktiskt stämmer...

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter så tycker jag att Gigabyte känns väldigt "solid" och stabil. Har bara bra erfarenheter av mina moderkort från Gigabyte.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Good shit! Hellre sånt här än överdesignade moderkortskylare.

Helt klart!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ultra Durable 4 innehåller ...

1: Mönsterkort av glasfiber med fuktavvisande egenskaper för bättre skydd mot kortslutningar i miljöer med hög luftfuktighet.
2: Kretsar som är upp till tre gånger tåligare mot statisk elektricitet jämfört med traditionella lösningar
3: Dual BIOS som kan återställa moderkortets mjukvara från en inbyggd säkerhetskopia
4: Skyddskretsar som ser till att moderkortets komponenter inte skadas vid plötsliga strömavbrott
5: Uteslutande japanska "solida" kondensatorer och effektiva MOSFET:s

1: Tätare packad fiber som inte är vattenavstöttande utan ger mindre hålrum för kondens att krypa ner till ledningsbanor.
Detta i sin tur ger bättre ESD skydd.

2: 3: 5: finns redan på Durable 3
4: Skyddskretsar som... att dom inte snålat för mycke på kondensatorer å sätter dit 1 extra motstånd.
Plötsliga strömavbrott är inte det värsta, det är spikar å frekvens förändringar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Sweet.
Är det enda jag tänker säga.

Permalänk
Inaktiv

Hur fan kan det vara fukt problem på en MBO idag? Med tanke på hur mycket värme utvecklas på den är den garanterat varmare än omgivningen vilket betyder att det knappast kommer bli kondens där eller fukt problem då relative fuktigheten kommer gå ner i närheten av MBO då temperaturen går upp.

Resten låter som om det kan vara någon mening även om det är lite si och så. Finns väldigt många "vanliga" MBOs där ute som fungerar utmärkt efter många många år så att betala en massa för tåligare komponenter är tveksamt. Ända verkligen användbara är om de är effektivare eller ger bättre reglering så att datorn blir kallare och det blir mindre störning av t.ex. ljudkort.

Permalänk

oj oj massa fina funktioner ..skydd mot fukt okså

Permalänk

Haha, fina stapeldiagram utan skalor! Det är säkert fina moderkort, men det där är snudd på falsk marknadsföring.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Så snart kan jag köra min dator öppet ute i ösregnet? Har alltid velat göra det

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Ultra Durable my ass säger jag alltså.

Måste tyvärr totalsåga detta skitkoncept då jag hade Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 som började fungera dåligt efter 2.5 år och totalhavererade efter 3 år och 3 månader.

Tittade man på moderkortet så kunde man se att ett antal kondensatorer vid sydbryggan bokstavligen talat hade brunnit upp, det var alldeles svart på omkringliggande komponenter.

Ej överklockat eller någonting alls, gick inte ens att överklocka för den delen då det blev fullständigt instabilt vid minsta ökning av processorklockan.

Har haft budgetmoderkort som fungerat i 5 år utan problem.

Gigashite namnet har dom inte fått av en slump.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar ca vartannat år och är inne på mitt tredje Gigabyte kort. Inga problem med brinnande kretsar eller något sådant. Överklockning har jag inte testat pga okunskap men lär göra det om jag någon gång lär mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

mitt ud2-kort överlevde iaf ett exploderat nätagg (en stor konding sa poff) så jag är nöjd

det va dock ett jävla skitagg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gibabyte som modekort / asus till som grafikkort är det jag tror håller bäst.:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparriskrigaren:

Haha, fina stapeldiagram utan skalor! Det är säkert fina moderkort, men det där är snudd på falsk marknadsföring.

Håller med till punkt & pricka. En lärare i gymnasiet påpekade hur exempelvis ett företag med hjälp av diagram kan visa på de mest positiva siffror företaget någonsin presterat. Allt beror på hur man räknar. Har man sunt förnuft så tar man diagram med en nypa salt. Friserade siffror/resultat är ju inget ovanligt fenomen, och just den här branschen är totalt söndrad på detta.

Asus är ju också väldigt duktiga på enkla stapeldiagram i grälla färger. Rent visuellt ser det riktigt komiskt ut.

Permalänk
Medlem

Jag gillar sista bilden. Den ena grafen är märkt "Averge temp." också är stapeln märkt "Cold" högre än den andra. Undrar hur de tänkt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Ultra Durable my ass säger jag alltså.

Måste tyvärr totalsåga detta skitkoncept då jag hade Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 som började fungera dåligt efter 2.5 år och totalhavererade efter 3 år och 3 månader.

Tittade man på moderkortet så kunde man se att ett antal kondensatorer vid sydbryggan bokstavligen talat hade brunnit upp, det var alldeles svart på omkringliggande komponenter.

Ej överklockat eller någonting alls, gick inte ens att överklocka för den delen då det blev fullständigt instabilt vid minsta ökning av processorklockan.

Har haft budgetmoderkort som fungerat i 5 år utan problem.

Gigashite namnet har dom inte fått av en slump.

Ditt inlägg my ass säger jag alltså.

Måste tyvärr totalsåga detta inlägg då det inte har något som helst förankring till verkligheten. Visst, ditt moderkort gick i sönder efter tre år, sorry du råkade få ett måndags-ex som tyvärr bara fungerade klockrent i 2.5 år.

Tittade man på moderkortet så kunde man se att lille amatörklockaren hade vart framme och bränt sönder halva moderkortet när han lekte med inställningarna, det var alldeles svart på omkringliggande komponenter.

Ej överklockat eller någonting alls, gick inte ens att överklocka då det fullständigt instabilt varje gång jag valde en inställning långt över common sense.

Har haft ett budgetmoderkort som jag inte mixtrat med, har fungerat i 5 år utan problem.

Att mitt nick betyder idiot är inte en slump.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1: Tätare packad fiber som inte är vattenavstöttande utan ger mindre hålrum för kondens att krypa ner till ledningsbanor.

Plötsliga strömavbrott är inte det värsta, det är spikar å frekvens förändringar.

Jo, det är inte alls bra och det finns många moderkort som inte alls reagerar sunt på okontrollerad avstängning vid strömavbrott. Spikar och frekvensändringar är moderna nätaggregat mycket immuna emot och för att få CE märkas skall de också testas innan CE-märkningen. Min erfarenhet när jag testat nätaggregat är att många nätaggregat är valkonstruerade och tar hand om sådant mycket bra. Orsaken till att det är struligt med spänningsbortfall är att spänningar tenderar att bryta ihop olika snabbt och detta är inte reglerat i ATX standarden eller design råden så det finns uppenbara risker att det händer udda saker om spänningar försvinner i fel ordning när systemet är i drift.

Detta ÄR ett problem, men eftersom de flesta sällan får stopp på grund av spänningsbortfall så är det normalt inte ett stort problem, men för oss som måste designa datorsystem så att de garanterar överlever även detta måste ta hänsyn till detta och jag har valt bort mer än ett moderkort på grund av dålig konstruktion för hanterande av spänningsbortfall.

Lite intressant läsning: http://www.formfactors.org/developer/specs/ATX12V_PSDG_2_2_pu...

Permalänk
Medlem

I måndags så knäppte datorn till, dog och luktade bränt. Nätaggregatet som dog, men jag är väldigt glad att inget annat dog, vet inte om jag ska tacka mitt Ultra Durable 3 moderkort för det eller ej.