Spela HD-Material på lite klenare hårdvara

Permalänk
Medlem

Spela HD-Material på lite klenare hårdvara

Tjena!

Jag slängde ihop en HTPC av lite skrot jag hade liggandes, men tyvärr så klarar den inte riktigt med HD-material.

Det är en dator med en 2.8Ghz P4 och ett 7600GT AGP.
Så jag tycker att den borde klara av att spela upp minst 720p MKV.

Den spelar filmerna men med en massa stutter och framedrops.
Jag kör Xbmc som medicenter, men har även provat med VLC och MPC-HC.

Går det att fåt till det med codecs etc eller är det kört på min hårdvara?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Rekordmedlem

Det hänger på grafikkortet, ett mindre, nyare htpckort gör det enkelt med den cpun, men en p 4 drar ju ström som en tok så att basera en htpc på en p4 är inte vettigt pga att kylningen blir svår att få tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nja det du kan göra är väl att testa på med olika spelare och codec coreAVC kanske kan vara nått, men dom nyare sådana använder grafikkortet vad jag vet, vilket inte fungerar med ditt.
Problemet är CPU är lite klen, grafikortet kan heller inte hjälpa till med avkodning, hade datorn haft PCIe istället för AGP så kunde du köpt ett snorbilligt grafikkort som kan spela upp även 1080P utan några problem.

Jag vet inte hur det är med detta grafikkortet http://www.inet.se/artikel/5408950/powercolor-radeon-hd3450-5... men PCIe versionen (när den fanns) kunde hårvaru uppspela HD film.

Har för mig 7 serien av Nvidia hade viss support för spelning via det, det som kallas för pureNvidia, men hur och vad som behövs vet jag inte, testa detta själv nån gång på ett GTS8800 kort som heller inte har support för DVXA m.m men lyckades inte få det att fungera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Jag ska prova med CoreAVC senare i dag.
Dock tänker jaq inte lägga några extra kulor på den här maskinen då den är konstruerad av skrot

Nackdelen är att man måste slänga ut minst 2k i dag för att få en duglig maskin

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver ett nytt grafikkort bara, men det är agp så köper du ett nytt blir det jobbigt att återanvända det, men det går kanske hitta ett kring 500kr, det var uppe i en tidigare tråd för 2-3 månader sedan, jag gjorde då själv ett testbygge med en athlon xp på 1.7Ghz å den gick fint med 1080p med ett hd 2900 kort, men det var pcie.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

slängde själv ihop en htpc av massa skit jag hittade i förrådet. en 1.6 ghz dualcore processor, 1gb ram och intern grafik från moderkortet. funkar hur bra som helst att lira filmer i 720p i XBMC :O. fanns ett grafikkort till datorn också. 8800 gs men det gav bara en massa gröna små rutor lite här och var på skärmen, men den interna grafiken fungerade perfekt

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Läste någonting tidigare om att hårvaru acc via AGP inte fungerar så bra.
Någonting med att agp->pci-e bryggorna inte klarar det.

Jag hatar det faktum att det stå massa lämpliga maskiner i folks källare och samlar dam, men ingen som säljer de till lämpliga priser.

Det enda jag ville ha var en spelare som klarade 720p

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Läste någonting tidigare om att hårvaru acc via AGP inte fungerar så bra.
Någonting med att agp->pci-e bryggorna inte klarar det.

Jag hatar det faktum att det stå massa lämpliga maskiner i folks källare och samlar dam, men ingen som säljer de till lämpliga priser.

Det enda jag ville ha var en spelare som klarade 720p

Du har intern grafik på moderkortet då ? Detta funkade super bra för mig då det gammla 8800 gs som jag sa, bara visade massa gröna fläkar lite här och var

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Du har intern grafik på moderkortet då ? Detta funkade super bra för mig då det gammla 8800 gs som jag sa, bara visade massa gröna fläkar lite här och var

Ingen intern grafik.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug